Schakling op volgorde of met voorrang

Goedenavond,

Ik ben bezig met een schakelaar te ontwikkelen die moet schakelen tussen slangen met vloeistof.

Het is de bedoeling dat er een continue stroom is aan water. Nu zijn er 3 slangen waar water uit kan komen en die komen allemaal samen op een kraan met een servo. Deze kraan kan 1 van die drie slangen selecteren. Nu zijn er 4 sensoren aangesloten om te bepalen welke slang te selecteren en om te bepalen of er wat stroomt uit de uitgang. Dus 3 sensoren op de ingang slangen en 1 sensor op de uitgang slang.

De slangen op de ingangen voor door zakken voorzien van vloeistof dus als de zak op is zal de uitgang sensor een signaal geven dat de zak op is ( want er stroom geen vloeistof meer) en dat er geschakeld moet worden. De sensoren op de ingang bepalen dan welke slang voorzien is van vloeistof en zal die selecteren.

Als er een zak aangesloten is moet deze helemaal leeg zijn voordat er geschakeld word. Dus het kan zijn dat een ingang hoog wordt zonder dat daar op gereageerd mag worden.

nu heb ik zelf een Schakeling gemaakt die bijna goed werkt. het enige probleem is met het selecteren van de ingang slangen dat het als er 2 ingang slangen water bevatten en de laatste ingang leeg is dan zou er een keuze gemaakt moeten worden tussen 1 van de 2 ingangen. in mijn schakeling gebeurt het nu dat er 2 uitgangen hoog worden. Nu zou ik er graag 1 "prioriteit" willen geven of zorgen dat er in ieder geval maar 1 uitgang hoog kan worden.

In de bijlage mijn schema.

De blokjes met rechte "rug" zijn &-poorten en met ingebogen "rug" zijn of-poorten.

Ben nieuwsgierig naar jullie reactie en oplossingen !

Arco

Special Member

Priority encoder als de CD4532 kan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com