SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

Jeroen

Moderator

Ja, de glasdoorvoeren bedoel ik. Dit is wel een interessante site over verschillende type lampen, als je die niet al kende.

Tidak Ada

Golden Member

Leuke site is dat! Ki ken er al heel wat, maar deze nog niet. Een kennis van mij in Wallonié verzamelt buiten buizen ook lampen http://www.lampes-et-tubes.info/index-e.htm.
Als het je interesseert, kan ik je nog wat linkjes doorgeven.

@testman:
Laat ik nu een wit draadje op een witte achtergrond over het hoofd hebben gezien.... Inderdaaad, drie aansluitingen dus.
De snuggerweerstand wordt overigens wel erg warm, gezien de verkleuring van de print. Ga ik misschien maar eens een draadgewonden 5 watter voor in de plaats zetten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 30 juli 2013 23:13:28 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 juli 2013 21:41:54 schreef Tidak Ada:
Helaas is dat printje niet van Philips, maar van NEDAP-OSP, Groenlo.

Er staat wel een 12NC nummer op (4422.550.xxxxx)! Is dat ex-Philips? Weer een nummertje voor Maarten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb deze zelfde amatuur met PL-c lamp. is goedkoper dan een SOX18 en je hebt wit licht !!

Amatuur is nieuw en te koop... interse kijk op markptplaats voor de adv. of stuur een PM..

Tidak Ada

Golden Member

Nedap is volgens Wiki een zelfstandige beursgenoteerde onderneming.
Oorspronkleijk: Nederlandse Apparatenfabriek.
Ontwikkelt tegenwoordig elektronische systemen.

Het kan natuurlijk zijn dat die starter printjes in opdracht van Philips zijn ontworpen en worden geproduceerd.

@Speelman:
Het gaat mij juist om de gele Na-kleur en PL-lampen gaan buiten nóg eerder kapot. Bij mij heeft er nog geen een het langer dan een jaar uitgehouden :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 30 juli 2013 23:20:21 schreef henri62:
[...]Er staat wel een 12NC nummer op (4422.550.xxxxx)! Is dat ex-Philips? Weer een nummertje voor Maarten.

:) Als ik moest gokken, dan is dit printje in opdracht van Philips Lighting door Nedap gemaakt. Winterswijk en Groenlo liggen niet echt ver uitelkaar (een ruwe 12km zie ik), dus dan zou de voorzichtige conclusie zijn dat Philips Winterswijk zelf geen printjesbakkerij heeft en zijn spullen dus bestelt. Dat kan bij Philips zijn, maar net zo goed bij een extern bedrijf. Zo doen ze het bij kleinhuishoudelijk ook vaak (Senseo bijvoorbeeld).

Massive (door Philips overgenomen Belgische lampentent, is m'n vader vroeger nog dealer van geweest) gebruikt ook 44xx-codes tegenwoordig terwijl Lighting over het algemeen 32xx-codes in gebruik heeft. Zou zomaar kunnen dat 44xx uitsluitend voor verlichtingsarmaturen wordt gebruikt en 32xx uitsluitend voor de lichtbronnen zelf. De 91xx reeks die op de VSA's altijd voorkomt is iets ingewikkelder uit te leggen (daar is een naampje voor dat het keurig samenvat) maar past ook keurig in het patroon.

Aanvulling: De C9 die boven WK op de typesticker staat, zou wel eens voor maart 1989 kunnen staan. Zelfde codering als op lampen en sommige electronenbuizen.

@TA hieronder: verhaal klein beetje aangepast, denk dat het inderdaad op het printje na een Philipsarmatuur is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Alle componenten op het printje op de triac, het IC en de fotodiode(?) na zijn Philips.
Het zou best kunnen dat het 44xx nummer een Philips stock-nummer is, want onder het Nedap gebeuren staat nog een nummer, waarvan ik vermoed, dat het een Nedap code is.
De behuizing van het armatuur is, dacht ik, ook Philips, want eerder genoemde sticker zit daarop geplakt en ik meen te herinneren, dat er ergens PHILIPS in geperst is, maar dat zal ik morgen nakijken, want ik ben er niet zeker van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

het is zeker een philips armatuur. op t werk gaan er nog zat doorheen van die armaturen. philips mag na 20 jaar wel de doos eens moderniseren :)

een pl-c armatuur is voor buiten ook een prima oplossing. op t werk gaat de lamp in zo'n armatuur 2 jaar mee, brand van donker tot licht, dus een 10.000 uur in die 2 jaar tijd.. de pl-s uitvoering is wel een minder lang leven beschonken, die lichtbronnen doen maar 6.000 branduren, als je die hebt gehad kan een jaar branden mogelijk zijn geweest met goedkope pl-s..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee, het waren Philipsjes, maar het gaat mij dus niet alleen om licht, ook de kleur (592 nm) is van (esthetisch) belang.
Ik zal nog eerder 590nm LED licht nemen dan PLletjes...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ben je al voorzien ? Ik heb beschikbaar een SOX18 amatuur met de zelfde printen etc.

intersse stuur en mailtje

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb er een nieuwe lamp in gestoken. Die doet het in ieder geval.
Mischien is het verstandig om een 230V ballast er in te steken. Die staan iig op ebay.
Reserve componenten zijn altijd welkom ;-)
Heb aleen je mailadres niet, dus mail me even...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Momenteel dezelfde ervaringen echter in een horizontaal hangende Philips armatuur (XWC120KP, aanschafdatum weet ik niet meer).
Lamp minder dan een jaar oud en heeft nu langdurige opstartproblemen.
Mijn vraag is nu valt er iets te meten, als ik de lamp het voordeel van de twijfel geef. Of kan de schemerschakeling van invloed zijn?

sox lampen die er erg lang over doen om te starten zijn meestal versleten. je ziet dat in de winter vaak, hoe kouder hoe meer er in een straat al niet meer opstarten. momenteel nog de energie zuinigste lampen, maar dat is over als de 2e generatie led komt met 70-80% rendement..

bij 6000 uur heb je al 6% uitval, je zult net in die categorie vallen. sox 18e kan 18.000 branduren halen, maar wel in een juiste brandhoek, geen trillingen en lang achtereen branden, geen 15 minuten en weer uit..

heb dit pas nog gehad bij een sox die er 2 uur over deed om te starten. schemerschakelaar overbrugd en nog niks. lamp vervangen en weer werken dat ding. heb daar ook zeldzame modellen gezien, nooit op de markt gekomen philips sox armaturen met evsa erin. niks geweest blijkbaar, nooit in productie geweest..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 5 oktober 2015 21:30:46 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank, verwachting is dus dat het gelukkig niet het armatuur is en dat de korte levensduur (3.100h *) ) bij een nieuwe lamp zich waarschijnlijk niet zal herhalen. Er valt dus niets te controleren.

Ombouwen naar led-verlichting nog uitstellen,
is dat het advies: wachten op 2de generatie led?
www.wilhelminadorp-best.nl/achterpadverlichting.html

Ben verbaasd te lezen dat u de SOX-E momenteel de zuinigste verlichting noemt, een led-lamp verbruikt toch minder dan 18 Watt?

*) Openbare verlichting 4.100 uur/jaar
www.ledlichtnederland.nl

SOX-E haalt 1800 Lumen bij 18W lampvermogen, als je led meer licht geeft bij hetzelfde vermogen is ie efficiënter. Echter haalt de grootste jongen SOX-E 131W tegen de 200 Lumen per Watt. Ik heb vooralsnog geen andere lichtbron die efficiëntie zien halen.

Tidak Ada

Golden Member

Helaas doet de tweede link het niet.

SOX-lampen en metaal-halide lampen hebben nog steeds een hogere efficiency dan goede LED-lampen.
Mijn SOX18 lamp doet het nu zo'n 3 jaar met schemer- plus tijdschakelaar. De vorige lampen waren gebruikt.
Ik zit nog steeds op een ballast voor 230-240V te azen De huidige is voor 220V). Die heeft een hele tijd op eBay gestaan voor c.a. €20, maar vanwege de verzendkosten heb ik helaas te lang geaarzeld. Anders hadden we eventueel een gezamenlijke bestelling kunnen doen (We wonen niet zo ver van elkaar vandaan ;-) ) Oeps, Wilhelmina schijnt meer dorpen te hebben...

Je moet echter bij alle lampen er rekening mee houden, dat de levensduur, zowel bij hoge als bij lage temperatuur, achteruit gaat ('t lijkt wel of de spec's van Volkswagen vandaan komen >:) ).

@TESTMAN, hieronder:
De efficiency van COB-LED bouwlampen is stukken beter.
Als je slechte lampen hebt gehad, heb je pech gehad. Wel kun je problemen krijgen als je die lampen samen met TL op de zelfde aansluiiting zet... Maar dat kan in mijn geval ook aan de sensor hebben gelegen, want ik heb er een stel in de keuken hangen, die overdag het hele jaar al vrijwel continue branden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

de lichtsensor print in die sox armaturen is niet gelukkig met een elektronische vsa erachter. dat triac schakel systeem werkt het beste met een ijzerkern vsa. zo is er ook een pl-c 13 en 18W model van. printjes heb ik vaker gemaakt. de oude hebben weleens een gare triac, de nieuwere hebben vaker een gare serie condensator of gaar ic.

echter kun je er ook een klemko ib-06 inzetten, deze schakelt met gemak deze vermogens. ook 2 of 3 armaturen op 1 sensor gaat prima..

echter zou ik niet meer overgaan naar pl-c maar gewoon een fitting e27 erin zetten, met een ledlamp erin. een 9W ledlamp geeft voor 60W aan licht af, door het wittere licht heb je veel meer licht als met de 18W sox, door de betere kleurweergave bij wit licht als oranje licht heeft, dat is tegen inbraak gunstiger.

@ hierboven, levensduur bij lichtbronnen is idd afgenomen ( soms gaan tl-d na een x tijd zelfs rose licht afgeven, heb 2 dozen gehad die hier last van kregen, net als bij 8w tl mini 1 op de 75 buisjes blauw licht gaat geven na een 750 branduren ) vaak door minder kwik in de gasontlading lampen.. de uitval bij bijv philips S10 starters is met de huidige modellen met groene tekst 10x groter als bij de oude S10 met zwarte tekst nog. reden, minder kwik in die buisjes..

die COB bouwlampen ken ik, die zijn 1e klas rommel. zelfs die van de groothandel waren na 26 maanden al voor 75% dood bij een karwei van t werk. onder garantie vervangen, maar de drivers zijn echt slecht van die dingen. heb er nog niet 1 gezien die anders was. zit er een stukje rubber kabel aan van 30cm, heb je de slechte soort te pakken. er zijn wel degelijke spots, maar die kosten meer en hebben geen vaste kabel..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 oktober 2015 00:15:09 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 5 oktober 2015 23:39:24 schreef RoelP:

Ben verbaasd te lezen dat u de SOX-E momenteel de zuinigste verlichting noemt, een led-lamp verbruikt toch minder dan 18 Watt?

Volgens die redenatie is een spaarlamp nog zuiniger, die zijn er immers ook in 5W...

Een goede vergelijking in rendement krijg je door het aantal lumen per watt (aan de steker, of eventueel aan de lamp) te vergelijken. Een goede vergelijking qua bruikbaarheid krijg je door de afstraalhoek en het lichtpatroon te vergelijken. Een goede vergelijking in TCO (bedrijfskosten) krijg je door de aanschafprijs van lamp en armatuur en het aantal branduren mee te nemen.

Het blijkt dat LED nog steeds niet altijd als beste uit de bus komt, al komen ze wel steeds dichter in de buurt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Uitleg zuinigste is duidelijk: hangt samen met verschillende facoren zoals de lichtopbrengst en branduren.

@Tidak Ada
Link over verbruik/jr aangepast.
Woon niet in een Wilhelminadorp en ik heb ook geen zicht op België.
Het was mij te doen om de ombouw mogelijkheid. Te overwegen of (nog) niet.

Denkt u dat de ballast invloed heeft op de levensduur? Ik heb twee SOX-E lampen, maar wordt led niet de toekomst en is dat dan nog wel een goede investering? Armaturen worden namelijk ook ouder. @Testman geeft dat ook al aan, maar @MaartenBakker is hier kritisch over.

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben er niet zeker van, maar het ìs een mogelijkheid.
Ik wil zelf het ding ook in stand houden, zoals je boven kunt lezen. Dat 592nm gele licht heeft voor mij iets magisch. Een alternatief zijn powerled's met de ongeveer zelfde golflengte (590nm wijkt iets af maar voldoet).

Er is hier een Wilhelminadorp vlak bij Goes, vandaar mijn verwarring.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 6 oktober 2015 09:47:53 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De zwakke plek van dit armatuur is de schemerschakelaar; de grote blauwe X2 condensator die zorgt voor de locale laagspanning op het printje neemt op een gegeven zover in waarde af door zelfherstelling dat de triac niet meer betrouwbaar inkomt en de lamp niet optimaal gestart wordt. En de twee axiale laagspanningselcootjes zijn na jaren van bakken en braden naast het VSA ook ver heen; dat levert eveneens opstartproblemen op. Vervangen dus, deze drie componenten.

Die losse 5uF filmcondensator dient zowel als ontsteekhulp (via aftakwikkeing) als voor cos phi compensatie. Vervangen kan maar als ie nog rond de 5uF meet dan is dat niet nodig.

Dit armatuur komt uit de Philipsfabriek van Winterswijk (WK) en is gemaakt in maart 1989 (C9). Het VSA komt uit de Philipsfabriek in Oss (LA) en is van april 1989 (D9).

evengoed, is de uitval van die oude printjes minder als van de nieuwe modellen met smd onderdelen. die zeeblauwe philips X2 zijn erg goed..

had gisteren nog zoiets met een wc fannetje, naloop timerprintje had een gare X2 waardoor de fan niet aan wilde lopen..

het nadeel is de kosten van die sox 18E lampen. bij de ene leverancier kosten ze 38€ inkoop en bij de andere 19€ inkoop.

wat ik me kan herinneren van kapotte lichtmasten onderweg met sox lampen erin, is dat de meeste geen 4 jaar halen.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 oktober 2015 10:42:47 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het schema op het voorschakelapparaat zie heb je er een verkeerde lamp in geplaatst. Hier in moet een lamp sox 18 watt zonder de toevoeging E. De E staat voor externe ontsteker, zonder toevoeging of met toevoeging i is met interne ontsteker. De vsa voor de E uitvoering heeft 3 aansluitingen en er staat ook sox E op gedrukt. De fitting van de lamp zit in het zwarte deel de buis in het witte.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

dat probleem met de E of I versie heb je idd wel bij son lampen, daar werkt het ook gewoon niet als je de verkeerde lamp gebruikt. echter is er van de 18W sox versie geen I model meer of nooit geweest. ze hebben overal alleen de E versie.. zwaardere modellen sox lampen zijn er wel zonder de E toevoeging..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, een recente ontwikkeling geeft de amber kleurige LEDs ook weer een performance boost. De LXMA-PL02-0110 doet ongeveer 100lm/W. Het is eigenlijk een blauwe/UV LED met een laagje fosfor erop. De nadelen van de ouderwetse amber LEDs zijn er niet meer (achterlopende efficiëntie wat betreft lm/W en de sterke temperatuurafhankelijkheid).

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!