Elektrisch circuit analyseren (AC)

Hallo allemaal,

Ik ben Remi en heb me zojuist geregistreerd op deze site met als doelstelling meer kennis op te doen in het gebied van techniek. Ik ben op dit moment 1e jaars student in de studie voor elektrotechniek. Niveau: HBO.

Voor school moeten wij een aantal circuits analyseren alleen nu is er eentje waar ik eigenlijk een beetje vast loop. Dit is het circuit met een aantal berekeningen erbij. Het gaat trouwens om de spanning in de knooppunten Va en Vb.

Tot zover snap ik wat ik doe, alleen hoe ik op dit moment verder moet.. Ik zou het niet weten. Heeft iemand misschien een tip hoe ik verder moet?
PS. Ik weet niet of het handig is hoe ik het aangepakt heb maar dit leek mij de beste manier.

Groet,

Remi123

Je eindigt met één vergelijking met twee onbekenden (Va en Vb). Dat gaat niet goed. Probeer eerst Va uit te rekenen, al of niet gebruik maken van het superpositiebeginsel. Reken daarna Vb uit.
Dat betekent dat in al je formules uitsluitend Va of uitsluitend Vb mogen voorkomen. Zo zou ik het in ieder geval oplossen.
Het is dus niet één som oplossen, maar twee of vier sommen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is een ideaal vraagstuk om de knooppuntsmethode op toe te passen.

Wat is de totale stroom in knooppunt A? Kennelijk nul: alles wat er naartoe stroomt, stroomt er ook weer vandaan.
Hetzelfde geldt voor knooppunt B.

De totale stroom van knooppunt A is eenvoudig Ua maal de som van alle aangesloten admittanties (admittantie = 1/impedantie).
De totale stroom naar knooppunt A is de som van de buurspanningen U1 en Ub, ieder maal de admittantie via welke ze naar A gaan.
Bij elkaar moet dit nul zijn.
(Je kunt natuurlijk ook de drie takstromen ineens uitrekenen en dan pas optellen, maar dat komt op hetzelfde neer.)

Laten we de richting van het knooppunt even positief aannemen.
Je schrijft dus voor A:
0 = − U1 Y1 + Ua(Y1 + Y4 + Y2) − Ub Y2

Voor B schrijf je iets dergelijks.