2e Voeding bouwen.

Beste forumleden...

Ik ben van plan om mijn 2e voeding te gaan bouwen.
Het moet deze worden..
https://www.youtube.com/watch?v=qlV_AvG5h3c

Ik heb alle onderdelen gehaald van het schema
2 leuke digitale meters nu alleen nog de trafo.

Ik heb hier een mooie trafo (uploadarchief lukt ff niet)
er komen 3 draden uit (blauw-1-zwart-blauw-2)
en nog 2 dunne gele en 2 dunne rode.

Ik heb onbelast gemeten en dit komt eruit.
blauw-1/blauw-2 = 47.8V
zwart/blauw-1 = 23.6V
zwart/blauw-2 = 23.6V

De gele dunnere draden = 3.7V
De rode dunnere draden = 16.6V

Ik ga de Lm350 aansluiten op blauw-1/zwart. Dat is gelijkgericht en afgevlakt 31.4 V

de dunnere gele draadjes laat ik weg
de dunnere rode draadjes sluit ik de paneelmetertjes op aan.

Denken jullie dat dit goed komt of moet ik nog ergens rekening mee houden?
De draad blauw-2 laat ik ook weg. want ik had al gelezen dat ik niet 2x LM350 kan gebruiken op die 2 blauwe draden omdat het een middenaftakking is die spanningen kan ik niet via 2xLM350 laten regelen en daarna weer aanelkaar knopen toch?

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is.
Ik hoop snel een foto te kunnen uploaden.

alvast bedankt voor jullie medewerking.. Ik ben benieuwd

rbeckers

Overleden

Staat er tekst op de trafo?
Waarvoor gaat deze voeding gebruikt worden?

Er zijn betere schema's.

Shiptronic

Overleden

as. zaterdag hier even rond snuffelen : http://www.circuitsonline.net/forum/view/128162

PAS OP!! Los lopende CO-er's, ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je hebt al een voeding. Wat wil je dat je 2e voeding kan?
Het schema van het youtube filmpje vindt ik matig. 2x 0.3 ohm in de uitgang en weg is je load regeling. Kijk even in de TI datasheet (vb 41) naar de betere oplossing http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm350-n.pdf.

En deze lijkt me mooi: http://www.uploadarchief.net/files/download/labvoeding.jpg

Beste reageerders...

Nee er staat geen tekst op de trafo.
Ja een sticker met: TEN PAO TG92029F0 maar dan krijg je via google NIKS.
Hij komt uit een JVC TH-A35 cinema system.

Ik wil hem juist gebruiken omdat hij flink vermogen kan leveren en hij is maar 5cm hoog.
Nee het is geen ringkern gewoon een liggende trafo.

Dat rondsnuffelen wil ik wel graag.. maar dan sleep ik hier van alles mee naartoe en ik heb al een doos vol met elco's torretjes, knoppen, relais, trafo's enz enz.... :-)

Ja ik heb een nette gestabiliseerde labvoeding maar ben wel eens meerdere spanningen nodig.
Ik kan een rijtje 78XX regelaars gebruiken maar dan liever wat meer energie erin steken en wat moois maken.
Hij hoeft niet super stabiel te zijn het zullen vaak lampen of motortjes zijn dat soort dingen.

Ik koos dat filmpje omdat die man in mijn ogen vreselijk veel verstand van elektronica heeft ik heb al zijn filmpjes gezien. Heel leerzaam en duidelijk nederlands.

De gegeven schemas van markce ziet er al heen anders uit.
Ik ben een beginner... maar zag dat ze stroombegrenzing hebben.

Ik zal eens zien wat ik in mijn bakjes aan onderdelen heb..
anders snel naar Drachten (voor mij dichstbijzijnde) hobbyzaak.

Maar die 31.4 volt is geen probleem toch voor die LM350
Ja als je hem op 3v instelt verstookt ie heel veel.
Ik ga een pc ventilator inbouwen denk ik. wel zo veilig

31.4V gaat goed, hij mag tot 35V.
Een van de schema's (laatste) regelt met een vermogenstor. Dan blijft de LM koeler en stabiel. Dat is bovendien makkelijker uit te breiden als je veel vermogen kwijt moet.

In het schema van het youtube filmpje zou ik minstens de spanningsdeler achter de vermogensweerstanden aansluiten ipv er voor.

Voor mij moet een labvoeding in een metalen kast, ivm warmte, koeling, afscherming stoorsignalen en mechanische sterkte.

Kruimel

Golden Member

Ik heb het filmpje even bekeken, en eigenlijk vind ik jouw vorige voeding stukken beter dan hun voeding tot nu toe. Als ik jou was zou ik je eigen voeding eerder opnieuw bouwen dan deze te maken. Zo is het raar dat ze een zekering voor de brugcel plaatsen van 1A (hoewel ik het idee heb dat ze die aan de primaire kant van de transformator hebben bedoeld), en een zekering van 5A na de regelaars. :S De regelaars zijn intern stroombegrend en daar is een zekering niet nodig. Een zekering van 5A voor de brugcel zou wel gepast zijn.

Verder hebben ze een kleine voeding gebouwd van 5V/12V, maar die gebruikt dezelfde massa als de andere voeding. Dat wil dus zeggen dat je ze niet in serie kan zetten als dat toevallig handig is. Dan kan je net zo goed een tweede regelbare voeding bouwen. Als je twee transformatoren hebt zou ik gewoon twee keer een regelbare voeding hebben gemaakt. Als je de transformatoren niet aan elkaar schakelt heb je achteraf de optie om de voedingen in serie of parallel te zetten.

Ook hebben ze de 7805 en 7812 op een koelblokje gemaakt, maar de LM350s zie ik nergens gekoeld worden (ik zie ze in het filmpje sowieso nergens voorbij komen), dat is ook een punt van zorg. Het is ook gek om twee LM350 te gebruiken in plaats 2 LM317 omdat ze hetzelfde zijn. De LM350 kan alleen 3A (minimaal) per stuk leveren, en de LM317 (minimaal) 1,5A. De transformatoren kunnen alleen geen 6A stroom leveren, maar wel 3A.

Ik heb sympathie voor de presentatoren hoor want ze doen wel moeite om alles zo duidelijk mogelijk te laten zien, maar het voedingsontwerp rammelt wel een beetje. Wat voor onderdelen heb je liggen (behalve de transformator)? Misschien is er een schema te vinden dat beter is en leerzamer is om te bouwen. Misschien ben je al klaar voor de CO labvoeding! :o

Groet,
Kruimel

edit: PS Volgens mij zijn niet alle filmpjes van deze gebruiker gemaakt door dezelfde persoon.

Beste kruimel en markce

Bedankt voor jullie reacties.

@markce
ok dus deze trafo is een geschikte dat is heel mooi

omdat (zoals ik al zei) hij mooi plat is en genoeg vermogen kan trekken.
Maar dat schema met vermogens tor.. Die is toch niet meer kort sluit vast?
Ik heb vaak genoeg dat het spulletje elkaar raakt haha.. zou mooi wezen dat hij er tegen kan.
En ja.. ik maak mn voeding ook in een metalen kast (als alles erin past)

@Kruimel
Mijn vorige voeding is NIET de voeding die ik thuis heb.
Dat was mijn eerste echte projectje en die heb ik aan een maat van me gegeven. Bedankt ik zie je reactie als een compliment.
Thuis heb ik zelf een gestabiliseerde 30v - 3A lapvoeding met regelbare stroombegrenzing.

inderdaad nu zie ik het ook, de LM350 word indd niet gekoeld
Zou hij gewoon niet zo warm worden omdat er 2 parallel zitten?

Welke onderdelen heb ik liggen vroeg je:
Nou alles van dat schema heb ik.
en ik heb heel veel spullen gesloopt en alle leuke onderdelen eraf gesoldeerd
Dus potmeters, elco's condensatoren, diodes, gelijkrichters, mosfets, transistoren weet ik wat nog meer.
Nieuw reeks weerstanden en zakjes vol met alle kleuren ledjes

Ok.. Ik heb jullie berichten goed gelezen en ben tot conclusie dat ik een andere voeding ga maken. Eentje met stroombegrenzing en ik denk die van CO.
Dat word een uitdaging wat het gaat me tot nu toe boven mn pet.
Ik kan die 2x LM317 van dat schema gewoon vervangen voor mijn LM350?
Want die heb ik immers.

Ik weet niet precies wanneer ik begin
Heb het erg druk.. maar ik laat het HIER weten als er vorderingen zijn.

PS>. Die man heeft veel meer van die mooie duidelijke filmpjes
Echt een aanrader om eens te kijken
Bart Venneker op youtube.

Bedankt voor jullie goede bijdrage

Groeten Alex

Op 25 september 2015 05:46:55 schreef Alex :-):

Zou hij gewoon niet zo warm worden omdat er 2 parallel zitten?

Hij wordt niet zomaar warm. Er moet gewoon energie afgevoerd worden. Verdeel je die over twee chips, is de energie per chip half zo veel, krijgt iedere chip maar de halve opwarming.

De opwarming kan je uitreken als je de thermische weerstand weet. Voor het eerste TO220 ding wat ik vond (STP16NF06) was die (zonder koeling) 62 graden per Watt. Reken je op "max omgevings temperatuur" van 50 graden, en de max junction temp van 175 mag je 2W in dat ding stoken zonder koelvin. De behuizing wordt dan ongveer 160 graden! Ik raad aan om een factor twee marge te nemen: Max 1W voor zo'n ding. De junction temp blijft dan in de praktijk meestal onder de 100 graden.

Neem je die '350 of 317 chips in TO220 behuizing geldt (zonder koeling) precies hetzelfde. ABSOLUTE MAX: 2W/chip, aangeraden max 1W/chip.

In een lineaire voeding kan je precies en makkelijk uitrekenen wat het vermogen in de regelaars is: (Vin - Vout) * Iout. Reken maar uit wanneer je aan de 2W of evt. 4W komt voor die twee dingen parallel.

Dit zal bijgedragen hebben aan Kruimel z'n oordeel dat het ontwerp een beetje rammelt...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rbeckers

Overleden

Dat "beetje" in

Kruimel z'n oordeel dat het ontwerp een beetje rammelt...

kun je weglaten.

Het tweede schema met die tor die ik voorstelde is wel kortsluitvast, zelfs met variabele stroombegrenzing.

rbeckers

Overleden

Dat 2e schema is beter dan het schema uit het filmpje.

-6V niet ontkoppeld
geen beveilingsdiodes

[Bericht gewijzigd door rbeckers op vrijdag 25 september 2015 12:24:30 (30%)

Kruimel

Golden Member

Op 25 september 2015 10:48:39 schreef markce:
Het tweede schema met die tor die ik voorstelde is wel kortsluitvast, zelfs met variabele stroombegrenzing.

Zeker een interessante voeding, en in onderdelen vrij simpel. Toch vind ik die lastig te troubleshooten. Ik heb (lang voor dit topic opkwam trouwens) best lang naar dat schema zitten te staren, maar kan jullie niet vertellen hoe de stabiliteit van het circuit wordt gegarandeerd. Als er dan iets niet werkt doordat het loopt te oscilleren moet ik afhaken wat betreft hulp bieden helaas. Het zal zeker werken -deze dingen konden ze bij National Semiconductor als de beste- maar als de instellingen van de inwendige stroombronnen van de LMx01 ook niet in de datasheet staan wordt het wel erg lastig. @Alex: hij is wel kortsluitbeveiligd, maar via een omweg. De opamp meet de stroom aan de uitgang van de schakeling en stuurt de LM350 (en indirect de transistor) dicht als de stroom te groot wordt.

De LM350 en de LM317 zijn (naast de verschillende stroombegrenzing) in gebruik gelijk en kunnen allebei in de CO voeding. In de LM350 zit een iets andere transistor die wat meer stroom kan hebben [edit](en een Uin-Uout van 35V ipv 40V)[/edit], maar de rest is gelijk. Er is ook een LM338, en die kan nog meer stroom leveren, maar is wel wat duurder. Je hebt al de LM350, dus laten we daar van uit gaan, die zal gewoon werken.

De mate waarin de ICs hun warmte kwijt kunnen is heel belangrijk, want dat bepaalt hoeveel vermogen je in het onderdeel kwijt kan bij gebruik zonder dat er wat mis gaat. De LM317 en diens grotere broertjes hebben een interne beveiliging dat ze vanzelf minder stroom gaan produceren als de temperatuur te hoog wordt. Er zal dus niets echt mis gaan, maar als je je onderdelen niet goed koelt zal de uitgangsspanning telkens omlaag gaan als je teveel stroom gebruikt, en dat is niet handig natuurlijk.

Als er warmte ontstaat in het IC zal de enige weerstand ondervinden in zijn weg van de chip zelf naar de buitenwereld. De eerste drempel is die van de chip naar de behuizing. Die noemt men gewoonlijk ΘJC (de JC staat voor junction-case, dus sperlaag (het actieve deel in de chip) naar behuizing). Dit getal staat normaal in de datasheet, al zijn veel fabrikanten daar juist bij de LM317 laks mee. Dit is voor de LM317 tussen de 3 en 5°C/W (of K/W, dat is hetzelfde). Dat wil zeggen dat je voor elke Watt die je in het IC stopt dit temperatuurverschil tussen de chip en de behuizing erbij krijgt. Hetzelfde geldt voor de warmteweerstand tussen de behuizing en het koellichaam ΘCS (met CS bedoelt met case-sink of behuizing naar koellichaam, en wordt primair bepaald door de grootte van de behuizing en eventuele isolatie, bij een TO-220 is die iets van 0,5°C/W zonder isolatie, en een isoleerplaatje kan hier nog 1-2°C/W aan toevoegen) en ΘSA (SA is sink-ambient of koellichaam naar omgeving en wordt bepaald door het koellichaam en de luchtstroom, en zit op ~12°C/W voor een klein koellichaampje, tot <0,5°C/W voor een typische luchtgekoelde processorkoeler). De waarden moet je optellen om te kunnen bepalen hoeveel vermogen je in een onderdeel kwijt kan. Texas Instruments heeft een kort documentje over warmteweerstand.

Al met al komt het er op neer dat je met een LM317 vaak geen totaalgetal voor de warmteweerstand kan realiseren onder de 7 a 8°C/W, en dan is het maximale vermogen dat je in 25°C kan bereiken ongeveer 18W continu. Gelukkig kan een beetje koelblok veel warmte vasthouden en kan je voor kortere tijd veel meer vermogen halen, maar dan moet je dat maar tijdelijk doen natuurlijk. ;-)

Groet,
Kruimel

2e schema is een application note. Moet je wel nog even "aankleden". Inderdaad, ontkoppeling voor IC voeding, beveiligingsdiodes, gelijkrichter, afvlak elco, etc

Kruimel

Golden Member

Ik snap het van de aankleding, dat is niet mijn angst. Ik raad alleen niets aan waarvan ik niet snap hoe het werkt. Welke aplication note komt hij uit? Ik zag het in de datasheet van de LM350, en daar was de uitleg over de stabiliseringsmethode afwezig, maar als die in de AN er wel staat... >:-)

Groet,
Kruimel

Zo dann....

Ik heb jullie verhalen goed gelezen.
ik begin het te begrijpen.
Nu de praktijk nog :-)

Ik ga beginnen met deze voeding.
http://www.circuitsonline.net/downloads/schakelingen/lm317_labvoeding_…

en als dat mislukt dan probeer ik de andere van Markce.

nou heb ik de onderdelenlijst die in het PDF bijgesloten is goed doorgenomen.
Ik heb ALLES liggen behalve dit.
R3 = 082/5W
T2 BC141
T3 BF256c

Hoe precies komen deze onderdelen en wat doen ze precies?
Ik heb verschillende types maar niet de juiste.

Ik wil ze ook wel gewoon kopen bij de elektronica boer maar ben gewoon nieuwsgierig.

En heeft iemand tips voor het opzetten van het schema.
Ik bedoel.. als ik ga beginnen en moet morgen verder gaan.. hoe onthouden jullie waar je gebleven was?
Het is voor mij een best een moeilijk schema
Ik bestel de printplaat niet Ik ga hem op een gaatjesprint maken dus de sporen moet ik ook zelf doen.

Ik hoor het graag en natuurlijk alvast weer enorm bedankt.

Alex

Kruimel

Golden Member

Op 25 september 2015 18:34:25
Hoe precies komen deze onderdelen en wat doen ze precies?
Ik heb verschillende types maar niet de juiste.

Ik loop ze wel even langs:

  • R3 = 0,82Ω/5W => Deze meet de stroom door je schakeling. De spanning over deze weerstand bij de maximale stroom moet 1,25V zijn (de schakeling levert dus theoretisch net een fractie meer dan 1,5A). Er mag een andere weerstand in, maar dat beïnvloed je maximale stroom. Let er ook op dat deze weerstand ongeveer 1,252/R aan vermogen zal opnemen en er dus waarschijnlijk een krachtig exemplaar in moet.
  • T2 BC141 => Deze is deel van een stroombron maar moet wel 50V kunnen hebben (zie: hier). Daar zou een BC546 ook voldaan hebben, maar die worden dan (binnenin) vrij warm en dan verandert de instelling van de stroombron en dat is vervelend. Hier zou je bijvoorbeeld ook een BD139 ook kunnen gebruiken.
  • T1 BF256c => Dit is deel van de inschakelvertraging. Als de negatieve hulpvoeding er nog niet is, en de positieve wel (vlak na het inschakelen is dat het geval) zorgt dit ervoor dat de uitgangsspanning niet opeens een korte tijd ongecontroleerd hoog is. Dit is alleen belangrijk als je de voeding inschakelt als de belasting al aangesloten is en je schakeling kan zonder als je daar op let.
  • T3 BF256C => Dit is een stroombron. Je zou deze ook kunnen opbouwen net als de schakeling rond T2, R6, R7 en D3. R7 moet dan 68Ω zijn.

En heeft iemand tips voor het opzetten van het schema.
Ik bedoel.. als ik ga beginnen en moet morgen verder gaan.. hoe onthouden jullie waar je gebleven was?

Stapje voor stapje. Bouw eerst alles links van C2. Dan kan je testen. Is er spanning op C2 en klopt die? (Zou ~34V moeten zijn). Is er spanning op C4 en klopt die? (Ongeveer ~33V, neem voor het testen misschien een 40 of 50V model, idem voor C3). Daarna naar rechts tot D5, maar zonder T1, R2 en R5 (dat kan aan het einde wel). Test of je met een stroommeter tussen de "uitgang" van R3 en de massa of je de stroom kan regelen met P1. Dan zou je van 0-1,5A moeten kunnen regelen. Daarna de rest. Dan moet je met P2 kunnen regelen tussen 0 en 25V (met de gegeven waarden). Kleinere stapjes worden het niet denk ik. :-)

Wees ook bewust van het feit dat hier al een groot aantal topics over zijn, belangrijkst is denk ik deze en natuurlijk deze.

Groet,
Kruimel

Daar ben ik weer...

Beste Kruimel.
super bedankt voor de uitleg.
Maar dat van die 0r82/5w

Ik gebruik niet de LM317 maar de LM350 he..
Dan zou ik toch ook een andere weerstand daar moeten hebben?
Want je zei:
(de schakeling levert dus theoretisch net een fractie meer dan 1,5A)

Mijn schakeling gaat meer leveren hoop ik :-)

verder is het me echt duidelijk.
Ik haal de onderdelen die ik nog mis
en dan probeer ik snel aan de slag te kunnen.
Ik haal de onderdelen die je voorstelde en anders weten de medewerkers
daar ook vast wel welke type overeenkomt.

Ik laat het hier wel weten als ik bezig ben of zelfs klaar ben.

TOP!!!

Groeten Alex

Kruimel

Golden Member

Op 26 september 2015 04:16:21 schreef Alex :-):
Maar dat van die 0r82/5w

Ik gebruik niet de LM317 maar de LM350 he..
Dan zou ik toch ook een andere weerstand daar moeten hebben?
Want je zei:
(de schakeling levert dus theoretisch net een fractie meer dan 1,5A)

Dat is misschien een beetje verwarrend, maar beide ICs (de LM317 en LM350) hebben een interne referentiespanning van 1,25V en zullen dus in deze schakeling I = 1,25 / R aan stroom leveren. Als je bijvoorbeeld 2,5A wil hebben moet de weerstand 1,25 / 2,5 = 0,5Ω zijn (en ≥ 1,252 / 0,5 = 3,125W). Let er wel op dat de maximaal te behalen stroomsterkte ook afhangt van de verschilspanning tussen de in- en uitgang van de schakeling. Levert je transformator bijvoorbeeld 30V op de elco en de uitgang is 12V dan wordt er in de schakeling (30 - 12) * 2,5 = 45W verstookt, en dan zal de stroom vanzelf afnemen door de inwendige beveiliging.

Groet,
Kruimel

PS Wat ben jij trouwens moeilijk vroeg op zeg. :o

ohh zooo....
Ok bedankt. dat is duidelijk.

Ja indd ik weet dat het vermogen afneemt als het verschil te groot word.
en wat warmte betreft..
Ik heb uit die zelfde DVD speler een langwerpige aluminium kokerprofiel gehaald met koelribben binnenin.
Aan de ene kant is hij open en de andere kant een ventilator.
Alle torren en uitgang ic zaten allemaal op deze 'koeltunnel"
Ik denk dat ik die ga gebruken.
Ik heb hem getest, als die ventilator eventjes draait blaast hij lucht door het holle profiel en voelt hij koud aan.

Ik zal in werking de temperatuur nameten om te kijken of de LM350's koel genoeg blijven.

Bedankt alweer :-) super.

PS .. Ik ben niet vroeg wakker ik MOET NOG op bed rond die tijd haha.
Nachtdienst

rbeckers

Overleden

Als de voeding werkt, dan kun je ventilator temperatuur afhankelijk maken.

Beste rbeckers

Je bedoeld als hij te warm word dat hij aan gaat?
ja dat zou helemaal ideaal zijn.

Ik denk dan zelf aan een LM317 en iets van een temeratuursensor die hem steeds verder open stuurt naarmate hij warmer word.

Of is dit niet de manier?

Hierover zijn ook alle tips welkom alvast voor later als hij eenmaal werkt

Alvast bedankt :-)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Beste Roland.

Top
Ik heb een DVD speler gesloopt waar dat koellichaam in zat en waarempel ook
die NTC1

Ik kan de opdruk niet meer lezen maar ik heb hem via een 100K potmeter aan een transistor geplaatst en het werkt uitstekend.
Ik kan met de pot bepalen wanneer de ventilator gaat draaien.
Even met de aansteker eronder dan begint hij en als ik de aansteker verder vandaan hou dan draait hij langzamer. Precies de bedoeling

BEDANKT!

PS.. Nou heb ik nog 1 vraag aan allen.

Ik ga dus de CO labvoeding maken.
http://www.circuitsonline.net/downloads/schakelingen/lm317_labvoeding_…

ipv 2x LM317 komen er 2x LM350 in.
Welk onderdeel zal het snelst opwarmen als er stroom getrokken gaat worden?
Ik denk zelf IC2 maar met twijfels.

Want dan zet ik daar natuurlijk de NTC aanvast.

Alvast bedankt.....

Dat hangt er van af waar de grootste spanningval over is.

Ik hoorde iemand over 30V uit de trafo. Dan is er totaal 30V te verstoken. Trek je 2A bij 12V, dan staat er ongeveer 2V over IC1 en de rest (28V-12V = 16V) over IC2, dus die moet dan 32W verstoken, terwijl IC1 maar 4W voor z'n kiezen krijgt. PROBEER je 2.6A te trekken, grijpt de stroombegrenzing in, blijft er 2V over IC2 en 28V over IC1 over. Situatie is nu omgekeerd....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/