Schema Studer AJ 2000 omvormer

fred101

Golden Member

Dit zijn wel leuke dingen voor Sherlock Ohms, electronen detective ;-)

Als je een loodaccu verkeerd om aansluit bij laden gebeurd er niets (als de lader ompool beveiliging heeft. Als dat er niet is gaat er een forse stroom lopen begrensd door de lader (ik doe dat wel eens om accu's een duwtje te geven, het is net zo'n idee als desulfateren of nicads flashen). In beide gevallen wordt hij niet opgeladen. Dus dat deel moet goed zijn gegaan. Hij was tenslotte vol.

Als je de accu verkeerd om op een goede inverter zet, zonder ompool beveiliging dan zal de hele schakeling op zijn donder krijgen en er zal veel meer kapot gaan dan alleen wat FETs.

MOSFETS sperren standaard. Pas als het verschil tussen Vg en Vs groot genoeg wordt gaan ze in geleiding.

Fout-om aangesloten en dan zo dat alles mee omdraait (wat de gate doet is niet voorspelbaar) . Stel Vg wordt nu +12v, Vd wordt 0V en Vs wordt dus +12V. Vgs is dan 0V. De FET blijft zo in sper.

Stel Vg blijft 0V en Vs weer +12. Vgs is dan -12V. De FET blijft gespert.
In theorie want er zit een diode over DS die dan gaat geleiden. Ik weet niet of de diode dit overleeft, waarschijnlijk niet erg lang, maar ik zou verwachten dat hij zichzelf vrij snel open brandt. Mogelijk neemt hij de FET dan mee. Dat zal ik eens een keer testen op mijn curvetracer. (diodes heb ik zo wel een paar keer getest)

Een lood accu kan niet ompolen. De chemicaliën en metalen kunnen geen stuivertje wisselen. Verder is een accu eigenlijk een serieschakekling van accus. Stel dat het wel kan en ze alle 6 tegelijk spontaan ompolen, dan zal hij geen flinke stroom kunnen leveren.

Ik kan me niks voorstellen bij een rokende de accu. De kabels kunnen meestal veel minder aan dan de gemiddelde accupolen en zullen roodgloeiend gaan voor de accu gaat roken. Ook zal zo'n inverter gezekerd zijn (hoop ik tenminste) Maar blijkbaar was de stroom daar niet hoog genoeg voor. Dus ik verwacht eerder dat de inverter niet goed meer was of op scherp stond . Electronica sneuvelt vaak bij aanzetten. Dus ik denk dat er een of maar een paar FETs al short waren of net gingen, welke is/zijn gaan roken. Als de inverter verder nog goed was lijkt me verkeerd om aansluiten uitgesloten.

Een inverter waar een of meer FETs short zijn kan wel heel heftige dingen met een accu doen maar niet laten roken. Accus leveren tenslotte tijdens bedrijf ook flink wat stroom door. De FET, bedrading, traces etc zal eerder open gaan en zo de stroom stoppen. Als dat de enige is zal hij doorfikken waardoor de stroom stopt. Maar bij jou zijn alle 32 FETs doorgefikt ? Waarmee en hoe heb je ze getest ?

De accu kun je natuurlijk nu nog eens nameten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik zal zien of mijn zoon de accu nog heeft zo ja dan maak ik een foto met de multimeter er aan .

is die meter wel goed? meet eens een batterij 9v of dat hetzelfde weergeeft. die meters had ik op t werk ook. rommel, druk je op de draaiknop is het ding vaak nauwkeuriger..

soms geven ze ook niet aan dat de batterij leeg is, worden ze erg onbetrouwbaar van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

met die zelfde meter heb ik inderdaad een sel van 9 volt gemeten en dat gaf hij goed aan,en tuurlijk en zijn betere meters heb hem zelf met een fluke meter gemeten en de waarde was gelijk.
Het belangrijkste is dat alles weer werkt,dit zal altijd een discussie blijven waar iedereen zijn mening over zegt,(en dat mag nartuurlijk ook, niks mis mee)zo blijven we er wel van leren.
grt
Ed

Shiptronic

Overleden

Als een accu compleet dood is , en je dan gaat laden met een accu lader en de + en - omdraait kan je ze wel degelijk negatief opladen!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Het blijkt inderdaad mogelijk te zijn dat een accu van polariteit verandert. Dat is echter zeer zeldzaam omdat dan aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan. Het kan niet spontaan, je moet zelf de voorwaarden creeren/scheppen. Die voorwaarden zijn dingen die allemaal tegelijk fout moeten gaan. Met compleet ontladen bedoelen ze echt 0V. Het kan ook bij in gebruik nemen/vullen van een nieuwe accu maar dan moet je zoveel tegelijk fout doen dat het niet snel zal gebeuren

Van een site over batterijen:

So let me restate: The only way for a battery that has a positive charge, to reverse itself, is for the battery to be completely discharged, and then reversed charged. We have seen this happen a couple of times, and it would be considered the more common of these rare situations.

For all intents and purposes, the battery will be ruined. You could technically charge it up, negatively, and continue to use it, but your plates are designed with the positive plates being lead dioxide, and the negative being composed of a sponge lead, which would now be reversed. Because the reversed battery is no longer formatted correctly, it will only work to a limited degree. The fact of the matter is, a lead acid battery cannot reverse its own polarity without an external stimulus. It is just not possible.

- See more at: http://www.batterystuff.com/blog/battery-myth-can-a-battery-reverse-po…

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

zet maar 2 12V accu's met ongelijke lading in serie, sluit een belasting aan en zie wat er gebeurt als 1 helemaal leeg is ;)

code:



      +------------------------+  +24 V
      0                        |
    + |                        0 
accu1 12V                      x lamp  
    - |                        0
      0                        |
      |                        |
      0                        |
    + |                        |         normaal
accu2 12V                      |
    - |                        |
      0                        |
      |                        |
      +------------------------+  0 V

      +------------------------+  + 12 V
      0                        |
    + |                        0 
accu1  12V                     x lamp  
    - |                        0
      0                        0 + 8V
      |                      - |
      |                  accu2 12V (leeg) word neg geladen lamp
      |                      + |          is nu stroombegrenzing 
      |                        0
      +------------------------+  0V


Dus nooit ongelijke accu's in serie !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ship, idd, dat kennen we ook uit de wereld van de tractie accu's. Als een cel zo zwak is dat die bij het werken omgekeerd gepolariseerd wordt gaat die flink koken. Vandaar de rook.

Hoe dat de fets laat sneuvelen is mij niet meteen duidelijk. Feit is wel dat de spanning dus een stuk te laag zal zijn en er bepaalde delen van de schakeling zeker niet normaal gaan reageren.

Er staat me ergens iets bij van een wasmachine waarbij de spanning te laag was en daardoor de kabelschoenen smolten. Dat was toch ook een inductieve last. Misschien iets in die richting?

Was er ook geen sprake van een accu-bank ipv een enkele accu?

heb het zelf ook weleens gedaan bij een echt gare loodgel accu. deze was 0v en nam nog amper stroom op. vaker lijkt er wat leven meer in te komen door de accu om te polen en weer goed en weer fout. ( echter nu weet ik dat het niet helpt ) dit gaat alleen zo als de accu echt gaar is, als de accu stroom kan leveren stook je de lader op zo.

ontlaad de accu tot nul volt, uitzichzelf ompolen gaat idd niet gezien er geen stroom meer loopt bij 0v uit.. en dan opladen omgepoold aangesloten. je krijgt er wel stroom in als de accu nog goed was, eenmaal min of meer opgeladen zal de opgeslagen stroom hoog zat zijn om een omvormer te slopen.. de accu zal erna ook dood zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Maar dat speelt hier niet. Hier is een volgens de TS, gemeten, goed gepolariseerde en vers vol geladen accu op een goed werkende inverter aangesloten waarbij de boel gelijk begon te roken. De accu poolde daarbij in een keer spontaan om. En dat kan volgens mij zo niet samen in die volgorde.

Als de accu in serie stond, al erg slecht was, de inverter al defect en het ding lang genoeg short aanstond om de rotte accu leeg te treken, de rest van de FETs mee te nemen in een soort kettingreactie, dan om te polen kan het wel, maar zover ik het begrijp was dat niet het geval,.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

Op 20 mei 2015 11:40:23 schreef fred101:
Het blijkt inderdaad mogelijk te zijn dat een accu van polariteit verandert. Dat is echter zeer zeldzaam .]

Het ging me hier om, veel is er niet voor nodig om hem om te polen.

Bij TS is er meer fout gegaan :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 20 mei 2015 22:27:21 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.