Luxman A 383 'zakt weg"

Hallo,
Ik heb sinds best lang en tot grote tevredenheid een Luxman a 383 versterker.
De laatste tijd merk ik dat er één kanaal wegzakt na een tijdlang spelen. Als de versterker net aanstaat is het meestal niet te merken.
Het is natuurlijk al een oude versterker, zou dit iets met elco's die op zijn te maken kunnen hebben?
Ik ben niet helemaal onbekend met electronica, en best wel handig. Maar ik hen niet erg veel ervaring met het repareren van dit soort apparatuur. Is het een heksentoer om die elco's te vervangen en om daar aan te komen?
Als iemand me in de juiste richting wijzen, veel dank!

Tako

Bedoel je dat één kanaal zachter gaat spelen, of dat je geen dynamiek meer ervaart? Zou ook het luidspreker relais kunnen zijn dat slecht contact maakt. Elco's klakkeloos vervangen is niet aan te raden, je moet echt brom horen of rimpel kunnen meten op de voedingsspanning.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Één kanaal gaat zachter spelen, geen brom of geruis.

Wat is het gevolg als je tijdelijk (lees 1 seconde oid) het volume even open zet ?
Komt het kanaal dan weer bij ?
Zo ja grote kans, vervuilde relais contacten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ga ik morgen middag uitproberen. Als dat werkt, is dat relais schoon te maken?
Dank zover!

Mijn L-81 valt af en toe rechts weg. Bij mij is het de stereo-mono-reverse-schakelaar. Is het bij jouw niet een van de schakelaars?
edit: ho ik zie dat de A383 ongeveer 100 keer zo modern is als die van mij. Ik denk dat je bij jouw de kapjes van de relais moet wippen. Misschien kun je de contacten polijsten met een katoenen zakdoek.

[Bericht gewijzigd door NordRack2 op donderdag 17 december 2015 01:25:30 (44%)

Shiptronic

Overleden

Zeker niet schuren!! dan schuur je het contact materiaal eraf, en zijn de contacten daarna zeer corrosie gevoelig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zal wel een 12v standaard 2x om relais inzitten, die kan je voor paar euro beter gelijk vervangen. Maar eerst vaststellen dat dat de echte oorzaak is natuurlijk. Tik er 's op als hij aanstaat en muziek speelt.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Een keer goed hard zetten helpt! Dat het zo makkelijk kan......
Als het zich weer manifesteert ga ik de boel openmaken, voor nu kijk ik hoelang het goed blijft.
Veel dank!

pa3gws

Golden Member

En mocht het terug komen niet gaan rommelen aan de relais.
Maar gewoon vervangen daar wordt je niet arm van en speelt de versterker weer voor jaren. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het zal wat oxide op de relaiscontacten zijn. Ik hou dan altijd even een papiertje tussen de contacten en bedien het relais dan met de hand. Papiertje heen en weer en klaar is kees. Papier is net ruw genoeg om de contacten schoon te krijgen (zie de zwarte streep op het papier)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Ondertussen bijna een jaar verder, na nieuw gedoe heb ik de kapjes van de relais afwipt (met best wat moeite..). Ik vermoed dat ik daarbij de spoel van één van de relais heb beschadigd. Die doet helemaal niets meer, klikt ook niet. 'B' speakers is ook goed, en nu na het schoonmaken van dat relais duidelijk beter. Voor zolang het duurt....
Googlen naar dat relais levert op dat die niet meer leverbaar zijn.
Het gaat om een Omron G5R-2232P.
Misschien weet iemand waar ik die kan vinden, of wat een goed alternatief is....

Ik gebruik op mijn werk eigenlijk altijd finder relais.
deze zou bijv. ook in jouw versterker passen:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=480764
is maar één voorbeeld, er zijn vele andere relais die ook op deze plek passen.
je heb de spoelspanning er niet bij staan, maar ik ga ervan uit dat het 'gewoon' 24Vdc is.

er zitten doorgaans relais in met 2x een NO contact en 24V spoelspanning. daar zijn zat alternatieven voor te vinden. kijk naar de pinout en meet wat de spoelspanning is op het andere relais voor je gaat zoeken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer