Rookmelders

High met Henk

Special Member

Omdat ik mijn huis een 5 jaar geleden compleet getript heb, heb ik ook overal meteen rookmelders geplaatst..

ben niet over 1 nacht eis gegaan en had de volgende eisen
.1 werken op 230
.2 bedraad gekoppeld
.3 interne onderhoudsarme batterij

zo kwam ik uit bij de Ajax kidde series.

nu na 5 jaar, 3 van de 5 afgekoppeld om steeds valse alarmen, door vermoedelijk defecte lithuim cellen ben ik wel klaar met deze melder....

1 ging er binnen een maand defect
de andere na 3 jaar
en zojuist (midden in de nacht)

Elke keer mijn vrouw kwaad, want je krijgt die krengen niet uit behalve door afkoppelen....

is er iemand die enige ervaring heeft met goede rookmelders die wel aan mijn eisen voldoen, of moet je tegenwoordig ook je rookmelders maar zelf gaan bouwen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het voordeel van de goedkope rookmelders is dat ze hun eigen voedingsbron dragen (9V batterij), een nieuwe batterij kost je een euro bij de Blokker en werkt dus zonder netstroom..
De enige andere ervaring die ik heb is met die Siemens melders die bedraad werken maar alsnog niet hoger dan 36V.
Deze moeten wel elk jaar gekalibreerd worden :/

Mag ik vragen waarom je voor deze eisen hebt gekozen?

High met Henk

Special Member

.1 omdat ik dus niet telkens die batterijen wil wisselen
.2 omdat dit verplicht is volgens nen1010
.3 zie 1, daarom dus lithium cellen

Ik heb een bloedhekel aan een verstoorde nachtrust, dus wil ook niet in de nacht batterijen vervangen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 24 augustus 2015 08:39:45 (28%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Henk,

Ik heb zelf ooit rookmelders gekocht die draadloos waren.
Merk ELV Elektronik AG
Funk Rauchmelder HFS300
Ooit 70 euro.

Ik heb zelden een vals alarm gehad, wel door eigen schuld (badkamerdeur...).

Als je gewoon bedraad wilt, wat veel werk is ivm buizen ed) zou ik je een professioneel systeem aanraden van eff eff bijvoorbeeld.
Op Ebay vind je genoeg.
Je hebt twee soorten rookmelders qua aansluiting in een systeem.
1] alarmering via relaiscontact (simpel)
2] adresseerbaar

Ik zou die eis van elke rookmelder op 230V en/of een eigen batterij laten vallen, en zoals elk professioneel systeem gewoon de brandalarmcentrale aan sluiten op een dikke accu.
Elke rookmelder wordt dan gevoed uit de centrale.

Professionele rookmelders hebben geen ingebouwde sirene.
Die moet u zelf ophangen.

In mijn huur-huis hangen rookmelders met ingebouwde sirene, 9V blok ingebouwd, werkend op 230V, en elke rookmelder is met elkaar gekoppeld via een draad.
Ik heb er nooit een vals alarm mee gehad, wel een keer (weer de badkamerdeur naar de overloop).
2 nadelen:
A]Deze melders geven niet goed aan wanneer de batterij (alkaline) leeg is.
B] Het vervangen van de batterij is K*T
Je moet een schroevendraaier in een lipje steken, en dan zou je de rookmelder zijwarrt weg moeten kunnen schuiven van zijn sokkel/bodemplaat. Maar dit zit natuurlijk moervast. Veel wrikken, en duwen, met als gevolg dat de rookmelder zwaar beschadigd.
Slecht mechanisch ontwerp dus, maar elektrisch redelijk ok.

Dat je tegenwoordig ook al rookmelders zelf moet bouwen/aanpassen onderbouw ik niet.
Maar dit geld WEL voor vaatwassers, drogers, wasmachines, auto's, DVD-spelers.

Er ist wieder da...
High met Henk

Special Member

ik heb geen brandmeld central, maar het begint bijna een overweging te worden....
Ik heb als koppel draad telefoondraad getrokken, omdat ik dat had liggen, maar heb dus nog een aantal aders over..

Enne dat schuif systeem heeft deze melder ook. zou me niets verbazen als je dezelfde hebt, maar dan met de 9V batterij (die variant is er ook). Dat schuiven heb ik dus midden in de nacht in de kamer van mijn oudste dochter mogen doen en als je net wakker bent gaat dat zeker niet gemakkelijker.......
Vandaar dat ik er goed klaar mee ben.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 24 augustus 2015 09:11:48 (22%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Ik heb al jaren melders van 12 volt hangen. wel met een alarmcentrale er aan vastgeknoopt.
heel soms een melding, maar dat is dan in de keuken, als er met koken iets mislukt.
is gewoon 4 aderig, 2 voor de voeding, en 2 voor een relaiskontakt, welke gewoon in serie staan.
ik heb het op gesplitst in meerdere groepen, voor beneden, boven en de schuur,zodat je aan de centrale kan zien waar het(eventueel) brand.
Het voordeel van een alarmcentrale is ook dat je er inbraakmeldingen op kan zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

dat zou idd een serieuze optie vinden...

Maar waar koop je die dingen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Conrad heeft een hele goeie
Het merk Abus.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

werkt op batterijen staat op alles wat ik vindt als ik bij Conrad "Abus rookmelder" in tik

Dat op zich is geen probleem, maar zijn dus stand alones die je eventueel kunt koppelen, met ook een ingebouwde gillende keukenmeid! En die gillende keukenmeid centraliseren lijkt mij inmiddels wel erg interessant, zodat ik op 1 plek kan zien welk alarm opgetreden heeft...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

op t werk worden melders gebruikt van EI, met name de EI146. die zijn goed gebouwd en zijn als de melder op is ( doorgaans staat er een max levensduur op de melder) kun je de volgende op de oude voet schuiven. deze worden het meeste gebruikt in de eu.

https://www.sandervunderink.nl/ei-optische-rookmelder.html

de ajax kidde melders ken ik, de batterij modellen hadden ook vaker een valse melding, en de 230v versie heeft een stekker op de voet uitsteken, waardoor je een doos onder de voet moet hebben. dat is bij de EI146 niet nodig, voet is vlak aan de onderkant..

overigens zijn valse meldingen doorgaans veroorzaakt door vervuiling van de sensor. hittemelders hebben daar veel minder last van omdat er een ntc inzit. rookmelders zijn gebaat met een beetje perslucht de sensor schoonblazen. in die grote centrales kun je uitlezen per melder hoeveel ze vervuild zijn. veelal krijg je een voormelding als er een melder te ver vervuild is en vervangen dient te worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Dat schoonmaken is bekend en ik durf het ook wel aan dat 1 daaraan bezweken is (die hangt bij de wasmachine en droger in de buurt en das dus een droge stoffige omgeving)

maar degene die vanacht af ging hangt bij mijn dochter in de slaapkamer....
En de andere bij de deur (die is eigenlijk van meet af aan defect geweest)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tocht door zo'n melder is funest, er komt dan veel sneller vuil in te zitten ( zoals dat bij de buitendeur voorkomt ). als zo'n ding afgaat is het overigens vaak de sensor die valse meldingen geeft, maar soms is het een indicatie dat de batterij leeg aan het raken is. als je veel met de stroom bezig bent geweest tijdens verbouwen, haalt die batterij de opgegeven levensduur niet. bij die EI146 is het zo dat de batterij afkoppelt als het ding uit de voet wordt geschoven. wel zo fijn als het ding in een emmer ligt met verbouwen en niet ineens afgaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

Zeker meer dan 15 jaar heb ik een brandmeldinstallatie in ons huis. Een ,,Ajax" installatie met een 337 centrale. Werkt op 24 volt en heeft als noodstroom ook twee 12 v accu's.
Ik werk met hekatronmelders type ORM 130A.
In ons huis heb ik er 21 stuks geplaatst.
In al die jaren geen storing meegemaakt.
Wel ongewenste meldingen door verkeerd bak- en braadgedrag ( door ondergetekende) en laswerkzaamheden in de werkplaats ( eveneens ondergetekende) en tenslotte door overmatig hete douche ( kinderen)
En dus geen gelazer met batterijen.
Het exemplaar uit mijn werkplaats maak ik eens per jaar schoon vanwege vervuiling door stof.
Kortom prima installatie.

Het enige dat ik nog zoek is een 24 volt CO melder die in mijn installatie past.

festina lente

de orm130a melder,zijn die pas 15 jaar bij jou? op m'n vorige werk is het systeem in 1998 vervangen voor een esser systeem. de voorgaande melders waren nog van die orm130 melders aan het model en voet te zien. kwam er nog een paar dozen van tegen op zolder toen. wel heb ik gemerkt dat die melders met dat radioactive symbool op de melder minder problemen gaven als de opvolgers ervan. die oude melders mochten niet meer op den duur ivm die radioactiviteit..

vervang je ook die 2 loodaccu's weleens? dat was oa voor de brand verzekering elke 5 jaar nodig, of dat nog zo is weet ik niet..

een co melder zal niet zo moeilijk zijn, een 24v melder zoeken die in de voet een maak contact heeft zitten. dan kun je deze toevoegen in je systeem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pietplof

Golden Member

De radioactieve exemplaren ( ionisatiemelders van Cerberus) waren geweldig goed zelfs in meelverwerkende bedrijven.
Maar niet meer toegestaan. Ik had er nog een aantal maar toen mijn goede vrouw het radiatieteken ontdekte was mijn eerstvolgende stap de vuilnisbelt.

Wellicht vergis ik mij inzake de tijd hoelang ze hier hangen maar de melders hadden vòòr mij ook al een verleden.

De loodaccu's controleer ik ieder jaar onder belasting.
Houden ze dat vol dan mogen ze nog een jaartje functioneren.
Mijn assuradeur heeft geen eisen gesteld ( particuliere klant).

Ik heb nog geen co melders gevonden.

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Radiatieteken overplakken met een ander plaatje werkt beter toch? :P

Bij bedrade melders maak ik me sneller zorgen over het doorbranden van de kabel (te ondervangen met een sabotagelus) of het ontstaan van een brand in de kast waar de sirene zit - in meterkasten wil wel eens wat in brand gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Daarom gebruik je daar ook kabel met functiebehoud voor. Maar tegen de tijd dat een normale kabel ermee ophoudt ben je er hopelijk al lang achter dat er iets niet helemaal in de haak is.

Op 24 augustus 2015 05:10:23 schreef High met Henk:
Omdat ik mijn huis een 5 jaar geleden compleet getript heb, heb ik ook overal meteen rookmelders geplaatst..

ben niet over 1 nacht eis gegaan en had de volgende eisen
.1 werken op 230
.2 bedraad gekoppeld
.3 interne onderhoudsarme batterij

zo kwam ik uit bij de Ajax kidde series.

nu na 5 jaar, 3 van de 5 afgekoppeld om steeds valse alarmen, door vermoedelijk defecte lithuim cellen ben ik wel klaar met deze melder....

Bekende klacht onder de installateurs en een erkende klacht van Ajax in deze reeks rookmelders. De interne lithiumcellen zijn bij sommige modellen niet in orde.
Als je Chubb-Varel belt dan sturen ze kosteloos nieuwe rookmelders.

pietplof

Golden Member

Maarten; waar de kabels aangelegd zijn rookmelders aanwezig.
De slow whoop hangt in de hal ( ook beschermd).
En elke ,,meterkast" hangt een rookmelder.
Trowens ook in de chemicaliënkast in mijn werkplaats is een melder.
Ach wellicht overdreven maar beter vroegtijdige waarschuwing dan repressie.

festina lente

tegenwoordig is het standaard dat de slow whoop een functie behoudkabel heeft, meen dat als het ding in de ringlus met rookmelders is opgenomen dat je alleen maar naar de volgende melders die kabel hoeft te gebruiken, tenzij beide rookmelders in 1 ruimte zitten. door die ringlus heb je redundantie, vandaar dat er maar 1 kant van de lus hoeft te blijven werken met brand. voor rookmelders was functiebehoud kabel weer niet nodig, maar in bepaalde gevallen weer wel voor handmelders. je kunt die kabel het beste helemaal niet hoeven gebruiken, stug als ymvk en net zo dik ook nog..

voor chemicalien is het tegenwoordig standaard dat er zo'n kast voor wordt toegepast welke met brand zichzelf afsluit, een soort pur sluit met hitte de deuren luchtdicht af. ik zie die kasten al bij de bouwmarkten voor thinner en wasbenzine oa. evengoed zakelijk is dat nodig, prive is een heel ander verhaal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ik heb ALLE melders en signaalgevers voorzien van functiebehoud..( was over van een klus van rijkswaterstaat..)
mijn BMC hangt in de schuur.
de slow woop op de overloop, en tevens een flitser aan de buitengevel.
Doormelding naar de brandweer heb ik maar even overgeslagen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Testman; eigenlijk ben ik jaren bezig een tweedehands chemiecaliënkast te organiseren.
Via de politie geprobeerd daar vele bureaux vroeger een eigen lab. In gebruik hadden en die zijn bijna allemaal opgedoekt.
ik ben gastdocent en dus dacht ik wat meer te kunnen regelen; nou mooi niet.
Morgen geef ik mijn laatste les en dan is ook dat deel van mijn leventje geëindigd.

Bij een van de instituten waar ik ook gastlessen gaf lag een heuse kast maar ondanks dat zij het niet gebruikten wilden ze de kast niet kwijt.
En nieuw aanschaffen is voor mij als particulier niet te doen.

Dus een rookmelder in dat ding.
Overigens is de eis ,,functiebehoud" nogal veel omvattend. Niet alleen worden er stevige eisen aan de bekabeling gesteld maar ook aan de kabelgoten waarin deze leidingen liggen en aan hun bevestiging.
Zelfs aan de plaats van de goten t.o.v. elkaar zodat een normale kabelgoot , als die sneuvelt bij een brand, de goot met de brandmeldkabels niet kan beschadigen.

festina lente

klopt, voor functiebehoudkabels heb je speciale buizen die brandwerend zijn. die kosten dik 6€ per lengte 4mtr, en de beugels zijn ook aan de prijs. ook heb je bij kabelgoot weer ophangsystemen nodig die tegen hitte kunnen. de goot en dragers zijn al van metaal, maar de plug in het beton smelt bij brand en rambats ligt de hele zooi op de vloer. daar heb je dus speciale bouten voor die je zo in het gat draait. boren 10mm en de bout zonder plug in het gat draaien.

op t werk liep een klus die met een klasse A ontruimings systeem werkte. overal 100V speakers met keurmerk, waar met calamiteiten in 3 talen een opname op gaat draaien om te ontruimen. het oude systeem aldaar was nog met tlbakken 300vdc met tekst en dergelijke, noodverlichting centraal maar per groep inschakelen bij uitval. hoeft niet meer met een klasse A systeem, wat een berg kabels scheelt, automaten hadden een extra schakelaar om bij uitval de noodverlichting in te schakelen, elke groepenkast had dus weer een bos 0,8mm2 richting noodkast lopen.

@ hieronder, ben een tijd terug eens bij mensen in een nieuwbouw pand geweest. daar had men ook ivm de blerende gekoppelde rookmelders deze eraf gepakt ( wel zoals het moet) en op zolder neergemikt 5 stuks. ik zag dat en heb toch maar geadviseerd om er minstens 1 op de zolder in de trappenhal of op de 1e verdieping te hangen. rook stijgt op tenslotte..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ooit van een bewoner een zakje met restanten in mijn handen geduwd gekregen, waren enkele gekoppelde 230V rookmelders met batterij waarvan er een midden in de nacht was afgegaan....
De man wist niet beters dan met een klauwhamer een voor een de rookmelders van het plavond te meppen tot de herrie ophield.... (er zaten er een stuk of tien in dat huis)
4 Stuks aan vellen, die Ajax dingen meen ik....
Jaar of 7 terug denk ik.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb hier 3x ei-146 melders hangen, 230V gevoed, draad gekoppeld wel 9V backup batterij.
Hangen hier nu 11 jaar en nog nooit vals alarm gehad, behalve dan als de vrouw brood roostert.;-)
Alleen v/d melder op zolder heb ik de batterij vervangen, rest is nog origineel.