plug in

weet er iemand wat dit precies is?
Deze plug zit op het einde van een netsnoer en plugt men in op het einde van een apparaat.
Ik vroeg me namelijk af, hoe de stroom dan verder wordt doorgegeven?

MVG

mel

Golden Member

ziet eruit als een adapter die de helft mist.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit lijkt op een vaste connector van bijvoorbeeld een krul/stijltang of fohn. In het betreffende apparaat zitten een soort sleepcontacten zodat de connector vrij rond kan draaien zonder dat het snoer opkrult.
Voor de goede orde kun je deze connector nooit zonder meer uit het apparaat trekken en zul je deze dus eerst uit elkaar moeten halen.
Wil je een nieuwe connector plaatsen dan wordt het denk ik een compleet nieuw aansluitsnoer bestellen via de fabrikant of via een OEM leverancier.

oke super!
bedankt voor het antwoord!

weten jullie toevallig hoe de verbinding dan inwendig gebeurt want
na deze connector wordt er een zwarte en rode draad geconnecteerd.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

hier heb je een foto van de aansluiting.

nog een foto van de rode en zwarte draad...

Als je die twee in elkaar steekt, dan zie je toch vanzelf hoe de stroom wordt overgedragen?
Het is alleen jammer dat het ding van de eerste foto onherstelbaar beschadigd is. Rond de blanke draadjes zat oorspronkelijk ook van dat witte kuntstof gespoten.

dat wel, maar ik vroeg me af hoe de rode en de zwarte draad verbonden worden met het PCB aangezien er op het PCB de letter N en L staat, maar hieruit kan ik niets afleiden..

N = neutral (nul)
L = line (fase)

weet u toevallig ook wat de letter G betekent waarbij een zwarte draad toekomt?

ground
is de afscherming.

Waar is die plug van? Van die print die je onder schoolvragen hebt geplaatst?

Op 17 april 2015 12:39:27 schreef Dr Blan:
ground
is de afscherming.

Zijn krultangen, fohns etc. niet altijd "ongeaard" maar dubbel geisoleerd? Dan hebben ze toch geen PE/GND/Aarde-aansluiting...?

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Precies, de connector is 2 polig, dit soort materie is dubbel geïsoleerd, dus aarde/G is geen optie.

maartenbakker

Golden Member

Een passend snoer en eventuele andere onderdelen te bekomen, is meestal het makkelijkst op merk en typenummer van het apparaat.

Ook bij vragen over reparatie of werking, zoals deze, zijn dat in principe onmisbare gegevens, naast een korte beschrijving (vanaf 1 woord) van het apparaat. Ook wel context genoemd.

P.S. Zo aan het fotofragment te zien, ging het hier wel om een uitneembare steker maar alsnog zul je het snoer in zijn geheel moeten vervangen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 17 april 2015 12:59:09 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 17 april 2015 12:39:27 schreef Dr Blan:
ground
is de afscherming.

Waar is die plug van? Van die print die je onder schoolvragen hebt geplaatst?

inderdaad!

Op 17 april 2015 12:58:01 schreef maartenbakker:
P.S. Zo aan het fotofragment te zien, ging het hier wel om een uitneembare steker maar alsnog zul je het snoer in zijn geheel moeten vervangen.

Dat is niet te hopen met deze spanningsvoerende 'male' connector (IP00).
(Ik ken deze connectoren vanuit mijn reparatieverleden. Zijn vast maar draaibaar verbonden. Een typische oplossing voor krultangen en föhns.)

maartenbakker

Golden Member

Het gaat hier kennelijk om een andersoortig (geheim) apparaatje waar wij geen overzicht over mogen krijgen, maar als je op de foto kijkt dan zie je duidelijk een los gietstukje in de buurt van waar de steker gezeten heeft, dat vergrendeld en ontgrendeld kan worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

maarten hou je van 230 volt, plug zit wel degelijk vergrendeld.
je moet zo iets er met geweld uit trekken(molest)

Sine

Moderator

Het gaat hier kennelijk om een schoolvraag, ontleed en beschrijf .. of iets in die richting.

* Verplaatst naar schoolvragen *

Shiptronic

Overleden

Oeps

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 19 april 2015 22:40:25 (97%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.