Diy oscilloscoop voor op geluidskaart

Hoi,

Regelmatig wil ik iets meten of troubleshooten en op zo'n moment zou een oscilloscoop erg handig zijn. Helaas zijn die dingen nogal prijzig, en ik ben maar student. Een goeie oplossing leek me een diy oscilloscoop maken om aan te sluiten op de geluidskaart van mijn pc.

Natuurlijk zit je dan met de beperking van meetbereik van 20Hz-20kHz met een sampling van 196KHz, maar dat is voor mij wel voldoende. Het probleem zit hem in de spanning; ik wil een klein signaal kunnen meten, maar ook de spanning van bv de bobine van mijn oldtimer die 30kV kan halen. Op de meeste fora wordt gezegd dat je je voor de input van een geluidskaart aan een limiet van 0,7 tot 1V moet houden. Ik weet niet hoe ik me dat voor moet stellen want er wordt gesproken van peak en peak to peak, wat dan wel weer te maken zal hebben met het feit dat audio altijd in wisselstroom is.

Anyway, ik heb dit schema gevonden(bijlage) en dat ziet er erg simpel maar prima uit. Ik heb alleen wat hulp nodig om te fixen dat ik hem geschikt kan maken voor de inputs die ik wil meten. Nu zit er wel leuk een potmeter in dat circuit verwerkt maar hoe weet je nou welke max. spanning bij welke potmeterstand hoort?
Kan iemand me daarbij helpen? Hartelijk bedankt!
(moet dit in audio of algemene elektronica? *twijfel twijfel*)

Hi TR7,

Dat is wel een hele simpele schakeling maar waarom niet.
De variabele weerstand aan de ingang dat betekend dat je niet gekalibreerd ben anders een stappen verzwakker vaste spanningsdeler gebruiken.
Spanningen kleiner dan de gevoeligheid van je kaart eerst versterken.
Voor die hoge spanning moet je een aparte vaste deler gebruiken 30KV/60.000.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.