welke dynamo voor m'n auto?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

nee de dynamo. ik moest zo veel veranderen dat ik de dynamo heb vervangen ook zei de garage dat het de dynamo was.

zoveel zit er in een dynamo toch niet in? tenzij één van die diodes intern zou kapot zijn.
het grootste slijtage onderdeel is de kooltjes, waar dan ook samen de spanningsregelaar opzit. in al die jaren dat ik al oldtimerS rijd, heb ik nooit andere problemen met een dynamo gehad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 8 augustus 2015 11:02:16 schreef fcapri:
waarom zou je nu alles gaan vervangen. ben je zeker 200-300€ kwijt.

als je dynamo niet goed laad, moet je eens kijken of de kooltjes nog goed zijn. die vervang je voor een 10-20€. meer slijtage zit er in een dynamo niet hoor. de behuizing verslijt niet, de spoelen verslijten niet en de lager kunnen HEEEEL LANG meegaan.
het enige zijn de kooltjes die afsluiten en vuil die erin komt

dit is wel een oude reactie eerst wil ik zeggen dat alleen de kabels van en naar zouden worden vervangen. het punt was dat ik een zware versterker in de auto heb gebouwd en dus wat meer ampères wou leveren aan deze versterker zonder dat de rest van de auto last had van het hogere ampere
gebruik van de versterker de accu en dynamo combi leveren zo weinig dat de lichten gaan dimmen en de kachel langzamer draait en de auto niet zo goed starte daarbij komt dat ik de regelaar en kool borstels al had vervangen.

pamwikkeling

Special Member

Toch even volgende opmerking.

In de huidige auto's zit een alternator.
Alleen in oldtimers vind je nog dynamo's.

Een alternator is een toestel dat wisselspanning maakt en deze wisselspanning wordt gelijk gericht door middel van diodes.

Een dynamo is een toestel waarbij een collector de opgewekte spanning gelijkricht door het steeds (mechanisch) ompolen van de anker wikkeling.

Een collector is een schijf met allemaal afzonderlijk geïsoleerde plaatjes (lammellen) waarover koolborstels slepen.

Een sleepring (lichaam) zijn enkele volle ringen die over hun volledige omtrek niet onderbroken zijn en waarover koolborstels slepen.

In een alternator zit een sleepring lichaam met 2 sleepringen, dit dient om het anker van de alternator te voorzien van spanning om het magneetveld op te bouwen. De spanning wordt via de diodes van de veldwikkeling afgenomen.

In een dynamo zit een anker met een collector waar de spanning afgenomen wordt.

mel

Golden Member

Op 7 augustus 2015 10:26:12 schreef High met Henk:
@Shiptronic: Mocht het om een Saab gaan, gewoon de gehele auto vervangen.. :+)

Een Saab 430 is toch een vliegtuig? >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik dacht dat een Saab A26 een duikboot was.