Elektromagneet

Hallo iedereen, een onderdeel van mijn project op school is om een (zelfgemaakte) elektromagneet aan te sturen die maar max. 1kg moet kunnen heffen. Ik vroeg me af hoeveel windingen je dan best neemt en hoe dik de kern moet zijn?

De elektromagneet wordt aangesloten op een 12V batterij, maar hier moeten ook nog een aantal andere componenten op aangesloten worden, vanaf ik dus de elektromagneet bekrachtig trekt deze alle stroom waardoor de rest buiten werking wordt gesteld. Hoe los ik dit best op?

Voor een elektromagneet is het aantal ampered maal het aantal wikkelingen belangrijk.

Voor de elektromagneet maakt het niet uit of je 100A 10 wikkeling laat doorlopen of 1A 1000 wikkleingen.

Als je draad 100x dikker is, kan daar ook makkelijk 100x zo veel stroom doorheen. Dus neem lekker makkelijk een dikke draad, hoef je niet zo veel wikkelingen te leggen.

Was het maar zo simpel!

Het probleem is nu dat je waarschijnlijk een enorme stroom bij een lage spanning nodig hebt. Door de draad dunner te maken en het aantal wikkelingen te vergroten kan je op een geschikte spanning en stroom uitkomen.

Aan je verhaal te horen, heb je een te dikke draad en moet je een dunnere en/of meer wikkelingen nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Hangt ook grotendeels van de kern af. Met een plat en groot oppervlak til je meer en makkelijker iets op als met een kleine en oneffen kern.
Je kunt ook een spoel uit een oud autorelais of een EI smoorspoelkern nemen. (de 'I' dan eraf halen...)

http://www.qsl.net/dg5sga/ei_core.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 april 2015 15:33:45 schreef rew:
Voor een elektromagneet is het aantal ampered maal het aantal wikkelingen belangrijk.

Voor de elektromagneet maakt het niet uit of je 100A 10 wikkeling laat doorlopen of 1A 1000 wikkleingen.

Als je draad 100x dikker is, kan daar ook makkelijk 100x zo veel stroom doorheen. Dus neem lekker makkelijk een dikke draad, hoef je niet zo veel wikkelingen te leggen.

Was het maar zo simpel!

Het probleem is nu dat je waarschijnlijk een enorme stroom bij een lage spanning nodig hebt. Door de draad dunner te maken en het aantal wikkelingen te vergroten kan je op een geschikte spanning en stroom uitkomen.

Aan je verhaal te horen, heb je een te dikke draad en moet je een dunnere en/of meer wikkelingen nemen.

Ik had nu een gewone koperdraad van 1.4mm gebruikt. Ik zal eens proberen een te maken met een dunnere draad en meer wikkelingen.

Maar hoe zit het dan met het schakelen ervan? Hier zit ik echt vast en heb ik niet echt een idee hoe ik dit praktisch kan oplossen.

__MAXIMAAL__ 1kg dat is makkelijk, wat dun draad op een spijker of een schroevendraaier, het dunste dat je kunt vinden, en zoveel dat er niet teveel stroom loopt uit de 12 volt batterij. Dan kun je een speld of een naald zeker optillen.

75 meter draad van 1 vierkante mm doorsnede is ongeveer 1 ohm, dan zou er 12 ampere lopen. .De diameter van dergelijk draad is ongeveer 1,1 mm Neem je draad van 0,11 mm diameter, dan is het oppervlak (doorsnede) 100 maal kleiner dus loopt er bij 12 volt en 75 meter altijd nog 120 mA. De stroomdichtheid in de draad, dat is de stroom per vierkante mm is dan 12A/mm2 Normaal houdt men bij wikkeldraad 3,5 A per vierkante mm als maximum aan, anders kan het te heet worden als het opelkaar gewikkeld is en de warmte niet kwijt kan. De draad gaat dan nog wel niet gloeien maar op den duur kan de isolatielaag degenereren.

Op 12 april 2015 15:44:01 schreef Dr Blan:
__MAXIMAAL__ 1kg dat is makkelijk, wat dun draad op een spijker, het dunste dat je kunt vinden, en zoveel dat er niet teveel stroom loopt uit de 12 volt batterij. Dan kun je een speld of een naald zeker optillen.

Ik had nu een koperdraad van 1.4mm op een spijker van +/- 10mm dike en +/- 12cm lengte genomen..

Dan sluit je je 12 volt kort, en je magneet wordt bij meer stroom niet noemenswaardig sterker omdat het ijzer in de verzadiging komt.

Als je GEEN ander draad hebt kun je je magneet is serie zetten met de andere spullen die op de batterij staan.

Op 12 april 2015 15:54:18 schreef Dr Blan:
Dan sluit je je 12 volt kort, en je magneet wordt bij meer stroom niet noemenswaardig sterker omdat het ijzer in de verzadiging komt.

Als je ander draad hebt kun je je magneet is serie zetten met de andere spullen die op de batterij staan.

Ik heb inderdaad ook al gedacht om ze in serie te zetten met andere onderdelen, maar het probleem is dat de elektromagneet niet continu bekrachtigd mag zijn. Ik plaats er gewoon een simpele drukknop tussen, maar als hij dan niet bekrachtigd wordt zal de andere component waarmee ik hem in serie zet dus ook onderbroken worden.

dan zet je de drukknop parallel aan de magneetspoel, wel kritischer lezen want ik kal raas en het valt je niet op. Inmiddels geedit.

Thevel

Golden Member

Op 12 april 2015 15:47:37 schreef Project:
Ik had nu een koperdraad van 1.4mm op een spijker van +/- 10mm dike en +/- 12cm lengte genomen..

Met zulk dik draad ga je het nooit redden om een fatsoenlijke stroom te laten lopen.

Stel, je wil maar 1A uit je batterij trekken, de weerstand van de spoel kun je dus berekenen.
De lengte van de draad kun je nu berekenen met de Koperdraadtabel