variabele weerstand en potmeter

Hallo iedereen

ik moet voor school een verslag maken.
hierin moet ik exact omschrijven wat het Verschil is tussen een variabele weerstand (instelpot) en een potentiometer. heb al het een en andere gezocht maar kom er nou eigenlijk niet uit wat het echte verschil is tussen deze 2.

alvast bedankt

Anoniem

Als je goed nadenkt over de functie van beide onderdelen, welke zou dan het meeste verdraaid worden?

Denk je dat er elektrisch verschil in zit?

RAAF12

Golden Member

Hoeveel aansluitingen zitten erop het onderdeel en welke aansluiting zou je niet nodig hebben?

a. Die aan de loper, die over de weerstandsbaan draait
b. Een willekeurig andere aansluiting
c. Een gemerkte aansluiting

henkr bedankt voor de snelle reactie
de potentiometer wordt het meeste verdraaid. deze worden gebruikt als volume knop van de radio en voor de kachelventilator.
elektrisch zit er geen verschil in maar door wat wordt de weerstand bij beide geregeld ?

raaf 12
bij de potentiometer gebruik je 2 aansluitingen aansluiting a en 1 van de 2 andere dat maakt niet uit dacht ik welke je pakt.
bij de variabel weerstand verbind je de loper met de plus of min door.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 april 2015 23:41:23 (29%)

RAAF12

Golden Member

Electrisch is er wel verschil. Want, om het anders te formuleren, je hoeft niet perse alle aansluitingen te gebruiken. Daarom terug naar het keuzemenu met a. b. en c.

edit: hmm dat is snel!!
edit2
Ehh waarom zou je die doorverbinden????? En waarom met de plus of min?
Waar komt die + en - ineens vandaan?

nou dat vraag ik me juist ook af waarom je die moet doorverbinden.
in het boek van school staat
potentiometers kunnen ook worden gebruikt worden als variabele weerstand of instelbare weerstand. het is dan gebruikelijk om de loper met de plus of de min door te verbinden.
dat is dus juist wat ik er niet van snap.

RAAF12

Golden Member

Iets wat gebruikelijk is volgens de meester? Die moet je niet geloven hoor.
En anders ga jij hem maar eens uitleggen waarom je ook best 2 aansluitingen kan gebruiken. En als hij/zij het antwoord niet weet, dan kom je er vast wel uit. Of moet deze opdracht morgen klaar zijn?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

edit
Meer vermogen heeft niets met de werking te maken.
edit 2
Een variabele weerstand heeft 2 aansluitingen de derde kan doorverbonden worden.
edit 3
Bij een als potentiometer geschakelde regelbare weerstand is dat niet het geval. Snappie?

een variabele weerstand kan worden gebruikt voor meer vermogen.

maar is de opbouw van beide het zelfde alleen hoe je hem versteld is anders. bij een potmeter bepaald de plaats van de loper de weerstand is dit bij een variabele weerstand hetzelfde?

nou raaf 12 het liefste wel dan ben ik er van af en dan snap ik hoe het werkt heb al van alles bekeken maar overal staat van de bediening is anders. het probleem is dat de leraar het uitlegt en klaar. maar ik wil gewoon voor mijzelf weten. wat nou echt her verschil is tussen beide

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 april 2015 23:41:43 (36%)

Anoniem

Op 14 april 2015 21:07:57 schreef elektrojunk:
henkr bedankt voor de snelle reactie
de potentiometer wordt het meeste verdraaid. deze worden gebruikt als volume knop van de radio en voor de kachelventilator.
elektrisch zit er geen verschil in maar door wat wordt de weerstand bij beide geregeld ?

In beide zit een koolstofbaan die een bepaalde weerstand heeft. De loper glijd daar over heen en heeft dus een variabele weerstand.
Kijk maar eens goed naar het symbool. De rechthoek is de koolstofbaan en het pijltje de loper.

De kwaliteit van de koolstofbaan is bij een potentiometer beter dan bij een instel potmeter. Deze wordt immers maar 1 maal ingesteld en daarna niet meer.

rbeckers

Overleden

Er is niet een verschil maar er zijn veel verschillen. Ook elektrisch...

[Bericht gewijzigd door rbeckers op dinsdag 14 april 2015 21:53:47 (14%)

fred101

Golden Member

Dan heb je vast de wiki niet gelezen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Potentiometer

Een potmeter is een verstelbare weerstand maar niet iedere verstelbare weerstand is een potmeter.
Om het moeilijk te maken, dit is een echte potentiometer http://faraday.physics.uiowa.edu/images/slide%20wire%20potentiometer.j…
Daar komt die meter vandaan.
http://physicsmuseum.uq.edu.au/potentiometer-1 meer uitleg.

Een variable weerstand met twee aansluitingen is een rheostat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Fred101, die potmeter is het voorbeeld zoals die altijd in de boekjes in de bibliotheek stonden. Ziet er erg mooi uit :-)

Trouwens de Reostat van Raaf12 is ook prachtig.....

Toen wij de basiskennis mochten leren was de uitleg altijd aan de hand van deze voorbeelden. Dan kon je tenminste zien hoe het ding werkte.

RAAF12

Golden Member

@fred101
Ik ook niet, tot de naam in goegel kwam boven drijven.
Potentiometer is ook een raar woord, mja tis niet anders :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

De naam potentiometer is ook eigenlijk niet correct, maar wel begrijpelijk.
Als men de spanning van een heel hoogohmige bron wilde meten, werd een brugschakeling gemaakt: links de te meten hoogohmige bron, rechts de uit een batterij gevoede potmeter, ertussen een galvanometer.

Door nu de potmeter te verdraaien tot de galvanometer niets meer aangaf, was de uitgangsspanning van de potmeter precies gelijk aan de te meten potentiaal. Dat kon zo gevoelig als men wenste: de (spiegel)galvanometer hoefde niet geijkt te zijn, alleen maar gevoelig.

De spanning uit de potmeter werd nu met een gewone voltmeter gemeten, zodat de te meten potentiaal ook bekend was, terwijl toch de te meten bron onbelast was.

De hele schakeling heette de 'potentiometerschakeling'.
De naam is aan de 'instelbare spanningsdeler' blijven kleven, nu dus de potentiometer of verkort potmeter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

http://physics.kenyon.edu/EarlyApparatus/Electrical_Measurements/Resis…
Over rheostats, een naam die van Wheatstone in zijn schrijven van 1843 gebruikte als een apparaat om een constante stroom te behouden. Hij noemde een ampere meter een rheoscope en een generator een rheomotor.

Ik denk dat dat ouder is dan de merknaam.

De eerste brug-weerstanden waren slidewires.
http://physics.kenyon.edu/EarlyApparatus/Electrical_Measurements/Carey…

Een apparaat met een 1 meter lange meetlat erop. De weerstand was een stuk staf materiaal wat ingeklemd zat en de slider was het derde contact. Het was een beetje het idee van een slotted line.
Ik dacht eigenlijk dat de naam potentiometer daar vandaan kwam. Het ding had een meetlat (in mm) en het werd ingesteld tot het spanning potentiaal gelijk was. http://ualr.edu/dcwold/phys2122/p23man/p23man.html Hier over het gebruik bij standaardcellen. De documentatie van mijn guildline standaardcellen heeft het daar ook over.

http://nistdigitalarchives.contentdm.oclc.org/cdm/search/collection/p1… voor de liefhebber, meer dan 700 standaards in het virtuele NIST museum.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 14 april 2015 21:28:54 schreef RAAF12:
Een variabele weerstand heeft 2 aansluitingen de derde kan doorverbonden worden.

Op 14 april 2015 21:13:30 schreef RAAF12:
Ehh waarom zou je die doorverbinden?????

Dat vraag ik mij ook wel eens af... feit is dat je 't regelmatig zo ziet in schema's.

Ik vermoed dat het gaat om wat er gebeurt als de loper 't contact met de koolstofbaan (tijdelijk?) verliest. Als je maar 2 aansluitingen v/d potmeter gebruikt, dan gaat de weerstandswaarde naar oneindig, en in sommige schakelingen geeft dat vervelende effecten.

Heb zelf toevallig gisteren nog een LM317 gebruikt als ventilator-regeling, met potmeter aan de "adj" ingang. Als dat contact wegvalt, gaat uitgangsspanning dicht tegen de ingangsspanning van die LM317 aanhangen, en in sommige gevallen kán dat funest zijn. Met andere kant van die potmeter ook aangesloten (aan massa in dit geval), wordt de weerstandswaarde (en daarmee uitgangsspanning) in ieder geval begrensd tot het normale regelbereik.

RAAF12

Golden Member

Klopt helemaal,ook bij de ruststroom instelpoties in ouwe endamps. Vandaar dat bekende merken over gingen op een ander systeem. Dan bleef de amp Ok als de pot contact verloor.

Frederick E. Terman

Honourable Member

In TV's zag je vaak dat een potmeter, als variabele weerstand geschakeld, in serie met een hoogspanning voor een buis stond. Denk aan de knopjes van beeld- of lijnfrequentie, beeldhoogte,...

Over de potmeter zelf stond normaal niet zoveel spanning, maar als hij even onderbrak tijdens het draaien stond er natuurlijk de hele hoogspanning over en ging hij vonken.
Door de loper met een van de kanten door te verbinden kon dit niet optreden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org