Hoe stabiel is de netspanning in huis?

Nav problemen met mijn laders voor de smartphones, die ik NIET heb wanneer ik laad in mijn wagen, heb ik eens gemeten of de spanning niet te laag was.
(zeer onwaarschijnlijk want die dingen werken op spanningen tussen 110 en 250V~ of zoiets om de juiste uitgangsspanning te garanderen.
Maar goed, je probeert wat. :-)

Nu blijkt de spanning hier in huis nogal te klapperen tussen 215V en 242V~ (de uitersten).
Ik meet met een True RMS Fluke Multimeter.

Nu kan ik me wel enige schommelingen voorstellen, maar ik meende dat deze spanning toch wel stabiel zou moeten zijn (230V~ +/- 2v?)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

207v - 253v244v +10% is inderdaad verleden tijd
Maar normaal zie je in huis een stabiel getal daartussen, en geen golf van 20v

blackdog

Golden Member

Hi Fantomas,

Dit zegt Wikipedia over de 230V netspanning: 230 volt (+6%/-10%).
Dit zij DK ook al, hier is het tussen 225 en 232 en meestal rond de 229V.
Gegroet,
Blackdog

[Bericht gewijzigd door blackdog op maandag 10 augustus 2015 20:40:32 (25%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Als je op een uitloper kabel zit kan dit best gebeuren. Niets om je zorgen over te maken. Misschien de laadspanning/stroom eens meten, daar zijn hele leuke usb tussen stukjes voor. staan hier ergens op het forum.

Ik zit zo'n 100m van een middenspannings(?) huisje af...
Daarbij doen die uitersten zich meermalen voor binnen 1 minuut!

Ik snap wel dat er variatie kan zitten tussen die uiterste waarden, maar binnen een minuut op en neer gaan?
Het leek mij onwaarschijnlijk. :-/

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
blackdog

Golden Member

Hi Fantomaz,

Heb je een of meerdere grootverbruikers daar in de buurt?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zonnepanelen in de buurt (Buren??)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 10 augustus 2015 20:31:29 schreef Fantomaz:
...maar ik meende dat deze spanning toch wel stabiel zou moeten zijn (230V~ +/- 2v?)

Een tolerantie van 2V is niet haalbaar. De uiterste waarden die je noemt (215 en 242V) liggen nog binnen het officiële tolerantiebereik.

mvdk

Golden Member

Op 10 augustus 2015 20:39:27 schreef blackdog:
Hi Fantomas,

Dit zegt Wikipedia over de 230V netspanning: 230 volt (+6%/-10%).

Er is een netcode elektriciteit, ik weet niet of wat daar in staat hetzelfde is als in de Wikipedia (linkje ?), te downloaden vanaf deze site:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/14381/Netcode-Elektricite…
Ik vind 't eerlijk gezegd tamelijk ingewikkeld zoals het in de netcode beschreven word.
Al in de meterkast gesnuffeld ? Je staat er van te kijken hoe lang mensen soms wachten met bellen i.v.m. een losgebrande draad.

De ladertjes die ik gewoonlijk tegen kom werken echter op ongeveer alles wat je er in stopt, bijvoorbeeld van 100-240 V.
Als het laden met bepaalde combinaties van lader en handset niet lekker gaat vermoed ik een "gewoon" laadprobleem, waardoor bijvoorbeeld dat de combinatie niet buiten de USB standaard van 500 mA komt.

evdweele

Overleden

Nu blijkt de spanning hier in huis nogal te klapperen tussen 215V en 242V

Als de variatie zo hevig is moet je dat ook merken aan de verlichting, niet alleen bij een meting met een multimeter.
Probeer eens een andere multimeter en andere meetsnoeren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Kruimel

Golden Member

Als het echt zo snel fluctueert hebben die apparaatjes er misschien moeite mee. Ik moet zeggen dat ik dit soort dingen niet vaak hoor/zie. Wordt jij niet al helemaal gek als je een lamp aan doet? Dat zal dan ook wel behoorlijk flikkeren. Het klinkt heel raar in de oren dat het eerste symptoom dat je ondervindt van deze instabiele spanning het disfunctioneren van een telefoonlader is. Misschien nog eens meten in een andere groep/ander stopcontact?

Groet,
Kruimel

edit: Ok, evdweele was me net voor.

En op welk punt in je installatie heb je die fluctuaties gemeten? In het eerste/beste stopcontact? Herhaal die meting nu eens VOOR je hoofdschakelaar. Pas dan kan er iets zinnigs gereageerd worden.

Gr.

Erik

Het doet zich voor door heel het huis.
De spaarlampen in de slaapkamer doen het soms spontaan ook niet.
Ik heb meerdere laders versleten en evenzoveel snoertjes.

Sluit ik de Iphone aan, is het maar net of hij wil laden of niet.
Met het toestel van mijn vrouw net zo.
Onlangs de 3e USB lader eruit gegooid en een zwaardere gekocht. Ook omdat ik dan de Ipad en Iphone tegelijk kon laten laden.
Dat kon eerder niet door de beperking in vermogen van dat ladertje.

Het is nu echter wel zo dat ik soms het indicatietoontje "hoor" dat de Iphone gaat laden maar het kan dan toch zelfs zo vreemd lopen dat de acculading indicator bij aansluiten 3% geeft, een tijdje later op 8% zit (wat voor mij duidelijk is dat hij laadt), maar dat ik hem even later weer pak en constateer dat hij is herstart en op 2% zit.

En nogmaals, Mind You, dit doet zich niet voor met mijn lader in mijn wagen.
Als ik een paar keer het stekkertje los haal en weer aansluit, kan het zomaar zijn dat hij wel gaat laden (Indicatiegeluidje en laadtekentje in display), maar dat niet doet. Óf hij geeft aan goed te laden en doet dat vervolgens ook.

Geen peil op te trekken.
Ik kan goed analytisch denken, daarom zocht ik het ook niet meer bij telefoon of lader. Dat gevoel werd versterkt door de sterk fluctuerende netspanning.

En natuurlijk werkt een geschakelde USB voeding op een spanning tussen de 100 en 240V... Maar ook als die spanning sterk klappert?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Arco

Special Member

+/-2v gaat natuurlijk nooit lukken... :)
De waardes die je noemt zitten nog binnen de norm, dus klagen zal waarschijnlijk weinig helpen.
Bij het bedrijf van mijn broer hebben ze ook last van fluctuaties. (je ziet soms de verlichting zwakker/feller gaan branden, en de UPS'sen piepen ook regelmatig als waarschuwing)
Ze zitten in een bedrijventerrein, bijna aan het uiteinde van een kabel. Energiebedrijf ziet er niets in om de kabel te vervangen, daar alles nog binnen de normen valt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Is het een idee om eens te proberen wat de telefoons doen met een eenvoudige lader op basis van een trafo icm een 7805? Al maak je een 500mAh variant, als dat wel werkt gebeurd er dus blijkbaar iets op je net wat SMPS voedingen beïnvloed.

Fantomaz:
Kennelijk gaat het alleen om apple producten. Maar misschien kan je eens met niet-apple producten testen? Hoewel ik niet meteen zou weten wat je dan wijzer wordt... :-)

Vervangen DOOR.

Op 10 augustus 2015 23:11:55 schreef Fantomaz:
Het doet zich voor door heel het huis.
De spaarlampen in de slaapkamer doen het soms spontaan ook niet.

Dan zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een losse verbinding. Te beginnen in de groepenkast.

niet apple randapparaten willen ook nog weleens problemen geven. dus zo'n chinese lader kopen want het kost niks is niet altijd goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 10 augustus 2015 23:11:55 schreef Fantomaz:
Het doet zich voor door heel het huis.
De spaarlampen in de slaapkamer doen het soms spontaan ook niet.

Heel apart dat de nadruk zo gelegd wordt op futiliteiten als batterijladers.
Met een zo sterk en in zo'n hoge frequentie fluctuerende spanning moeten er nog veel meer vreemde verschijnselen zijn.

Ik gok op losse, en daardoor vonkende, bedrading in de meterkast.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

originele laders?
want een telefoon die teveel stroom trekt, kan ook zo reageren.
lader levert 5V, telefoon wil lader en wil 1A trekken, lader gaat onderuit, telefoon stopt met laden,...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 augustus 2015 22:40:02 schreef Kruimel:
Als het echt zo snel fluctueert hebben die apparaatjes er misschien moeite mee.

Echt, die dingen zijn gemaakt om te tolereren dat er 100x per seconde een nuldoorgang is. En vaak richten ze de boel gelijk en vlakken het af. Het resultaat moet dan tussen sqrt(2)*240 en sqrt(2)*110 komen te liggen. DAN gaat ie 60-150 duizend keer per seconde een klein trafotje inschakelen. Ook dan moet zat snel kunnen regelen om 10 of 20% variatie binnen een minuut te tolereren.

Ik heb 230-6% uitgerekend als 216.2V. 215 is dus minder. Maar: De meter kan best 215 aangeven als de spanning 217V is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Omdat ik ook intresse had hoe de netspannings variatie er hier in het LAB uitziet, heb ik een multimeter laten loggen sinds gisteren avond 22:30.

Hieronder een plaatje, dat bijna 11 uur de netspannings variaties aangeeft.
Het springt toch meer heen en weer dan dat ik vemoede...
Het middenstuk dat vrij rustig is, is het nachtdeel.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Netspanning-01.png

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Maar dat komt nog lang niet in de buurt van 20v variatie per minuut

Maar toch vreemd, als je bedenkt dat juist snachts de piek ligt van het meeste verbruik in NL

blackdog

Golden Member

Hi DK,

Ik ben niet de gene met de problemen, maar laat alleen de variatie van de 230V netspanning zien in mijn LAB.

Ik zal ook eens een dag loggen in de meterkast, als het goed is, moet dat wat stabieler zijn...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.