Diy oscilloscoop voor op geluidskaart

Hoi,

Regelmatig wil ik iets meten of troubleshooten en op zo'n moment zou een oscilloscoop erg handig zijn. Helaas zijn die dingen nogal prijzig, en ik ben maar student. Een goeie oplossing leek me een diy oscilloscoop maken om aan te sluiten op de geluidskaart van mijn pc.

Natuurlijk zit je dan met de beperking van meetbereik van 20Hz-20kHz met een sampling van 196KHz, maar dat is voor mij wel voldoende. Het probleem zit hem in de spanning; ik wil een klein signaal kunnen meten, maar ook de spanning van bv de bobine van mijn oldtimer die 30kV kan halen. Op de meeste fora wordt gezegd dat je je voor de input van een geluidskaart aan een limiet van 0,7 tot 1V moet houden. Ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen want er wordt gesproken van peak en peak to peak, wat dan wel weer te maken zal hebben met het feit dat audio altijd in wisselstroom is.

Anyway, ik heb dit schema gevonden(bijlage) en dat ziet er erg simpel maar prima uit. Ik heb alleen wat hulp nodig om te fixen dat ik hem geschikt kan maken voor de inputs die ik wil meten. Nu zit er wel leuk een potmeter in dat circuit verwerkt maar hoe weet je nou welke max. spanning bij welke potmeterstand hoort?
Kan iemand me daarbij helpen? Hartelijk bedankt!
(moet dit in audio of algemene elektronica? *twijfel twijfel*)

Hi TR7,

Dat is wel een hele simpele schakeling maar waarom niet.
De variabele weerstand aan de ingang dat betekend dat je niet gekalibreerd ben anders een stappen verzwakker vaste spanningsdeler gebruiken.
Spanningen kleiner dan de gevoeligheid van je kaart eerst versterken.
Voor die hoge spanning moet je een aparte vaste deler gebruiken 30KV/60.000.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een analoge scoop kost 20-50 euro voor 2 x 20 Mhz of zo iets, kost niks meer tegenwoordig. 150 voor een goed digitaal tweede handsje als je zoekt. 30Kv meten wordt iets anders. Een zelf gemaakkte weerstsands delers werkt wel tot een paar kHz. Maar aan een bobine meten en er iets zinnnigs over zeggen heb je echt wat meer bandbreedte nodig en kom je snel in lastige ontwerpen van de probe.
Kopen: tweedehands, schaars. Nieuw, heel erg duur.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
RAAF12

Golden Member

Als er aan de hsp kant van een bobine word gemeten, dus op de bougie, kan er een tussenstuk worden gebruikt en de hsp puls capacitief uit te koppelen om de vorm te bekijken op een scope. BMW heeft hiervoor als tussenstuk een serviceonderdeel te koop, maar zoiets is ook met wat huisvlijt zelf te maken.

Just find out what you like and let it kill you

Waarom niet zoiets:

http://www.jyetech.com/Products/LcdScope/e138.php

http://3.bp.blogspot.com/-ooWodXACyXg/VJbOoexHVnI/AAAAAAAAL7k/l6KdXqDdOng/s1600/DSO138_01.JPG

Number of Channel: 1
Analog Bandwidth: 0 - 200KHz
Sensitivity: 10mV/Div - 5V/Div
Sensitivity error: < 5%
Resolution: 12-bit
Input Impedance: 1M ohm
Maximum Input voltage: 50Vpk
Coupling: DC, AC, GND

Rond de 20€ incl verzenden op Ebay.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sine

Moderator

Voor 20 euro heb je met een beetje zoekwerk een "echte" oscilloscoop via marktplaats oid.

Daar heb je meer aan dan gruwelijke geluidskaart interfaces of 200kHz net-niet scoopjes.

Laatst stond er hier nog een analoge bak gratis af te halen.

http://link.marktplaats.nl/m930997028
http://link.marktplaats.nl/m930335135
http://link.marktplaats.nl/m929781158
http://link.marktplaats.nl/m928447274
http://link.marktplaats.nl/m931570810 de Hp
http://link.marktplaats.nl/m926374055

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 27 mei 2015 00:28:00 (33%)

Op 27 mei 2015 00:08:52 schreef Roland van Leusden:
Waarom niet zoiets:

Ik heb erg veel negatieve verhalen gehoord over dit soort scopes. Ik zou eerder voor een 2e hands gaan.

PE2BAS

Voor 20 euro heb je met een beetje zoekwerk een "echte" oscilloscoop via marktplaats oid.

True, maar niet iedereen wil zo'n oud bakbeest, heeft die jaren stil gestaan ook zo kapot kan gaan. En dat herstel je als beginner niet even.

Ik heb erg veel negatieve verhalen gehoord over dit soort scopes.

Toevallig kwam de bestelde DSO138 kit gisteren binnen, ik zal 'm in elkaar zetten en hier een review posten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Veel oude analoge scoops kunnen een paar honderd volt aan. Zeker oude buizenscoops. Wel een veilig gevoel als je met ontstekingen aan de gang gaat. Zeker als je daar geen ervaring mee hebt en met zelfgemaakte hulpstukken aan de gang gaat.

Als je het signaal naar een 10V ofzo terug brengt heb je nog redelijk wat over. En dat is geen overbodige luxe bij inductieve dingen als ontstekingen.

Dat ebay kitje zul je nog in een metalen kast moeten bouwen en van erg goede ingang protectie moeten voorzien anders is het in de buurt van de ontsteking brengen alleen al genoeg om hem op te blazen. Die ingang mag max 5V hebben en dat is bij dit soort dingen ook echt het maximale.
Zo'n hulpstuk voor je computer is leuk als experiment aan veilige signalen. Voor de prijs van een nieuwe laptop heb je ook een nieuwe digitale scoop of een hele collectie oude analoge scoops.

Er stond er hier inderdaad laatst weer een gratis. Ik heb zo in de afgelopen jaren een stuk of 10 werkende scoops van de stort gered. En dat waren niet alleen oude lijken, daar zaten optisch en electronisch perfect werkende scoops bij. Mijn eerste Tek 535 stond bij iemand waar ik toevallig was in een hoekje klaar om naar de stort te brengen. Compleet met 5 plugins. Deze goede maar optisch wat afgeleefde scoop mocht gratis weg en zelfs dat was niet gelukt. De plugins gebruik ik nog steeds in mijn 547.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

De geluidskaart van je pc zal niet lang leven bij gebruik van dat schema.
Zeker bij gebruik van een 30kV probe kun je beter iets anders bedenken. Een 30kV probe voor een scoop is ontworpen voor een impedantie van 1MΩ // ong. 15pF.
Verder is voor pulsen een geluidskaart meestal te langzaam.

Op 26 mei 2015 22:49:46 schreef electron920:
Spanningen kleiner dan de gevoeligheid van je kaart eerst versterken.
Voor die hoge spanning moet je een aparte vaste deler gebruiken 30KV/60.000.

k denk dat ik niet zó klein ga meten dat mn geluidskaart het niet detecteert dat zal wel goed zitten denk ik, en die spanningsdeler zou dan met n 800M en 15K kunnen lijkt me, dan is de output 0,56V bij 30kV, wordt wel ff goed isoleren dan heheh :)

Op 26 mei 2015 23:34:28 schreef ArjanEmm:
Een analoge scoop kost 20-50 euro voor 2 x 20 Mhz of zo iets, kost niks meer tegenwoordig.
30Kv meten wordt iets anders. Een zelf gemaakkte weerstsands delers werkt wel tot een paar kHz. Maar aan een bobine meten en er iets zinnnigs over zeggen heb je echt wat meer bandbreedte nodig

Ik ben geen professionele tuner ofzo haha dus heel precies hoef ik het niet te hebben, een paar kHz zou toch genoeg zijn als n motor met frequentie tot maar 120Hz(7000tpm) draait? De ontsteking vonkt dan dus met 240Hz. 40piek is nog wel wat als t misschien ook gratis kan. En het is natuurlijk ook leuker om t zelf te maken :)
Oh, en het is handig als het een handzaam apparaatje is, zo'n analoog bakbeest meenemen gaat niet en mn laptop zit altijd in mn tas mee.
Dan zou ik eerder zo'n kitje nemen denk ik, gesteld dat die geschikt gemaakt kan worden om 30kV te meten

Op 26 mei 2015 23:46:52 schreef RAAF12:
kan er een tussenstuk worden gebruikt en de hsp puls capacitief uit te koppelen om de vorm te bekijken op een scope.
zoiets is ook met wat huisvlijt zelf te maken.

Wat is dat precies, om pieken af te kappen oid?

Op 27 mei 2015 00:02:14 schreef hadv:
Kijk hier eens naar.

Ik kan nergens n werkende dnloadlink vinden :s er is alleen maar n logboekpagina..

Op 27 mei 2015 00:08:52 schreef Roland van Leusden:
Waarom niet zoiets:

Rond de 20€ incl verzenden op Ebay.

Ziet er voor dat geld goed uit, maar er staan er maar n paar op ebay en die zijn 80euro, en op andere shops ook? Er komt denk ik ook nog wel wat bij kijken om te zorgen dat je hier 30kV mee kan meten lijkt me. Ziet er wel goed uit!

Op 27 mei 2015 00:18:26 schreef Sine:
Voor 20 euro heb je met een beetje zoekwerk een "echte" oscilloscoop via marktplaats oid.

Ja das wel het betere werk, maar das zo lastig even mee te nemen helaas.. En ik denk dat je die dingen ook niet op de pc kan aansluiten hehe :)
En er moet ook sws nog n aanpassing komen voor 30kV?

Op 27 mei 2015 00:37:45 schreef Roland van Leusden:
[...]

True, maar niet iedereen wil zo'n oud bakbeest, heeft die jaren stil gestaan ook zo kapot kan gaan. En dat herstel je als beginner niet even.

[...]

Toevallig kwam de bestelde DSO138 kit gisteren binnen, ik zal 'm in elkaar zetten en hier een review posten.

Juist ja t is wel handig als ie beetje handzaam is. En geen idee hoe je zo'n ding weer kan fixen tenzij er n uberduidelijk probleem te zien is zoals n geplofte cap ofzo haha
Zo'n kitje kan je ook op pc aansluiten lijkt t, er zit usb op.

@Roland van Leusden : Ik ben benieuwd naar t resultaat van die kit, zou tof zijn als je daar hier wat over kan zeggen

Op 27 mei 2015 08:31:58 schreef fred101:
Veel oude analoge scoops kunnen een paar honderd volt aan. Zeker oude buizenscoops.

Voor de prijs van een nieuwe laptop heb je ook een nieuwe digitale scoop of een hele collectie oude analoge scoops.

Er stond er hier inderdaad laatst weer een gratis.

Hm tja, t komt alleen nog steeds niet in de buurt van 30kV, en dat is wss wel iets wat ik regelmatig moet meten. Zou dat dan wel gewoon met een simpele spanningsdeler kunnen?
En aan n gratis scope kun je je geen buil vallen, maar ik heb eigenlijk een kleiner handzaam dingetje nodig. Als ik dan 40piek uitgeef aan iets wat ik eigenlijk niet goed kan gebruiken is t n beetje zonde. Ik hoef ook niet heel precies te meten, t is meer voor n impressie en ok voor de fun en educatieve doeleinden :p

Op 27 mei 2015 09:07:13 schreef rbeckers:
De geluidskaart van je pc zal niet lang leven bij gebruik van dat schema.
Verder is voor pulsen een geluidskaart meestal te langzaam.

Jep.. daarom moet ie ook aangepast worden om 30kV aan te kunnen.. :)
zou k m omlaag schroeven naar 0,55V. 0,7 is de max zo'n beetje dus dat lijkt me wel veilig dan.. en pulsen van n motor gaan maar met max 240Hz dus dat zal nog wel gaan lijkt me?

RAAF12

Golden Member

Op 28 mei 2015 22:20:08 schreef TR7:
[...]

Wat is dat precies, om pieken af te kappen oid?

Nee, op vele auto's zitten penbobines, dus elke bougie heeft een eigen bobine.
De fabrikant (i.i.g bij BMW) plaatst een scope foto in de TIS hoe de vorm van de spanningspuls eruit hoort ze zien die uit de bobine komt.
Om die te meten kan je automonteurs het niet aandoen om een directe verbinding met die hoogspanning te maken.
Het kan ook op de indirecte manier, met een capacitieve koppeling. Daarvoor dient dat hulpstuk tussen bobine en bougie gemonteerd. De buitenzijde heeft een metalen coating en daarop wordt de scope aangesloten.
Dus de spanning uit de bobine gaat via een doorverbinding in het hulpstuk direct naar de bougie. En door de isolatie heen wordt zoveel energie opgebouwd dat de metalen strip op de buitenzijde genoeg is om dat op een scope te laten zien.

Oude xenon flitslampen om de ontsteking op tijd te zetten werden vaak getriggerd met een capacitieve hoogspanningskoppeling.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2013/02/P6015HVprobe.jpg

Dit is een van de weinige 40kV probes. Ze zijn erg groot. Ze worden nog steeds nieuw gemaakt (2000 euro ex btw) Gebruikt zie je ze weinig en je wilt niet weten wat ze dan kosten. En dat is niet voor niks. Zoiets maak je niet zomaar even.

Die 30kV van jou heeft een lage frequentie maar de pulsen hebben heel hoge frequentie componenten. En die piepen zo langs je weerstand je soundcart of gadget scoopje in. Breng heftige protectie aan, die uP's kunnen niks hebben.

Ik hoorde een paar jaar geleden van iemand die ook zoiets wilde. Hij ging capacitief uitkoppelen naar een degelijke analoge scoop (kunnen een paar honderd volt aan). De scoop ingang was opgeplazen voordat hij de eerste meting kon doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Ik gaf het even als voorbeeld aan. In een BMW garage met hun testapparatuur eraan incl. scope is het geen enkel probleem.
Met mijn ouwe scope kan ik ook rustig met een probe in de buurt van een hsp komen om wat op te pikken. Mensen die nog een CRT in huis hebben (TV cq. monitor) zien ook de HV pulse als je met een scopesnoer stoeien op de gesloten achterzijde van het apparaat.
Tis spielerei nix ernstigs :-)

rbeckers

Overleden

Een puls is totaal anders dan een sinus.
Pulsen van 240Hz hebben veel hogere harmonischen. Dat heeft als gevolg dat voor een redelijk correcte weergave er een veel grotere bandbreedte nodig is en dat de beveiliging lastig wordt.

Normaal beveilig je een ingang met 2 anti parallelle diodes.
Die worden beschermd door een weerstand met parallel een condensator. Deze condensator is nodig om het door de parasitaire condensator t.g.v. o.a. de diodes te compenseren.
Gevolg is o.a. dat de beveiliging bij hogere frequenties slechter werkt.
De weerstand en condensator moeten de hoge spanning aankunnen,

Aanpassen betekent de ingang van een frontend voorzien, actief voor het beste resultaat.

Op 28 mei 2015 22:41:08 schreef RAAF12:
[...]
Nee, op vele auto's zitten penbobines, dus elke bougie heeft een eigen bobine.

jup, maar tis maar n oldtimer met nog n ouwe potbobine en n verdeler :)
Maar dat lost het probleem nog niet op denk ik, helaas..

Op 28 mei 2015 23:09:35 schreef fred101:
Die 30kV van jou heeft een lage frequentie maar de pulsen hebben heel hoge frequentie componenten. En die piepen zo langs je weerstand je soundcart of gadget scoopje in.

Je kan met zo'n el cheapo scoop niet de schommelingen in de frequentie zelf zien bedoel je? Tja, daar had ik nog niet aan gedacht.. In 'n oldtimer kunnen die uitbijters nog extra groot zijn ook lijkt me dan. Sinds dat niet zo'n perfect gecontroleerde puls als tegenwoordig is. Blaas ik de shit alsnog op als ie ff n paar kV uitschiet.. :p
Ik denk dat ik er maar van afzie.. Of met zo'n CRT wat rommelen die toch wel kapot mag.

Op 29 mei 2015 01:07:19 schreef rbeckers:
Een puls is totaal anders dan een sinus.
Pulsen van 240Hz hebben veel hogere harmonischen. Dat heeft als gevolg dat voor een redelijk correcte weergave er een veel grotere bandbreedte nodig is en dat de beveiliging lastig wordt.

@fred101 gaf ook al aan dat de zogenaamde harmonischen of componenten een probleem zijn ja, en sinds die vooral in n oudere auto nog groter zullen zijn word daarmee t probleem ook groter.. : ( Om de rest daarvoor in orde te maken word mij wat te ingewikkeld, dan maar geen diy scope jammerrr..

Sine

Moderator

Wat daar bij komt, waarom zou je uberhaupt de hoogspanning van een bobine willen bemeten ?

ik ben niet heel autotechnisch, dus misschien heeft het ergens WEL nut... maar ik kan me er niet veel bij voorstellen.

Op 30 mei 2015 14:01:44 schreef Sine:
Wat daar bij komt, waarom zou je uberhaupt de hoogspanning van een bobine willen bemeten ?

ik ben niet heel autotechnisch, dus misschien heeft het ergens WEL nut... maar ik kan me er niet veel bij voorstellen.

Checken of de vonk sterk, lang, en constant genoeg is, en of er geen uitzonderlijk hoge pieken oid inzitten. Ook de timing is nog van belang want bij hogere toerentallen moet de motor vroeger voorontsteken. Bij een oldtimer gebeurd dat niet electronisch maar nog heel primitief met het spruitstukvacuum.
Vandaar dat het lonend kan zijn even te kijken of dat goed op tijd (voor)loopt.

Zoals je in de reacties van anderen kunt lezen is het weldegelijk een bekend fenomeen ;) Alleen mijn manier/aanpak is helaas niet haalbaar heb ik al gemerkt..

De vraag is of je dan de hoogspanning moet gaan meten. Is het niet gewoon handiger om de ground pin van je scoop aan te sluiten en de probe ergens in het motorcompartiment te laten slingeren. Niet dat ik het geprobeerd heb, maar ik denk dat je de ontsteekpulsen dan prima kan zien. Maar goed, de timing kan je dan zien, mits je een "referentie-trigger-signaal" ergens vandaan kan halen. Maar de pulsduur en zo zal lastiger zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik gok zomaar dat het om een Triumph TR7 gaat.;-)
Die is toch prima met een stroboscooplamp af te stellen http://www.autogereedschap.com/a-28939613/stroboscopen/huismerk-strobo…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

De spanning en vorm zijn een zeer goede indicatie omtrent mengsel vorming ed. Hier nog een SUN MCA2000 staan , met een pickup om de bougiekabel kan je alle cilinder's in beeld brengen. Maar ook defecte bobines, verdelers, gebroken bougiekabels of slechte bougies eruit halen, tevens een arm mengesel of lekke kleppen constateren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 31 mei 2015 20:33:13 schreef pa3gws:
Ik gok zomaar dat het om een Triumph TR7 gaat.;-)
Die is toch prima met een stroboscooplamp af te stellen http://www.autogereedschap.com/a-28939613/stroboscopen/huismerk-strobo…

Het op tijd afstellen kan zo wel maar om het maximale eruit te halen en evt problemen te troubleshooten is het wel handig als je ook weet hoe de ontstekingspuls eruitziet. En zoals @shiptronic zegt is het ook een goede indicatie voor andere factoren die invloed hebben op je motor. En daarnaast voor educatieve doeleinden :)

Alleen voor het echte werk heb je helaas zo'n bakbeest van n apparaat nodig en die zullen wel pittig duur zijn denk ik..

Shiptronic

Overleden

De mijne mag weg, is inkl. dieselbord en 4-gas meter (O2sensor is op) en full toetsen bord. en een berg extra accessoires en floppy's stuur maar een mail.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 2 juni 2015 14:20:24 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 juni 2015 14:19:22 schreef Shiptronic:
De mijne mag weg, is inkl. dieselbord en 4-gas meter (O2sensor is op) en full toetsen bord. en een berg extra accessoires en floppy's stuur maar een mail.

Keivet! En wat moet daar tegenover staan? Zo'n apparaat is alleen vrij groot toch, dus daar heb je zeker n karretje voor nodig oid? Ik stuur wel ff n mail om het verder kort te sluiten.