Specificatie Step down convertors

Voor een hobby project wil ik gebruik maken van een step-down modules. Heb twee types op het oog en was benieuwd of er forumleden al eens gemeten hebben aan deze modules. Vaak zijn de Chineese specs aan de optimistische kant. Kunnen deze dingen echt de stroom leveren die ze zeggen ? Deze twee had ik gevonden :
Op basis van de LM2596 :

Op basis van de XL4015, met koelblokje :

Mijn toepassing is ongeveer 12V in, 6 tot 8 V uit en dan 2A continue, 3A piek. En tweede vraag, zijn de min-in min-uit met elkaar verbonden bij dit soort modules ?
Ben benieuwd naar de ervaringen.

Je weet welke ICs erop zitten. Die schakelingen zijn zo eenvoudig, dat de specs voor vrijwel 100% bepaald worden door die van de ICs zelf (er vanuit gaande dat de capaciteiten groot genoeg zijn). Dus, of ze die stroom kunnen leveren kun je terugvinden in de datasheets.

PS, die 2596 is naar mij onderweg. Dwz, dat hoop is. Al meer dan een maand geleden besteld...

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 17 mei 2015 13:41:06 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Eigenlijk wordt ik een beetje zat van dit soort geneuzel.

Wat verwacht je als je 1.29 dollar uitgeeft voor zo´n converter ?
Een testrapport van de consumentenbond dat je investering echt wel de moeite waard is?

Wees een vent en bestel dat ding en neem je verlies als het een miskoop blijkt te zijn.

Zo, dat moest ik even kwijt !!!

Zelf heb ik hier nog iets liggen dat wel lijkt op de eerste foto uit de eerste link.
Het ding stortte al boven de 100 mA in elkaar.

Maar of het exact dezelfde is ? wie zal het zeggen !!

ik heb er al een hoop gekocht van die LM2596's.

allereerst zijn die dingen blijkbaar niet kortsluitvast. 1x kortsluiting en het ding gaat in rook op.
2de punt kunnen die LM 40v aan de ingang aan. maar de ingangselco is vaak 35V. opletten hiermee (of boem elco).
Best goeie dingen voor dat geld.

ik heb wel het volgende al gemerkt. volgens de pdf van die LM hoort die potmeter tussen uitgang en ADJ te hangen met dan nog een weerstand naar massa.
ik heb hier een serie gehad waar de PCB fout van getekent was en de potmeter tussen ADJ en GND zat, met die weerstand dan tussen out en ADJ.
het ding werkte ook, maar had het probleem dat je die van 0-5V bijna 50toeren moest draaien aan die potmeter, en van 15 naar 20V op 1 toer ging. (kijk onderaan dus op de pcb of die potmeter aan het GND vlak hangt of niet, foto hieronder rechts)

ik heb er nu 2 aan de muur hangen op men server. de eerste maakt van 19V (laptop adapter tot 4A) een stabiele 13,6V voor de loodaccu te laden.
van die accu vertrek ik naar men internet modem (12V 1A) en van die loodaccu ga ik met zo een 2de LM2596 naar een 5V voor men raspberry (raspberry zelf 5V 0,7A, en de harde schijf 5V, denk 1A).
beide zitten dus rond de 1,5 a 2A te draaien en werkt al maaaaanden goed

bij de LM2596 hangen alle minnen aan elkaar (je kan die dus met 3 draden gebruiken zoals bv een LM7808 (IN-GND-OUT)

bovenste is een goeie (ik denk dat het deze waren http://www.dx.com/nl/p/20083-adjustable-power-supply-voltage-regulatin…), onderste is een slechte. de ingangselco was een 35V type (dat is nog het minste probleem), maar de potmeter zat verkeerd. ik heb die dus eraf gesoldeerd en een SMD weerstand op de plaats gezet. de potmeter heb ik dan met 2 draden aan de soldeervlakjes van de weerstand gezet (LM is gaan hemelen door kortsluiting)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wel wat mee. (de meeste dan)
Gaat mij helemaal niet om de investering, gewoon interesse wat de ervaringen zijn met deze modules.
Die niet kortsluitvastheid, wat staat er op de uitgang nadat de module defect is gegaan ? Nul volt of de volle ingangspanning ? Dat maakt nog wel uit voor de schade aan de resterende electronica die er achter hangt.

Wat ik probeerde duidelijk te maken, en wat nu nog eens door fcapri wordt bevestigd:
Wie vertelt me precies wat ik ontvang als ik zoiets bestel.
@fcapri heeft het nu al over twee verschillende printontwerpen en twee verschillende elco´s.
Dat zijn dus al 4 combinaties.
Dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit van de overige componnenten.
Zijn die LM2596 origineel of counterfeit, wat is de kwaliteit van de gebruikte spoelen?

Al met al moet je gewoon maar afwachten wat je geleverd krijgt en kun je niet verwachten dat exemplaren die door een ander zijn getest exact hetzelfde zijn als diegenen die jij bestelt.

Zeker niet omdat TS geen verdere gegevens aanlevert over de leverancier en datasheet.

Als je op zeker wilt gaan dan gewoon bij een gerenommeerde leverancier bestellen.

ik dacht dat de volle voedingsspanning op de uitgang kwam (de regelaar schakeld dus niet meer, maar de interne fet staat in geleiding. (kan je wel oplossen door bv een 9V zener aan de uitgang te zetten, met een zekering ergens in het midden.

bij kortsluiting sneuveld de zekering, en als de regelaar toch zou sneuvelen voor de zekering, dan geleid de zenerdiode en gaat die alsnog de zekering doorbranden

ik heb zo een voeding nu al een tijdje op de raspberry server hangen en daar zit ook geen zekering in (ga misschien wel eens een 5V zener bijzetten)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb er van het type met de groene print( bovenste foto) al 10 gebruikt, een tweede serie van 10 besteld en ontvangen via Ebay.
Ik gebruik ze voor microcontroller schakelingen en daarvoor zijn ze perfect. Ze laten zich goed afregelen naar een stabiele spanning. De maximum stroom is een ander verhaal. Bij 1.5 A worden ze snel warm en ik verwacht dat bij continue gebruik, 1 A al teveel is.
Ik heb ze ook toegepast om 12 V ledstrips onder de keukenkastjes van spanning te voorzien. Met een 19V laptop adapter trek ik per print niet meer dan een half ampere.

Als je er 2 tot 3 ampere uit wilt halen, dan zou ik maar een goede brandverzekering afsluiten.

[edit]
De beide zijden van de print zijn thermisch gekoppeld dmv. 25 via's.
Persoonlijk zou ik bij stromen boven de 1.5 A dan toch liever voor een regelaar kiezen met een echte koelplaat en een schroefgat. Ipv. vertrouwen op doormetaliseringen van chinese makelij.

reading can seriously damage your ignorance

extra koelen dan.
ik gebruik er 2 vlak bij elkaar en die zitten rond 1.5-2A te draaien. maanden aan een stuk.

heb ze wel met een stuk koelplaat tegen de alu behuizing gevezen waardoor ze de hele behuizing kunnen opwarmen. ik gebruik wel de achterkant om te koelen ipv een koelplaatje op het front te plakken
http://users.skynet.be/fa438830/Lm2596.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb enkele van onderstaande gekocht, vooral omdat de stroom kon beperkt worden en zullen dienen als batterijladers.
De indicatieleds gaven de doorslag.
Heb ze nog niet uitgebreid getest maar zullen zeker voldoen.

LDmicro user.

hmmm, das intressant. k zou beter ook men linkse vervangen door zo ene. als die lood accu namelijk leeg is, gaat er VEEEEEEEEEEEEEL stroom lopen.
maar op de foto zie ik weer een ingangselco van 35V ipv 50V

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 18 mei 2015 12:23:27 (18%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

vooral omdat de stroom kon beperkt worden

Stel je daar niet teveel van voor, sommige gebruiken een stuk printspoor, zwarte kader op de foto, als meetweerstand. Dat warmt op door de stroom die er doorloopt, kortom zo onstabiel als wat.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De LM2596S is inderdaad niet kortsluitvast! Je kan deze DCDC stepDown Converter ook krijgen met de XL6009 (XLsemi) welke wel kortsluitvast is en een hogere stroom aankan (schakelt ook op een hogere freq). En wat fcapri al zegt, let op de overige componenten zoals de max werkspanning van de in- en uitgang elco's. Ook wisselen de waardes (en kwaliteit) van de spoelen nog wel eens. In de datasheet van de LMxx of XL6009 kun je zien wat max toelaatbaar specs zijn. Ook leuk om mee te spelen zijn de Sjinese KIS3R33S. (MP2307) Modules. De vaste weerstand voor 5Volt/3A uit kun je vervangen door een andere waarde of potm. (adj)

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Die 35V elcootje zijn voor mij meer dan voldoende, van de stroom beveiliging stel ik mij ook niet veel voor, maar is voldoende voor wat het moet dienen. (+-1,5A).
Wat wel interessant is, is de volmelding.
Ideaal voor mensen die zoiets willen zien.

Heb ook nog een schema van ergens gedownload.

Edit, en er valt mij iets te binnen over die printjes. Elco's >35V hebben geen zin omdat er een spanningsregelaar inzit.

LDmicro user.

Komt toch nog veel bruikbare info, waarvoor dank.
Heb de datasheets er bij gepakt en in de sheet van de XL4015 staat expliciet Built in output short protection function, ik denk dat ik die eens ga proberen. Opvallend aan de XL6009 is dat die step-up en down kan. Of lees ik dat verkeerd ? In mijn toepassing is dat niet nodig, ik wil makkelijk verkrijgbare voedingen als ingang gebruiken (bijv 12V of 19V).

ja, het IC kan step-up, step-down misschien aan, maar bij het ontwerp ga je miscchien moeten kiezen hoe je hem precies wil gebruiken.
OF als step up
OF als step down

ik zie ze veel aangeboden als buck-boost maar in de beschrijving gaat die ofwel omlaag, ofwel omhoog transformeren maar nooit samen.
tijd voor er eens een paar af te laten komen als test

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 mei 2015 14:48:25 schreef MGP:
Edit, en er valt mij iets te binnen over die printjes. Elco's >35V hebben geen zin omdat er een spanningsregelaar inzit.

De chip (LM2596) kan 40V aan de input aan. De eerste batch goedkope 2596 step down regelaars hadden dan een 50V condensator en "... tot 40V input voltage". De tweede batch, verbeterd: nog goedkoper, had ineens een 35V condensator aan de ingang. De specs echter bleven ongewijzigd.

Natuurlijk is het zo dat 99% van de gebruikers het stuk 35-40V input voltage niet gaat gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik bedoelde die 78L05 (SOT) en die kan maar Vi max 30V aan.

Edit: als je zoiets goedkoop gebruikt moet je de negatieve kanten erbij nemen zeg ik altijd.
We kunnen ze nog altijd niet zelf maken voor die prijs.
Wel nog wat aanpassen zoals een koelplaatje opplakken ed.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 19 mei 2015 12:24:20 (64%)

LDmicro user.

Als ze in China een kostenbesparing - door met de specs op het uiterste randje te balanceren - kunnen doorvoeren dan doen ze dat. En zoals rew zegt, als iemand de StepDown gebruikt van 12 naar 5-Volt dan is er niets aan de hand. En mijn idee is, als je een dergelijk goedkoop DC/DC converterje met LMx op het randje gebruikt (hoge ingangsspanning en -stroom) ook nog eens extra moet koelen zoek dan naar een andere oplossing.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Ik heb een 12V adapter op m'n bureau liggen. Die heeft een paar jaar lang via zo'n goedkoop LM ding een raspberry pi gevoedt. Gaat prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik vertrouw condensatoren al helemaal niet en zeker niet als ze op het randje gebruikt worden.
ik zou er al geen 28V aan de ingang durven op steken.
stel nu dat je een 28 ingangsspanning levert met een hoge rimpel op. dan zou die condensator de DC spanning wel eens makkelijk hoger kunnen laten komen en zichzelf opblazen.
ik vertrouw toch liever een 50V elco die op 30V werkt, dan een 35V elco. wat is het prijsverschil nu tussen een 100µF/50V elco en een 220µF/35V? volgens mij NIKS.
en de reden dat ze het zo doen, is omdat ze dan maar 1 soort elco moeten aankopen (waarom ze geen 2 elcos van 50V monteren weet ik dan ook niet, de uitgangsspanning kan in principe ook tot over de 30V komen.

@rew: mijn raspberry server wordt door dat goedkoop prul gevoedt op een oude dell laptoplader (19,5V - 4,5A).
gaat ook al maandenlang goed, maar ga wel enige beveiliging inbouwen (2A trage zekering en een 5,1V zener op de ingang van de raspberry)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 mei 2015 21:08:57 schreef fcapri:
ik zie ze veel aangeboden als buck-boost maar in de beschrijving gaat die ofwel omlaag, ofwel omhoog transformeren maar nooit samen.
tijd voor er eens een paar af te laten komen als test

Ik heb verschillende step-up en step-down converters gebruikt van verschillende leveranciers en ik kan bevestigen dat ze allemaal maar 1 kant op werken.

We do what we must because we can.

Je moet "input 7-40V, output 5-35V" niet lezen dat ie van input 12V een output van 24V kan maken. Dat is verwarrend.

Maar er zijn wel degelijk dingen te koop die beide kanten op kunnen.

Dat soort suffe specs zie je niet alleen op ebay bij de chinezen hoor:
http://nl.farnell.com/microchip/mcp1700t-3302e-tt/ic-v-reg-ldo-250ma-s…

ouput voltage: 3.3V, input voltage min: 2.3V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 20 mei 2015 09:17:44 schreef Resu:
[...]

Ik heb verschillende step-up en step-down converters gebruikt van verschillende leveranciers en ik kan bevestigen dat ze allemaal maar 1 kant op werken.

in men raspberry laptop zit er nogthans ene die van 4V li-ion naar een hogere spanning gaat en 3A aankan (3A aan de accu kant op 4V).
staat afgesteld op 5V momenteel.

en ik denk dat het deze was
http://nl.aliexpress.com/store/product/LM2577-DC-DC-Adjustable-Step-Up….

ze zijn er zeker, alleen vind je meestal step down converters, maar worden ze als step-down/step-up beschreven (het chipje erop kan je de 2richtingen gebruiken, maar de schakeling zelf is ontworpen als step down)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 20 mei 2015 11:06:21 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken