MAX232 aansluiten

Goedendag,

Ik ben bezig met een scriptie te schrijven. deze had ik ingediend en is verbeterd met een paar opmerkingen. 1ervan is dat ik een aansluitschema erin moet steken van een MAX232.

Probleem is dat ik nergens zo een aansluitschema vindt, ik weet welke pinnen wat doen maar hoe je deze aan een microcontroller moet hangen (ik gebruik nu de PIC18F25K80) vindt ik nergens. Zoals bv die externe condensatoren welke etc... kan ik dus niet puur op redenatie doen.

Iemand die hierover iets meer weet?

Alvast bedankt

MvG Glenn

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Ik zou de datasheet eens raadplegen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Merci pour votre reaction.
il a été très utile.

Ik heb eens een bluetooth module dat communiceerde via RS232 gehangen aan een Atmega328 (=microcontroller). Heb hier zo'n max232 tussen gezet volgens het schema waar Roland mee kwam om de signalen naar TTL te converteren. Werkte prima.

Met wat wil je precies communiceren?

Je moet de uit- en ingangspennen op RS232 niveau (+ en - 12 V) in een schema verbinden met een DTE of een DCE wijze op een DB9 connector. en de RTS CTS en DTR statussignalen ook op een door jou verklaarbare wijze aansluiten. Dat kan "fake"zijn dus dat een binnenkomende RTS en een uitgaande CTS doorverbonden is, etc, maar allemaal behorende tot het RS232 protocol, dus voor een examen moet je dat wel kunnen verklaren door het op te zoeken en te bestuderen.

Het gaat bij RS232 niet alleen over de datasignalen maar ook over flow control, dat wil zeggen dat de ontvanger de zender moet kunnen stoppen als hij de data niet zo snel kan verwerken als die aangeboden wordt.

Er zijn ook software methoden voor met Xon Xoff oftewel control_Q en control_S.

En dan de andere kant: Je controller heeft een Tx pen en een Rx pen van de ingebouwde UART. Die moeten dan met de MAX 232 worden verbonden, dat hoort ook in je schema te staan.

Die externe condensatoren die de MAX232 nodig heeft zijn nodig voor de charge pump. Je voedt het IC met 5 volt en hij maakt daaruit middels die condensatoren + en - 12 V die aan de RS232 kant door de norm zijn voorgeschreven.

@satour: ik moet 2microcontrollers met elkaar laten communiceren. en als dat werkt via I²C,RS485 en CAN data in en uitlezen.

@dr blan: Meeste van je uitleg staat al in mijn scriptie en daar heb je ook allemaal gelijk in, buiten die chargepumps heb ik nog niet. Maar ook hierover heb ik tot nu toe nog geen goede of duidelijke info gevonden om het zelf te begrijpen en te kunnen uitleggen.

Hoe je een bepaald IC moet toepassen staat precies in de datasheet. Is al gezegd maar blijkbaar heb je die nog niet bekeken. In een datasheet staat bijna altijd een soort basis schema wat vaak een mooi beginpunt is.
Flow control heeft m.i. helemaal niets met je vraag te maken.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lucky Luke

Golden Member

Op 14 mei 2015 20:07:36 schreef Satoer:
Ik heb eens een bluetooth module dat communiceerde via RS232 gehangen aan een Atmega328 (=microcontroller). Heb hier zo'n max232 tussen gezet volgens het schema waar Roland mee kwam om de signalen naar TTL te converteren. Werkte prima.

Met wat wil je precies communiceren?

Goede kans dat er al ergens ttl signalen beschikbaar zijn in die bluetooth module, dus dat je nu 2x zit om te zetten. Maargoed, als die niet op een pinnetje naar buiten worden gebracht is dat misschien alsnog wel de beste oplossing.

ben ik nou echt zo gek dan, dat mijn afstudeeropdracht een RTOS draait dat gewoon aan USB CDC doet op een chip die dat ook doet? Granted, er is niks moeilijks aan en het draait op een standaard demobordje, maar toch...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@flipflop: ik gebruik zelf geen MAX232 omdat tussen 2microcontrollers kan het blijkbaar zonder, Maar moet deze wel bespreken

Arco

Special Member

Charge pump staat toch ook beschreven in de datasheet? (heb je die wel ooit al eens gelezen? zie blz. 14)
http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX220-MAX249.pdf
In attached document staat werking uitgebreid beschreven.

MAX232-Chargepump.pdf

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 14 mei 2015 22:55:41 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 14 mei 2015 22:44:06 schreef Arco:
(heb je die wel ooit al eens gelezen? zie blz. 14)

uit welk verleden kom jij nog nog gewandeld zeg. boeken en datasheets lezen is iets uit de oudheid. dat doet men niet meer nu.
ga mee met je tijd hé en stel de vraag gewoon op een forum...

ik moet me ook aanpassen, heb ook al een max232 gebouwd op print voor men raspberry een compoort te geven. heb ik toch niet alles zelf opgezocht...
(rechtonder in de hoek ligt die http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/rasptop/640/DSCN9398.JPG)
heb dan gezien dat die in china niks kost en de volgende gewoon gekocht. voor dat geld kan ik men tijd niet in het solderen steken. de com poort connector kost me al meer
http://www.aliexpress.com/item/1Set-MAX3232-RS232-3-3-3-5v-DB9-Serial-…

in mijne tijd :-) heb ik al die datasheets nog afgeprint en toegevoegd achteraan de boek van mijn eindwerk. zodoende kon je bij problemen ook achteraan direct alle specs vinden van de IC's en torren. moest ik die tijd kunnen herdoen, ik deed alles 100keer beter. toen moest het ook allemaal maar snel snel gaan en was tijd steken in de school gewoon tijdverlies

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 14 mei 2015 22:41:17 schreef Glesto:
@flipflop: ik gebruik zelf geen MAX232 omdat tussen 2microcontrollers kan het blijkbaar zonder, Maar moet deze wel bespreken

Als je iets moet bespreken heb je toch informatie nodig van het ding? En die info staat in de datasheet. Punt.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Aangezien alles al uit ten treure behandeld wordt in de datasheet en application notes, heeft het weinig zin om de hele boel hier opnieuw te beschrijven... ;)
(en dan alsjeblieft niet met iets komen als 'ik ken geen Engels'...)

ik deed alles 100keer beter. toen moest het ook allemaal maar snel snel gaan en was tijd steken in de school gewoon tijdverlies

Jammer dat jij een goede opleiding als tijdverlies ziet... (100 keer beter is trouwens wel een erg hoge zelfdunk... :) )
Dat alles snel moet op scholen is ook onzin. Dat komt omdat men opdrachten tot de laatste dag laat liggen en dan snel wat in mekaar moet steken.
(ik deed dat ook wel, maar ging dan achteraf niet zeuren dat ik te weinig tijd kreeg, 't is tenslotte je eigen keuze...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

arco: toen ik op school zat, moest het allemaal snel gaan en stak ik er ook amper tijd in om iets op te zoeken of tot in de puntjes te begrijpen.
tot ik 10jaar later nog eens men hele opleiding electronica van nul aan mocht herbeginnen (had ik het de eerste keer op school goed gedaan, hoefde dat geen 2de keer als ik 30 was).
moest ik het nu herdoen, zou ik er net WEL tijd insteken om alles, maar dan ook alles te begrijpen. de delen die ik vroeger niet begreep, leerde ik maar heel snel (lees: smorgens) helemaal vanbuiten.
cursussen wiskunde waar ik 60bladen theorie in 1 deel vanbuiten leerde, dan paar uur erna examen afleggen en geslaagd zijn. maar de dag erna niks meer ervan weten.
als je 18bent lijkt het allemaal tijdverlies en kan je niet snel genoeg dat diploma hebben, als je naar de 40 gaatt intresseerd dat diploma niet maar wil je wel vanalles leren.

het is eigenlijk een wonder geweest dat men eindwerk het deed (t is wel een keer of 2-3 heel spectaculair ontploft (bandbreedte en vermogenstesten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hi fcapri

Vertel wat meer van die wiskunde die je snel van buiten leerde, vind ik razend interessant. Zou ik ook wel willen kunnen.

[Bericht gewijzigd door Dr Blan op vrijdag 15 mei 2015 18:30:07 (13%)

Ik moet toegeven dat ik nu als student ook het meeste pas doe op het laatste moment (procrastineren). En ook ik leer pas smorgens voor mijn testen/exaams en dat verloopt ook goed.

Bij mijn eindwerk is tijd niet het probleem, ik wil er gerust uren per dag nog insteken, maar vanaf ik ergens vast zit is bij mij de motivatie altijd snel weg.

Even nog een vraagje, van de MAX485 moet ik ook zo een aansluitschema met een microcontroller hebben. Ik heb deze keer wel de datasheet bekeken maar dat is een groepsdatasheet en dit lijkt er niet tussen te zitten, of ik moet het gemist hebben. Ook heb ik het gewoon gegoogeld, en daar heb ik veel afbeeldingen gevonden maar altijd ander of voor grotere toepassingen. dus weet niet welke juist is.

MvG Glenn

Op 15 mei 2015 18:28:06 schreef Dr Blan:
Hi fcapri

Vertel wat meer van die wiskunde die je snel van buiten leerde, vind ik razend interessant. Zou ik ook wel willen kunnen.

heb gewoon een heel goed korte termijn geheugen. alleen de overgang van korte termijn naar lange termijn werkt niet zo goed bij mij. was altijd al sterk in wiskunde en zeker het snel vanbuiten leren hoe een oefening opgelost wordt (zonder het echt te begrijpen)

Op 15 mei 2015 19:12:03 schreef Glesto:
Even nog een vraagje, van de MAX485 moet ik ook zo een aansluitschema met een microcontroller hebben. Ik heb deze keer wel de datasheet bekeken maar dat is een groepsdatasheet en dit lijkt er niet tussen te zitten, of ik moet het gemist hebben. Ook heb ik het gewoon gegoogeld, en daar heb ik veel afbeeldingen gevonden maar altijd ander of voor grotere toepassingen. dus weet niet welke juist is.

MvG Glenn

wat is daar dan moeilijk aan?
http://dc182.4shared.com/img/HV20XF65/s3/1257de461e8/atmega8_MAX485
http://circuits.datasheetdir.com/124/MAX485-circuits.jpg

eerst vraag je voor de max232 (die een RS232 aansluiting maakt zijnde een com poort) en nu begin je over een max485???
RS232 zijn rechtstreekse verbindingen (de RX van de ene op de TX van de andere) terwijl RS485 met een busstructuur werkt. vandaar ook de 'grotere toepassingen'. hier kan je meerdere apparaten tegelijk op de bus hangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ow dan had ik toch de juiste, merci.

Ja ik moet RS485 inlezen en wat ik inlees via RS232 versturen naar de andere microcontroller die dan via RS485 iets moet uitlezen.

Is mss duidelijker met mijn blokschema: http://puu.sh/hOqPO/ad39089405.png

[Bericht gewijzigd door Glesto op vrijdag 15 mei 2015 20:38:16 (49%)