Het net voeden vanaf een accu, dus een gesychroniseerde netinverter vanaf accu

Op 18 april 2015 09:01:21 schreef DUHH:
Zou je er één kunnen noemen dan ?? De spanning kan ik eventueel nog omzetten denk ik maar het amperage beheersen lijkt me lastiger..

Je kan toch ook wel zelf zoeken? Zoek een willekeurige inverter voor zonnepanelen, kijk in de specificaties en daar zie je: Max. DC stroombereik.

V I C T R O N

Mastervolt heeft/had ook dergelijke inverters, maar als ik me goed herinner wilde ze die markt afstoten; ik weet niet of een ander bedrijf die productlijn overneemt, of dat ze er helemaal mee stoppen (aangenomen dat het uberhaupt waar is natuurlijk).

Ze waren al een paar keer genoemd, maar blijkbaar is de TS blind voor specifieke merken of zo, want hij beweert nog steeds dat niemand hier kennis wil delen, en dat hij nog geen geschikte omvormers heeft gevonden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

zoek op de quatro & ECOmultie.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 18 april 2015 14:39:49 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

DUHH, Victron maakt dat soort spulletjes voor gebruik in campers, boten, ...

leg eens uit "netgekoppelde systemen" in de camper of boot ???

Een max stroom bereik, ik heb er nog geen 1 kunnen vinden die 1000 ampere plus aankan maar dat levert me accu wel als je hem kortsluit ....

cool die easy solar van Victron is echt top !! Thnxx die had ik nog niet gezien nee. Maar die kan dan ook wel weer een hoop dat ik niet zou gebruiken, zoals al die accu oplaad opties, ik heb al solar laadregelaars.

Volgens mij zou het goedkoper moeten kunnen.

bijvoorbeeld een mass combi van mastervolt.

dit is een acculader/inverter met een in- en uitgang van 230v.

omdat de meeste aanlegplaatsen maar 6 of 10A kunnen leveren kan deze ook als netgekoppelde inverter werken. dan levert hij vanuit de accu enkele ampères extra zodat je toch 16A apparaten kan gebruiken.

uiteraard laad hij de accu's weer bij als er minder gevraagd wordt, en als de boot losgaat van de wal werkt hij in eiland bedrijf.

kun je uitleggen waarom je 1000 ampere aan moet kunnen? een 1000W inverter levert maximaal 1000W en trekt 1000 + verliezen uit je accu. op 12V zo'n 84A

dat je accu meer kan leveren betekend niet dat er dan onbegrensd stroom het net ingaat.

GMT+1
rbeckers

Overleden

@Duhh

Accu's nooit kortsluiten!
Een 35A zekering is een mogelijke beveiliging.

Een inverter zal nooit 1000A uit een 12V accu trekken als die inverter niet stuk is.

Op 18 april 2015 15:33:42 schreef DUHH:
1000 ampere plus levert me accu wel als je hem kortsluit ....

Dat soort getallen staan op de accu omdat startmotoren, bv in auto's, VEEL stroom trekken. Als een zware startmotor gedurende korte tijd 200A vraagt moet een accu die wel kunnen leveren.
Maar met eilandbedrijf waarbij je een tv'tje en wat lampjes voedt heeft dat niks te maken.

Het idee dat je hebt, met panelen, accu's, eilandbedrijf en zo vind ik trouwens hoe langer hoe leuker worden. Ik hoop dat je iets leuks gefabriceerd krijgt.

Een inverter zal nooit 1000A uit een 12V accu trekken als die inverter niet stuk is.

ehmm het gaat om opgenomen vermogen door de inverter, een netinverter trekt zoveel mogelijk stroom uit de panelen als het goed is, maar als je er dan een accu aanhangt.

Heb nu idd wat apparaten gezien die het kunnen maar dat zijn veelal erg dure apparaten die dan ook een heleboel kunnen dat ik niet gebruik. Ik heb immers al accu's panelen en laadregelaars.

Het eiland bedrijf zou ik ook kunnen missen, zo vaak valt de stroom niet uit, maar het leek me een leuke luxe maar niet tegen de kosten die ik nu te zien krijg.

Dus alleen een netinverter vanaf accu en dan graag wel een beetje onder de duizend euro ja ;)

Lijkt mij toch het leuktst om te proberen een voedings schakelingentje tye maken zodat ik zo'n chinees ding vanaf accu kan laten draaien dan kan ik voor een paar honderd euro lekker experimenteren. Gewoon eeen beetje aanklooien zeg maar zonder er gelijk duizenden euro's tegenaan te knallen want ja dat is die 40 a 600 watt aan panelen natuurlijk helemaal niet waard.

Geld opmaken kan ik ook wel op een andere manier ;)

nee, zo werkt het niet.

je schakelfrequentie en verliezen zijn afhankelijk van de electronica. er zit een een maximum aan het vermogen wat zo'n ding kan omhoogtransformeren.

dus een omvormer voor accugebruik zal maximaal zijn opgegeven vermogen aan het net aanbieden. (tenzij accu leeg is, of als netspanning te hoog oploopt).

als je naar die link van jou kijkt staat er duidelijk een vermogen op de foto's. 250 - 500 - 1000 W

als je dat 1000W model koopt en hij is 85% efficient (weet het niet exact) dan gaat er dus (1/0.85) * 1000 = 1,18 * 1000 = 1180 watt uit je accu, 1000W het net in.

1180W op 12v is net geen 100A.

waarom denk je dat dat ding geen begrenzing heeft?

voor zonnecellen hebben ze een extra truc. zonnepanelen hebben een aparte curve.

dit voorbeeld zou 2.8 A kortgesloten leveren. of 21v open circuit. het maximum is dus echter niet 2,8*21= 59W. voorbij de 16V gaat de maximum stroom naar beneden. er is dus een punt waar de stroom en de spanning beide niet maximaal is, maar het vermogen wel.

die solar inverters zoeken dit maximum vermogen punt (MPP) op, en volgen dit (tracking). dus een MPPT regelaar probeert het maximale vermogen van het paneel te vinden, zolang dit binnen zijn eigen grenzen ligt.
http://i.stack.imgur.com/CIbb5.gif

[Bericht gewijzigd door Progger op zaterdag 18 april 2015 19:53:35 (34%)

GMT+1

OK, nu had ik gedacht dat die mpp tracker eracter zou komen dat er op 12 volt wel hel erg veel ampere's te halen zijn. Maar als ie dan gewoon niet meer opneemt dan zou dat super zijn en kan ik het dus gewoon zo aansluiten.

Leek mij alleen dat dat niet ging wekren net als wanneer je teveel vraagt van een kleine (blkgolf) inverter, dan slaat ie in de beveiliging en doet ie niks meer tot je reset.

Leek mij dat als je er teveel aan panelen aanhangt dat dan de boel stuk zou gaan.

Zolang de open-klem spanning van die panelen niet te hoog is, en je geen extreem Chinese omvormer hebt, zou het niet stuk mogen gaan met teveel panelen; de omvormer kan er dan simpelweg niet genoeg stroom uit trekken om op het maximum power point te komen, waarmee dus een veel van het beschikbare vermogen van de panelen onbenut blijft.

Nu is het niet perse een goed idee om een dergelijke omvormer direct aan een accu te hangen, aangezien die omvormer inderdaad stroom zal gaan trekken totdat de spanning ver genoeg inzakt (wat op dat moment veel te veel is voor de accu), of zijn eigen stroomlimiet is bereikt. Met zo'n omvormer van Victron, Mastervolt, of dergelijke fabrikant kun je die stroom zelf instellen, en live bijregelen als je dat zou willen.

Ik krijg eerlijk gezegd niet de indruk dat je echt verstand hebt van vermogenselektronica, switch-mode power supplies en meet- en regeltechniek, dus iets dergelijks zelf bouwen kun je voorlopig rustig vergeten, om nog maar te zwijgen over je eigen veiligheid en die van de mensen om je heen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Inverters die aan het net geschakeld kunnen worden gedragen zich als spannning gestuurde stroombronnen. Als ie dus 1000W wil/moet leveren, moet ie volgens bartjes 4.34A leveren bij 230V. Dat doet ie dan ook: Als de spanning +230V is, levert ie +4.34A, Als de (instantane) spanning 0 is levert ie 0, als de instantane spanning -230V is , dan levert ie -4.43A en als de instantane spanning -325V is (de negatief gaande topspanning), levert ie -6.14A.

Iets met "blokgolf" gaat direct kapot als je probeert aan het net terug te leveren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Echt verstand van dergelijke dingen heb ik niet en de intentie om een netinverter zelf te bouwen heb ik dan ook niet. Maar wellicht een kleine (voor) schakeling kan ik wellicht wel bouwen.

Asl je en zonne energie laadregelaar met teveel panelen (stroom en niet spanning) voed dan gaat de zekering er uit of gaat ie gewoon stuk dus vandaar dat ik dat ook had verwacht bij een inverter.

Zou het eens kunnen proberen met zo'n chinees en een zekering voor de zekerheid. Gaat de zekering eruit dan kan ik alsnog proberen een current limit circuit ervoor te bouwen ;)

Als de spanning te hoog is gaan de halfgeleiders eraan, zelfs als er nog geen stroom loopt, want die hebben simpelweg een maximale sperspanning. Als de panelen meer stroom KUNNEN leveren dan de inverter aankan, is er niets aan de hand, aangezien de inverter ZELF bepaald hoeveel stroom er gaat lopen.

@REW: dat is hoe het natuurlijk zou moeten werken, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Heb je wel eens een stroomprobe om de fase van zo'n omvormer gehangen? Ik heb het van 1 exemplaar gezien (weet niet welk merk en type, ik was er niet bij) dat, naar verluidt, aan alle eisen voldeed en alle keurmerkjes had, maar die leverde een stroom die in de verste verte niet op een sinus leek.

En daar zit ook meteen een groot probleem: de huidige regels zijn nog lang niet streng genoeg wat betreft de kwaliteit van de geleverde stroom, en door zo lang te wachten met het aanscherpen van de regels, wordt het probleem alleen maar groter.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het getekende spanning-stoom verloop van zonnecellen is redelijk generiek. Als je een "currentlimit" schakeling gaat bouwen, ziet de karaktersitiek er wat anders uit, met als gevolg dat de inverter mogelijk niet juist reageert op die knik.

Bovendien is het zo dat als de accu 12V levert, en je stroombegrenzing "100A" is, de inverter kan denken dat het MPP bij 11V, 100A ligt, (omdat ie gokt dat ie 10% onder de open klemspanning zit). Dan moet je "currentlimit" schakeling ineens 100W wegstoken. Zonde! En best forse elektronica voor nodig om dat aan te kunnen.

Het voorstel waar je overheen gelezen hebt is om een net-inverter te kopen die "max 1000W" is. Die moet in het "constant voltage" gebied van je zonnecel/accu gaan werken als de 1000W bereikt wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hartstikke bedankt. Daar kan ik iets mee.
Ik ga het cker snel proberen. Zal er eentje gaan aanschaffen en dan zien hoe het gaat. Kan ik ondertussen alvast het 12 Volt systeem gaan opbouwen, nu ligt het toch maar te verstoffen op de zolder.

Thnx

voor je dat aanschaft, zou je eens de boel willen uittekenen? we weten nog steeds niet exact wat je nu hebt en wat erbij moet komen.

ik zat vandaag te denken:

als je wil voorkomen dat je terug het net inlevert zou je ook kunnen proberen om de 10 accu's te voorzien van 10 kleine laders (bijv. 6A laadstroom).

dan kun je indien de meter gaat teruglopen er steeds een bijschakelen via een paar relais en een stroomspoel.

's nachts zet je dan de inverter aan en ga je terugleveren.

GMT+1

Dat is wel een goed idee, maar om te beginnen zou ik al die 12 Volt spullen nuttig willen gebruiken. Het zou een systeem worden dat telkens wer word uitgebreid, met experimenten en zelfbouw projecjes.

Dit idee zou een mooi extra projectje kunnen zijn. Gewoon met een uc'tje de boel regelen. Nice !

Opzich lever ik liever niet teveel terug maar nu gebruik ik een hoop helemaal niet. Terugleveren is nog altijd beter als niks ;)

Op een keer zul je toch moeten terugleveren. Je kunt niet eindeloos doorgaan met je accu's opladen.

Dit alles gelezen te hebben, vond ik het een heel leuk idee.
Aangezien ik ook van alles heb liggen, en ik in de zomer een hoop energie over heb in de accu die in de nacht niet opgaat aan de buiten verlichting, ben ik aan het proberen gegaan.
ik heb liggen een involar micro inverter.
Maar had al eens gelezen van iemand die 2 170 w panelen had aangesloten dat ze daar van kapot gingen.
Dat zou dus ook gebeuren als je hem op een accu aansluit.
Ook had ik liggen een DC-DC-600W-10-60V-to-12-80V-Boost-Converter-Step-up-Module
Deze heb ik zo ingesteld dat hij 29 volt geeft wat oke is voor de involar inverter, heb hem daarna ingesteld dat hij ongeveer 4 ampere geeft.
De boel aangesloten en nu levert hij 100 watt aan het net terug.
Het kan dus wel met weinig middelen, en hij draait nu een uur of twee.
Even afwachten dus of het blijft werken
Gr Blokker

Dag DUHH,
Het is al even geleden maar ik ben nu ook aan zoiets toe.
Ik heb 50 oude LIPO4 accu's staan van GWL. Daar wil ik een soort dag/nacht opvang van maken.
Momenteel heb ik 16 accu's in een proefopstelling staan.
Een een Daly 16S BMS, Een een Grid Tie Inverter DC Input 22-60 Volt en een gelijkrichter 48 Volt.
De bedoeling is dat ik met gewone tijdsschakelaars overdag het accupack laad met mijn zonnestroom en 's nachts de accu's ontlaad.

Hoe is het met jou project afgelopen?

[quote]Op 16 april 2015 17:57:10 schreef DUHH:
maar ja ik wil stroom uit een auto accu aan het net kunnen terugleveren. Dan kan ik meer geld vooor me opgewekte stroom krijgen.
[/quote]

[quote]Op 16 april 2015 21:25:08 schreef DUHH:
[...]is het extra intressant om zelf op te slaan ipv zomaar gratis weg te geven aan het net.
[/quote]
Ik zal het wel niet snappen denk ik...

[quote]Op 16 april 2015 21:25:08 schreef DUHH:
Bijv. een kleine schakeling die als het donker word en mijn grote panelen niks meer leveren aan mijn sma sunnyboy 2100 dat er dan vanaf mijn 12 volt systeem een geschikite spanning en stroom word aangeboden aan de ingangszijde van de grid tie inverter.

Net iets boven minimaal leveren (spanning), zodat er bij licht vanaf de panelen word geleverd en bij donker het extra systeem nog even door levert.

Dan kan ik bij een black oout ook het net afschakelen en een eiland starten met een een extra suinus omvormer en kunnen me panelen dan gewoon blijven werken ..

[/quote]
Je probeert tegen de oneindig lage impedantie van 'het net' op te boksen met een veel te simpele gedachte.
Je kunt een omvormer gewoon niet foppen door deze aan de ingang te neppen met spanning uit een 12 naar 230 Volt omvormer. Die wordt A, volledig aan flarden geblazen door je veel krachtiger PV-apparatuur of B: er gebeurt niets omdat de omvormer ook wel ziet dat er iets niet klopt en stomweg niet eens inschakelt.
[quote]Op 16 april 2015 21:25:08 schreef DUHH:
Nu ik er zo over zit te denken geloof ik dat ik dus alleen een geschakelde voeding nodig heb en een paar diodes. Zo gauw de spanning vanaf me panelen onder een bepalde waarde komt en de sunnyboy in slaap modus dreigt te raken kan me 12 volt systeem me inverter voeden.
[/quote]
Veel succes.

Edit: Dank... weer een oude koe uit de sloot getrokken...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.