@Rob,
Een andere motor moet ook prima gaan hoor, ik een kwestie van je E-steps aan te passen. Net zoals je bij andere assen of andere tandriemen, je X-, Y- en Z-steps kan aanpassen.
Als je een aansturing met LCD schermpje hebt, kan je dat makkelijk in de Marlin firmware terugvinden, aanpassen, en laten opslaan in de EEprom 
Als je temperatuur 650°C aangaf, moet er toch iets niet goed geweest zijn op dat moment met de temp-sensor zelf, of een kortsluiting in de bekabeling. Als er een draadjes los is, dan geeft die 0°C aan, als de 2 draden mekaar raken, dan geeft dit 650°C (of meer) aan !
Verder, wat het stoppen van het printen betreft, print jij rechtstreeks van de PC via USB, via een SD-kaart of OctoPrint ofzo ? Ik heb het ook wel eens gehad (vooral bij zaken met veel rondingen in, dat is namelijk véél méér data dan rechte lijnen) Dan stopte die soms effe met printen, omdat z'n printbuffer leeg was, maar na een aantal seconden (ooit zelfs 20 seconden gehad !), begint die weer verder te printen. Het is belangrijk dat je bij zo'n stukken niet te warm gaat printen, anders krijg je "blobs" in je print
Als je via PC via USB print, kan je ook eens een andere USB kabel gebruiken. (die mag namelijk niet te lang zijn)
@Lucky Luke,
Bij m'n eerste all-metal hotends had ik dat probleem ook, toen heb ik ze lichtelijk "uitgeboord". Toen werkte het wel, maar toch niet helemaal naar m'n zin. (toen maar de retract op 1 mm gezet i.p.v. 5, is ook nog een oplossing)
Uiteindelijk heb ik het kunnen oplossen door m'n print-temperatuur 20°C lager te zetten dan bij de niet-all-metal hotends.
(met de gewone J-head printte ik op 210°C, nu met die all-metal slechts op 190°C, sindsdien nooit nog probs gehad)
Ook jaag ik een "extreme wind" over het koellichaam van die all-metal hotend)
Het probleem is namelijk dat je PLA "te vloeibaar" wordt in die all-metal, en bij terugtrekken, loopt de hele boel vast. een veel lagere temperatuur zorgt ervoor dat hij het PLA niet "uiteen" trekt bij retract 
Mijn eigen "probleem" blijkt "consistent" opgelost te zijn door die lagere steps/mm voor de Y-as ... op 8 cm heb ik een afwijking van 0.1 mm
Ik laat het dus voorlopig maar zo 
groeten,
Kris