Eerste 2 trappen voor H-Brug

Dit topic is gesloten

PCB bestand bijna af. Toch gekozen voor ExpressPCB. Als u ziet in bijlage.

PS: om een paar items samen te pakken: Heeft iemand deze nu daadwerkelijk draaiend gekregen ? Ondanks wat tegengeluiden hier op CO? Of moet ik mijn eerste Ets ergens anders aan wijden?

Groet, Wouter

Na edit: nieuwe bestands versies opnieuw ge Upload. Eerste verkeerde versie mee gestuurd.

schemas nog niet ge controleerd!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

De baantjes op die pdf zijn veel te smal.

LDmicro user.

ik zie alleen voeding, ground en kristal aan je processor. waar is de rest van de sporen?

ik zie een dikke sluiting in de min, onderste spoortje gaat dwars over de plus naar de micro.

waarom zit alles scheef? kun je de componenten niet uitlijnen in dat programma?

iedere aftakking is nu een boorgat. op zich niet erg, maar totaal niet nodig, en kan je print duurder maken. (in jouw geval is de trace er dikker van geworden, dus dat is geen tegenargument)

ik bedoel dit niet om te mierenn**ken, (heb zelf nooit echt een professionele pcb besteld) maar als ik zie wat voor mooie printjes hier voorbij komen zou ik hier echt op letten.

GMT+1

MGP: u bedoeld de horge ampere baantjes naar mijn motors en om mijn Mosfets heen moeten daadwerlijk dikker worden?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Alle sporen waar veel stroom doorvloeit, ook de voedingsspanning + en -
De aansluitingen aan de mosfets D en S en de voedingsspanningen moeten zeker 4mm breed zijn.

LDmicro user.

Op 19 oktober 2015 19:11:09 schreef pascalbythree:
om mijn Mosfets heen moeten daadwerlijk dikker worden?

Jazeker. In theorie is een draadjee en onderdeel waar ten allen tijde nul volt overheen staat. Wij zijn dezer dagen bezig met een lithium ion lader. Meet de lader 4.25V, denk je: Oops. Accu wordt overladen. Nee hoor. De spanning op de accu is nog minder dan 4.10V, prima dus. Dat komt omdat draadjes in de praktijk dus niet ideaal zijn en er afhankelijk van de stroom een spanning over komt te staan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Tabel examplaren Vtech pomp, straks aan te schaffen bij de tuinland.nl voorheen de intratuin volgens mij.

Model Power Voltage Freq Pressure Output
AP-10 2 W 220 - 240 50 Hz >0.01 Mpa 1.3 l/min
AP-30 4 W 220 - 240 50 Hz >0.015 Mpa 3.5 l/min
AP-40 5 W 220 - 240 50 Hz >0.02 Mpa 4.5 l/min
AP-50 6.5 W 220 - 240 50 Hz >0.025 Mpa 5.5 l/min

URL - NL website van het merk pomp aan te schaffen
http://www.vtech.nl/index.php?id=56&show=100056&lang=nl

URL - Vervangend als conrad exemplaar:
https://www.conrad.nl/nl/vervangende-pomp-velleman-et20p1-voor-de-vell…

URL - straks aangehoude etstanks:
https://www.conrad.nl/nl/etstank-velleman-et20-092647.html

PS: AP-10 komt te vervangen, geen draaiknop.

***************************************************************************

Aan te schaffen een nieuwe bubbel pomp voor toekomstige ets tank. Maar dan uit een van deze als hierboven uitgesorteerd. Ze zijn op de AP-10 na allemaal met draaiknoppen op de snelheid te regelen.

Weet iemand welke kracht van de pomp nodig is als ik de Etstank Velleman ET20 nabouw.

Voor ik met een retournering sta aan de balie op het moment dat hij al in het zuur heeft gezeten. Vraag ik dit.

Draaiknop zet ik het liefst in het midden.

Hoeveel liter per uur/minuut is standaard?

Met Vriendelijke groet, Wouter van Wegen

Word het de 30 of 40 of 50?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ik zou je print eerst afmaken.

GMT+1

Ahh komop! Dan kan ik hem morgen nog halen. Duurt maar 5 minutjes. :9~

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
fred101

Golden Member

Ik heb volgens mij zo'n Velleman tank. Gehad van iemand omdat het ene vak lekte en de ander een barst had. Ik heb toen dikker glas gesneden dus alleen het frame is nog origineel. Er hangt een aquarium verwarming in een aansluiting voor een luchtpompje. Dat heb ik even gebruikt maar ik had het idee dat dit trager en slechter ging dus dat heb ik weggehaald.

Ik haal iedere paar seconden ofzo, het pcb er even uit en gelijk weer erin. Dat werkt hier het mooiste (en het snelste, afhankelijk van het soort pcb en de maat iets van 3 tot 10 minuten)

Ik vind het een onhandig knoei-ding. Ik wil eigenlijk iets anders maken. Een kunststof of volglazen bak waar een A5 maat in kan. Groter maak ik toch niet. die ik mbv een terrarium warmtematje kan voorverwarmen. Hoog genoeg ivm klotsen en uit druppen. Een goede deksel die zonder kracht er op kan. En dan dat op een plateau wat op 4 punten scharniert en dan door een motortje op en neer wordt geschommeld.

Edit, het blijkt al te bestaan: https://youtu.be/lxIUBGx3Mo4

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Waarom vraag je dit eigenlijk?, je weet het toch al. Conrad geeft een vervangend type op voor de ET20 ets bak.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Want deze zijn in de normale winkel te verkrijgen. Ik wil geen post Order. Vandaar dat julllie even moeten kiezen.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 20 oktober 2015 18:14:41 (21%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Dan neem je de AP-30, drie en een halve liter per minuut is genoeg.

Je kan ook zoiets maken als waar Fred naar linkt, dat werkt zeker zo goed.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Type 30. Dank u

als ik de draaiknop wil gebruiken moet ik dan gaan voor type 40? dan kan ik de knop in het midden houden voor wat speelings Marge.???? Greets Wouter. Reageer snel dan ga ik donderdag de pomp kopen!

Bericht reeds beantwoord door iemand in de mail, 40 word het

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 21 oktober 2015 16:25:40 (14%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/1

Pomp is gekocht. Dank u zeer. Maar nu:

Op de paggina van deze ciruitsonline gids staat vermeld: Etsmiddel ijzer-III-chloride

Maar verkopen ze niet meer in de winkel. De vraag is deze zo om kan wisselen met een ets chemicalien variant die wel ik de winkel verkrijgbaar is?

Kan ik deze veilig opwisselen met de gids op deze pagina?

Of met dat het ene prutje met het andere begin te reageren van daarvoor gebruikt in het proccess ? ... etc.

Groet, Wouter van Wegen

Le Personel, response!

Gezien op foto:

2 plastic schalen
Epoxyprintplaat met fotolaag, enkelzijdig
Plastic pincet
Handschoenen
Plastic thermometer)
Bruissteen
Pomp met draaiknop + slang
Warmte element
Spiritus
Aceton
Overhead projector sheets
Glossy paper WIT
Lijm pistool + 2 sticks voor bakjes op hout te lijmen.
Spons

Belichtingsbak UV reeds compleet.

Nog aan te schafffen
Eventueel printlak SK 10
Ontwikkelaar
Etsmiddel ijzer-III-chloride --> Variant hiervoor altijd safe?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Lambiek

Special Member

Het is niet slim om je Email adres hier neer te zetten, zet die bij je persoonlijke gegevens.

Tenzij je een hoop spam wilt natuurlijk, dan moet je hem laten staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik gebruik altijd natriumpersulfaat, dat zijn witte kristallen die ze in de winkel verkopen.

LDmicro user.

Veilig omwisselen: Ja?/Nee

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op donderdag 22 oktober 2015 14:14:46 (58%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
LDmicro user.

Op 22 oktober 2015 15:01:38 schreef MGP:
Wat bedoel je daarmee?

Op 22 oktober 2015 13:42:26 schreef pascalbythree:
...

Op de paggina van deze ciruitsonline gids staat vermeld: Etsmiddel ijzer-III-chloride

Maar verkopen ze niet meer in de winkel. De vraag is deze zo om kan wisselen met een ets chemicalien variant die wel ik de winkel verkrijgbaar is?

Kan ik deze veilig opwisselen met de gids op deze pagina?

...

Denk dat het om deze vraag gaat, die niet in de eerste twee volgende reply's beantwoord werd.

Maar goed. In principe maakt het niet zo veel uit welk etsmiddel je gebruikt. Of dit nu IJzer-III-Chloride is
of Natriumpersulfaat of iets anders. Enige wat misschien wat kan verschillen is de tijd hoe lang het duurt
voor je printje helemaal geëtst is (is o.a. ook afhankelijk van de temperatuur van je etsmiddel, maar goed daar is je verwarmertje voor, en concentratie van je etsmiddel).
Zelf ets ik met natriumpersulfaat en ets ik een printje meestal in 5-12 minuten.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Ik dacht dat de meesten ijzer3-cloride bij kamertemperatuur gebruikten, terwijl dat natrium spul wel rond de 40 graden moest zijn om in redelijke tijd te werken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

In der jaren 80 gebruikte ik ijzer3-cloride gewoon onverwarmd. Plastic bak met deksel, pcb aan een touwtje erin. De traces schilderde ik met bouwdoosverf. Geen bubbles ofzo.

Nu verwarm ik het. Daar zit alleen een jaar of 30 tussen dus ik weet niet meer hoe lang het onverwarmd duurde.
Ik zou wel eens een ander (minder vlekkerig en doorzichtiger) etsmiddel willen gebruiken maar ik heb geen zin iedere keer een nieuwe vloeistof aan te moeten maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Weet iemand toevallig het beste Google schema ik kan gebruiken om in mijn EXP board of MCU board te plaatsen. PS0010.gif Compleed overgetekend. PS0009.gif Alleen de Weerstand/condensator afbeeldingen vergeten te plaatsen.

Is voor eerste ets project.

PS: Aankomend weekend print ik deze even uit en loop ik ze nog even langs of alle baantjes wel kloppen. - Namelijk nu nog geen printer.

Weet iemand nog extra elco plekken te vinden? Of gaat de eerste ets het zo doen?

PS2: op zoek naar tutorial voor super simpel Elco´s en condensators te plaatsen.

In het class frame work van mijn Pascal Ontwikkel omgeving van www.mikroe.com, zijn er wel Button Debounce Routines. Maar toch wou ik graag wat elxtra elco´s op mijn board zien te plaatsen zie.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

5 DIP buttons met LED aan de Rechter kant.

1 DIP switch met 2 pinnnetjes. IPV ic voet component

1 External Switch Header PIN rail.

Als eerste ETS project.

Groet, Wouter van Wegen

Of zal ik er nog 5 diodes bij proberen te plaatsen?

Iemand nog een extra elco/condensator plek gezien van toepassing?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Wouter, voor uw eerste print ga je dat nooit goed krijgen, je baantjes zijn veel te smal.

Je hebt toch plaats genoeg om de baantjes breder te maken.
De sporen zo breed maken als die waar de pijl op wijst.
Ook de pad's groter maken.

edit: kijk ook eens in die cirkel, dat moet ook veranderen!

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 29 oktober 2015 16:26:00 (12%)

LDmicro user.

Dit topic is gesloten