kortsluitbeveiliging 5V voeding

hallo allemaal,

Ik heb de opdracht gekregen op school om een 5V voeding te beveiligen. Ik heb volgende schakeling ontworpen, maar er zit nog een fout in. De relais zoemt als ik de schakeling test. Ik heb al verschillende weerstandswaarden geprobeerd voor R1, maar deze mogen niet te groot zijn, om de uitgangsspanning niet te hard te beïnvloeden. Kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Bij kortsluiting op de uitgang zou de transistor de relais moeten schakelen, het overneem contact zou de relais dan moeten bekrachtigen en ervoor zorgen dat je geen uitgangsspanning hebt, tot dat je de spanning van de schakeling haalt en terug opzet. Maar bij het testen door een kortsluiting te maken aan de uitgang, zoemt de relais.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bereken eens de stroom doorheen de relaisspoel.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik denk dat er nog één diode mist.. :) [edit] ohnee, dat zal hij niet halen. Nuja, daar zit het probleem dus..

[Bericht gewijzigd door Aart op maandag 13 april 2015 13:03:07 (49%)

De relais die op het schema staat is niet degene die ik heb gebruikt. Want deze stond niet in het tekenprogramma.
Dit is de relais die ik heb gebruikt:
http://www.te.com/catalog/pn/en/1-1393793-2
Anders zou inderdaad de stroom veel te groot zijn.

Aart, waar mis ik nog een diode?

[Bericht gewijzigd door fwislo op maandag 13 april 2015 13:22:23 (10%)

Welnu, wat gebeurd er zodra de het NC contact open gaat ?

De spoel zal even een inductiestroom opwekken omdat ze even onderbroken wordt.
[edit] de spanning wordt even van de relais gehaald, hierdoor is ze niet meer bekrachtigd en zal ze terug naar de originele stand gaan en het nc contact terug sluiten

[Bericht gewijzigd door fwislo op maandag 13 april 2015 13:31:49 (52%)

Shiptronic

Overleden

Iets met Set en Reset. denk ook aan Hysterese.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

het tijdelijk onderbreken van de spoel door het onderbreken van NC contact en het schakelen van het NO contact heeft me aan het denken gezet. Ik heb nu over de zenerdiode nog een elco van 44µF gezet. hierdoor zal de spoel nog bekrachtigd worden bij het schakelen en de elco zal het tijdelijk wegvallen van de spanning opvangen. Hierdoor is het probleem van het zoemen opgelost.

Maar nu heb ik gemerkt dat de schakeling pas bij een hoge stroom schakelt, en dat de uitgangsspanning 3,3V blijft ipv 0V.
Ik ben aan het denken waar er ergens nog een diode bij zou moeten komen, maar ik kom er niet uit. Kun je iets meer vertellen in welke richting ik moet zoeken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 april 2015 19:29:02 (39%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Kun je het schema zo tekenen dat ik kan zien welke draden aan elkaar zitten?
Zoals het er nu staat, kan het relais nooit stroom krijgen.
Tenzij ik maar moet begrijpen dat de kruisende draden in feit met elkaar verbonden zijn. Maar dan zitten de twee contacten van K1 óók aan elkaar vast.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

C1 zou wel eens verkeerdom kunnen staan bovendien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hier heb je het schema met verschillende kleuren voor de verschillende draden.
In het vorige schema had ik inderdaad de elco niet juist geplaatst, ik heb het hierop aangepast. (In mijn testopstelling had ik het wel juist aangesloten)

Bedenk eens hoeveel stroom er door R1 gaat als door kortsluiting K1 omgeschakeld is.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Als K1 is omgeschakeld, dan vloeit er toch geen stroom door R1?
De diode D1 zorgt hier normaal voor.
Er vloeit toch alleen een stroom door de relais, de rode led, de voorschakelweerstand en de condensator wordt opgeladen.

[Bericht gewijzigd door fwislo op dinsdag 14 april 2015 08:55:32 (16%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het maakt niets uit: de contacten zijn doorverbonden.

Als je vindt van niet, dan zijn de draden links en rechts van D2 ook niet met elkaar verbonden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik snap niet zo goed wat je bedoelt, met de contacten zijn doorverbonden?
Ik heb in mijn testschakeling een Amperemeter voor de weerstand R1 gezet, en zoals ik dacht vloeit hier geen stroom door vanaf dat K1 is omgeschakeld.

Op 14 april 2015 11:01:26 schreef fwislo:
ik snap niet zo goed wat je bedoelt, met de contacten zijn doorverbonden?

Je schema heeft eigenlijk twee "verbeterpunten" nodig:
1 - beter onderscheid maken tussen kruisende en snijdende verbindingen (bijv. dmv. "bolletje" of "boogje")
2 - in het algemeen je schema logischer tekenen, met zo weinig mogelijk "kruisingen"

My 2c

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Frederick E. Terman

Honourable Member

(bijv. dmv. "bolletje" of "boogje")

NOOIT boogjes.
En bolletjes om een verbinding aan te geven is broddelwerk.

Lijnen die in de tekening over elkaar heen lopen zijn niet verbonden.
Lijnen in een 'T-kruising' zijn verbonden.

Wil je vier lijnstukken met elkaar verbinden, dan moet je dus twee T-kruisingen maken.

code:


   |
---+-+---
     |

Hier is duidelijk dat er verbindingen zijn. Wil je er per se ook nog 'soldeerklodders' op leggen, dan ga je je gang maar - de bedoeling blijft gelukkig duidelijk -, maar nodig is het niet.

--

ik snap niet zo goed wat je bedoelt, met de contacten zijn doorverbonden?

- Als jij vindt dat bijvoorbeeld C1 verbonden is met D2, dan geldt ook dat de contacten van K1 met elkaar verbonden zijn, want daar zijn de lijnen precies zo getekend.
- Als jij vindt dat de contacten van K1 niet met elkaar verbonden zijn, dan is bijvoorbeeld C1 ook niet verbonden met D2, want daar zijn de lijnen precies zo getekend.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik heb alles een beetje dichter bij elkaar gezet, zodat je de juncties (bolletjes) beter kan zien.
[edit] het tekenprogramma zet inderdaad zelf bolletjes op de plaats waar lijnen met elkaar worden verbonden. Ik hoop dat het schema zo duidelijk is

[Bericht gewijzigd door fwislo op dinsdag 14 april 2015 11:22:49 (40%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je moet gewoon geen 'vierkruisingen' maken als verbinding. Maak in plaats daarvan twee 'T-kruisingen'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

[edit] ik heb toch verschillende kleuren gebruikt, dan kan je toch zien welke lijnen met elkaar zijn verbonden (deze zijn namelijk in dezelfde kleur)? Dus de 2 contacten van de relais zijn niet met elkaar verbonden want deze zijn bruin en groen, de lijnen aan de anode van D2 zijn allemaal in dezelfde kleur, dus deze zijn met elkaar verbonden.

[Bericht gewijzigd door fwislo op dinsdag 14 april 2015 11:40:13 (93%)

Lambiek

Special Member

Waarom meet je in de plus? Je verstookt nu een hoop warmte in je 10Ω weerstand, plus dat je daar vermogen in verliest.

Het kan veel simpeler, en met minder componenten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

die warmte is het minste van je problemen. Wat gebeurt er als ik nu eens 500mA trek uit de voeding met dit ding ertussen? of nog maar 100mA.

aan die test schakelaar te zien, is het een kortsluitbeveiliging maar nu maak je eerder een slechte niet ideale voeding

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 14 april 2015 13:08:54 (31%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 april 2015 12:26:14 schreef Lambiek:
Waarom meet je in de plus? Je verstookt nu een hoop warmte in je 10Ω

't idee is dat het nooit meer dan 0.6V wordt. Zodra dat gebeurt moet ie het relais inschakelen. 36mW vind jij veel? Hmm.

Ik heb een current-foldback versie gemaakt met mosfet als schakelelement en 100mV als (max) meetspanning. Toch nog tricky om werkend te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb nu voor de meetweerstand een weerstand genomen met een groter vermogen, nu werkt de testschakeling redelijk goed. Als ik een kortsluiting maak, wordt deze onderbroken vanaf 200mA. Daarvoor schakelt de labovoeding zelf de stroom uit.
Maar normaal gezien zou de transistor de relais toch sneller moeten schakelen?

In het kader van 'duidelijk' kun je ook beter het schakelcontact van het relais omdraaien: het rustcontact boven. Daarmee bereik je twee dingen: je hebt één kruising minder die voor verwarring kan zorgen en je contact schakelt logisch, d.w.z. bij bekrachtiging van de spoel beweegt het contact zich naar de spoel toe.