documentatie thermostaat gezocht

Hallo allemaal

Voor mijn studie (het vak elektronische bouwstenen - 1e bach industriëel ingenieur) moet ik een paper schrijven over een onderwerp naar keuze.

Ik heb een thermostaat gekozen, deze opengemaakt en alles wat ik zag beschreven, maar nu kom ik nog zo'n 2500 woorden te kort. De bedoeling is dat ik nu de werking ervan zelf ga beschrijven. Hiervoor heb ik zeer theoretische informatie nodig. Het moet dus gaan over welke weerstand met welke condensator is verbonden, waarom, functies, ...
Een simpele gebruiksaanwijzing of een definitie van bv. een potentiometer is dus zeker niet goed genoeg.

Ik kan hier echter nergens documentatie over vinden.
Weten jullie een site/boek/...?
Heb ondertussen ook al de producent gemaild.

Alvast heel erg bedankt,
Merel

GJ_

Moderator

Als je om dergelijke gedetailleerde informatie vraag lijkt het me handig als je ook gedetailleerde informatie geeft. Bijvoorbeeld om welke thermostaat het precies gaat ;-)

Wat voor thermostaat? Huiskamer cv thermostaat? Als het een moderne digitale is zoek dan eens op: OpenTherm

De vraag is dan of het beschrijven van de hardware heel veel zegt. Dat is in weze niet meer dan een standaard microcontroller ontwikkelbordje. De communicatie over de voedingslijnen is wellicht nog iets om uit te pluizen.

Oei sorry, ik wist dat ik iets was vergeten te melden.
Het gaat over een Nefit ModuLine 15 :)

In zo'n geval kun je je het beste in de positie van de meester, heet zo'n figuur tegenwoordig niet docent, verplaatsen. Die weet er zelf de ballen van dus je kunt twee wegen uitgaan:

Gewoon iets verzinnen, zeer succesvol kan ik je verzekeren, maar dat kan ik uit didactisch oogpunt niet aanbevelen en de tweede weg:

Beschrijf principes volgens welke thermostaten kunnen werken, Er moet iets wijzigen bij verandering van temperatuur, en dat moet zo weinig mogelijk of compenseerbare invloed hebben van andere eveneens wijzigende invloeden waar de sensor aan bloot staat, zoals luchtdruk, vochtigheidsgraad lichtintensiteit, nucleaire straling en noem maar op.

Hij kan instelbaar zijn of juist niet, zoals een thermometer die ik hier heb, met kwik gevuld, foei, maar beter in de thermomenter dan in mijn visvoedsel, die twee door het glas heen ingesmolten draadjes heeft als aan/uit contacten.

In Artis is Bokito mijn favoriete temperatuursensor.

Vervolgens moet die thermostaat een door de sensor bediend schakelpunt hebben of analoog (langzamerhand steeds meer naarmate de temperatuur meer verschilt van het setpoint) hebben.

Ga je zo maar aan-uitschakelen en de temperatuur loopt te snel op, dan schakel je te laat weer uit. Ook mogelijk is dat je veel te vaak schakelt, in dat geval kun je een hysteresis inbouwen in de thermostaat, dat wil zeggen dat je het setpunt verlaagt als hij inschakelt en verhoogt als hij uitschakelt.

Ook een ontwerpparameter is het bereik waarin de thermostaat moet kunnen werken. Een pottenbakkersoven eist een ander type dan een huiskamer CV thermostaat. Een OCXO zal niet blij worden van een hysteresis op het set point,

Zit ik al aan de 2500 woorden?

Bedankt voor deze ongelooflijk nuttige bijdrage. Hier heb ik zoveel aan!

een 'meester' van een universiteit heet overigens professor, gezien we interessante weetjes uitwisselen.

Op 7 april 2015 10:41:09 schreef Jan klaasen:
Nu werkt Nefit nu weer net niet met OpenTherm maar met...?

een eigen protocol. Volgens een ander forum is dit een soort van xmpp/jabber protocol. Wat dit precies is moet ik nog uitzoeken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 7 april 2015 20:17:28 (45%)

Op 7 april 2015 09:32:09 schreef Merel:
De bedoeling is dat ik nu de werking ervan zelf ga beschrijven. Hiervoor heb ik zeer theoretische informatie nodig. Het moet dus gaan over welke weerstand met welke condensator is verbonden, waarom, functies, ...

Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van een theoretische studie kan zijn om te vertellen waarom er een weerstand met een condensator is verbonden. Met een antieke analoge regelkaart was dat nog zinvol geweest. Maar tegenwoordig gebeurt het èchte werk in een microcontroller. En daar ziet u van buiten weinig aan.

Zelf zou ik u adviseren om de werking van het apparaat niet te beschrijven vanuit componentniveau, maar van uit de requirements en de omgeving. Dus waarom gebruikt u een thermostaat, wat doet dat ding en waarom?

Dus wat stuurt een thermostaat aan (CV-ketel?) En op basis van welke parameters? (buitentemperatuur, ruimtetemperatuur, stooklijn, klokprogramma, stookoptimalisatieprogramma?)

xmpp/jabber? hoe kom je daar nou weer aan.

kan niet geloven dat je thermostaat over ethernet loopt.

GMT+1
maartenbakker

Golden Member

Dat zou de uitdrukking "de thermostaat praat met de ketel" wel weer van enige realiteit voorzien ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 7 april 2015 14:29:50 schreef Dr Blan:
In Artis is Bokito mijn favoriete temperatuursensor.

Ik wist niet dat Bokito verhuist is. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.