Richtingaanwijzer fiat 500

Hallo mensen,

Ik ben bezig met een fiat 500.
Nu is het probleem dat hij een handbediende richtingaanwijzer heeft.
Het is een armpje die naar buiten draait met een ingebouwde lamp van 3 watt.
Nu heb ik een klingelateur aangeschaft die reageert van 1-100 watt.
En dacht ik laat ik er een relais parralel over heen lopen, maar die gaat ook al af. Toen dacht ik doe er een condensator tussen in serie.
Ik heb de schema ingescand en dit werkt wel.

Of hebben jullie betere ideen?

maartenbakker

Golden Member

Je verzint leuke schakelingen die niet werken, maar wat is de bedoeling dat het doet als het wel zou werken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 16 september 2015 11:37:30 schreef maartenbakker:
Je verzint leuke schakelingen die niet werken, maar wat is de bedoeling dat het doet als het wel zou werken?

Het gekke is dat het werkt.
Maar misschien hebben jullie een betere oplossing.
Want de relais loopt niet helemaal gelijk met de lamp

die relais aan de rechterkant stuurt weer een richtinaanwijzer voor en achter aan.

[Bericht gewijzigd door jeroen Appelman op woensdag 16 september 2015 11:54:23 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Ah, ik begreep uit je vraagstelling dat het iets niet deed dat het moest doen (niet werken maakte ik daarvan) maar niet precies wat.

Als de bedoeling is dat de knipperdoos tegelijk het lampje en het relais aanstuurt, moet je de spoel van het relais parallell aan het lampje zetten. De oplossing met de condensator vind ik trouwens wel mooi gevonden, maar het klopt inderdaad dat hij dan uit de pas loopt.

Volgende vraag is trouwens wat je met het relais wilt aansturen. Als dat de andere richtingaanwijzer is, heb je er alleen iets aan als je ze allebei aanzet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 16 september 2015 12:14:34 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoi Maarten,

Als je op de tekening kijkt zie je een lamp met een vierkant eromheen getekend. Dat is een gebied waar ik niet kan komen namelijk.

Dat is een zwaai armpje die naar buiten gaat door hand bediening.
En in dat zwaai armpje zit namelijk een contact die in originele staat 1930 alleen het lampje laat branden.

Dis relais parallel over het lampje gaat helaas niet :)

Wat de relais aanstuurt is richtingaanwijzer voor en achter.
Houd er rekening mee dat dit alleen de linkerkant is. de rechterkant krijgt een eigen klingelateur en etc

Ik denk dat je zo'n oudewetse richtingaanwijzer hebt armpje met electro magneet daar wil het ralais voor gebruiken?
Als dat zo is, is het misschien iets om het knipper relais achter de RAW schakelaar te zetten je heb er dan helaas wel 2 nodig en geen relais verder.
Dus 12v op de schakelaar links en rechts de electromagneet met een knipper relais voor het lampje.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 16 september 2015 12:45:25 schreef Paul Welther:
Dus 12v op de schakelaar links en rechts de electromagneet met een knipper relais voor het lampje.

Als ik je goed begrijp denk jij dat er een schakelaar tussen zit.
dat ouderwetse armpje gaat niet elektrisch naar buiten maar echt met een hand omkeerschakelaar met kabels. En in dat armpje zit een contact

maartenbakker

Golden Member

Misschien lukt het om een relais met een laagohmige spoel in serie te zetten, anders draait het denk ik uit op een transistorschakeling.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

had ik ook al geprobeerd, maar dat werkt niet

Dag Jeroen,

Die relais, heeft die een functie? Welke?

Het knipperen van de richtingaanwijzer is in dit geval beter te bouwen met een NE555 multivibrator, ingesteld op 1Hz, gevolgd door een relais welke de spanning van je lampje schakelt.

Originele raw knipperen met 1Hz tenzij er een lampje stuk gaat, dan is dit 2Hz. In jouw geval lukt dit niet door de bouw van het systeem.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

dat ouderwetse armpje gaat niet elektrisch naar buiten

Hier falen mijn pogingen tot begrijpen. Hoe gaat dat armpje dan wel naar buiten? Duw je het met de hand? Zit er iets met perslucht achter, of zelfs hydrauliek?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 september 2015 15:41:19 schreef big_fat_mama:
[...]

Hier falen mijn pogingen tot begrijpen. Hoe gaat dat armpje dan wel naar buiten? Duw je het met de hand? Zit er iets met perslucht achter, of zelfs hydrauliek?

je draait aan een knop, die vervolgens een kabel aantrekt.
en als je hem de andere kant op draait trekt hij een andere kabel aan.
En komt de ene weer terug.
(mechanische richtingaanwijzer)

@ Appel

Relais is voor richtingaanwijzer aan de voor en achter kant.

Bedoel je deze schakeling?
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/13/lichteffecten/ne-555-kni…

Ik denk niet dat dat gaat werken. omdat de bestaande lamp(richtingaanwijzer arm) al in serie zit met de schakelaar.

Kijk maar in mijn 1e post de tekening.

maartenbakker

Golden Member

Makkelijkste oplossing is denk ik om inplaats van de huidige clignoteur er een te kiezen met een hulpcontact. De betere hebben een hulpcontact dat precies gelijk knippert met het lampje, de slechtere (helaas ook tegenwoordig nog vaak nieuw gemonteerd) hebben er een dat precies omgekeerd schakelt (dus lampje aan, hulpcontact uit en omgekeerd).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ik heb dat nog niet kunnen vinden klingelateur van 3 watt met hulpcontact.
En het is wel belangrijk dat het tegelijk gaat.

[Bericht gewijzigd door jeroen Appelman op woensdag 16 september 2015 16:13:11 (21%)

DE OLDE

Overleden

Kun je niet iets fabrieken achter de bedieningsknop, eventueel met magneetje met reedschakelaar of een microschakelaar. Je hebt me trouwens erg nieuwsgierig gemaakt naar het bouwjaar etc. Plaats eens een foto als dat mogelijk is. Voor het knipperen kun je dan de 555 schakeling toepassen maar dan zou ik een powertorretje op de uitgang zetten.

[Bericht gewijzigd door DE OLDE op woensdag 16 september 2015 16:28:32 (20%)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Op 16 september 2015 16:26:32 schreef DE OLDE:
Kun je niet iets fabrieken achter de bedieningsknop, eventueel met magneetje met reedschakelaar of een microschakelaar.

Had ik ook aan zitten te denken, eventueel een trekschakelaar oom de kabel knopen. Maar dit word zoon priegelwerk en zo precies.
En het moet natuurlijk precies gelijk met dat armpje wat uit klapt.
Als de kabel iets rekt of het contactje slijt iets, kun je alles weer bijstellen.

Ik dacht dat de auto uit 1930 kwam, maar kan ook wel eens 1909 zijn.
Ik zal het eens navragen.
en wat foto`s plaatsen als ik er weer ben.
Maar daar kan wel een paar weken over heen gaan

Thevel

Golden Member

Ik dacht dat de auto uit 1930 kwam, maar kan ook wel eens 1909 zijn.

Dat kan niet, de 500 werd pas na 1957 verkocht.

Edit/
Of het moet een Fiat Topolino 500 zijn, deze werd na 1937 verkocht.

Hensz

Golden Member

Op 16 september 2015 16:26:32 schreef DE OLDE:
Kun je niet iets fabrieken achter de bedieningsknop, eventueel met magneetje met reedschakelaar of een microschakelaar.

Reedschakelaar natuurlijk, maar dan zonder magneet. Er gaat minstens één draad naar die richtingaanwijzer, anders zou de lamp niet branden. Onderbreek die en voeg een stuk draad ertussen dat je een keer of 20 (misschien meer) om een reedcontact wikkelt. Met het contact schakel je wat je wilt.

Don't Panic!

Dat zal inderdaad de beste oplossing zijn..reedschakelaar
Maar is deze wel snel genoeg?
https://www.conrad.nl/nl/pic-ms-217-3-cilindrische-reedsensor-ms-2xx-2…

Ik heb even een schema gemaakt van, zoals ik denk dat het dan moet.

Hensz

Golden Member

Misschien dat er een tiende sec. vertraging optreedt, maar dat is wel het maximum denk ik. Schakeling is verder OK.

Don't Panic!

Oke bedankt!!!
Slim bedacht.
Dan ga ik die zomenteen even bestellen, degene op de link hierboven.
Ik had ook even een video gemaakt met condensator.
https://youtu.be/tR_OgZa-FyE

zoals je ziet zit er iets verschil in.

Op 16 september 2015 17:43:28 schreef Thevel:
[...]Dat kan niet, de 500 werd pas na 1957 verkocht.

Edit/
Of het moet een Fiat Topolino 500 zijn, deze werd na 1937 verkocht.

Je hebt gedeeltelijk gelijk autokenner :)
Het is inderdaad een topolino uit 1936.
1 van de eerste die gebouwd werd.

[Bericht gewijzigd door jeroen Appelman op woensdag 16 september 2015 19:39:46 (45%)

Thevel

Golden Member

Op 16 september 2015 19:28:26 schreef jeroen Appelman:
Dan ga ik die zomenteen even bestellen, degene op de link hierboven.

Nee, die moet je niet hebben.
Je moet Zoiets gebruiken.

Thevel

Golden Member

Hier een voorbeeld.

De lamp is 3W er loopt dus 0,25A door de wikkeling.
Dat is veel minder dan in het voorbeeld, je hebt dus veel meer wikkelingen nodig
Probeer met dun draad zoveel mogelijk wikkelingen om het contact te leggen, ik denk dat je wel een stuk of 40 wikkelingen nodig hebt.

jerome

Golden Member

Je kan dat stukken gevoeliger maken door je draad op een stukje weekijzer te draaien en het ijzer te laten aanleunen tegen de kort teruggeploode aansluiting van het reedcontact. Ombuigen de kant van het niet beweegbaar schakelaartje inwendig. Kleinere types reedschakelaars zijn veel gevoeliger dan die lange.