PM5160 Oscillator Reparatie

Beste allen,

Ik heb hier een gedeeltelijk defecte oscillator, dit is de PM5160.
Hij werkt alleen nog in de drie hoogste frequentie standen, de laagste drie doen helemaal niets. Daarnaast zijn zowel de sinus golf en blok golf niet mooi symmetrisch met de 0V, ze hebben beide een offset. De beiden golven zien er daarbij wel mooi uit op de scoop.
Ook is het zo dat wanneer ik de frequentie snel verdraai (grote knop) de golf even wegvalt en na een aantal seconden (+- 5) weer terugkomt, dit is ook zo wanneer ik van orde grootte verander (10? naar 10? ed).

Ik heb het hele apparaat al uit elkaar gehad en een aantal niet frisse elco's vervangen (een vorige eigenaar had ook al wat vervangen). De voeding geeft een mooie 24V DC zonder rimpel. Ook de contacten van de schakelaar heb ik schoongemaakt, maar helaas heeft dit nog niet geholpen.

Op het internet is ook weinig te vinden over deze oscillator, dus ik vroeg me af of iemand een service of repair manual heeft? Natuurlijk zijn opmerkingen voor fout opsporing en reparatie ook meer dan welkom!

Hieronder nog een aantal foto's:

De voorkant

De powersupply. De twee linker elco's zijn nieuw

Deze PCB lijkt een sinus golf op te wekken. Niet 100% zeker

Dit is de Square en Amplifier PCB. Staat geëtst aan de achterkant van de PCB.

Alvast bedankt voor alle hulp!

rbeckers

Overleden

Wat voor soort oscillator, zoals Wienbrug, is het?

scoopplaatjes?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Waar zit het tweede pootje van C10 en C12? Ik denk dat het op de foto anders lijkt hoor....

@ fertinator,

Aan je foto's te zien is je aanname ok je tweede print foto is de sinus oscillator.
Dit zal een Wien brugje zijn ik zie tenminste het bekende dynamische weerstandje zitten R38 in de vorm van een lampje!!!

Ik verwacht dat je AGC in de laagste frequentie banden roet in het eten gooit dit effect neem je ook waar als je snel naar een andere frequentie draai het kost de AGC even tijd om te stabiliseren.

De offset kun je naar ik verwacht wel instellen.

Het traceren van je AGC volg van af de uitgang terug naar de versterker meet de weerstanden en let op condensatoren die er niet geheel fris uitzien.

Ik denk dat GR2 en GR22 de detector is kijk hier eens met je scope.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Bedankt voor de antwoorden.
Hierbij direct wat scoop plaatjes:

Een sinus golf van ongeveer 10 kHz. 50µs/div met 0,1V/div met een 1:10 probe. De amplitude op de oscillator is ingesteld op maximaal (1V) en lijkt dus ook niet te kloppen. Dit is 6 Vtoptop.

Dit is hetzelfde signaal maar dan als blokgolf. Hier is duidelijk een DC-offset te zien. De 0V is op het scherm gewoon in het midden. Maar het blijkt dat als ik ongeveer 30s wacht de blokgolf langzaam naar beneden gaat en symmetrisch rond de 0V lijn gaat zitten.

Hetzelfde signaal als hierboven maar weer een sinus (andere tijdschaal). De foto is direct genomen nadat ik de schakelaar omgezet had van blok naar sinus. Als ik nu weer een halve minuut wacht is het sinus signaal wel weer symmetrisch. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling?

Dit is het signaal op zowel GR2 en GR22. Hier zit een DC-offset op van ongeveer 22V. Frequentie is nog steeds 10 kHz. Spanningsschaal is 0,2 V/div.

Een 'close-up' van het sinus bordje. Er zitten daar drie speciale condensatoren (C29, C30 en er tussenin) die er niet helemaal fris uit zien. Moeten die vervangen worden? Er zitten namelijk ook nog een paar andere niet frisse op het andere bordje.
En als ik ze moet vervangen, met wat voor type? Deze condensatoren zijn namelijk hol van binnen.

@necessaryevil, Het tweede pootje zit eronder. Er zaten axiale condensatoren in en ik dacht dat ik niet genoeg ruimte had om de condensatoren rechtop te zetten dus heb ze neergelegd en de tweede pootjes eronder gebogen. Achteraf bleek dat ze wel rechtop hadden gekund.

@Hugo, ik zal eens een mailtje erheen sturen.

@electron920, wat bedoel je met de term AGC? Het doet mij even geen belletje rinkelen.

fred101

Golden Member

Dat zijn gewoon ceramische condensators. De kleurtjes geven de capaciteit. Zullen wel pF waarden zijn. Dat bruine erop lijkt flux ofzo. Dat komt niet uit die pijpjes. 1 pootje lossolderen en dan de capaciteit meten. Ceramische kondensators gaan niet vaak kapot maar controleren kan geen kwaad.

Ga niet zomaar van alles vervangen. Je hebt een scoop. Volg het signaal van de uitgang terug naar de oscillator. Dan zie je waar het fout gaat.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@ fertinator,

Ik heb je metingen gezien er komt in ieder geval signaal uit dan kan je een en ander volgen.

Alles wijst op de AGC ook dat er teveel uitgangsignaal is dit zal voor hoog minder zijn dan voor laag.

Daar ik het gehele apparaat niet ken durf ik niet te zeggen of hetgeen je aan de diode meet ok is.
Het effect dat je blok na een aantal seconden bijna good is wijst op een settling time ik denk een weerstand of condensator van waarde verlopen?

Je kunt de diode aan een kant voorzichtig los nemen om te kijken wat de functie is ik denk de detector voor je AGC meet deze anders eerst je multimeter in diode test apparaat uit.

Ik heb ook geen idee of de condensatoren die vervangen zijn wel dezelfde waarde heeft.

Let specifiek op hoge weerstand waarde in het meg Ohm gebied deze zijn door veroudering een kans hebber voor verloop.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
maartenbakker

Golden Member

Zonder schema zal het toch wel lastig worden. Ik kan van harte de diensten van Wil Manshande aanbevelen (freeservicemanuals.info). Edit: ik lees nu dat je er al een mailtje heen gaat sturen.

Zou je zonder schema verdergaan, probeer dan eventueel ook de beproefde thermische weg (haardroger en busje koudespray) om het mankement te localiseren.

Ongerelateerd, maar voor mijn Philipsnummertjesverzameling (vooral omdat de printplaten merktekens dragen die niet van Philips zelf zijn - kennelijk gefabriceerd door een Engelse(?) subcontractor of door een overgenomen bedrijf), zou je het typeplaatje ook eens op de foto willen zetten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
TinusTech

Golden Member

Kom in g'naam niet aan die keramische condensatoren. Die zijn in dit geval het minst verdacht en als je ze stuk maakt (ze zijn soms breekbaar) heel moeilijk te vervangen. Zeker als deze ook nog een gespecificeerde temperatuurscoëfficiënt hebben (wat in een oscillator best eens zou kunnen).

@ fertinator,

Sorry voor het niet antwoorden op je vraag (over heen gelezen) de AGC of ALC is de spanning regeling van het uitgang signaal.

Het kost even tijd voor het regel circuit om deze actie uit te voeren er is dus een rc constante.

Dit meetcircuit meet over het algemeen het signaal aan de uitgang.
Waarna het door een diode gelijkgericht wordt en middels een buffer aan je regel element gevoerd wordt voor zowel je blok als je sinus werkt dit niet goed.

De storing die je nu heb zowel de offset als de tijd welke nodig is om te regelen is te wijten aan over sturing van je regel circuit ik denk dat er teveel dc op je rc netwerk staat hierdoor kost het veel meer tijd voor de condensator om te ontladen.

Dit heeft niets te maken met de buis condensatoren deze zijn laag in waarde en zitten in de oscillator hier hoef je niet aan te komen!!!!

Het is een heel simpel ontwerp laat ik zeggen een school voorbeeld Philips heeft in een EE bouwdoos het ontwerp geschreven maar ik ben met een ieder eens als je nog niet zo veel ervaring heb is het lastig zoeken zonder schema.

Wacht het schema even af dan gaat het zeker lukken.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
evdweele

Overleden

Op 5 juli 2015 21:38:22 schreef fertinator:
Dit is het signaal op zowel GR2 en GR22. Hier zit een DC-offset op van ongeveer 22V. Frequentie is nog steeds 10 kHz. Spanningsschaal is 0,2 V/div.

Om te kunnen vaststellen of die 22V DC op dat punt een afwijking is, of dat dit zo hoort moet je eerst het schema bekijken.
Pas als die gelijkspanning ook uit de ingang uitgang komt is er iets niet goed.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ook is het zo dat wanneer ik de frequentie snel verdraai (grote knop) de golf even wegvalt en na een aantal seconden (+- 5) weer terugkomt, dit is ook zo wanneer ik van orde grootte verander (10? naar 10? ed).

Doet mijn PM5107 Low distortion LF generator ook, komt door het lampje wat er in zit. Een tregellas sinus generator doet het wat dat betreft veel beter.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/112672/1/tregellas

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
fred101

Golden Member

Dat doen diverse oscillators van mij ook. Dat vind ik altijd erg mooi om te zien. Ik heb een Tek constant amplitude generator die doet dat het mooiste. Die zie je echt aanzwellen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
RAAF12

Golden Member

Dankzij de regellus met (ptc) lampje. Als de drie laagste bereiken niet werken kan je denken aan uitgedroogde elco's op het sinusboard. Die drie kleintjes ff checke.
Er zitten weinig onderdelen op, mocht het desondanks niet lukken met de reparatuur kan je altijd tegen een vergoeding het schema krijgen van schematheek.eu Heb je het vanavond als pdf in de box.

@ RAAF12,

Die gedachte heb ik ook maar er zijn een aantal elco's vervangen en ik weet ook niet wat de waarde moet zijn dus zonder schema wordt dit moeilijk.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heren, bedankt allemaal voor de opmerkingen.
Ik wacht inderdaad even af totdat de service manual binnen is. Ook al zitten er relatief weinig onderdelen is, het zal makkelijker gaan met de manual.

Speciaal voor maartenbakker nog een foto met het type plaatje.

Bijzonder vind ik het trouwens dat er een female euro stekker op zit.

Ik heb alleen de twee elco's van de powersupply vervangen, door een hogere waarde (250uF -> 330uF). De originele waren zichtbaar niet goed meer. De andere waren door een vorige eigenaar gedaan.
Ik zal ook zeker eerst van de keramische condensatoren afblijven! Alle waarschuwingen waren duidelijk ;) Beter te veel dan te weinig!

Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik wacht eerst even de service manual af en ga dan weer verder!

maartenbakker

Golden Member

Hartelijk dank voor de foto, dat is een interessante in verband met de origin letters. Op het innerlijk afgaand zou dit een Engels apparaat moeten zijn, maar de origin letters LO wijzen op (een laatste bewerking bij) Philips Hamburg. In het desbetreffende topic ben ik ook al eens zoiets op een Frans apparaat tegengekomen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 6 juli 2015 18:46:55 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi heren,

Aan de hand wat ik op de foto's heb kunnen zien, werkt de AGC met een NTC, dat is R38 op een van de foto's.

Het voordeel van een NTC en/of een lampje is dat je simpel een mooi regelend systeem krijgt met meestal een redelijk lage vervorming.

Nadeel traaaaaaag!
Bij grote frequentie veranderingen krijg je een stevig "bounch" gedrag.
Ik heb dit gedrag altijd irritant gevonden, vooral als je filters wilde doormeten.
Je moet hierbij constand wachten voor de regellus het stabiele niveau weer had bereikt.

Waarom zo traag, meestal wil men een zo laag mogelijke vervorming in de lage frequenties, dan kan alleen goed als het regeldeel traag is.
We hebben het hier over een generator die bij 1Hz begint!

Er zijn uitzonderingen, ik heb denk ik een jaar of twee gespeeld met een sinus generator die vrijwel zonder bounce was,
ik dacht dat het een ontwerp was van Meneer Tregellas.
Deze werkte met een LDR en een LED in het AGC circuit.

Maar goed terug naar deze PM5160, wat andere ook al aangaven, wees voorzichtig met de Cer buiscondensatoren.
Ik denk niet dat hier het probleem zit.

Wat de DC shift betreft, kan het zijn dat de condensator die naar de uitgangs bus gaat misschien lekt?
Belast de generator eens met 10K en kijk of met Blok of Sinus het DC niveau nu wel in het midden zit.

Als de generator op 1V uitgansspanning staat ingesteld (ik zie geen instelling op het front) dan houd dit in,
dat de Top-Top waarde 2x√2 is, de uitgangsspannning x2,82 dat is dan voor 1V RMS 2,82V Top-Top.

Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden levert de generator 2V RMS aan 600 Ohm, dat is belast bijna 6V Top-Top.
Onbelast kan dit dus nog een beetje meer zijn, dus ik denk dat de spanning die je laat zien best zou kunnen kloppen.

Als je een schema hebt kunen regelen, plaats het hier dan, dan denken we mee :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Bert_Camper

Golden Member

Sorry, beetje late reactie...
Ik heb ook een PM5160 en een service doc. Als je geen schema kunt krijgen, scan ik het voor je.

Groeten, Bert

De PM5160 heeft een dubbel-T filter als frequentie bepalend element. In de onderste drie standen is dit extreem hoog-ohmig (tot 285Mohm per weerstand). Dit zijn waarschijnlijk bruin/oranje koolweerstanden op de draaischakelaar. Op leeftijd verlopen deze soms. Verder heel goed schoonmaken.
Het geschakelde filter hangt aan de gate van een N-channel mos-fet, zonder gateweerstand of enige protectie, bijna zwevend. Ontwerp voor optimisten...
Wees hier heel voorzichtig. Zit de originele BFX63 er nog in (TS20)?

PS, ik heb een schema, helaas expliciet onder copyright. De schematheek kan je vast wel helpen.

[Bericht gewijzigd door markce op vrijdag 10 juli 2015 15:14:04 (26%)

@Bert_Camper

De PM5160 heb ik ook in mijn oldie verzameling maar helaas geen documentatie of schema ,mag ik ook een kopie?.

Bert_Camper

Golden Member

Ik ben nu te druk om mijn service manual te scannen.
Als ik het goed las, kun je het aanvragen op http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/PM…

Groeten, Bert

Sterker nog, met die link kan je de service manual gelijk downloaden!

maartenbakker

Golden Member

Dat is het resultaat van de aanvraag van de TS. Eenmaal aangevraagd is het schema voor iedereen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."