Testje 2 spanningsbronnen parallel

http://i61.tinypic.com/2j3mskx.jpg

Heb vandaag een testje gedaan. En kon deze vraag niet oplossen. Teken signaal op punt (c).

Zijn dit 2 spanningsbronnen in parallel? Begrenst van elkaar door dioden?

Bron A is heel de periode negatief t.o.v. 15V constant. Dus diode geleid en spanning op C volgt A?

Maar diode A-B geleid ook tot bron B +15V word. Hoe bekijk ik deze bronnen t.o.v. elkaar dan als A-B diode in geleiding is?

Als diode van bron B spert staat enkel spanning van bron B op punt C?

Arco

Special Member

Het is niet parallel, maar een 'wired-and' . Alleen in jouw geval niet met logische signalen maar met een sinus...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ok, bedankt. Had het niet opgemerkt.

benleentje

Golden Member

Bekijk nu eerst is 1 signaal per keer. En doe dan of het normale gelijkricht schakeling is.

Teken van beide signalen apart de signaal vorm en leg ze dan over elkaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kan C hoger zijn in spanning dan A? Waarom wel/niet?
Kan C hoger zijn in spanning dan B? Waarom wel/niet?

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op vrijdag 8 mei 2015 23:16:25 (90%)

Ik ga deze eerst anders benaderen. Punt C via weerstand naar ground. Dan volgt output C de AND functie. Nu punt C is gepulled naar 15V als beide dioden gespert zijn.

stop het overmatig spatiegebruik !

@JvdBe naar wat refereerd die kromming op de toppen?

Arco

Special Member

Het is vrij simpel.
Als A < B dan: C = A + (Vf diode)
Als B < A dan: C = B + (Vf diode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 8 mei 2015 23:15:02 schreef Dr Blan:
Kan C hoger zijn in spanning dan A? Waarom wel/niet?Wel, C is dan A+Vf diode.
Kan C hoger zijn in spanning dan B? Waarom wel/niet?Wel, C is dan B+vf diode

Op 9 mei 2015 00:06:02 schreef Arco:
Het is vrij simpel.
Als A < B dan: C = A + (Vf diode)
Als B < A dan: C = B + (Vf diode)

Inderdaad, als A < B dan is B diode in sper.
Als B < A dan is A diode in sper. Goed gezien.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 9 mei 2015 13:49:55 (36%)

@ Obbo: dat refereert (met een t) naar de dalen van de sinus. de flanksteilheid is echter niet helemaal scherp uit de sim gekomen, de flanken zouden verticaal moeten staan.
wat heb je zelf getekend ?

[Bericht gewijzigd door JvdBe op zaterdag 9 mei 2015 11:45:24 (39%)

stop het overmatig spatiegebruik !

Het is eigenlijk heel simpel. Door de diodes kunnen de bronnen het punt C alleen maar naar beneden trekken. Dat betekent dat op elk moment de bron met de laagste spanning bepaalt wat er gebeurt.

Op 9 mei 2015 11:33:58 schreef JvdBe:
@ Obbo: dat refereert (met een t) naar de dalen van de sinus. de flanksteilheid is echter niet helemaal scherp uit de sim gekomen, de flanken zouden verticaal moeten staan.
wat heb je zelf getekend ?

Ik heb ongeveer met dezelfde grafiek beantwoord buiten dan de dalende sinus gesupperponeert.

Op 8 mei 2015 23:14:46 schreef benleentje:
Bekijk nu eerst is 1 signaal per keer. En doe dan of het normale gelijkricht schakeling is.

Teken van beide signalen apart de signaal vorm en leg ze dan over elkaar.

Hoe werkt dit dan? Want beide signalen beinvloeden elkaar.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:21:51 (30%)

Arco

Special Member

Zoals gezegd, teken ze over elkaar. Laagste signaal van de twee + Vf is de uitgangsspanning.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappige vraag.
Als 'alles andersom staat', om bijvoorbeeld een batterij en een netvoeding in één apparaat te hebben, snapt iedereen het meteen.
Nu staan de dioden eens naar links en hebben we een raadsel...! ;)

--
Voor de bronnen om 'parallel' te staan moet er stroom van de ene bron naar de andere kunnen lopen. Kan dat? En van de andere naar de ene?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

FET, terechte constatering. Om de een of andere reden is een negatieve bron voor ons brein lastiger te bevatten dan een positieve.
Soms teken ik schakelingen wel eens "ondersteboven" om ze beter te doorzien. En daarna draai ik ze weer terug.

Arco

Special Member

Geldt ook voor schakelingen die 'omgekeerd' zijn getekend. (de plus onder en de min boven). Die zijn vaak ook maar moeilijk te doorgronden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 9 mei 2015 22:59:17 schreef OBBO:
[...]

Hoe werkt dit dan? Want beide signalen beïnvloeden elkaar.

Is dat zo?!

Dan nog eens uitleggen.
Haal bron B daar even weg. Teken het signaal voor bron A.
Haal nu bron A weg en teken het signaal voor bron B.

Nu beiden in 1 grafiek tekenen. En zoals gezegd staat het parallel dus degene die lager is dan de ander die wint het hogere signaal valt dus weg.

Soms moet je niet nadenken maar gewoon pen en papier pakken en gewoon heel simpel gaan tekenen. Soms kan je van een hele moeilijke vorm niet bepalen of het door een opening past en nameten lukt dan ook niet. Nu dan probeer je het toch gewoon kijken hoever je komt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 10 mei 2015 01:30:28 (23%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bij het analyseren van een circuit zal dat altijd zo zijn. Nu ik het eens rustig op papier zet zie ik het ook. :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 10 mei 2015 23:21:22 (75%)

benleentje

Golden Member

Maar wat heb je dan op papier gezet? Dan weten onze luisteraars op dit forum (de meelezers) ook wat het moet zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 mei 2015 23:24:10 schreef Frederick E. Terman:
Grappige vraag.
Als 'alles andersom staat', om bijvoorbeeld een batterij en een netvoeding in één apparaat te hebben, snapt iedereen het meteen.
Nu staan de dioden eens naar links en hebben we een raadsel...! ;)

--
Voor de bronnen om 'parallel' te staan moet er stroom van de ene bron naar de andere kunnen lopen. Kan dat? En van de andere naar de ene?

Zoals deze http://s12.postimg.org/u0zztax95/UPS_n.jpg

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja precies; D5 en D4. :)
De hoogste spanning komt erdoor; de andere spanning heeft dan niets te doen.
In jouw opgave komt de laagste (de meest negatieve) spanning erdoor.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik was mij aan het fixeren op een clipper/limiter circuit.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is hetzelfde. In die net/batterijvoeding bijvoorbeeld, zal de uitgangsspanning aan de onderkant begrensd worden door de batterijspanning, ook al valt de netspanning weg.
Bedenk zelf voor deze en voor jouw schakeling alle varianten. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org