Aanpassen Vin stappenmotor

Hallo iedereen,

Voor mijn masterproef moet ik een stappenmotor kunnen aansturen met een PLC. Nu is het probleem dat de input van de stappenmotor maar maximum 13V mag hebben terwijl de PLC 24V levert.

Nu wil ik door een weerstand voor IN+ te plaatsen de input spanning verhogen naar 24 V.

Nu weet ik niet hoe ik dit moet berekenen. Zoals R1 en R2 daar staan geschakeld zou ik vermoeden dat deze fungeren als spanningsdeler, maar als je dan de spanning over R2 en dus de led uittelt is diet 7,74V wat merkelijk te veel is voor de led en dan heeft de led ook geen voorschakelweerstand.
Dan was ik aan het denken dat R1 misschien de voorschakelweerstand is. Als je dan 13V/680Ω dan gaat er door de led een stroom van 19mA wat wel kan. Zo zou ik dan ook kunnen bereken welke extra weerstand nodig is voor 24V input en 19mA.
Het enige probleem hierbij is dat ik niet weet waarvoor R2 en de diode erover nodig zijn.

Kan iemand mij met dit probleem helpen?

1600 ohm. 2k2 is een gebruikelijke waarde.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoe kom je aan deze waarde? Is dit de waarde van weerstand om voor R1 te schakelen?

Jij zegt dat ie nu 12V mag hebben. Ik tel R1 en R2 bij mekaar op om op 1600 te komen. Dus nog eens 1600 ohm voor nog eens 12V.

Je kan het iets strakker uitrekenen: De led van de opto zal niet meer dan 2V over vallen. Dus over R1 zal 10V vallen bij 12V. Dan loopt er de "max stroom" van 10V/680 ohm = 15mA. Neem je dan 12/15mA = 820 ohm, dan zit bij 24V de boel (bijna) op z'n max stroom.

Ook kunnen we rekenen met de minimale ingangsspanning. De minimale led-spanning is ongeveer 1V. Dan loopt er ongeveer 1mA door R2 en staat er 2.5V over R1. Dan loopt er 3.6mA door R1, dus 2.5mA door de led. Dus zolang je over (24V-3.5V) minimaal 3.6mA krijgt zal het moeten werken. Dit betekent een maximale weerstand van 5.5kOhm.

Dus met "gedetailleerde" berekeningen kom je op "minimaal 820" en "maximaal" 5k5, terwijl "natte vinger" op 1600 komt. Prima in het midden. De lol met 1600 ohm is dat je met 36V nog binnen de grenzen bent, en het met 12V OOK nog steeds zal werken! (de 3.5V haal je volgens specs echter niet meer...)

De grenswaardes uit de "gedetailleerde berekening" zijn de grenswaardes. Dus bij 24.1V kan de boel officieel kapot gaan (bij de eerste berekening), en bij 23.9V zou de tweede weerstandswaarde mogelijk "geen signaal" kunnen zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké ik denk dat ik het snap.
Danku :)