0-10 volt potmeter

Hallo Heren,

Voor een project heb ik een 0-10 volt regeling nodig. Ik zou dit graag realiseren met weerstanden en potmeters. Na enig zoek en speur werk kom ik er als nog niet uit. Op dit forum heb ik een voeding met en lm317 gevonden maar weet niet of dit bruikbaar is. Nu verwacht ik geen compleet antwoord maar graag adviezen en tips zodat ik in de goede richting ga denken.

Mijn begin spanning is 24 volt hiervan moet ik een regelbare spanning creëren van 0-10 volt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het is erg belangrijk hoeveel vermogen of stroom je moet regelen, dus de 0 -10 Volt zijde.
Voor het testen van een analoge ingang van een PLC of zoiets kun je al volstaan met een weerstand van 1k2 in serie met een potmeter van 1k.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hallo,

Bedankt voor u snelle reactie. Het gaat idd om een analoge ingang. Vermogen is in dit geval niet belangrijk. Dus een een potmeter in serie zetten met een weerstand en klaar is kees ?

Die schakeling hier op deze website is daar wel geschikt voor maar als je het maxmimum bereik niet hoger wilt hebben dan die 10 volt kun je een Vaste spanning regelaar gebruiken om die 24 volt naar 12 volt te brengen en dan met het LM317 circuits die 12 volt regelbaar maken voor 0 t/m 10 volt, die 2 volt die je over hebt zou je weg kunnen werken door 2 1N4001 Diodes in serie te zetten.

Maar het is wel goed om te weten wat je maximale verbruik zal zijn, anders ben je wellicht beter af met een kant en klare regelbare step down converter, 24 volt erin en een regelbare output van 0 tot 22 volt uit.

kijk voor zo'n Step Down converter maar eens op google of anders op mijn website ( link staat in signature )

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl

Goed bezig, slappe tijd in de webshop zeker?

TS, je kunt gewoon een R-deler maken. Weerstand en potmeter in serie. Oover de potmeter valt 10V (zodat de loper over dat bereik loopt) 14V over de weerstand. Even rekenen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik was in de veronderstelling dat er ook een vermogen nodig was, vandaar de vraag. aangezien dit niet zo is gaat mijn verhaal inderdaad niet op.

Webshop loopt overigens prima.

A Near Sighted Miner In Shaft 39, Lit His Sigar And Blew Up The Mine http://www.htfelectronics.nl/nl
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

en klaar is kees ?

Klaar is Nick.....

+ -> Weerstand 1,2 kOhm -> Potmeter, andere kant potmeter aan -
Loper is analoog ca 0 -10 Volt

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Thevel

Golden Member

Als de 24V veel varieert dan varieert de 0-10V ook.
In dat geval kun je een 10V spannings-stabalisator gebruiken.

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er mee bezig jullie horen het nog.

Even een klein schemaatje gemaakt denk ik nu in de goeie richting ?

Shiptronic

Overleden

daar waar de tekst staat moet de weerstand van 1,2K zijn de potmeter is dan 1 K

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 19 maart 2015 19:57:39 (33%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zou de weerstanden een factor 10 groter kiezen. Zo loopt er best veel stroom met 24V (en dus vermogen).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Zo dus:

http://www.technolyceum.nl/taken/PL/PL25/Image40.gif

Waarbij de weerstand R2 vervalt. En R1 = 1200 Ω en P1 = 1000 Ω

Schema ergens op het web gevonden daarom kloppen de waarden niet.

Edit: Shiptronic was sneller

Thevel

Golden Member

Op 19 maart 2015 21:03:58 schreef flipflop:
Ik zou de weerstanden een factor 10 groter kiezen. Zo loopt er best veel stroom met 24V (en dus vermogen).

Stroom valt wel mee, maar toch wordt er ruim 100mW gebruikt.
Een beetje potmeter kan dat wel aan, maar je kunt inderdaad een hogere waarde nemen.
Krijg je dit dus:

Zonder toleranties is de spanning regelbaar van 0 tot 10,9V
Een "standaard" potmeter heeft een hoge tolerantie (20 procent), de spanning kan dus best wat hoger of lager zijn, maar misschien is dit helemaal geen probleem.

Neem ook een lineaire potmeter, geen logaritmische.

Bedankt Heren,

Hier kan ik verder mee.

Groet

Hallo Heren,

Nog een vraagje
zou graag een spannings check circuitje maken

ik krijg 24 volt van de spanningsbron. Hier bij moet zichtbaar worden of de spanning juist is ( plus en min niet omgedraaid )

Diode op de plus kant en daarachter een groen ledje
Is mijn denk wijze juist of ?

2 kleurenledje - rood = fout, groen = goed ;-)
bestaat doorgaans uit 2 leds in een behuizing die antiparallel staan.
en een weerstandje in serie naturlijk, iets van 2k2.

[Bericht gewijzigd door JvdBe op zaterdag 11 april 2015 16:04:48 (19%)

stop het overmatig spatiegebruik !

Hallo

zo'n ledje bedoel je ?

http://www.ebt.nl/nl/catalog/led-signaalarmaturen/124-led-3mm-inbouw-6…

en hiervoor een diode en een weerstand in serie van 24 volt/ 15 mA= 1600 ohm ( 1,6 Kilo ohm ) ?

groet

Ja, en als je dat naar boven afrond wordt dat 2.2k. De stroom wordt dan iets minder, rond de 10mA, maar dat is ook nog prima zichtbaar. (ik heb alle 10-22-47 weerstanden op voorraad, een 1.8k of 1.6k zou ik speciaal moeten gaan halen, vandaar mijn voorkeur voor weerstadnen in de 1-2.2-4.7 reeks.... ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Valt toch een beetje tegenen van je rew, had verwacht dat je de E192 reeks op voorraad had liggen :)