De tapdrempel heeft niets met een brak ontwerp te maken. Dit soort doorstroom toestellen hebben een tapdrempel nodig om niet door de eerste de beste druppelende kraan continue op warm water te moeten branden.
En daarmee is het dus een brak ontwerp...
Als je dat niet wilt heb je een verkeerde ketel gekozen. Toestellen zonder tapdrempel zijn er ook. Deze hebben een boilervat en schakelen bij een druppelende kraan zo nu en dan even over op warm water. Gevolg: een hogere energie rekening.
Ding doet precies wat het moet doen: warm water leveren. En als de warmwaterkraan druppelt, doet het ding ook precies wat het moet doen: druppelend warm water leveren.
Wat jij zegt over een buffertje warm water klopt niet. Dit toestel heeft een platenwisselaar wat je niet kunt zien als buffer.
Ook een platenwisselaar heeft een inhoud die blijkbaar op temperatuur gehouden wordt, aldus het verhaal van TS...
Wees gelukkig met jouw boiler ondanks dat dat juist een brak ontwerp is.
En wat is daar zo brak aan? Veel eleganter gaat het niet worden...
Die warmt bij iedere druppelende kraan lekker op en zadelt jou dan op met een hoge energierekening.
Mispoes. Die begint pas met opwarmen als de temperatuur (onder) in het vat te laag wordt. Als je het nou een 'brak ontwerp' noemt, is het misschien handig om eerst te snappen hoe een boiler werkt...
Een laag vermogen elektrische boiler wordt dan zelfs niet eens meer warm omdat de energie van het element direct door het koude water wordt afgevoerd.
Waar komt dat lekkende-kraan trauma bij jou vandaan? Het zit je wel dwars he? Overigens... zelfs als het boilertje maar 1000W doet, dan moet die kraan wel heel fors lekken om de boel niet meer warm te krijgen. Met 1000W kun je een dikke 14l per uur naar 70oC krijgen, uitgaande van 10oC koudwater temperatuur. Dat is geen lekkende kraan meer...
Als jij de inhoud van de boiler hebt verbruikt zit jij met koud water terwijl deze cv-ketel ondanks de tapdrempel eindeloos warm water kan leveren.
Dan is je boiler te klein of staat te laag qua temperatuur . Maar voordat ik er 120l heet water doorgejaagd heb... (let wel: HEET water. Dus als het kouder moet, komt er koud water bij en heb je per saldo meer)
Uiteindelijk heb je gelijk: het kost meer energie. Want koud water zoals de TS heeft, hoef je tenslotte ook niet op te warmen. Toch?
Maar al met al zijn die 'energie zuinige' doorstroomketels aan alle kanten waardeloos. Er komt weinig warm water uit (het moet 'ter plekke' opgewarmd worden, en het vermogen is daar gewoon te klein voor). Als je wat forsers koopt om ook een bad vol te kunnen laten lopen, dan wordt het ding snel 'duur'. Mijn ouders hebben ook zo'n ding. Bakkie afwaswater duurt een minuut of 3. Meer water komt er niet uit. Waardeloos (maar ja, de kraan staat wel vol open, dat wel...). Douchen kun je er nauwelijks (te weinig opbrengst), dus ga je maar in bad. Kraan aan zetten, eierwekker zetten en daarna badderen. Scheelt vast veel energie tov. ff douchen. Gedoe met een 'tapdrempel'. Electro-mechanische zooi die stuk gaat (zie hierboven). Ik gok erop dat het 'onderhoud' aan dat ding ruim meer kost dan het beetje energie wat er in een boiler weglekt door de niet-perfecte isolatie. En die boiler werkt gewoon zonder gezeik.
Verder precies wat lemming zegt: de ketel fabrikant gaat voorschrijven hoe jij je water gebruikt.
Anyway... Ik wens de TS sterkte met z'n miskoop. Heb er helaas geen hapklaar antwoord op, behalve dat ik om mij heen voldoende mensen met soortgelijke problemen ken om te herkennen dat dit geen 'incidenteel' iets is...