welke dynamo voor m'n auto?

hallo ik wil graag weten welke dynamo ik moet kiezen\hebben.
mijn dynamo laad niet meer goed bij en dus wil ik een andere hebben. ik kan deze wel laten reviseren maar ik kan aan een compleet nieuwe komen voor de revisie prijs en doe ik dat liever.
de stikker zit niet meer op de oude en weet welken er in kunnen.
55A 65A en 90A. maar ik weet niet welke ik moet kiezen. ik heb namelijk ook een 80A versterker in mijn auto. nu snap ik wel dat hij niet continu 80 ampere zal gebruiken maar ik zat te denken aan de 90A het is een golfje van 91 en heeft als extra alleen elektrische ramen zelf heb ik HID lampen in gebouwd.
Welke zouden jullie voor gaan?

Beste,

Je kunt gerust voor de 90A gaan maar dan moet je wel de stroomkabel tussen dynamo en startmotor nazien. Bij 55A en 65A dynamo's is dit een 6mm² kabel. Voor de 90A dynamo moet dit minimaal 10mm³ zijn.

Een 90A dynamo en 6mm² gaat niet lang goed.

Gr.
Paul

en hoeveel is dat in gewone milimeters?

Arco

Special Member

Opgave in mm2 is de normale opgave voor koperdraad. Maar in de tabel kun je ook de diameter vinden.
http://www.uploadarchief.net/files/download/koperdraad%20tabel.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo moet de kabel van de starter ook dikker worden of is dat niet nodig?

Shiptronic

Overleden

Allen Dynamo --> Accu, de draad naar de start motor is al dikker Mits het geen combi is.

Dynamo --> starter --> accu (mocht het om een volvo V40 gaan, hele kabel vervangen !! die zijn af fabriek al niet goed, is een modificatie model voor, en hoef je de dynamo ook niet te wisselen)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

@Shiptronic: Mocht het om een Saab gaan, gewoon de gehele auto vervangen.. :+)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ben ik even blij dat het om een VW gaat

De kabel gaat van dynamo naar startmotor. Vanaf daar naar de accu. De kabel tussen startmotor en accu is voldoende dik.

Gr.
PaulAGM

Op 7 augustus 2015 10:26:12 schreef High met Henk:
@Shiptronic: Mocht het om een Saab gaan, gewoon de gehele auto vervangen.. :+)

Henk waar is die rooie neus van ?
ik heb vaak een blauwe

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Op 7 augustus 2015 10:31:49 schreef ottoleeverink:
Ben ik even blij dat het om een VW gaat

Een VW van vóór Lopez; als hij van tijdens Lopez was had je hem misschien ook beter in zijn geheel kunnen vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@franssel. Is iemand die driemaal zujn neus stootte aan een Saab

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Wij zijn anders uiterst tevreden over onze Saab 9-3 !

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

zolang je maar geen citroen hebt, die vliegen spontaan in de fik. raar genoeg uitzichzelf de motor gestart, van de handrem en in de versnelling al brandende gaan rijden. krijg je als kabelbomen aanelkaar smelten en alles elektrisch gestuurd is :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik weet genoeg in de winkel vraag ik het wel
We hebben nog zo'n oud winkeltje daar weten ze het wel denk ik. Dan doe ik beide wel ik bedoel start motor dynamo en accu.

Fordman

waarom zou je nu alles gaan vervangen. ben je zeker 200-300€ kwijt.

als je dynamo niet goed laad, moet je eens kijken of de kooltjes nog goed zijn. die vervang je voor een 10-20€. meer slijtage zit er in een dynamo niet hoor. de behuizing verslijt niet, de spoelen verslijten niet en de lager kunnen HEEEEL LANG meegaan.
het enige zijn de kooltjes die afsluiten en vuil die erin komt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Haha dacht toch echt niet dat het zo veel is de drie kabels die er zitten zijn een halve meter
Lang en de stekkers van de oude kabel kan ik hergebruiken trouwens het is een golf geen Saab!!

Zo moeilijk is het toch allemaal niet.
De plus kabel van de dynamo vervangen door 1 van 10mm2.
Let ook op de massa kabel van de generator ook die vervangen, meen me te herinneren dat de generator in rubbers hangt.
Ga dan meteen voor de 90A met een iets zwaardere accu, die kan dan ook beter de fluctuaties van de versterker opvangen.

En wat heeft een Saab nou te maken met een Golf2...

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

ik heb namelijk ook een 80A versterker in mijn auto. nu snap ik wel dat hij niet continu 80 ampere zal gebruiken maar ik zat te denken aan de 90A het is een golfje van 91

hoe zwaar is die versterker gezekerd , met 10 of 15A zekering ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Op 8 augustus 2015 11:07:48 schreef ottoleeverink:
Haha dacht toch echt niet dat het zo veel is de drie kabels die er zitten zijn een halve meter
Lang en de stekkers van de oude kabel kan ik hergebruiken trouwens het is een golf geen Saab!!

haa, ja gaat de 3 kabels vervangen. ik dacht dat je accu, starter en dynamo samen ging vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 augustus 2015 12:22:33 schreef Franssel:
ik heb namelijk ook een 80A versterker in mijn auto. nu snap ik wel dat hij niet continu 80 ampere zal gebruiken maar ik zat te denken aan de 90A het is een golfje van 91

hoe zwaar is die versterker gezekerd , met 10 of 15A zekering ?

2 x 40 ampere het is in totaal 80 ampere.

Op 8 augustus 2015 14:55:43 schreef ottoleeverink:
[...]
2 x 40 ampere het is in totaal 80 ampere.

Oke , ik ben wel nieuwsgierig wat voor versterker op 14V > 1100Watt in een autootje .
wel oordopjes niet vergeten , als chauffeur is goed horen belangrijk voor in en om het voertuig

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

ik heb namelijk ook een 80A versterker in mijn auto.

Hahaha.

En met wat voor draden aangesloten? 2mm2?

P.S. Als alles gewoon altijd goed functioneerde alleen de koolborstels even checken en vervangen en schoonmaken. Dan ben je zonder moeilijk gedoe voor een tientje o.i.d. klaar.

topic kan gesloten.
heb nog wel nieuws het waren niet de koolborstels!
het lag ergens anders aan heb dus gewoon een nieuwe gekocht voor 80 euro alles is nu dus klaar.