Dutch PTT type TE 450-1 Phonotaxe

Telefoon: Dutch PTT type TE 450-1 Phonotaxe

Ik heb deze hagelnieuwe PTT munttelefoon al jaren aan de muur hangen. Deze kwam ergens uit een voorraadmagazijn. (honderd kwartjes zijn aanwezig :-) )

Helaas zijn de lintkabels bij de aansluitingen doorgeknipt en verwijderd. Dit om het toestel toentertijd onbruikbaar te maken. Want, niet meer nodig en moest naar de schroot.

Ik ben dus op zoek naar een schema voor de aansluitingen van deze lintkabels. Of beter, een compleet setje lintkabels.

Volgens het telefoonmuseum gaat om dit type telefoon:
Grey metal payphone KIMUS 1a made by Sodeco Germany for Dutch PTT type TE 450-1 Phonotaxe.

Zie bijgaande foto's

Afgeknipte lintkabel.

Om deze telefoon gaat het.

I love it when a plan comes together !

Jammer dat niemand mij op deze vraag kan helpen. Ik hoop echt dat er nog wat technische mensen van PTT hier rond bazuinen die mij kunnen helpen.

I love it when a plan comes together !
Arco

Special Member

De hele flexibele print is in tweeen geknipt! (niet zo maar even wat aan te doen)
Beste ergens vragen waar ze een goede hebben, of ze eventueel info hebben of wat op willen tekenen, bijv bij ACTW: http://www.actw.nl/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even niet on-topic:

In het kader van groen bewustzijn en recycling en hergebruik lijkt iedereen te denken dat je als je iets afdankt het ook kapot moet maken.

Er zijn veel bedrijven die alles verschrotten zodat amateurs er niets mee mee kunnen. Alsof we zoiets nieuw zouden kopen of de markt kapot zouden maken.

Vandaar dat vandaag in het nieuws kwam dat nu meer elektronica wordt weggegooid dan ooit. Het is gewoon afgedwongen. Elektronica wordt helaas een wegwerpartikel.

Slechte zaak, vind ik.

bedrijven doen dit idd vaker, maar ook niet zonder reden. bijv uit bewaking recorders worden alleen de platters van de hdd's gehaald. vooral bij datadragers is dat ook belangrijk. hdd's van hier komen zo op een ander deel van de wereld terecht voor demontage of versmelting, helaas is het scenario van sommige films om veel geld te kunnen stelen bij een bedrijf ook steeds meer een mogelijke realiteit. dus zorg voor zo min mogelijk rondzwervende gegevens als afdeling ict...

in andere gevallen worden onderdelen eruit getrokken, want dan komt het niet terug op de markt, of eigen personeel gaat ermee lopen voor het in de container beland. bedrijven waar je zo afval mee kunt nemen als personeel worden zeldzamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ken een bedrijf dat bewakingcamera's verschrot, en geen oude maar camera's van slechts een paar jaar oud. De apparatuur wordt vervangen en goede spullen moeten verschrot worden in plaats van recycled.

Nou en als personeel er mee gaat lopen? Bied het ze dan gewoon aan op de juiste voorwaarden. Dat is heel wat beter voor het milieu dan verschrotten.

Arco

Special Member

Bij PTT had het een andere reden. Zij verhuurden de apparatuur aan klanten.
Als de werkende telefoon aan dumpzaken werd verkocht, was de kans groot dat 'ie weer ergens aan de muur kwam te hangen. (zonder dat ze er huur voor kregen)
Was ook vaak apparatuur die niet helemaal fris meer was, en dat wil je sowieso niet terug in circulatie hebben...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, af en toe kreeg ik een K7 chassis ter reparatie waar de kakkerlakken uitkropen.

@Hoeben: Er valt niet veel te hergebruiken, vandeweek drie apparaten opengetrokken, het enige dat ik eventueel nog kan gebruiken: 3 USB connectors en 2 netsnoeren en een ethernetkabel.

Voorts kan ik rechtvaardigen dat partijen werkende apparatuur verschrot worden, want komen ze gratis in handen van amateurs, dan begint het gevraag om hulp en documentatie, waardoor werknemers van het bedrijf worden belast en het dus handen vol geld kost.

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op dinsdag 21 april 2015 09:57:41 (32%)

de ptt wist het wel, voor t65 toestellen nog tot in de 21e eeuw maand huur vragen. dat wisten voormalige staatsbedrijven sowiso wel, de pnem verhuurde keuken geysers van 30 jaar oud voor 5 euro per maand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Weggeven aan het personeel wordt als loon in natura gezien, de belastingsdienst is daar alert op. Verder levert het wegbrengen van oude elektronica tegenwoordig juist geld op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb *ergens* nog zo'n telefoon. Als je geen haast hebt kan ik wel eens voor je kijken of die intern ook gelijk is aan jouw exemplaar en hoe de verbindingen lopen.

@hieronder: als je over 2 weken nog niks hebt gehoord, trek dan even aan de bel want dan ben ik het vergeten :D

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 22 april 2015 09:14:35 (26%)

If you want to succeed, double your failure rate.
I love it when a plan comes together !

Beste Ritmeester,

We zijn een Kimus 1a / Sodeco TE 450 in werkende conditie aan het documenteren voor we hem weer in gebruik nemen bij hackerspace Technologia Incognita.

https://wiki.techinc.nl/index.php/Kimus_1

Ik zal een dezer dagen een foto van de 'lint kabel' op de project pagina zetten.

Zou jij van jou Kimus meer fotos willen delen? Metname van de print-platen? Ik ben erg benieuwd naar de verschillen binnen versie-nummers.

Bedankt en succes,

Op 22 april 2015 09:06:24 schreef Jochem:
als je over 2 weken nog niks hebt gehoord, trek dan even aan de bel want dan ben ik het vergeten :D

IK ZEI HET NOG!! :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Jochem,

Zou jij ook fotos van jou telefoon willen delen?

Bedankt!

fatbeard

Honourable Member

Ik heb indertijd wel een paar van die dingen onder handen gehad.
De beschrijving op die wiki-pagina is niet helemaal accuraat.

Er waren drie settings voor "de kosten":
1) het aantal kwartjes dat moest worden ingeworpen vóórdat je kon bellen
2) het bedrag dat je sowieso kwijt was voor een verbinding (de toeslag)
3) het feitelijke beltarief per tik in centen

De telefoon heeft zelf geen besef van tijd, afrekenen wordt door de centrale gedaan met zgn tariefpulsen ('tikken'): symmetrische (t.o.v. aarde) wisselspanningspulsen van als ik me goed herinner 25V, 50Hz. Een kostenteller thuis werkt ook met die pulsen, de aarde (blanke draad) moest wel zijn aangesloten.
In den beginne was die puls altijd beschikbaar en betaalde je voor de huur van een kostenteller, maar nadat er "third party" kostentellers op de markt verschenen moest je die puls apart aanvragen en betaalde je daarvoor.

Met die codeerstekkertjes (aangenomen dat je er voldoende hebt van de juiste waarde) zou je de munttelefoon zo kunnen instellen dat je vijf kwartjes moet inwepen om überhaupt te kunnen bellen, tegen een tarief van 0 cent per tik met een toeslag van 0 cent. Met als gevolg dat je die vijf kwartjes na afloop weer gewoon terugkrijgt. Of kunnen bellen zonder muntinworp met een toeslag van 75 cent tegen een tarief van 50 cent per tik. Wat in de praktijk betekent dat je wel degelijk drie kwartjes minimaal moet inwerpen, anders wordt de verbinding wel opgebouwd maar meteen weer verbroken...
De mogelijkheden zijn leg(i)o.

Die kwartjes werden behalve op afmeting en dikte ook op gewicht en magnetsche eigenschappen getest, en op de aanwezigheid van gaten.
Gewicht en magnetische eigenschappen werden getest met een magneetje, wat de munt deed afbuigen. Niet magnetisch: geen afbuiging. Te zwaar: onvoldoende afbuiging. Té magnetisch: teveel afbuiging of blijven hangen.
Dat gaatje werd op getest met een doodordinair haakje: munten met een gaatje bleven hangen.
Een echte muntproever dus, en geheel mechanisch...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Op 20 april 2015 21:11:57 schreef Dr Blan:
Voorts kan ik rechtvaardigen dat partijen werkende apparatuur verschrot worden, want komen ze gratis in handen van amateurs, dan begint het gevraag om hulp en documentatie, waardoor werknemers van het bedrijf worden belast en het dus handen vol geld kost.

Wat natuurlijk doodsimpel te ondervangen is door te doen wat eigenlijk standaard hoort te zijn: documentatie vrijgeven.

Overigens vermeldde Philips bij sommige items in de personeelswinkel (zoals K4's) dat er geen service op geboden werd. Daar zat dan wel documentatie bij.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 juli 2016 18:10:16 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Fatbeard, kan je aangeven hoe die 3 settings terug komen in de 4 blokjes? Dan pas ik de documentatie aan.

Verder alle informatie over deze apparaten welkom. Ik heb nu een Kimus 1a en een Kimus 1, de laatste is compleet analoog, maar 26 transistors: https://wiki.laglab.org/PTT-TE-400-1

fatbeard

Honourable Member

Dat staat toch redelijk duidelijk op de sticker: de twee bovenste geven de prijs aan per tik (meestal 25 cent, maar ik heb ze ook met 10 cent gezien), linksonder de toeslag (tegenwoordig bekend als starttarief) en rechtsonder geeft aan hoeveel muntjes erin moeten om te kunnen gaan bellen.
Ik ben overigens alleen maar de blokjes 0, 1, 2 en 5 tegengekomen, andere blokjes zul je zelf moeten maken.

De procesor, ROM en RAM zijn van origine ontwerpen van RCA voor de ruimtevaart: radiation hardened.
Datasheets (de correcte) zijn hier te vinden: http://www.cosmacelf.com/publications/data-sheets/

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ok, dan had ik het toch goed.

Bedankt

Hierbij een foto van de kabel + schema

[Bericht gewijzigd door webmind op zondag 10 juli 2016 19:50:39 (15%)

Op 9 juli 2016 14:53:51 schreef webmind:
Jochem,

Zou jij ook fotos van jou telefoon willen delen?

Ja, dat wil ik op termijn zeker doen.

Maar als het voor ritmeester op dit moment niet essentieel is voor de reparatie dan ga ik nu niet mijn vliering overhoop halen om de telefoon te zoeken. Ik heb hem, ik kan hem uiteindelijk ook vast wel vinden, maar het kost me veel tijd omdat ik niet weet in welke doos hij zit. Aangezien de foto en het schema van de flex/flatcable nu bekend zijn blijft het fotograferen van mijn toestel alleen nog interessant voor documentatiedoeleinden. Daar wil ik best aan meewerken, maar dat gaat even onderaan mijn prioriteitenlijstje.

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem,

Bedankt!

Mocht je een reminder ergens willen, doe ik dat graag :)

Groeten,

Op 10 juli 2016 16:17:54 schreef webmind:
Hierbij een foto van de kabel + schema

GEWELDIG !! Man wat mooi om dit nog te zien na één jaar. Ik dacht dat dit topic allang vergeten was.

Ik ga hier zeker mee aan de gang. Nogmaals bedankt.

@Jochem:
Ik meende dat ik jou wel een mail gestuurd had maar kan deze niet meer terug vinden. Dus zal ik hem wel niet verstuurd hebben waarvoor mijn excuses dan hiervoor. Je hoeft de telefoon dan nu ook niet meer op te zoeken omdat ik nu wel alles heb. (denk ik)

I love it when a plan comes together !