sinusgenerator voor verschillende frequenties

hey

voor mijn eindwerk heb ik een sinusgenerator nodig die verschillende frequenties kan aannemen

nu zag ik volgend schema en vroeg mij af of ik hiervanuit een sinusgenerator zou kunnen maken met wisselende frequentie?
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/47/diversen/sinusgenerator.html

Het kan, door alle drie de R/C netwerkjes aan te passen, maar is niet zo aantrekkelijk want ook de afregeling zal anders zijn.

Ik zou dan liever meerdere generator'tjes bouwen voor de verschillende frequenties.

Wat zijn de eisen precies ? Gewenst freq bereik, omschakelen, bereiken of continu, evt. vervorming, elektronisch te besturen of met de hand ?

Just find out what you like and let it kill you

@ aart:
ik heb deze generator nodig of verschillende frequenties door een versterker te sturen en zo (adv een oscilloscoop) afwijkingen te bepalen in de schakelingen
frequentie moet dus binnen ge 100- 30kHz liggen als ik het me nog goed herinner natuurlijk moet deze generator niet van 100 tot 30kHz gaan maar het zou fijn zijn moest hij toch wel ook nog iets hogere waardes aankunnen dan die 1kHz

het maakt mij niet uit hoe groot het wordt zolang het draagbaar blijft en niet meer kost dan een sinus generator in de winkel:p

lm038 . Beetje duur, maar wel goed.

Ik ben er klaar mee voor

http://www.circuitsonline.net/forum/view/72218/1/functiegenerator+emil…

Of even zoeken op "XR2206" , daar is met weinig extra componenten ook een sinusgenerator van te maken. Schema's zijn hier op CO te vinden.

Kijk eens op www.redcircuits.com/ bij de sectie audio. Staan een paar aardige, niet te moeilijke schakelingen.
Succes,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

ik zie nu pas dat er een potmeter in zit van 5k
wat is zijn functie?

Om aan een werkende versterker te meten zou ik in de eerste plaats denken aan een vervormingsmeter, niet aan een scoop.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 december 2009 20:28:48 schreef foemp:
ik zie nu pas dat er een potmeter in zit van 5k
wat is zijn functie?

Zet hem in gedachten eens helemaal bovenaan. Wat doet de schakeling? En helemaal onderaan?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

thx voor de tip:p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 4 december 2009 19:04:57 (86%)

hallo mensen.

ik heb ongeveer het zelfde probleem als foemp ik heb echter eerst geprobeert om er een van te maken en daarna ook getest. merkte inderdaad dat er vlink afgeregeld moest worden.
echter heb ik een zeer lage frequentie waar het schema op afgeregeld moet worden. hiervoor heb ik de condensators al berekend. hiebij gaat het over condensatorwaardes 120nF, 160nF 280nF en 310nF. om hierbij twee frequenties te genereren omenabij 50 Hz en omenabij 24Hz. het is de bedoeling dat het voor ieder 2 frequenties worden die wat uit de buurt liggen 60 en 45 Hz voor de 50 Hz en 23 en 25 Hz voor bij de 24 Hz. ik heb mee gekregen dat het verstandig is om meerdere ossilators te maken om dit te realiseren. maar heb nogsteeds het idee dat ik de weerstandswaardes van 4,7K moet wijzigen naar een andere waarde. hebben jullie daar enig advies over. alvast bedankt.

Wat zijn je eisen? Welke frequenties heb je nodig? Of, beter nog, wat wil je er mee gaan doen? Hoe accuraat moet de frequentie zijn?

Ik ben laatst een leuk schema tegengekomen. IC2 is een microcontroller die een blokgolf uitstuurt. Dat kan je ook met een 555 en wat componenten doen, in dat geval kun je IC1 en XTAL ook weglaten. IC3, de MAX7400, is een filter die van de blokgolf een sinus maakt. De frequentie van de sinus is 100x lager dan de frequentie van de blokgolf.

het is bedoeld om een audio signaal te maken. de samengestelde condensatoren heb ik al. kan hier ook niet van afwijken. deze heb ik al in eerder bericht gegeven. ook de frequenties staan in eerder bericht. dus het gaat hier om een totaal van 4 frequenties. 23 Hz 25Hz 45 Hz en 60 Hz hier heb ik verder al allemaal testen in gedaan. en het gaat om dit prenciepe. https://www.youtube.com/watch?v=uENITui5_jU
ik gebruik een stroboscoop om uitijndelijk het effect te creeren. deze stroboscoop is programeerbaar dus dat de frequentie een beetje afwijkt is geen probleem.

Op 1 december 2009 20:10:45 schreef foemp:
hey

voor mijn eindwerk heb ik een sinusgenerator nodig

Op 2 december 2009 11:41:48 schreef foemp:
@ aart:
ik heb deze generator nodig of verschillende frequenties door een versterker te sturen en zo (adv een oscilloscoop) afwijkingen te bepalen in de schakelingen
frequentie moet dus binnen ge 100- 30kHz liggen ...

Zo'n sinusgenerator is toch iets dat elke school staan heeft?

[Bericht gewijzigd door RalcoBe op dinsdag 14 april 2015 13:29:59 (18%)

Arco

Special Member

Je kunt ook .wav files afspelen via een soundcard, maar ik weet niet of dat mag voor je eindwerk. (Vaste frequentie en sweepfiles zijn makkelijk te maken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Zelfbouw kan ook met drie transistors, een afstembare Wien brug sinusoscillator. Voor R25 kan je dan een 20mA gloeilampje nemen, en de transistors gewone BC types.

Uit de steentijd van de Si torren
http://www.eserviceinfo.com/download_start.php?downloadurlid=66823
Er staan twee gens in deze Ferranti application manual.

Een standaard XR**** sinus gen geeft een lelijke 'spike' op de scope te zien.
Elektuur heeft hem ooit in een verbeterd schema geplaatst; wég spike op de
sinus.
In principe zit er in zo'n IC een hele hoop PN en NP overgangen en daar moet je tegen kunnen. Als je een S/N ratio wil hebben die laag is, zijn er vele andere mogelijkheden. Maar dat valt buiten het bestek van de vraag :-)

het is voor mij ook eindwerk. echter heeft digitalisatie van het signaal geen zin. het gaat hierbij bij om een opstelling wat hoofdzakelijk door electronica aangestuurd moet worden. een frequentie regelaar heeft iedere school inderdaat staan. maar zo een regelaar kan je niet in een opstelling zetten zeker niet als de opstelling voor een doelgroep bestemd is van 2 jaar en ouder. de frequenties moeten verwiselbaar zijn door middel van een 4 polige draaischakelaar. waardoor je dus kan kiezen voor bepaald signaal een van de 4 frequenties.

deze heb ik inderdaad ook al een keer gezien. jammer genoeg moet er echt een limiet worden geplaatst op de 4 verschillende frequenties die ik heb gegeven. ze morgen er niet meer dan dat kunnen creeren. dus ze moeten alleen maar kunnen kiezen tussen 23 Hz, 25Hz, 45Hz of 60Hz. daarnaast moet er zo veel mogelijk met de elementen gewerkt worden die in dit schema gebruikt zijn http://www.circuitsonline.net/schakelingen/sch/000047.gif hier heb ik er twee van liggen. alleen met andere condensator waardes. dit schema kan ik nog een aantal keer opbouwens als nodig. het uitgangs signaal moet sinus vormig zijn om een speaker zijn uitslag te geven. hier komt nog een 1W versterker achter om de uitslag uitijndelijk. dit is waar ik het mee moet doen.

Arco

Special Member

C1/2/3 en R1/2 vier keer uitvoeren, met een 4 standen (DP4T) schakelaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Qua prijs zit je dan zeker onder de verkrijgbare fabrieksocillators. Of je neemt een aziatisch kant en klaar pakketje. Paar euro en je bent de man.
Qua scope uitlezing: Onder de 1% THD is een sinus netjes op het beeld. Staat goed in het verslag (met plaatje?)
Denk eraan dat een scope spanningen in tt waardes aangeeft :-) en de output van de gen sinusvormig is.

dat heb ik inderdaad gedaan. tot zover werkte het je krijgt alleen het probleem dat je P1 constand moet afstellen. dit is niet handig als een stand alone opstelling. en heb het idee dat de weerstandswaarde van R1 en R2 ook lichtelijk geweizigd moet worden. is dit welicht op te lossen door 3 volledige bruggen te bouwe waardoor je 6 weerstanden aan aarde heb en daar dan de verschillende weerstandswaardes heb tussenhangen. en zodra je dan de 4 polige schakelaar schakeld je de verschillende bruggen selecteerd??

Op 14 april 2015 14:17:44 schreef RAAF12:
Qua scope uitlezing: Onder de 1% THD is een sinus netjes op het beeld. Staat goed in het verslag (met plaatje?)
Denk eraan dat een scope spanningen in tt waardes aangeeft :-) en de output van de gen sinusvormig is.

het verslag heb ik wat later pas kunnen bekijken. ik weet dat dat geen sinusformige spanning is. maar is weldegelijk wat ik nodig heb en is ook de rede warom ik bij het schema dat ik heb gekozen ben uitgekomen.

arco zie nu dat ik wat verkeerd heb gelezen. maar snap nu iedegeval wat me te doen staat. echter heb ik dan nog wel de vraag of ik dan die weerstanden ook moet weizigen bij de verschillende condensatorbruggen. bij de 1K HZ is deze 12nF bij 4,7K Ohm zoals we allemaal kunnen zien. moet die weerstandwaardes R1 en R2 veranderd worden als C1, C2 en C3 naar 310Nf, 280nF 160nF en 120nF gewijzigd word??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 april 2015 19:06:15 (16%)

Arco

Special Member

Dat is het eenvoudigste. Anders heb je veel meer schakelaarsecties nodig, om alle c's te schakelen. (nu heb je er maar 2 nodig voor in en uitgang)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com