Afzuiging WC aan met licht, uit na timer

Heb onlangs dit ook in mijn wc geinstalleerd. dit kan je gewoon kopen in de gamma.

:-) soms kan het toch stinken in dat kot ! :-d

!!!DaS rAdIo PiRaT!!!

Kan je me wat meer info bezorgen over die ventilator? Hoeveel draden heeft ie nodig?

Heb ondertussen een schakeling gevonden op volgende webstek: Schema op YouTips.NL.

Ondertussen begrijp ik ook dat ik een gewone afzuiging met timer moet halen, en de geel-groene aardingsdraad kan aansluiten als schakeldraad (zie deze pagina op YouTips.NL). Die ventilator hoeft en kan immers niet geaard worden. Wel eerst de draad aan beide einden intapen met een andere vinyl-tape om geen verwarring achteraf te krijgen.

Zo'n timer relais kost ook een handvol centen: 50-100 euro vind ik nogal veel voor zo'n ding.

We worden met de minuut wijzer :)

3 draden heeft ie nodig.
nulleider, lijndraad en een extra draad als schakelaar.

Die werkt eigenlijk ook met een timer.

als je wil maak ik morgenochtend voor u een copie van mijn aansluitschema van het toestel.

Koste bijna niets, en het is mooi afgewerkt in wit plastiek.

groetjes ;-)

!!!DaS rAdIo PiRaT!!!

Dat zou fantastisch zijn!

Mvg,

Olivier

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juni 2009 21:59:33 schreef T-baev: Moest de fan 12V zijn zou je er een grote condensator aan kunnen zetten. Maar met 230V wordt dat wel een heeeel grote. zeker voor een paar minuten.

@T- waar koop je die wisselspannings condensatoren voor 230V? Zou ik ook wel willen hebben om eens een hoeveelheid 230 op te slaan! >:)

Wat ik echt zou willen is een dergelijke tijdvertraging in mijn afzuigkap. Als we lekker patatten hebben zitten smullen, blijven die vette dampen nog lang in de quisine hangen, met als gevolg, dat die afzuiging met 150W de hele avond blijft draaien. Want die vergeet je namelijk uit te zetten.

Een uitschakelvertraging van een half uur zou mooi zijn, maar alle schakelingen en relais blijven hoogstens 10 min doordraaien :(

Wie heeft er een tip, zonder in de digitale techniek te vervallen??

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op het werk gebruik ik regelmatig Omron H3DR-... modules, maar ik vrees dat die voor thuis nogal duur uitvallen, en je hebt ook een pulsgever nodig...

Gewoon een tijdrelay van de conrad
Industrie tijdrelais serie 82.11 5A
instelbaar van een halve minuut tot 10 uur geloof ik.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

wel, ik ben nu bezig met een timerschakeling. ik meen hier van de site zelfs. aangepast voor 220~ en 2 ingangen. Gewoon zo van 2 transistortjes en een condensator met een potmeter om de tijd in te stellen. ipv een ledje een solid state relais eraan gehangen.
Met een Ctje van 330u haal ik 3-5minuten geloof ik. Dus kan je dit zelf maken voor een half uur...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 5 juni 2009 23:52:07 schreef ShutterFreak:
en de geel-groene aardingsdraad kan aansluiten als schakeldraad ....aan beide einden intapen met een andere vinyl-tape om geen verwarring achteraf te krijgen.

OMG! Trek toch gewoon even een nieuwe ZWARTE draad erbij. Verwarring is het laatste wat je moet hebben in huisinstallaties. Spanning op een aardedraad is tamelijk verwarrend en doet zeer.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 juni 2009 13:10:47 schreef Sparks:
Gewoon een tijdrelay van de conrad.

Die zijn nogal prijzig en komen in de buurt van de prijs vande afzuigkap :( Boevendien zijn al die dingen, die ik heb gezien van het princiepe aanschakelen en de tijd gaat lope. Wat ik zoek is wasemkap uitschakelen, waarna de tijd gaat lopen en de afzuigkap aan blijft tot de tijd is afgelopen.
Grote elco's zijn onbetrouwbaar en gaan snel kapot. OK,ik weet het: 115° .....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bouw een universele start/stop schakeling is kant en klaar te koop van Velleman als bouwpakket. Kost weinig en deze is intelbaar van enkele seconden tot max een uur. Wel moet je er een voedinkje bij hebben van 12 volt DC. De ingang schakelen met een 220 volt AC relais en je bent klaar.
Zolang de ingang geschakelt blijft, blijft het schakelmoment onbeperkt, na uitschakelen gaat de tijd lopen. De rest hangt af van de constructie van de afzuigkap. Mogelijk wordt deze ook electronisch geschakelt en zijn een aparte voeding en een relais niet nodig.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 juni 2009 02:00:26 schreef Zoef de Haas.: Groetjes Hans.

Goeie tip, Hans!!
Nee, de afzuigkap is een motorloze. De fan zit vlak onder het dak. Dat heeft minder problemen met lekkage en dus ongewenste luchtjes elders in huis! Werkt bovendie efficiënter als er veel bochten in het afzuigcircuit zitten. Daarom zitten die ventilatoren op een frietkot ook altijd buiten....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Velleman heeft nu in hun nieuwe boekje een timer staan speciaal voor ventilators.

Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juni 2009 23:17:07 schreef jason246:
Velleman heeft nu in hun nieuwe boekje een timer staan speciaal voor ventilators.

Helaas: Uitschakelvertraging 5 resp 7 min.
Ik zoek 30 minen geen grote elco's/weerstanden

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb m'n badkamerventilator wel eens open gehad.
Zit een klein printje in met een 4060 en een triac, de hele boel gevoed vanuit het lichtnet middels een condensator.

je kan gewoon een hal timer gebruiken die schakeld met een beweging sensor zet die op 3 @ 5 min want dat is de langste tijd dat een mens om een wc kan zitten anders vallen zijn bennen in slaap en dat doet nogal pijn weet je wel

Tidak Ada

Golden Member

Heb inmiddels een geschikt timer-relais gekocht bij een Poolse Farnell (TME)
Nu nog installeren, maar dat is bouwtechnisch nog een fikse klus, want daarvoor moeten een aantal keuken kastjes worden verbouwd :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Op 27 juni 2009 11:15:21 schreef Zonnepaneeltje:
Ik heb m'n badkamerventilator wel eens open gehad.
Zit een klein printje in met een 4060 en een triac, de hele boel gevoed vanuit het lichtnet middels een condensator.

Heb zo'n printje een keer gemodificeerd, er moest een inschakelvertraging bij.
Was simpel te doen, condensator en instelpotje erbij en de ventilator schakelt vertraagt aan.

@ShutterFreak,
Als je ook een ventilator met een 4060 IC hebt dan is deze eenvoudig te modificeren, een instelpotje en een LDR op de reset van de 4060 aansluiten en de ventilator schakelt op het licht.
Simpeler kan niet :)

Tidak Ada

Golden Member

Badkamer ventilatoren bestaan er ook met een vochtsensor. Die beginnen te lopen als de vochtigheid (te) hoog wordt en schakelen bij normale vochtigheid (rond 60% Rel.h) weer uit.

Voor een toilet zou je ook uit kunnen gaan van een gassensor, die reageert op H2S en methaan (zijnde de belangrijkste strontgassen).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

heb dat eens gemaakt met een oud tijdrelais en beide contacten van de wisselschakelaar voor het licht gebruikt zodat de fan pas ging lopen als het licht uit was, systeem werkt nu nog. toiletfan met ingebouwde nalooptimer 30min max kosten een 60 euro..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 1 juli 2015 23:42:28 schreef testman:
zodat de fan pas ging lopen als het licht uit was

Lees jij nooit de Donald Duck op het toilet :) :)

Hieronder:
Zit je dan in donker met je Donald Duckie..

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 2 juli 2015 00:35:53 (13%)

Wat denk je van een trappenhuisschakelaar, is instelbaar en kan de verlichting gelijk mee schakelen zodat je deze niet vergeet.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Met deze module is het simpel op te lossen.

itho_btv-n2.pdf

Het moduul " BTV-N201T of BTVZ-N211T " van ITHO kan in de ventilator-ruimte worden gemonteerd.( Zie verder mijn mail )
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.