Betekenis grafiek AM

Dag allen!

Ik was net bezig met mijn notities van telecommunicatie eens te doorlopen en netter uit te schrijven (met wat extra commentaar), maar liep al vrij snel vast bij een grafiek van van Amplitudemodulatie.

Het gaat om de onderste grafiek op deze foto (de bovenste begrijp ik):
http://oi62.tinypic.com/4tolxi.jpg

Is er iemand die me kan uitleggen wat deze grafiek precies toont?
(Liefst in niet te ingewikkelde taal. Ik ben namelijk een ICT-student, en geen elektronica student. Dit vak wordt echter gegeven aan zowel de richtingen elektronica, als de richtingen ICT, met als gevolg dat de helft (de EE'ers) alles vlot begrijpt, en de andere helft (de ICT'ers) met de handen in het haar zit omdat alles Chinees is...)

Alvast bedankt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja, dat is wel een bekende tekening. Je ziet hier hoe een met een sinus gemoduleerde draaggolf voorgesteld kan worden door de som van drie sinussen: de oorspronkelijke draaggolf en de 'zijbanden' (hier eerder zijfrequenties).

Als er nu geen belletje gaat rinkelen heeft uitleggen verder geen zin, omdat het niet simpeler kan.
Wat herken je zelf? 't Is tenslotte een schoolvraag.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De onderste tekening moet een sinus als omhullende hebben, die deuk moet er dus uit. Het is de bedoeling dat je daar een van amplitude 0 tot maximaal en weer dalende amplitude tekent met als amplitudie die omhullendelijn.

De bovenste tekening geeft het spectrum, elke sinuscomponent van het signaal heeft daar zijn eigen pijltje dat de frequentie aangeeft. Verder naar rechts op de x-as is hogere frequentie, en pijltje langer is grotere amplitude (sterkte)