ICL8053A vervanger of zelfbouw?

Ik heb laatst een Metrawatt MA-5D gekocht met een defect, nu ben ik aan het meten geweest en ga ik er vanuit dat de ICL8053A defect is. Dit is een exotisch schakel IC met een paar fet's erin. Heeft er iemand meer informatie over dit IC?

Op pagina 28 van de service manual wordt het principe beschreven.

Zou zoiets makkelijk zelf te bouwen zijn met (hedendaagse) losse fet's? Of weet iemand een ICL8053 of ICL8053A te liggen of in andere merken meetapparatuur te zitten?

Op ebay staan er een paar, misschien dat ik dat anders nog wel probeer. Maar >20 euro voor een ic is mij te veel voor dat oude beestje.

Hallo Red_Arrow,

Ja dat is het punt met componenten welke niet meer gemaakt worden.
Vraag en aanbod ik zal kijken ik denk hoop dat ik iets kan vinden.

Je heb misschien wel ruimte in het kastje om een auto nul te maken.
In smd is veel mogelijk voor wat de ruimte betreft en zoveel heb je niet nodige quad fet en een niveau converter.

Ik ga voor je kijken anders is inderdaad zelf maken een optie het zal even zoeken zijn voor de juiste fet's ivm lek maar ik heb al iets in gedachte komt goed.

Gr Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De DG201 heeft 4 van die switches ,dus zou je er 2 nodig hebben.
prijs 3,25 p/s
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/D/G/2/0/DG201AK.shtml

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen

Die DG201 is inderdaad een mooi IC voor als het zelfbouw moet worden.

Er is tegenwoordig een improved versie, de DG201B:

http://www.farnell.com/datasheets/91854.pdf

Henk, heb je toevallig nog kunnen kijken of je een ICL8053A hebt liggen? Anders ga ik die DG201 switches bestellen en kijken of ik het zelf kan maken

@ Red_Arrow,

Ik heb al een aantal dozen open gemaakt en ook wel Intersil gevonden maar dat zijn de icl7106 en de 07 verder een print met een type lijkt op jou model maar net anders ik kijk nog verder.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ok, dan wacht ik nog even af, bedankt voor de moeite!

@ Red_Arrow,

Ik heb vandaag nog 3 dozen bekeken maar je ic nog niet kunnen vinden wel een hoop ander spul maar daar heb jij niets aan.
Ik moet in nog meer dozen kijken maar daar kom ik niet zo simpel bij.
Dus heb nog even geduld.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ok ik wacht af! Bedankt voor de moeite! Ik heb gisteren wel die DG201 en DG202 IC's besteld aangezien ik toch bij farnell moest bestellen, maar ik heb uiteraard liever het originele IC.

Mocht je toevallig een ICL8053 tegenkomen dan ben ik daar ook in geinteresseerd. Ik heb een Keithley 179A liggen waarvan dit IC vermoedelijk defect is.

Henry S.

Moderator

Ik heb even rondgekeken naar de ICL8053(A). Er zijn aanbiedingen van brokers, maar dan is er nog de vraag of ze er echt aan kunnen komen. En dan ben je ook meteen minimaal $100 kwijt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja precies, op ebay staan er ook nog een paar, maar meer dan 20 euro is sowieso te veel denk ik.

Voor de keithley 179 zoek ik de ICL8052(A) in plaats van de ICL8053(A). Het zijn beide oude meters die aan reparatie niet meer mogen kosten dan ze nu nog waard zijn. Ik vind het leuk als ze weer werken, maar ik heb ze niet nodig.

dutn

Golden Member

Beste CO'ers,

Uit het volgende topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/127829

heb ik de MetraWatt 5D een tijd geleden overgenomen, mede omdat het mij bijzonder leerzaam lijkt om zelf deze chip te maken (en te kijken hoever ik hiermee kom).
DG201 en DG202 is aanwezig. Kan ik simpel de in het diagram beschreven fet's (zie afbeelding) nabouwen op een los printje met de DG201 en DG202?
PIN7(IN 1,2,3) zal wat lastiger zijn. Kan ik hiervoor 3x een IN gebruiken van de DG201? Waar moet rekening mee gehouden worden om dit na te bouwen?

Wie kan mij op weg helpen hiermee, dit is voor mij een nieuw gebied.
Alvast bedankt!

Arco

Special Member

Je ziet ze nog wel betaalbaar: https://aliexpress.com/item/32608264859.html
(kans op namaak is bij zo'n afwijkende cerdip behuizing niet zo groot als bij een standaard DIP...)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 3 augustus 2020 21:43:09 (1%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 3 augustus 2020 21:35:37 schreef Arco:
(kans op namaak is bij zo'n afwijkende cerdip behuizing niet zo groot als bij een standaard DIP...)

Als ik mijn IC verzameling eens bekijk is denk ca 40% cerdip dus niets afwijkende behuizing, voor 18,- acht ik de kans zeer groot op fake.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Het kan natuurlijk altijd, maar het is makkelijker om een PDIP te 'modden' dus zullen ze dat eerder doen...
Opdruk valt weinig van te zeggen: als je 10 IC's van Intersil ziet, is de opdruk ook 10 keer verschillend.(veel verschillende logo's en opdrukken)

Ze hadden niet echt een vaste lay-out voor ic markings. (een 'i' in wit vierkant was rond die tijd wel veel voorkomend op cerdip ic's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
dutn

Golden Member

Dank voor de informatie, deze aangeboden chips had ik inderdaad gezien. Echter, deze meter heb ik niet nodig maar wil graag kennis op doen voor een eventuele zelfbouw. Gezien de vorige informatie in dit topic lijkt het prima uit te voeren. Vandaar wil ik een poging wagen.

Kan iemand mij voorzien van tips en/of klopt mijn gedachtegang?

update, DG442LE en DG441LE zijn ook aanwezig.

@Sine, dank voor het verplaatsen/samenvoegen.

Arco

Special Member

(Staat: Opgeknapt door de fabrikant)

Wordt het ic dan gedisassembleerd en van nieuwe bonding wires voorzien?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha dutn,

Ik ben voor @TS nog aan het kijken ik heb er inmiddels 2 gevonden maar.... 1 zit op een print en ik heb dus nog maar 1 losse en daar wordt ik nog niet blij van ;(
Maar je kan wachten begrijp ik... aan de andere kant is het misschien nuttig en ook zeker leerzaam om een te kijken of er niet een gangbare chip te verkrijgen is.

Deze chip wordt zeker een jaar of 20 niet meer gemaakt dat wil niet zeggen dat hij niet meer te vinden is maar de spoeling wordt dun en dan gaat de prijs omhoog :(
Dat ic kosten in der tijd ik denk HFL 7,- en nu rond de € 20,- ze zijn in China even duur als in Engeland.

Is deze chip bijzonder JA het heeft een speciale configuratie en een bijna niet te evenaren ingangsstroom en lekstroom :D
De eigenschappen als vervorming zijn matig de snelheid laag en hij kan geen negatieve spanning swing aan goed dat laatste is voor de combinatie toepassing niet nodig alleen als je audio wilt schakelen!
De eerste schakelaars hebben nog al last dat de ingang impedantie afhankelijk is van de ingang spanning hierdoor ontstaat vervorming (AM modulatie) de nieuwe ic's hebben bootstrapped schakelaars hierdoor is de ingangsweerstand vrijwel constant.

Welk type zou je kunnen onderzoeken.... alle oude en nieuwe CMOS schakelaars vallen af door de lek/ingangsstroom daar komt nog bij dat bijna alle schakelaars/multiplex ic's een of andere decoder aan boord heeft :(
Toevallig heb ik voor een projectje een paar nieuwe modellen liggen ik gebruik aan de ingang ook een aantal schakelaars voor auto zero auto calibratie chopp in / chopp out en tevens om het Tribo effect te compenseren.
Dit ic is op sommige punten een klasse beter als de bestaande ingangslekstroom < 0,5 pA en een restlading < 0,19 pC ingangsweerstand 120 Ω en 700 MHz -3 dB.

Heeft het allemaal zin :S de uitvoering welke ik heb liggen is een SOT23 8 pins hier zit 1 schakelaar in.
Om de ICL8053 te maken heb je 6 schakelaars nodig de kosten per schakelaar zijn € 3,- totaal € 18,- en dan zal je nog een montage bordje moeten maken ik weet niet of dit nut heeft 8)7 daar de prijs qua materiaal gelijk is aan een kant en klare chip!
Maar ik moet nog zat uitpakken dus heb geduld ook richting @TS.

PS @Arco zo heb ik er ook twee als er nog een van de print afhaal maar ik moet (nieuwe) nog niet gebruikte hebben.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
dutn

Golden Member

dank @electron920 voor het uitgebreide antwoord.

De MetraWatt meter heb ik van de @TS overgenomen. Uiteraard weet ik niet alle details, maar ik verwacht dat hij deze nu niet meer nodig heeft. In ieder geval niet voor deze meter.

Sowieso heb ik geen haast, als je voor een nette prijs iets beschikbaar hebt is dat te overwegen (ICL8053A). Uit je verhaal begrijp ik een beetje dat het een stuk ingewikkelder is dan mijn eerste gedachtegang (het aan elkaar knopen van de fets).

Als iemand nog een idee heeft voor zelfbouw dan hou ik me aanbevolen; anders laat ik deze unit nog even in de kast liggen. Bedankt alvast voor het meedenken!

fred101

Golden Member

De 8053 is auto zero switch network bedoeld om samen met een 8052 een ADC te vormen. Dat nabouwen is een leuke uitdaging, maar verwacht er niet te veel van als je moet vragen hoe het moet ;-) En daarna komt de calibratie want die zou dan wel eens aardig kunnen gaan afwijken. Je vervangt tenslotte een deel van de ADC.

Dus wel iets meer dan zomaar een paar schakel fetjes of een analog switch er in knutselen. .
Daarnaast is het volgens mij een mix van NO en NC contacten maar dat heb ik niet nagezocht.

Kijk dus goed naar de specs, met name dingen als 5-20 pA leakage, 0,001% lineair, waarbij het goed mogelijk is dat bedrijven als G&M en Keithley geselecteerde of speciale versies kregen met betere specs.

Opgeknapt door de fabrikant

Hij is zeker ook van een oud vrouwtje geweest....... Het is een die met bondwires, zelfs als de die open ligt kun je er niks aan opknappen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb ze inderdaad niet meer nodig, dus als je er tegenkomt electron920 dan zijn ze voor dutn.

benleentje

Golden Member

Daarnaast is het volgens mij een mix van NO en NC contacten maar dat heb ik niet nagezocht.

Dat is op zich geen ramp kun je wel oplossen met een paar extra inverters oid.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Klopt maar je moet het dan wel in je ontwerp meenemen en het moet qua timing kunnen. Die twee ICs vormen een dual-slope ADC

[Bericht gewijzigd door fred101 op woensdag 5 augustus 2020 16:50:43 (39%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Dat timing punt is wel te overzien met moderne fet's die zijn vele malen sneller dan die oude meuk :D
Maar er zijn wel andere problemen te tackelen denk aan de temperatuur als je losse fet's gebruikt !
En dan de prijs niet interesant zo'n fetje welke ik gebruik is net als die van siliconix, Harris, Intersil een bootstrapped schakelaar en dus niet te verwarren met een los fetje :o
Dan zijn de kosten duurder als de chip ik heb al wel weer een stuk of 10 ICL8052 boven water dus met een beetje geluk vindt ik de ICL8053 ook snel!

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.