PLC Programmeren: Siemens LOGO! 8

Beste lezers,

voor mijn afstudeeropdracht ben ik bezig met het programmeren van een PLC. Ik ben nog een beginneling dus vergeef het me als ik een domme vraag stel.

Op de PLC wil ik een keuzemenu weergeven die ik kan bedienen met een externe afstandsbediening met 4 drukknoppen. Ik heb hiervoor een statediagram opgesteld, echter merk ik al snel dat dit lastig te construeren is met logische poorten en timers etc. Ik ben C programmeren gewend dus het kan zijn dat ik iets simpels over het hoofd zie, maar allicht kan iemand hier mij helpen.

Kortom: heeft iemand een tip/oplossing hoe ik veschillende states kan construeren in LOGO Soft Comfort (Siemens PLC software)?

Als er onduidelijkheden zijn in mijn vraag, hoor ik deze graag.

Bij voorbaat dank!

Mvg Rob

(NB: ik heb geen ervaring met Logo's, wel met Siemens S7 PLC's)
Als state-variabele kun je een integer nemen (geef elke state in je statediagram een nummertje). Vervolgens kun je telkens de state compare'en met een bepaald nummer, en de bijbehorende code voor die state achter die compare zetten.
Wisselen van state kun je doen door de integer een andere waarde te geven.
Als je dit vergelijkt met C, heb je eigenlijk een soort switch/case constructie gemaakt.

Bedankt voor je reactie Fox2,

dit had ik zelf ook in gedachten, maar het probleem is dat ik niet goed weet hoe ik dit moet realiseren. Ik zie namelijk alleen een analoge comparator en MUX. Ik moet het realiseren met componenten die kunnen werken met 1/0 (drukknoppen) en integers (states).

Heb jij misschien uit je ervaring met Siemens S7 een voorbeeld?

Mvg Rob

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik snap je opgave niet helemaal.
Kun je kiezen uit 4 mogelijkheden en heb je 4 knoppen? dan is het een eitje,elke knop,op een ingang en met AND of OR je voorwaarden maken.
Of wil je met een kop meerdere bv hoofdfuncties oproepen,,en dan met andere knoppen een deelfunctie oproepen?