Op 26 mei 2015 22:49:46 schreef electron920:
Spanningen kleiner dan de gevoeligheid van je kaart eerst versterken.
Voor die hoge spanning moet je een aparte vaste deler gebruiken 30KV/60.000.
k denk dat ik niet zó klein ga meten dat mn geluidskaart het niet detecteert dat zal wel goed zitten denk ik, en die spanningsdeler zou dan met n 800M en 15K kunnen lijkt me, dan is de output 0,56V bij 30kV, wordt wel ff goed isoleren dan heheh
Op 26 mei 2015 23:34:28 schreef ArjanEmm:
Een analoge scoop kost 20-50 euro voor 2 x 20 Mhz of zo iets, kost niks meer tegenwoordig.
30Kv meten wordt iets anders. Een zelf gemaakkte weerstsands delers werkt wel tot een paar kHz. Maar aan een bobine meten en er iets zinnnigs over zeggen heb je echt wat meer bandbreedte nodig
Ik ben geen professionele tuner ofzo haha dus heel precies hoef ik het niet te hebben, een paar kHz zou toch genoeg zijn als n motor met frequentie tot maar 120Hz(7000tpm) draait? De ontsteking vonkt dan dus met 240Hz. 40piek is nog wel wat als t misschien ook gratis kan. En het is natuurlijk ook leuker om t zelf te maken
Oh, en het is handig als het een handzaam apparaatje is, zo'n analoog bakbeest meenemen gaat niet en mn laptop zit altijd in mn tas mee.
Dan zou ik eerder zo'n kitje nemen denk ik, gesteld dat die geschikt gemaakt kan worden om 30kV te meten
Op 26 mei 2015 23:46:52 schreef RAAF12:
kan er een tussenstuk worden gebruikt en de hsp puls capacitief uit te koppelen om de vorm te bekijken op een scope.
zoiets is ook met wat huisvlijt zelf te maken.
Wat is dat precies, om pieken af te kappen oid?
Op 27 mei 2015 00:02:14 schreef hadv:
Kijk hier eens naar.
Ik kan nergens n werkende dnloadlink vinden :s er is alleen maar n logboekpagina..
Op 27 mei 2015 00:08:52 schreef Roland van Leusden:
Waarom niet zoiets:
Rond de 20€ incl verzenden op Ebay.
Ziet er voor dat geld goed uit, maar er staan er maar n paar op ebay en die zijn 80euro, en op andere shops ook? Er komt denk ik ook nog wel wat bij kijken om te zorgen dat je hier 30kV mee kan meten lijkt me. Ziet er wel goed uit!
Op 27 mei 2015 00:18:26 schreef Sine:
Voor 20 euro heb je met een beetje zoekwerk een "echte" oscilloscoop via marktplaats oid.
Ja das wel het betere werk, maar das zo lastig even mee te nemen helaas.. En ik denk dat je die dingen ook niet op de pc kan aansluiten hehe
En er moet ook sws nog n aanpassing komen voor 30kV?
Op 27 mei 2015 00:37:45 schreef Roland van Leusden:
[...]
True, maar niet iedereen wil zo'n oud bakbeest, heeft die jaren stil gestaan ook zo kapot kan gaan. En dat herstel je als beginner niet even.
[...]
Toevallig kwam de bestelde DSO138 kit gisteren binnen, ik zal 'm in elkaar zetten en hier een review posten.
Juist ja t is wel handig als ie beetje handzaam is. En geen idee hoe je zo'n ding weer kan fixen tenzij er n uberduidelijk probleem te zien is zoals n geplofte cap ofzo haha
Zo'n kitje kan je ook op pc aansluiten lijkt t, er zit usb op.
@Roland van Leusden : Ik ben benieuwd naar t resultaat van die kit, zou tof zijn als je daar hier wat over kan zeggen
Op 27 mei 2015 08:31:58 schreef fred101:
Veel oude analoge scoops kunnen een paar honderd volt aan. Zeker oude buizenscoops.
Voor de prijs van een nieuwe laptop heb je ook een nieuwe digitale scoop of een hele collectie oude analoge scoops.
Er stond er hier inderdaad laatst weer een gratis.
Hm tja, t komt alleen nog steeds niet in de buurt van 30kV, en dat is wss wel iets wat ik regelmatig moet meten. Zou dat dan wel gewoon met een simpele spanningsdeler kunnen?
En aan n gratis scope kun je je geen buil vallen, maar ik heb eigenlijk een kleiner handzaam dingetje nodig. Als ik dan 40piek uitgeef aan iets wat ik eigenlijk niet goed kan gebruiken is t n beetje zonde. Ik hoef ook niet heel precies te meten, t is meer voor n impressie en ok voor de fun en educatieve doeleinden
Op 27 mei 2015 09:07:13 schreef rbeckers:
De geluidskaart van je pc zal niet lang leven bij gebruik van dat schema.
Verder is voor pulsen een geluidskaart meestal te langzaam.
Jep.. daarom moet ie ook aangepast worden om 30kV aan te kunnen..
zou k m omlaag schroeven naar 0,55V. 0,7 is de max zo'n beetje dus dat lijkt me wel veilig dan.. en pulsen van n motor gaan maar met max 240Hz dus dat zal nog wel gaan lijkt me?