Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Even tussen de uren door:

ALs ik mijn I2C bus wil debuggen kan ik dan Alle 5 ground pins gebruiken. Of is de bedoeling om er maar 1 GND pin te benutten? . In sommige diagrammen zie je groep vakjes eromheen zie.

WvW

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je mag zelf kiezen, ze liggen allemaal aan elkaar.

LDmicro user.

Weet iemand als de talenten van MGP, mensen met de hand 3 baansgaatjes schemas soldeerd, niet uigelijnt, Zoals dat heet? maar dan alles aan 2 kanten opelkaar proppen.

Of ze het schema dan overtypen in een PCB pakketje en converteerd hebben naar monochrome ets diagrammen, een autorouter? En deze dan met de hand nasolderen, zodat er minder print ruimte word gebruikt?

Iemand Advies of kan mij een kopie toezenden.

Groet,

Wouter.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Kun je nogmaals uitleggen waar je naartoe wilt met je vraag, want ik snap er alvast geen snars van.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ATT2:

Weet iemand als je schemas in elkaar soldeerd of het handig is om dan een PCB software pakketje bij te gebruiken. Zonder te etsen. Zodat de printplaat kleiner word?

Kan iemand over de post een kopie draaien op een DVDtje, van een pakketje die dit doet? Ik zoek monochrome diagrammen als export mogelijkheid.

Groet, Wouter

---> Attempt2

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
RAAF12

Golden Member

Als de print klein moet zijn, zal je de weerstanden en C's rechtop moeten zetten dan wordt de footprint kleiner. Bij chinese zakradio's, intercoms ect. was dat gebruikelijk, daar was één aansluitdraad van de weerstand geisoleerd.

Als je een printplaat wil maken, zonder te etsen, dan werk ik als volgt:

meestal bouw ik het op op een breadboard. ik probeer het hele schema op te bouwen en vervolgens ga ik de componenten zo logisch mogelijk plaatsen. daarna zet ik het op een eilandjesprint en soldeer ik het vast.

een deel is proberen, een deel is ervaring. ik adviseer je om je hier niet druk om te maken, teken het uit en plaats de tekening hier. wij willen je best helpen met tips.

als je namelijk het schema logisch op papier kan zetten, helpt dat met begrijpen.

GMT+1

de website (Lashwhip) is me verdwenen

Heeft iemand nog een .ZIP hiervan?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Je hebt mail.

ALTIJD kopiëren als je iets maakt van een website. De meeste sites zijn na een paar jaar verdwenen, als het zolang duurt.

LDmicro user.

van middag even onderdelen halen!

Weet iemand nog een typenr van een zekering, die ik niet meer terug kan vinden in de messages. Om voor mijn H-Bridge te gebruiken. Of is een kabel houder en een zekering van 10a 12v voldoende qua specificatie nr ? Hoeveel ampere eroverheen moet ik aanhouden?

Ze hadden het over de ´FUSE300´ ofzo, maar ik kan het type niet herinneren.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik zou kiezen voor gewone 10A zekeringen, zoals die er nu inzit.

Bij een boot waar die mogelijks ver op het water zit, zou ik kiezen voor een Polyfuse of resettable fuse van 30R400 link

En heb je de schakeling al eens geprobeerd?

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ben bang dat de schakeling in de vitrinekast komt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

yes! de schakeling doet het. Weet u ook of ik, zoals in voorgaande mail naar u, ik mijn 10A --> 12v modelbouw vliegtuig motor proberen op uw H-Bridge schema. van merk ´Robbe´ . Blaas ik de Mosfets dan op of gaan de SOIC 8 IC´s eerst. Of kan ik deze veilig aansluiten.
Er zit wel een 10a zekering in de kabel, zij u.
Gaat bij het opspinnen en tegenkracht geven van de motor het amperage dan boven de 10A uit? met een piek? Of zit ik safe.?

Groet, Wouter

Of word dit gezien als oud nederlands?

Ja, die werkt op alle motoren tot 10A

Dus MGP en iedereen -->

Ik kan veilig een modelbouw motor van 10A op het MCP14628 schema aansluiten?

Oh ja, achter de balie gebruiken ze soms boeken met replacement types. Is hier een online versie van?
Als ik mijn snoet op de SOIC8 Ic´s van MGP kijk. Zie ik andere types afgebeeld dan MCP14628.

Waar zoek je dit op? Of komen jullie ook niet verder dan www.farnell.com

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 augustus 2015 19:21:15 (25%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Doe maar, als er iets kapot gaat zal het de zekering zijn.

Wouter, niet teveel berichten na elkaar plaatsen.
Als je nog iets toe te voegen hebt, open dan terug uw eerste bericht.

Edit: en dat laatste bericht versta ik niet.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 1 augustus 2015 21:16:01 (12%)

LDmicro user.

Als de zekering klapt, gaat er mogelijk nog wel meer, gezien het ontbreken van een redelijk buffercapaciteit op de DC bus en een circuit dat het geheel stil legt bij een overspanning. Als de motor met een redelijk toerental draait en je onbedoeld regeneratief gaat remmen terwijl de DC bus los hangt, vliegt de spanning omhoog tot er iets sneuvelt.

Dit zou je met een dikke zenerdiode al kunnen voorkomen, als het niet te lang duurt.

Als je een te grote pulsbreedte aanbiedt terwijl de motor nog stilstaat, of deze geblokkeerd wordt of mechanisch te zwaar belast, kan de stroom zeker groter worden dan 10A, aangezien deze niet actief geregeld wordt. Ik kan niet direct terugvinden wat voor MOSFETs MGP precies gebruikt heeft, maar als hij zegt dat je een 10A motor mag aansluiten, zal daar wel een riante marge op zitten. Zolang je er een beetje voorzichtig mee bent, en dus niet ineens vol gas geeft, of de motor blokkeert, zal het best goed gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Na een klein kruisje te slaan doet hij het nog steeds! nu op 10 Ampere!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Is de motor ook belast dan? Een motor die onder belasting 10A zou moeten trekken, doet dat ook niet als hij onbelast loopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De mosfets zijn STP60NF06L.

Er staan ook 2 leds + R antiparallel op de motor.

Aangezien de MCP's op dezelfde batterij liggen en gevoed worden uit de 5V spanningsregeling van de 5V PWM-schakeling, zal de motor al stilstaan tegen dat de pwm niet meer werkt.
Er staat nl een diode in serie met de 5V regeling.

Maar een grotere elco zou idd beter zijn, maar ik heb nog nooit een ESC gezien met een grote elco in.

LDmicro user.

achter de balie gebruiken ze soms boeken met replacement types.

Is hier een online versie van?

Als ik mijn snoet op de SOIC8 Ic´s van MGP kijk. Zie ik andere type Nr´s afgebeeld dan ´MCP14628´.

Is hier een supergids van, of waar kan ik zo´n boek bestellen?

Waar zoek je dit op? Of komen jullie ook niet verder dan losse parametic searches als op www.farnell.com

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wat staat er dan op die soic ic's? ik heb toch niet gemist in die 2 reserve die ik heb opgestuurd? ik begin te twijfelen ....

Edit: Op die ic's bij mij staat er 14628E en dat is de afkorting van MCP14628.

Zoals op bijna alle smd ic's staat er een afkorting, soms heel moeilijk terug te vinden wat het is.
Op smd transistoren en mosfets is het nog veel moeilijker.

Zo'n boek is volgens mij niet te krijgen, het gaat zodanig vlug dat dit niet bij te houden is.

De meeste onderdelen zijn al na een jaar "obsolete" = verouderd en niet "ouderlijk verhaal" zoals jij altijd schrijft ;)

Als je iets maakt zou je in principe toch iets moeten afweten over de onderdelen, anders moet je u volledig betrouwen op de maker of de info die je krijgt van iemand op een forum zoals CO.

Edit2 ik heb ook de boot teruggekregen om de alles in te bouwen en verleden week al een klein testje gedaan. Filmpje

LDmicro user.

Op 2 augustus 2015 09:13:20 schreef MGP:
De mosfets zijn STP60NF06L.

Een Rdson van zo'n 14 milliohm, dus tot zo'n 8A continue moet goed gaan zonder koeling. In de praktijk zal de stroom niet constant door dezelfde 2 MOSFETs lopen, dus zal het met iets meer dan 8A ook nog wel goed gaan.

Maar een grotere elco zou idd beter zijn, maar ik heb nog nooit een ESC gezien met een grote elco in.

Klopt, en dat is dan ook een van de redenen dat die krengen (vooral de goedkope) aan de lopende band stuk gaan. Overigens heb ik hier wel een vrij forse ESC liggen waar bijna 3000uF aan de condensators op zit.

Overigens is het niet alleen voor de load-dump event belangrijk om genoeg capaciteit te hebben (dus een dump van de energie die inductief in de motor zit), en voor het geval je onbedoeld regeneratief gaat remmen (wat met motordrives gemakkelijker gebeurd dan je zou denken), die condensators moeten ook de stroomrimpel kunnen opvangen.

In de worst-case situatie is die stroomrimpel (bijna) gelijk aan de motorstroom, dus 10Arms in dit geval, en dat condensatortje mag volgens zijn datasheet waarschijnlijk maar 1.5Arms of zo hebben. Met minder capaciteit gaat het meestal wel een tijdje goed, maar dan moet je wel rekenen op een veel kortere levensduur.

Voor een hobbyprojectje allicht niet zo'n probleem, maar wel als je iets ontwerpt voor (massa)productie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zolang de batterij aangesloten blijft is dat allemaal geen probleem, EDIT: als de zekering spring is dat iets anders, daarom gebruiken ze veel Polyfuses.

De meeste ESC gaan kapot door mishandeling, als je soms ziet hoe ze ermee omgaan en hoe die aangesloten zijn dan moeten ze kapot gaan...maar daar is weinig tegen te doen.

De motor van de TS zal ook wel niet constant 8A nodig hebben, eerder 2 a 3A.
Het is een motor van 12V 10A max, daarom neemt die nog geen 10A.

LDmicro user.

Inderdaad, dat is allemaal geen probleem zolang de accu aangesloten blijft, juist daarom leek het me handig om te benadrukken dat de TS de accu NIET moet losnemen zonder eerst de motor stroomloos te maken, of maatregelen moeten nemen (zenerdiode/TVS) om schade te voorkomen.

Als die 10A de stall current van de motor is (die daarmee dus een weerstand van 1.2 ohm moet hebben), is het uiteraard allemaal prima. Als je dan voor lange tijd vol gas geeft terwijl de motor niet kan draaien, zal de motor zelf uiteindelijk verbranden, maar dat gebeurd niet in een paar seconden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Ik ben lichtelijk verbaasd:

hulde aan MGP en ook aan TS... Er lijkt voor het eerst iets te gebeuren wat werkt en het blijft heel. Zoals eerder gezegd ik had het niet verwacht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ervaring, man, ervaring :) :) :)

Maar ik denk dat vooral de TS een heel gelukkig man is, gezien het aantal printen die hij al getoond heeft die waarschijnlijk niet werken.

Ik schrijf waarschijnlijk, want hoe kun je zoiets proberen als je geen pwm generator hebt.
Maar hij heeft al veeeeeel bijgeleerd, enkel nog de editknop leren gebruiken. ;)

LDmicro user.

Dit topic is gesloten