USB stekker aan Garmin Nuvi autolader maken?

RAAF12

Golden Member

Op 18 september 2015 22:42:12 schreef Kilian:
Die draad is in de aanstekerstekker niet aangesloten en ik vraag me af wat de functie van die enkele draad is, zo die al een functie heeft. Toch iets van een antennefunctie, in combinatie met de externe TMC RDS antenne in de vorm van dat zwarte draadje?

Dat lijkt mij wel. Ik heb hier 4 stuks RDS/TMC receivers (geen Garmin) liggen met allemaal verschillende typen antenne's. De tijd na een coldboot dat ie RDS/TMC data ontvangt varieert enorm.
Hoe de antenne topologie eruit ziet laat ik aan de specialisten over. Neem aan dat de losse draad even lang is als de draad in de platte kabel. Dan zou er toch sprake kunnen zijn van een dipoolantenne. Ik vind het altijd weer knap dat die dingen net de landsgrens over weer keurig op buitenlandse RDS/TMC overschakelen ;-)

plaatje zelfbouw die van jou zal gepiekt op ong 95 Mc zitten, midden FM omroepband.

Mooi dat je de kabel uitgepluist hebt! Daar kan de hele wereld van meegenieten.

voor de zoekmachine's

Garmin Nuvi cable antenna teardown

Vandaag heb ik de USB stekker er aan gezet. Zowel in de USB poort in de auto als in de iPad 230V AC netadapter met 5V USB uitgang gaat de Garmin keurig netjes navigeren.

So far, so good, echter ik heb geen TMC ontvangst.

Ik probeer nu te snappen waar dat aan kan liggen.

Volgende mogelijke oorzaken bedacht:

Geen of zwak TMC signaal.

Ik heb het puntje van de witte antennedraad "teruggevouwen", waardoor deze effectief wellicht 1,5cm korter is.

Er zit "iets" op dat converter printje dat via de 5V plus en mindraad "iets" zegt aan de TMC ontvanger.

De eerste oorzaak lijkt me weinig waarschijnlijk, omdat ik 10km van de zendmast zit. Of is er alleen TMC informatie als er files zijn, en dus niet op deze zaterdagmiddag?

De tweede oorzaak kan ik makkelijk oplossen, maar dan moet de USB stekker er af. Niet moeilijk, maar kost even tijd. De externe antenne, de zwarte draad, heeft een lente van 80cm. De witte draad in de twee-aderige kabel heeft een lengte van circa 128cm. Lastig te meten omdat de kabel uit dat zwarte TMC doosje komt en ik niet weet hoeveel lengte er effectief nog in dat doosje zit. Dat kan ook 2cm zijn, waarmee de totale lengte op 130cm zou kunnen komen. Zou het terugvouwen van de laatste 1,5cm het verschil kunnen maken?

Zien jullie iets aan dat converter printje dat "iets" zou kunnen doen via de 5V plus en mindraad?

Het is een converter met 10-30V DC input en 5V DC output

Links onder, tussen de LED en de diode, de afgeknipte rode en zwarte draden van de 5V DC output.

Nog een foto. Rechtsonder Vout en Vgnd.

Onderkant print. Vout en Vgnd zitten onderaan, links van die gele klodder en onder die enorme bonk soldeer.

Nog een foto van de onderkant, nu met Vout en Vgnd in focus.

Nog een laatste foto van de onderkant met de Vout en Vgnd, iets anders belicht. Er zit links van de aansluitdraden een smd componentje tussen P1 en C14, maar ik heb geen idee wat dat is of doet. En of dat iets met de TMC ontvangst van doen heeft of kan hebben, of dat het gewoon een normaal onderdeel is van de converter. Eventueel wat anders dat opvalt?

RAAF12

Golden Member

Er is constant een RDS signaal aanwezig, die geven bijv. ook wegwerkzaamheden aan en andere belangrijke zaken in het verkeer. Hier heb je een actueel overzicht. http://livetraffic.tomtom.com/?Lid=5 of https://www.google.nl/maps/ 'verkeer' aanzetten in het menu.
Ik zal nog eens verder studeren op je info over de USB pinnen en waarom de RDS receiver niet wil starten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 19 september 2015 21:16:49 (12%)

Ik zie nu dat ik mogelijk niet helemaal duidelijk ben geweest in de omschrijving van de klacht.

Als ik verkeersinfo opvraag zegt de Garmin dat ie zenders aan het zoeken is. Die vindt ie dan niet en ik krijg het advies de laderkabel aan te sluiten, omdat daar de antenne in zit. Het kan dus zijn dat de TMC ontvanger wel opstart, maar geen ontvangst heeft. Of hij start niet op. Ik weet dat nog niet.

Probleem wat ik heb is dat ik voorheen eigenlijk nooit aandacht aan de TMC ontvangst besteed heb. Ik prikte de lader in de aansteker en hing dat draadje over de spiegel en dat was het dan. Of die altijd goede ontvangst had weet ik dus eigenlijk niet. Op mijn normale regelmatige routes staan nooit files.

Tijdens de vakantierit naar Frankrijk, afgelopen zomer, had ik wel TMC ontvangst en file waarschuwingen. Een aantal keren klopte het, maar niet altijd. Na een rit van 800km en 75km voor het eindpunt wilde de Garmin me ineens 400km laten omrijden omdat er op de route een wegafsluiting zou zijn. Omdat ik dat wat woest vond ben ik gewoon doorgereden. De bewuste wegafsluiting bleek er niet te zijn, maar had ik wel in beeld op mijn display. Met een andere auto met vast ingebouwd navigatiesysteem ben ik ook wel eens in Duitsland een half uur door de bush bush gereden om een niet bestaande file op de snelweg te omzeilen. Kennelijk is de TMC info niet altijd betrouwbaar.

Ik ga het volgende doen:

Het puntje van de witte kabel terugklappen (de antenne weer recht maken dus) en zien of dat helpt.

Zo niet, de twee draadjes weer even aan de Garmin converterprint solderen en zien of dat verschil maakt. Om dit te doen moet ik stap 1 sowieso zetten.

RAAF12

Golden Member

Ik ken de Garmin Nuvi niet, wellicht ergens in het display een symbooltje als de RDS updates niet 'live' binnenkomen wegens slechte ontvangst? Het afgeschermde kabeltje zal noodzakelijk zijn ivm storing uit de voeding die anders instraalt via het parallel lopende antennedraadje.
Of dat extra draadje wordt voor iets anders gebruikt, bijv. een power good signaal. Als je een scope hebt ff checken. PCB=Doolhof zonder schema :-)

Hij zegt helaas niks over slechte ontvangst. Hij zoekt een tijd naar zenders en geeft dan de melding dat ie niks kan vinden.

Met "dat extra draadje" bedoel je de witte? Die was in de oorspronkelijke situatie niet in de aansteker-stekker aangesloten. Lijkt me toch zuiver een antennedraad.

Uit wat rondsnuffelen op Internet heb ik het beeld dat de witte draad voldoende is voor TMC ontvangst in de USA en dat die extra zwarte antennedraad nodig is voor TMC ontvangst in Europa.

Ik weet dat het niet aan te raden is om een antenne draad en een voedingsdraad parallel naast elkaar te laten lopen ivm mogelijke rf instraling van de voedingsdraad in de antenne. Dat zou verklaren waarom de min-draad de afschermingsmantel van de plusdraad is en dat zou verklaren waarom er tussen de voedingsdraad en de witte draad een loze ruimte is. Dan heb je kennelijk voldoende afstand tussen de twee. Waarom zou je anders zo'n gekke kabel gebruiken als dat niet nodig is.

Het zou in theorie kunnen dat ik bij het terugvouwen van het puntje van de witte draad, die te dicht in de buurt van de voedingsdraad heb gebracht.

Op de converter print van Garmin zie ik geen rf afschermingen van componenten. Kennelijk was men niet bang dat de print in de antenne zou stralen. Tenzij die hele dikke klodder soldeer die functie heeft. Geen idee waarom die daar zit.

Shiptronic

Overleden

Op 1 september 2015 19:30:39 schreef Shiptronic:
Dat USB ding op de foto heb ik 2 weken in de auto gehad, en weer buiten gesmeten. Het ding stoort als de ziekte op de radio :(

Nee geen afscherming, lijkt of de storing via de voeding op het boordnet komt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In mijn geval stoort het USB stopcontact niet op de autoradio.

Ik heb de Garmin in het USB stopcontact in de auto, in de 250AC-5V DC converter van mijn iPad en in een USB poort van mijn laptop gehad. In ale gevallen hetzelfde resultaat: Navigeren ja, TMC nee.

Het lijkt me daarom niet voor de hand liggend dat het door "brom" uit de voeding komt, tenzij de Garmin alleen werkt met een voeding met speciale anti-brom voorziening. En om dat te zien/herkennen op die print ontbreekt het mij aan kennis.

Ik heb ook een Garmin navi, Mijn garmin bepaalt obv welke usb poort je gebruikt of hij aangesloten is aan de pc of autolader.
Als je de Garmin aansluit op de PC dan gebruik je de micro-USB aansluiting aan de onderkant van de navi, De autolader heeft een mini-usb welke je aansluit op de houder van de navigatie.

Ik heb ook regelmatig dat mijn navi geen TMC signaal heeft, indien de navi wel TMC signaal heeft dan verschijnt er links boven in een rondje met een auto(?) in het scherm (het maakt niet uit als je wel of geen route ingegeven hebt), het rondje is groen indien er geen files`s op de weg/route zijn...

Ik verwacht dat het extra kabeltje alleen gebruikt wordt voor het TMC signaal, was dit draadje aangesloten op het printje? En welke spanning geeft het printje, misschien dat het printje een hogere spanning uitstuurt dan de 5v usb spanning?
Ivm tussen de sigarettenaanstekerplug en de mini-usb kabel zit nog een kastje....

RAAF12

Golden Member

Het is mij niet duidelijk hoe je gemeten hebt, de rode en zwarte draad in het afschermmanteltje. Daar staat 5V op, en de afschermmantel zit aan de het autochassis? Met een scope kan je zien wat voor troep erop de lijn staat. En vergelijken met de originele Garmin lader. Die merkspullen zijn vaak net iets beter dan die van de noname sjieneez.

edit hierboven

Ja, ik heb die tussen kastjes wel open gehad (wegens een slechte soldering) gewoon door rondom verwarmen er zit een licht klevende lijm op. Veel zit er niet op het printje, een smd IC en wat klein grut. Dat is het FM ontvanger IC waar de data uitkomt. Op de data pin prikken met een scope kan ook. Weet je zeker dat je het IC niet opgeblazen hebt.

Ik heb niet zo veel geslapen vannacht. Mogelijk dat ik je post daarom niet 100% begrijp.

Terug naar het begin:

In de dikke "twee-aderige" kabel tussen de TMC ontvanger en de sigarettenaansteker-stekker zit in het deel met de ronde doorsnede een koperdraad met rode kunststof mantel. Dat is de plusdraad. Om die rode draad zit een geweven koperen afschermmantel. Die afschermmantel is de mindraad. Het laatste stukje van die mantel bij de print is in elkaar gedraaid tot een draadje en daar is een zwart krimpkousje omgetrokken.

In het deel van de dikke "twee-aderige" kabel met de platte/rechthoekige doorsnede zit een koperdraad met witte kunststof mantel. Die is niet in de sigaretten-aansteker stekker aangesloten en is naar mijn mening een antenne.

Het weer rechtleggen van de laatste anderhalve centimeter van de witte antennekabel maakte geen verschil.

Ik heb de USB stekker er weer afgehaald en de voedingsdraden weer met de Garmin converter verbonden en die in de aansteker in de auto gestoken. De Garmin wil weer navigeren, maar nog steeds geen TMC ontvangst.

De uitgangsspanning van de Garmin converter heb ik nagemeten en daar komt echt 5V DC uit.

Een scope om het boordnet van de auto na te meten op rommel heb ik niet.

Of ik de Garmin nu via zijn eigen 12-5V DC converter in de aansteker prik, of via USB stekker in de auto USB poort, of in de 230V AC - 5V USB converter van de iPad, of in de USB poort van mijn laptop, ik heb steeds wel navigeren, maar geen TMC.

Mijn conclusie is daarom dat het TMC ontvangstprobleem niet in de voeding zit. En ook niet in het ombuigen van het puntje van de antenne. Ik moet het dus ergens anders zoeken, maar geloof niet dat ik met deze actie de TMC ontvanger heb opgeblazen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 september 2015 21:12:59 (19%)

RAAF12

Golden Member

Ik heb weleens een niet werkende RDS-TMC kunnen redden, door een nieuwe mini USB connector op de print van het navigatiekastje te solderen. Daar staat wel ergens op het forum een verslag van.
De data pin daarvan was slecht door het vele in en uithalen van de kabel. Opnieuw solderen had geen zin, een nieuwe connector plaatsen wel.
Ik trek het boetekleed aan dat ik jouw info niet beter had begrepen. Ik was wat moe en zag door het bos weinig boom <G>

Bedankt voor de tip betreffende de connector.

Ik heb eens wat rond-geGoogled en ben tot de conclusie gekomen dat er heel veel mensen zijn met problemen met RDS TMC ontvangst. Het lijkt er ook op dat er in NL meer problemen mee zijn dan bijvoorbeeld in Duitsland.

Het kan aan de zender liggen, de antenne, de plaats van de antenne, een kapot componentje in de ontvanger, een slechte soldeerverbinding, een versleten connector, het weer, of acts of God.

Ik heb in de loop der jaren met verschillende navigatiesystemen gereden, zowel losse, zoals de Garmin, als vast ingebouwde in verschillende VW Passats. Ik ben niet overtuigd van de toegevoegde waarde van de RDS-TMC info, omdat ik ernstig twijfel aan de betrouwbaarheid van de informatie.

Gelet op de inspanning die ik moet doen om de fout te vinden en het te behalen voordeel/resultaat, heb ik besloten hier verder geen tijd aan te besteden, zolang ik mij niet heel erg verveel.

Het doel, het via een USB stekker aansluiten van de Garmin aan een USB stopcontact in de auto, is bereikt. En ik snap ook waarom dat werkt.

Bedankt voor het meedenken. het was weer een leerzame exercitie!

Mvg Kilian

RAAF12

Golden Member

Werkt wel goed die RDS, het heeft mij om files heen geleid, on the fly wegens een ongeluk ect. Ik heb er twee on board, een als reserve. Gebruik nu een Tomtom 6 inch model die de TMC data van GSM masten haalt, dat is betrouwbaarder dan via de FM zendmasten. Wel handig als je door heel Europa zit en soms 600 km op een dag rijdt!