I2C

hallo,
Ik heb een paar vragen gehad op mijn GIP presentatie en ik vindt het antwoord niet. kunnen jullie mij helpen ?

de vraag gaat als volgt.

Mijn robot werkt met I²C communicatie.

stel 1 van de slaves bv de servo motor gaat kapot of je wilt hem vervangen.

als ik hem vervang zal hij het zelfde adres behouden?
hoe wordt dit adress toegekent?
kan ik het adress aanpassen zo ja hoe ?

mel

Golden Member

een i²c ic heeft zelf een vast adres, maar de laatste bits zijn door de gebruiker in te stellen.en dat kan je dus gewoon zo laten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Door in de datasheet van het betreffende I2C IC te kijken welke pinnen die laagste bits bepalen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hoe wordt een servomotor aangestuurd? Rechtstreeks door het masterbord die het I²C-protocol bestuurt of zit er tussen de servomotor en het I²C-bus nog wat elektronica (slave)?

Meer kan ik er niet over zeggen omdat het hier om een schoolvraag gaat. Denk zelfs dat ik al teveel heb gezegd.

Even verkeerd gelezen. De slave is vervangen. Dan kan ik alleen maar bevestigen wat MNM neerpent

[Bericht gewijzigd door depeet op donderdag 23 april 2015 15:29:27 (16%)

Depeet

en dat eerste gedeelte van het adres is vast bepaalt en kan ik dan ook vinden in de databoek gegevens?

je hebt hem toch al aangestuurd? hoe ben je er toen achter gekomen?

GMT+1
Arco

Special Member

en dat eerste gedeelte van het adres is vast bepaalt en kan ik dan ook vinden in de databoek gegevens?

Meestal wel, staat dan in de datasheet. Kan ook instelbaar zijn (bijv. microcontroller als slave).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mmm, je zegt dit:

stel 1 van de slaves bv de servo motor gaat kapot of je wilt hem vervangen.

Jij zegt hier letterlijk dat de servomotor stuk gaat. Een motor heeft geen adres dus die kun je gewoon vervangen. Als de vraag van jou leraar letterlijk zo was is dit het antwoord.

Wordt echter hele servo unit bedoelt dan zal die als die met IIC wordt aangestuurd een adres hebben. Dat adress moet jij weten want jij hebt de robot gebouwd. Er van uitgaande dat jij zo'n tweewielig ding hebt gemaakt heeft de linkerwielservo zelfs een ander adres als het de rechterwielservo.
Verwissel je die, dan wordt linksaf dus rechtsaf. Het verbaasd mij dat jij dit niet weet als je de robot zelf hebt gebouwd. Vreemd dus.

En zoals anderen zeggen: Elk apparaat in de IIC bus heeft een eigen adres waarvan de laatste paar bits meestal vrij instelbaar zijn. Dat kan soms door een paar aansluitingen binair in te stellen en soms een spanningsniveau aan te bieden. Daardoor kun je meer gelijke ic's op de bus aansluiten.

Omdat je verder geen info geeft over jouw systeem dat jijzelf dus ook niet helemaal begrijpt kan hier niet verteld worden hoe dat met dat IIC werkt. Je zult het zelf uit de datasheet moeten halen.

Wel een zeer terechte vraag van die leraar trouwens. Hij legt meteen een pijnpunt bloot.

Is deze topic ook van jou?

http://www.circuitsonline.net/forum/view/126051

Ik zie hier geen IIC maar een PWM signaal?

TS, als je nou voor de grap gewoon eens in de datasheet gaat lezen, is dat een idee? Elke datasheet van een I2C device heeft een hoofdstukje "addressering". Daar staat exact hoe het werkt met... adressering.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein