Zanussi ZTE 285 gaat niet aan

Je kan de print eventueel opsturen naar een van de ervaren leden voor reparatie. Als de LNK er niet zo netjes op zit heb ik daar niet echt vertrouwen in.

Een enkele keer is er een defecte wikkeling in de transformator of een defecte draaischakelaar. Geen printbaantjes beschadigd onder of rondom de LNK

[Bericht gewijzigd door Smallrepairs op maandag 16 november 2015 19:22:15 (22%)

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Ik denk dat er toch ergens nog in het circuit een printspoortje is losgegaan/.uitgebrand... Als de weerstand goed is en de print is dood, is er toch ergens geen spanning. Bij te weinig electronica kennis of feeling voor diagnosestelling kan ik niet tegen aan praten. Spanning meten na de gelijkrichter diode of überhaupt of er 220 V op de print staat (Schakelaar) lijkt mij zinvol, maar ja maak geen kortsluiting of ga er niet ongeisoleerd aan pakken! 250 Gelijkgerichte spanning is echt wel gevaarlijk.
Je kunt mij consulteren.
Groet Rene

heb net ook zo'n print hersteld, van een zanussi zte170. alleen de lnk304 en weerstand vervangen voor een 100ohm model.

met spanning erop meet ik deze spanningen op de elco's. leds knipperen en pieper gaat af en toe. dat zal komen door de missende machine..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als de print zonder aansluitingen wordt aangesloten op de 220V, en er is licht op display en hij piept, wil idd zeggen dat de voeding werkt, de processor en programma werkt ook en geeft foutmeldingen omdat de detectie en sensoren en aagestuurde mototren niet aangeloten zijn.
Dus aansluiten en de machine werkt weer.

Best een nuttige toevoeging aan dit verhaal met nog meer info, ook over de herstelling ervan!

Kijk hier eens:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/125459/1/lnk+304+syndroom

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Heren,
Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat.
It's alive again!
De LNK304GN voor de 2e keer laten vervangen (deze keer netjes :D) en alles werkte weer. Ik heb nog wel 1 klein detail. Er was ergens beschreven, dat op het moment dat je alles aangesloten had en je de stekker in het contract deed, dat je dan de zoemer moest horen en wat led lampjes moesten gaan branden. Dat is dus niet het geval bij het 275 model. Je moet de programma schakelaar een kant op schakelen en dan zal het start/pauze lampje moeten gaan knipperen.

Iedereen erg bedankt voor zijn input

Groeten

Tom

Geduld word beloond dus!! maar je ziet: ff er in prutsen is dus geen succes

Hallo,

Al een poosje het forum rond gelezen.
En na heel wat te hebben gelezen.. kom ik op het volgende.
Er zijn heel wat mensen met een Zanussi zte285 met een prietpraat defect.
Nu heb ik ook een probleem met de droger.
Na 5 minuten gaat hij uit en brand het lampje van de water reservoir.
Die uiteraard niet vol is.

De zijkant van de droger maar eens losgehaald, en gekeken of de pomp het nog wel doet.
Deze word aangestuurd door twee oranje kabeltjes. En deze onder broken en spanning op de pomp gezet.
De pomp werkt dus prima, deze hoor ik duidelijk.
En de waterbak raakt vol.

Nu zit er een vlotter en die onderbreekt het circuit als deze omhoog staat, dmv een contact.
Nu heb ik die ook onderbroken en aan elkaar verbonden.
En waarrempel de droger gaat niet uit!!

Maar als ik die twee dunne blauwe draadjes van elkaar los haal, gaat de droger uit.
En geeft hij de code aan dat de water reservoir vol is (wat dus niet is).

Iemand ervaring met dit euvel???

Mvg Hans

vaak vervuild reservoir, vlotter blijft hangen door stof en dergelijke, schoonmaken helpt dan al.

btw is het makkelijker om de droger aan het riool te hangen, kan achter een slang opgestoken worden welke in het riool gestoken kan worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik trek deze post maar weer even open.

Ook onze droger is dood. De 47R weerstand is onderbroken. Een tijdelijke 100r piepte er gelijk weer uit.
Nu heeft meneer C het IC LNK304 wel, maar wat is een veilige weerstand om te bestellen. Ik heb al gelezen dat 100R beter is, maar wat is een handige keuze.

eoo https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaars/15414-lnk304g.html

bij eoo draad https://www.eoo-bv.nl/draadgewonden-3w/15970-drg-3w-100.html
bij eoo metaal oxide https://www.eoo-bv.nl/metaaloxide-3w/7074-metaalox-3w-100.html

Het beste een draad gewonden dan..

Ok SMD even een mega bestelling doen, de vrouw had al bijna een nieuwe uitgezocht.

En als je het goed doet heb je weer voor jaren weer een goede machine!! ( En weer de portemonnee bespaard voor een leuk vakantie tripje OID) ZEg maar tegen moeders dat bij een nieuwe dit alleen maar vaker voorkomt.. Kom ze nu al tegen van net uit de garantie...

En als je slim bent bestel je gelijk 1 of 2 extra IC's en weerstanden zodat je over 3 jaar als de voeding weer defect gaat niet nog eens porto en administratiekosten hoeft te betalen.
Vaak is er ook een minimum order bedrag van 50 euro.

Er ist wieder da...

Zo de patiënt is voorzien van een nieuw voedingshart en bypass weerstand.

Bij eoo is er ook een minimum order bedrag, maar ik had nog een verlanglijstje liggen voor de lange baan projecten. Uiteraard meer weerstanden ( er waren 3 op voorraad) en 2 lnk's besteld

Apparaat maakt nu een proefritje.

En iedereen ook weer hartelijk voor het meehelpen, ook namens de vrouw.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 14 juni 2016 21:33:04 (11%)

Kijk, das mooi!! En een uit etenje cado gekregen van moeders of alleen een knuffel?? Altijd goedkoper dan een nieuwe!!!

•Hallo,

Zanussi ZTE 285 stop na een 8- 10 min. drogen ...het display geeft ook niets meer aan van indicatie, dus gewoon niets te zien .Filters zijn proper,condensor is proper , als ik de knop terug op nul zet en een 5 min. wacht ...kies dan bv voor kast droog , dan doet hij het weer om weer na 8-10 min volledig uit te vallen .Met het deurtje open van de condensor ...blaast hij goed de warme lucht naar buiten ...dus geen fout codes , geen piepjes !! denkelijk moet een thermische component ( veiligheid ) de droogtrommel echt volledig zonder spannnig zetten. wie weet raad .

de droogtrommel zal nu een 5 jaar oud zijn en per week gemiddeld 2 keer gebruikt .

alvast bedankt voor de hopelijk komende reacties .

als het display ook niet meer doet, denk ik toch aan een gare lnk in de voeding. als er een thermistor in het element zit, schakelt die alleen de elementen af, niet de hele machine.

de lnk gaat vrijwel altijd stuk als de machine loopt, dus het probleem zal initieel ook de temperatuur zijn. echter klapt het ic doorgaans gewoon stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is IDD ook een bekende LNK klacht...

Lijkt een voedingsprobleem, eventueel manual downloaden en foutcode uitlezen. Zoek op ELECTROLUX ENV06 TC2-3-4-6 voor manual.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

hoi,

wat bedoel je met een LNK ?

wel vreemd is al ik de machine met de knop enkele min. op nul zet ....hij het nadien weer doet voor 8-10 min . dus denkelijk moet er toch een thermische zekering zitten , die na afkoeling het weer doet ?

de lnk is het smd ic wat de hulpvoeding op de print stuurt. dat ic is een berucht probleem in deze machines. dat is wrs de reden, print warmt sterk op en ic gaat in protect wegens warmte. na afkoelen werkt deze weer even.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

bedankt ..ga ik volgende week zeker bekijken , nu is de kleinzoon hier en dan is dat niet te doen ,hij wil met alles helpen ...dus van de kant in de gracht .

De IC is inderdaad berucht, maar bij het probleem van Francois51 verwacht ik niet direct dat de LNK zelf het probleem is. Volgens bijv. de LNK304GN datasheet (hier) is dat ding bestand tegen hoge temperaturen en slaat hij pas uit bij 135 graden. Dan heb je een ander probleem zou ik zeggen ;-)

Als er wat mis is met de LNK zelf, dan is de machine volgens mij volledig uit ('dood'), alsof er een zekering uitgeklapt is. Vaak is dan ook de veiligheidsweerstand kapot.

Wat het dan wel is? Ik hoop het hier nog te leren / lezen ;-)

Zelf een LNK304GN (of variant) vervangen? Zie het stappenplan op MaakMijnWitgoed.nl