Elektrisch circuit analyseren (AC)

Op 9 april 2015 11:48:53 schreef Goeievraag:
Aha! 'nauw' snap ik eindelijk waar ENG voor staat.

't Is zeer handig inderdaad :P

Dat was wel een gigarakenpartij die hier gedemonstreerd werd..

Het nadeel van rekenen is dat je makkelijk fouten maakt.

Het beste is, denk ik, een probleem altijd "aan te kijken" zodat je het zoveel mogelijk modulair en met zo weinig mogelijk rekenwerk oplost.

Ik zou dit anders hebben aangepakt.

Namelijk:
Maak een Theveningenerator van V1,R1 en C1 en evenzo een van V2,C2 en R3

Dat draai ik zo uit mijn rekenschijf, en nauwkeuriger uit mijn HP25 met reverse polish notation, dus dat gaat vlot.

De eerste is
Thevenin 1 Open spanning TV1 en inwendige serieimpedantie Z1

T1V=3.07543 -j4.26856 Z1= 1.60606e+03 -j2.22914e+03

De rechter Theveningenerator

T2V=-1.42468 -j1.03066 Z2= 7.55818e+02 -j1.04477e+03

Dan heb je als je R2 ertussen zet direct de totale serieimpedantie en de stroom volgt dan I= 8.43470e-04 -j8.41526e-05

Dan volgt direct gerekend vanaf de linker Theveningenerator de UA en UB

Als ik geen fouten heb gemaakt zijn die dan

VA= 1.908356 -j2.253196 en VB= -0.875094 -j1.975493

Bedankt voor je reactie maar hoe je het allemaal verteld gaat iets hoger dan het niveau op welke ik op dit moment ben. Aangezien dit in principe het eerste circuit is met twee knooppunten, welke we op moeten lossen met de knooppunt methode..

Frederick E. Terman

Honourable Member

In werkelijkheid levert de methode van @Dr Blan niet minder rekenwerk op. Het lijkt hier weinig omdat hij de stappen niet laat zien.

Met de knooppuntsmethode hoeft hier maar één stelsel van twee vergelijkingen te worden opgelost - dat doe je natuurlijk symbolisch -, waarna na invullen direct Ua en Ub eruit rollen.
Het invullen is hier gedetailleerd uitgeschreven (een aantal keer nog wel :)). Dan lijkt het al gauw heel wat, maar het is minder werk dan tweemaal Thévenin en dan de daarna ontstane kring.

De kortste manier is, denk ik, de superpositiemethode. Je hoeft dan geen stelsels vergelijkingen op te lossen, en ook geen resulterende kring na te rekenen. Maar dat moet je later maar eens opzoeken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org