hk bds270 knalt ic eruit (tny180pnb)

beste liefhebbers

ik heb een harman karton type bds270 overgenomen
nu was het geval dat er wat problemen waren volgens de vorige eigenaar (dvd speler/ uitvallen na een paar minuten )

heb ik alles aangesloten en tijdens het aanzetten met de afstandsbediening een grote knal
nu is op de voedingsprint de TNY180-PNB uit elkaar gespat ,dit is een power control ic

hoe kan ik nu het beste te werk gaan, ic vervangen en gaan meten ?? ze klappen er niet zo maar uit denk

hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen

Arco

Special Member

Ik zou eerst beginnen alle diodes en fets door te meten op sluiting. ('t is nogal een complexe voeding zo te zien...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

En na dat doormeten kan je 12 volt op punt vcc en massa zetten, en meten of de oscillator werkt. dan kan er niet zoveel ontploffen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zal de boel eens doormeten cq lossolderen om fouten uit te sluiten
sommige diodes kan je niet doormeten omdat ze in verbinding staan met andere componenten

moeilijker word het denk om een TNY180PN ergens te vinden
of is er een vervanger voor ??

heb ook een foto van de voeding erbij

maartenbakker

Golden Member

Secundaire diodes kun je altijd in circuit doormeten op kortsluiting. Pas bij twijfel neem je ze los om vast te stellen of de kortsluiting in of achter de diode zit. Ik zou dat ten zeerste aanbevelen want in zeker de helft van de gevallen dat een dergelijke voeding primair opblaast, is de oorzaak een secundaire kortsluiting.

Het schema heeft het over een TNY179, wat is het verschil? Bij twijfel inderdaad altijd toepassen wat je in het apparaat zelf aantreft. Een schema kan altijd verouderd of aangepast zijn.

De TNY180 zou goed leverbaar moeten zijn, de TNY179 mogelijk niet dus wat dat betreft zit het goed.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 13 december 2015 13:54:31 (31%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hoi maarten

enig idee waar ik ze zou kunnen bestellen hier in nederland ??

eoo heeft ze niet namelijk

Als je die TNY vervangt moet je ook CE504 elco vervangen, 47µF/35V 105°.
Veel kans dat die uitgedroogd is en mogelijks de oorzaak.
Maar vervang die sowieso, ook al vind je iets anders wat defect is.

LDmicro user.

zal hem ook vervangen bedankt voor de tip

kan ik hem meteen mee bestellen

maartenbakker

Golden Member

Aswo heeft de TNY180 dus in principe elke zaak met een technische dienst kan hem leveren. Als EOO een account heeft bij Aswo kunnen ze hem ook op bestelling leveren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

EOO schrijft de TNY280PN voor (na mail contact)

schijnt hetzelfde te wezen maar als ik het schema bekijk is het totaal iets anders

verschil tussen de 180 en 280

wat denken jullie ??

maartenbakker

Golden Member

Databladen van willekeurige locaties op het internet:

http://dalincom.ru/datasheet/TNY176PN.pdf
https://www.power.com/sites/default/files/product-docs/tny274-280.pdf

Zowel de pinout als het vermogen zijn hetzelfde. De rest van de specs heb ik nog niet naastelkaar gelegd, maar het is in elk geval niet "totaal iets anders".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mogelijk ben je (maverick) in verwarring doordat in het datasheet van de 180 de input als "high voltage DC" wordt aangegeven, en in het datasheet van de 280 staat het uitgetekend hoe je die high voltage dc kan maken, normaliter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

try180 vervangen door een tny280
condensators die er om heen zaten ook vervangen
diodes doorgemeten en zijn alle goed bevonden
fuse 6,3 amp ook vervangen deze was ook stuk

voeding in het apparaat gezet aangesloten en niks

geen spanning 12v, 5v enzovoort
schijnbaar is er dus nog meer kapot

of die tny280 werkt niet ??

pa3gws

Golden Member

Grote kans dat de fet's er ook uit liggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
fred101

Golden Member

Ik ken het apparaat niet maar in principe maakt het soort apparaat niet uit. Wat algemene tips:
Systematisch aanpakken. Eerst de voeding. Er komt nu geen rook uit, er klapt niks meer. Dat is gunstig. Nu kun je gaan meten. Schema erbij, bij de 230V beginnen en zo verder werken.
Ik kan het schema niet goed zien op dit schermpje maar als dat alleen de voeding is dan lijkt het een aardig complexe geval.

Laat je daar niet door overdonderen. De meeste complexe smps bestaan eigenlijk uit allemaal deelschakelingen. Vaak bestaat zo'n deel uit een IC met randcomponenten. Het voordeel van speciale IC's is dat het echte circuit vaak min of meer zo uit de datasheet komt. En daar staat meestal ook hoe het circuit werkt en de nodige formules.

Meestal een PFC circuit, dan iets wat DC maakt van de 230VAC, dan iets wat van DC weer een AC maakt maar dan op een hoge frequentie. Dat wordt dan vaak via een trafo's naar diverse lagere spanningen omgezet. Soms zitten daar weer extra voedingen achter.

Vaak is er ook een deel wat de rest "bestuurt" een rail die vanuit standby een stuk electronica voedt wat de andere voedingen aan zet. Ook kan er een spanningsreferentie zijn of een voeding die daar voor gebruikt wordt. Als die niet goed is beïnvloedt dat alle andere spanningen.

Met een scoop, een multimeter en een LCR meter moet je dan een heel eind komen.

Meet bekende punten, bv oscilleert het ding, komt dat bij de gates aan, staat er de juiste spanning op de feedback punten, zit er een shunt voor stroom begrenzing, zo ja , meet dan hoeveel stroom er loopt etc.

Als een PFC defect is dan kan het voorkomen dat er een veel te hoge spanning op de circuits daarna komt te staan.

Check dan elco's (zowiezo in smps een zwak punt), shunts, mosfets, diodes. Die kun je uit-gesoldeerd ook makkelijk testen.

zo maar wat punten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Kijk vooral welke feed-backs er naar het IC gaan, doorgaans een paar weerstanden met een elco. Dikwijls zijn het 1% weerstanden en als het IC eenmaal is gesneuveld kan het zijn dat op deze referentieschakeling een hoge spanning heeft gestaan waarbij de weerstanden zijn verlopen. Ook is er een weerstand aanwezig welke een referentie is voor de aangeboden netspanning en daarmee wordt de pulsbreedte bepaald, lage spanning brede puls, hoge spanning smalle puls. Is deze weerstand verlopen of onderbroken, dan gaat het ook gelijk van BOEM! Bij schakelende voedingen altijd, ook al zijn de onderdelen vervangen, de oude onderdelen nameten, anders weet je nooit of de fout er echt uit is, anders blijf je IC's vervangen!
(Dit zijn algemene tips, het schema kan ik niet goed zien)

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Jammer dat je niet beter gemeten hebt toen die TNY eruit was.
Je moet ook alle halfgeleiders uitmeten die in contact staan met die TNY zoals Q502 en Q503, trafo doormeten, ZD502 en ZD504, optocoupler ...

Toen de TNY werd opgeblazen kunnen alle randcomponenten op >300V hebben gestaan waar de meeste van sneuvelen.

De opto is met stip de meest waarschijnlijke omdat er niks mee tussenstaat.
Als die blijft geleiden doet de TNY niks meer.

Je het toch wel spanning op pin 4 van de TNY?

LDmicro user.

er staat spanning op pin4 van de tny

optocouplers vervangen, en de omliggende delen doorgemeten(geen fouten) de maar nog steeds geen voltage op de secundaire kant :-(

de voeding zit toch complexer in elkaar dan ik dacht

Schema vergroten en lezen lukt mij niet, wel kan ik de schakeling gedeeltelijk volgen. Aan de netkant zit een aftakking met een enkele diode, daar hangen nog wat onderdelen aan en dat gaat naar een pootje op de hoek van het IC. Doorgaans komt daar een blokspanning uit die het IC opstart. Als daar iets mis is, dan gebeurt er niets!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

misschien is dit schema wel te vergroten

Zou je eens de spanningen kunnen meten op de pin4,2,1 van de TNY en ook over C520 (0,47µF) en deze doorgeven.

edit: het schema is perfect te bekijken als je het opent in een nieuw tabblad, op chrome toch.

LDmicro user.

Deze is groter en wel groter te maken en ik zie dat wat ik bedoelde niet op gaat, want deze lijn verdwijnt aan massa. Verder zou ik geen zinnige suggestie weten op dit moment, misschien vanavond nog, nu moet ik even weg.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ik kan geen goede meting verrichten ivm goed min punt

de multimeter geeft 11v ac aan op de pinnen van de tny??
neem ik een ander min punt word het ineens 121v ac

die opgeblazen tny heeft een heleboel componenten om zeep geholpen ben ik bang

Normaal gezien is dat niet moeilijk te achterhalen want die TNY moet eerst werken voordat de rest kan werken en rond die TNY staan toch niet zoveel onderdelen om eens op uw gemak te zoeken.

edit: nog een tip: zolang de TNY en de zekering er niet uitvliegen bent je bijna zeker dat die TNY280 nog goed is, je moet dus de zeners, dioden en transistors uitmeten

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 20 december 2015 13:27:24 (31%)

LDmicro user.

Op 14 december 2015 21:10:07 schreef maartenbakker:
Databladen van willekeurige locaties op het internet:

http://dalincom.ru/datasheet/TNY176PN.pdf
https://www.power.com/sites/default/files/product-docs/tny274-280.pdf

Zowel de pinout als het vermogen zijn hetzelfde. De rest van de specs heb ik nog niet naastelkaar gelegd, maar het is in elk geval niet "totaal iets anders".

Zie hier de datasheet van de enige echte TNY179
http://www.datasheetspdf.com/mobile/675142/TNY179.pdf

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)