Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

Het grootste probleem lijkt me het vinden van een pin die "base" heet op een gemiddelde MOSFET :-p

De threshold voltage is volgende de datasheet typisch 2.1V, maar hij mag maximaal 3V zijn. Als je microcontroller zijn uitgang niet helemaal naar de 3.3V kan brengen (zal wel meevallen, dat zijn gewoonlijk ook FETs intern), en je de pech hebt de MOSFET te treffen die echt 3V nodig heeft, kun je in ieder geval geen grote stromen schakelen; met enige tientallen mA houdt het dan wel op. Waarschijnlijk zal dat wel loslopen, maar het zou kunnen.

Met 330 ohm zit loopt er maximaal 10mA, en dat ook maar heel kort, dus zeer waarschijnlijk mag dat wel. Met zo'n kleine MOSFET kun je ook nog wel een grotere weerstand gebruiken zonder veel problemen, maar verder dan 1k zou ik toch niet gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 augustus 2015 11:59:18 schreef pascalbythree:
weet iemand of je dan de base pin van de 2N7000, rechtstreeks aan je GPIO 3.3v TTL kan hangen?

Nee dat kan niet. De 2N7000 heeft namelijk geen "base". Bovendien kan 3.3V geen TTL zijn.

@high met henk, Sparky: GPIOs zijn gemaakt/ worden ZEER regelmatig gebruikt om capacitieve lasten zoals een "draadje" te schakelen. Het begrenzen van de stroom tot onder de "max stroom" wordt zelden als probleem gezien.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 23 augustus 2015 16:07:11 (28%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

theoretisch kan de stroom te hoog oplopen... Dat risico loop je op een uC of uP of ander geintegreerd ding leiver niet....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Inderdaad, persoonlijk houd ik er ook niet van om de maximaal toelaatbare stroom te overschrijden, ook niet voor korte tijd. Met een dergelijk kleine MOSFET als een 2N7000 zal het wel meevallen, zolang je niet op 1MHz of zo gaat schakelen natuurlijk.

@REW: als je iets ontwerpt waarvan je 10k stuks gaat maken, en waar je garantie op moet verlenen, zou je dan een weerstandje in serie zetten, of niet?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Het is sowieso aan te raden om een weerstand te gebruiken, niet alleen om de stroom te beperken maar ook om ringing tegen te gaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heeft iemand nog een CAD schema file van het APD3417 schema. Ik ben beizg een etsbak te bouwen met mijn vader thuis. Pakketjes vallen tegen. Van een ander schema is ook goed.
Zodat ik mijn etsbak kan testen en een goed voorbeeld heb.

Heeft een lezer tussen de sesies door deze al ge-edit?

Groet, Wouter van Wegen

Ik moet wel opschieten want de etsbak is over een paar weken klaar :-)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 7 oktober 2015 19:00:35 (4%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Tenzij je echt dol bent op spam, zou ik dat mail adres maar weghalen; dat staat ook spam-safe in je profiel.

Bij het motorregelaar ontwerp van Lambiek: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorregel… staat een file met de maskers voor de print; dat je dan na het testen van je etsbak een print hebt voor een motorregelaar lijkt me dan mooi meegenomen!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Hé hou eens op jij, straks zit ik met het probleem dat het niet werkt bij hem. :)

Hij kan beter met deze beginnen, is al moeilijk genoeg denk ik. :)
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vind het nochtans een goed schema :)

Wouter, je moet leren belichten en NIET leren etsen, dat moet je niet leren, dat gaat vanzelf.

LDmicro user.

Ik had nooit gezien dat daar ook een printontwerp bij stond; die is nog wat kleiner ook, en enkelzijdig, dat maakt het ook allemaal wat eenvoudiger.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Dat van mij is ook enkelzijdig, zijn alleen twee printjes. Maar laat hem die kleine maar maken, daar kan niet veel fout aan gaan. Tenminste, dat hoop ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

CAD Schema's als bijlage. Voor de ADP H-Bridge etsen te gaan.

Weet iemand een guide hoe ik dit ge-edit diagram in vredensnaam naar een PCB print kan exporteren om te Etsen?

Vraag 2: Waar zit de knop voor het GND logo?? Iemand ervaring hierin?

:-)

Groet, Wouter van Wegen

Ik vraag nog geen 10 minuten van uw tijd.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Henry S.

Moderator

Zelf de lijntjes trekken? Er zal vast wel een handleiding bij zitten...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Weet iemand een schema van een level shifter/convertor van 3.3v naar 5v TTL. Om vanuit de GPIO poorten van een RPI/Raspberry mijn moter driver IC´s aan te sturen? PS ik wou graag wel gebruik maken van mijn nieuwe 3.3v Voltage Regulator board en mijn oude 5v voltage Regulator board. Vergelijkend aan de bijlage en verplicht 2 transistors van het type: 2n2222 maar dan achter elkaar. Dus Met een 3.3v en een 5v inagen erop.

Groet, Wouter van Wegen

Heeft iemand het vergelijkbare image hiervoor?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

dit printje is toch geschikt? hij kan 3.3v of 5v op de ingang, en er komt altijd 5v uit.

welke motor driver gebruik je nu? weet je heel zeker dat deze ook 5v nodig hebt?

weet je, ik ben werkelijk compleet de draad kwijt.
je hebt een printje van MGP gekregen. ik ben helaas kwijt wat daarmee gebeurd is, zal ik gemist hebben.

daarna begon je met een etsbak, cad software, print naar PDF en nu ben je terug bij de motor driver.

wat is in vredesnaam je "3.3v LM board" ??? ik heb een pagina teruggelezen, maar denk je nou echt dat ik snap waar je nu mee bezig bent?

waarom zeg je niet gewoon ik wil apparaat "x knopen aan IC y", in plaats van overal zelf naampjes voor te verzinnen?

GMT+1

@Progger: je bent zeker nieuw hier in dit topic?

Met een beetje creatief lezen is er nog wel iets van te maken, maar het is mij ook niet duidelijk wat er mis zou zijn met die 2 transistors.

Zowel de ADP3417 drivers als de PIC kunnen prima overweg met 3.3V signalen, dus iets dergelijks is niet eens nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Voor de volgers van dit topic zal dit misschien moeilijk te volgen zijn maar veel werd via mail/post afgehandeld.
Al zijn gemaakte H-bridges werken nu probleemloos, nu wil hij ook zijn eerste print en die andere aan de praat krijgen met zijn RPI.

Waarmee hij allemaal bezig is weet ik niet en is soms heel moeilijk te volgen, ofwel ben ik te traag gekomen.. dat kan ook...

LDmicro user.

Humzz

2N2222 URL:
http://nl.farnell.com/stmicroelectronics/2n2222a/transistor-npn-40v-0-…

TS555CN URL:
http://nl.farnell.com/stmicroelectronics/ts555cn/ic-timer-low-power-cm…

De Motor Driver IC URL:
http://nl.farnell.com/microchip/mcp14628-e-sn/ic-mosfet-driver-n-chann…

Na even hebben te staan springen in mijn hobby Kamer. Gaf mijn laatst aangeshafte 2de hands oscillosocoop, van de radiomarkt in Asssen, Beeld. Alle twee 2n2222 transistoren staan nu in een trap die gebruikt maakt van 3.3v en 5v. Zoals of foto te zien DSC00041.JPG, geeft de oscilloscoop lijntjes. Overigens niet te zien als ik een foto van de buis maak. DSC00047.JPG toond mijn groot test board die ik in elkaar geknooid heb van wat oderdelen uit mijn bakkies.

Als ik de TS555CN timer er op aan sluit doet hij het wel. Als ik door middel van de 2x 2n2222 transistor de 3.3v poort van mijn Raspberry zo omconventeer. Reageerd de h-bridge niet.

Weet iemand raad uit deze datasheets of mijn trap voldoende Milli Ampere leverd om de Mosfet/Motor IC aan te sturen ? Of ben ik een derde trap nodig / of moet ik de 2e transistor vervangen voor een zwaardere?

PS: moet ik nu loopjes draaien van 2 ms? of bedoelen zen nog kleiner?

Indien niet duidelijk genoeg, reply, dan herformuleer ik deze questie. Greets WvW

ALs ik het zelf probeer:
de 2n2222 emitter uitgangs pin --> 800 Ma
de TS555CN --> +_ 100 Ma output
de MCP14628 MOSFET driver: 500 Ma naar de FETS en PWM in is 250 — μA

ondanks dat hij het niet doet zie...

wat is het verschil tusssen 250 uA en omgerekend naar Ma?

Of zit er een andere compatibility fout ergens?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Heb je de GND's van de RPI en de 5V doorverbonden?

LDmicro user.

Ik gebruik maar 1 GND pin en de 5v spanning komt uit mijn voltage regulator board en ik gebruik ook nog een tweede voltage regulator board voor de 3.3 volt spanningen. Dit is toch ook goed? Dus alleen 1 ground pin verbonden?

Dit is toch ook goed? bedoelt u?

je moet toch alles een beetje langs lopen zie,....

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Alle GND's moeten doorverbonden worden en er is niks mis met de componenten, het zou moeten werken als je alles goed gedaan hebt.

Op 17 oktober 2015 21:58:04 schreef pascalbythree:
wat is het verschil tusssen 250 uA en omgerekend naar Ma?

250µA = 0.25mA die 2N2222 hebben dus 799,75mA overschot ;)

En laat mij kort zijn, je hebt een fout gemaakt.

LDmicro user.

Weet iemand of het aansluiten van deze 2 schemas in DEX hetzelfde is?

1 = Zoals op het internet te vinden.
2 = Zoals ik er tegenaan kijk.

Zijn deze nu dan allebij werkend?

Greetz, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ze zullen beiden werken maar mijn voorkeur gaat uit naar het eerste omdat de uitgang niet zwevend is als op ingang een 0 staat zoals bij het 2de schema.

Het 2de schema geeft ook een veel te grote stroomversterking wat makkelijker tot storingen kan leiden en de 2de transistor zou zelfs kunnen weggelaten worden zonder dat de werking veranderd.

Bij het eerste schema is het niet nodig van de eerste transistor te voeden met 3.3V dat mag ook de 5V zijn.
Je spaart dus een 3.3V regelaar.

Maar controleer eerst eens uw gemaakte print, je hebt een fout gemaakt en dat zou je toch wel moeten kunnen vinden.

LDmicro user.

Het tweede schema is een levelshifter van 3.3V naar iets van rond de 2.0V volgens mij was dat niet de bedoeling.

Deze microchip driver heeft echt een 5V signaal nodig er staat een threshopld van rond de 4V in het datsheet.

De IR2184 heeft gewoon een gegarandeerde "HOOG" detectie boven de 2.7V: Dat werkt direct met 3.3V.

Over het algemeen ben ik nogal: "komt wel goed" als het over levelshifters gaat. Ze zijn minder vaak nodig dan mensen denken. Maar bij het aansturen van mosfets moet je toch even opletten: slappe signalen zoals uit je twee-transistor-level-shifter kunnen heel makelijk je dag verpesten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Idd, mijn fout, was waarschijnlijk nog niet wakker.
Het 2de schema zal niet werken, is gewoon een emittervolger.

Nogmaals Wouter, als je het eerste schema niet werkend krijgt moet je geen ander zoeken want dat zal ook niet werken omdat je dezelfde fout gaat maken.

Foutzoeken = leren!

edit: op de middenste foto zijn de rode en zwarte draad niet aangesloten die naar de MCP gaan, die moeten wel 5V krijgen en dus op de 5V aangesloten worden.

LDmicro user.

Dit topic is gesloten