Besturing ontwerpen

Hallo mensen van circuitsonline.com. Ik struin al een tijd rond over deze website en vond het nu toch eens tijd om een account aan te maken. ik doe het vak mecharonica op school en dat bevalt me wel. Alleen elekro ben ik niet zo goed in. Vandaar ook dat ik een vraag heb over de volgende opdracht
http://imageshack.com/a/img537/935/zv9VUy.jpg

Nu heb ik niet de opdracht die daar gegeven staat, maar de opdracht om een besturingskast ervoor te gaan ontwerpen, dus een kast met componenten. Ik moet me wel aan de regels van de beschrijving houden. De pomp moet frequentiegestuurd worden en de motor direct online. Het zou mooi zijn als iemand me een beetje een duwtje in de goede richting kan geven want vind het best een pittige opdracht.

Het zou mooi zijn als iemand me iets verder kan helpen. Alvast bedankt!

Haha, is dit een strikvraag? In kwekerijen/kassen worden namelijk gewoon buizen met sproeiers over de hele lengte van het bed gemaakt, veel goedkoper en simpeler. Het is dus een onzinnig ontwerp.

Maargoed, wat is gebruikelijk binnen je opleiding? PLC, welk type? Microcontroller?

Je hebt 3 delen:

1 sproeikop moet altijd heen en weer gaan
(ik zou als opzet niet ingewikkeld doen en altijd de korste weg naar A, dan maar via B terug naar A)

2 je moet zorgen dat sproeikop bij A begint en stopt en tellen hoevaak hij langs komt en bepalen wanneer je stopt (ik zou alleen bij punt A laten stoppen)

3. als sproeikop goed staat en regelmatig bij A langskomt dan mag de pomp draaien en het ventiel open.

Bedankt voor je reactie :) ik hoef (nog) geen besturingsprogramma te schrijven, maar moet zegmaar een besturingskast bedenken voor die opstelling waar de desbetreffende componenten in komen te zitten. Ik had het volgende al bedacht:

een frequentieregelaar voor de pomp. ook heb ik vernomen dat in een frequentieregelaar al een softstarter ingebouwd zit die ik dan voor de motor kan gebruiken. ik had ook in gedachten om een soort schakelaar erin te zetten voor handbediening en automatisch programma. Dus in de plc 2 programma's schrijven dat schakelstand 1 actief is hij automatisch draat en bij 2 handbediend. dan nog zekeringen ( waar ik nog naar moet kijken welke) een omkeerschakeling om de motor 2 kanten op te laten draaien en schakelautomaten klemmen etc.

is dit een beetje realistisch?

Ik zou de schakelaars als input nemen op de PLC

Met de PLC kan je mooi een H-brug (https://en.wikipedia.org/wiki/H_bridge) aansturen.

Bedankt! dat zou betekenen dat ik dan niet 2 relais nodig heb zoals bij die omkeerschakeling?

Een frequentieregelaar kan de motor beide kanten op laten draaien.
Omkeer schakeling of een hbrug is dus niet nodig.

edit: verkeerd gelezen, andere motor zit op een frequentieregelaar

[Bericht gewijzigd door zerox op donderdag 9 april 2015 17:48:11 (23%)

In de omschrijving wordt genoemd, dat de motor direct online moet (in tegenstelling tot de pomp, die wel frequentiegestuurd moet zijn).
Voor de motor mag TS hier dus geen frequentieregelaar kiezen (hoewel je dat in de praktijk wel als mogelijk alternatief zou moeten overwegen).

GJ_

Moderator

@K7Jz: Bij DOL heb je het normaal over een standaard drie fasen motor. Ik ga er van uit dat het dus een normale omkeerschakeling moet zijn en geen H-brug.

Een DC motor kan natuurlijk wel, maar dat lijkt me in dit geval erg onwenselijk.

@nouwnouw: Begin eerst eens met een schema, in klad desnoods, en post dat hier. Het kan niet de bedoeling zijn dat we het complete hoofd- en stuurstroomschema voor je gaan maken.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 9 april 2015 17:40:17 (28%)

Bedankt iedereen voor de antwoorden! Ik zal hier zsm een schema posten :)

High met Henk

Special Member

@k7jz:
Wij scholen bedenken de meest onzinnige machines als didactische voorbeelden. Vaak met bewegende onderdelen om het 'tastbaar' te maken

@gj_:
Ik denk wel dat ze hier hoofd en stuurstroom willen zien. Zal puur om io op een plc gaan en verdere interfacing

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hee mensen! ik heb ondertussen een degelijke besturing, alleen heb hier geen scanner om het in te scannen. Ik moet er alleen nog een elektrisch ventiel in en zou niet precies weten hoe ik die erin moet verwerken. Ik neem aan in het stuurstroomschema, maar hoe precies en waar zou ik dat kunnen vinden? Het is een ventiel wat achter de pomp komt.Alvast bedankt!

Net zoals een magneetschakelaar een stuurstroom- en een vermogenszijde heeft (en dus in twee gedeeltes van het schema getekend wordt), heeft een ventiel ook twee gedeeltes. Een elektrische zijde en een pneumatische of hydraulische zijde.
De elektrische helft (een of meerdere bekrachtigingsspoeltje(s) in het ventiel) komt in je stuurstroomschema, de rest in je pneumatiek- of hydrauliekschema.