Inductie vermogenmodule EGO 75.470.061

Beste,

Heeft iemand toevallig zo een occasie of defecte module liggen??

dat niet, wel al eens 1 gemaakt gehad. daar lagen de 2x ixgr48n60c3d1 van 1 pit eruit. wel apart dat deze print zéér gelijkend is met een whirlpool print, terwijl deze uit een miele inductieplaat kwam..

best prijzige igbt's overigens, deden 25 euro de stuk.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20131008_103633_zps5770e07a.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb al eerder minstens 10 van, deze modules hersteld, GBJ2510 diodebrug + 2x IXGR32N60CD1 bij deze module juist hetzelfde, maar bleef F aangeven op het display, wanneer er een ketel op geplaatst was, ik heb ieder onderdeel los gehaald en doorgemeten en om gewisseld, maar het probleem bleef hetzelfde,tot dat ik alweer een nieuw setje IGBT's er in soldeerde, ging het dus wel, die vorige nieuwe uitgemeten met diode test niks aan de hand, wanneer ik een proefschakeling opbouwde er rond, dat eentje, eenmaal die aan het geleiden was, bleef geleiden, dus stuk. En dat nieuw uit de verpakking... Dat deze kans heel klein was, is zeker maar ik had het aan de hand.

Problem solved.

Bij Aswo valt de prijs ook wel mee, minder dan 1/3 van jouw prijs.

degene die ermee kwam heeft ze zelf bij de lokale elektroboer besteld gehad. ik wist ook wel dat die er vlot 50% bovenop zetten, maar ik heb geen account bij de shops in de states. het afgescheurde stickertje op de verpakking vertelde de eigenlijke leverancier al :)

de brugcel was iig niet stuk, ondanks dat de defecte igbt's een 0 ohm sluiting achter de brug gaven. heb er sindsdien niks meer van gehoord, dat lijkt me goed. op t werk staan geen pannen, ik test die inductie fornuizen altijd met een stel 200mm kroonboren :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
DE OLDE

Overleden

Op 29 januari 2014 22:49:00 schreef testman:
degene die ermee kwam heeft ze zelf bij de lokale elektroboer besteld gehad. ik wist ook wel dat die er vlot 50% bovenop zetten, maar ik heb geen account bij de shops in de states. het afgescheurde stickertje op de verpakking vertelde de eigenlijke leverancier al :)

:P

Aswo zit niet in de states, maar gewoon in Hengelo

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Heren,

Wat ben ik blij met deze 'oude' post. Ik heb namelijk kortsluiting in een van beide printen van mijn bauknecht industiekookplaat. met HETZELFDE printplaatnummer als die van jullie. Ik meet sluiting tussen de gate en de source van 1 kookzone. en tevens sluiting tussen de plus en de min van de diodebrug. Is dat een gevolg?

Zelfde problem 6 jaar terug ook gehad. toen onder garantie is de gehele print vervangen. Advies van de monteur: onder koken mag je de pan er niet van afhalen....dat blijft mijn vouw dus gewoon wel doen.

Ik wil dus 2x diode(GBJ2510) en 2x de IGBT (ixgr48n60c3d1) vervangen.

Wat is mijn problem: het type van de IGBT. bij mij is dat ixgr48n60c3d1 en die is niet meer leverbaar bij rs-online etc. dus ik op zoek naar een alternatief, maar welke???

In jullie post lees ik twee verschillende types. Wat is de juiste vervanger????

alleen de originele gaat, helaas vervangende geeft problemen. De diodes heb ik nog nooit stuk gehad overigens. Kan ze nog bestellen de IGBTs

de reden dat deze printen stukgaan is volgens mij door het zetten van de pan sterk van het midden van de pit. heel het pit vermogen gaat dan in 1 deel van de spoel zitten wat problemen geeft als deze heet wordt.

heb al een spoel gezien die goed verbrand was met deze zelfde aansturing..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oei, ik maak een enorme schrijffout.

Het type wat er nu bij mij in zit is : IXGR 40N60C2D1

daar zoek ik dus een alternatief voor.

Is niet echt een alternatief voor. Heb een setje liggen. Waren die diodes nu echt stuk??

Dag allen (en smd)

ik heb ze vandaag laten bestellen op de zaak. Morgen heb ik ze en weet ik het 100% zeker. Ben benieuwd.

Heren,

Ik ben ziek geweest en moest e.e.a. dus even op zich laten wachten. Vandaag in mijn onschuld de diodebrug en de igbt vervangen. En smd heeft gelijk gehad. de igbt waren van een ander type en fikten er na een tijdje uit. ;-( de diodebrug is nog wel goed. daardoor doet 1 kookplaat het nog.

@SMD kun je mij mailen? heb je er nog 4? want vandaag fikte de andere groep er ook uit....;-((

IXGR 40N60C2D1

Email staat niet openbaar, dus mailen kan ik niet. mail mij maar...

Beste,

ik heb hier ook een defecte printplaat uit een Miele.
Bij mij zie ik duidelijk dat er een IGBT stuk is.
Zou dus 2x IXGR32N60CD1 vervangen en de diodebrug GBJ2510.

Weet er toevallig iemand dewelke diode er gebruikt worden bij de IGBT's?
ZD4 en ZD5?

Kan er iemand mij vertellen waar deze IGBT's nog verkrijgbaar zijn?

Bedankt!

Mathieu

fred101

Golden Member

Wat is er zo bijzonder aan deze IGBT's dat een vervanger niet kan ?
Pak de datasheet erbij, gebruik de parametische zoek functie van bv Mouser of Farnell en zoek een vervanger. Ik zou zelf een wat zwaardere nemen.

Zie een voorbeeldje
(dit is een voorbeeld, zoek eerst in de datasheet en het schema van het fornuis de goede/minimale specs uit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De componenten heb ik deels al besteld ondertussen gevonden.
Echter had ik graag geweten dewelke diode hierbij geplaatst zijn.

Daar ik het schema niet vind van deze printen.

Mathieu

Ik heb al diverse vergelijkbare geprobeerd. Gaat soms goed, maar een tweede of derde keer met een volle pan water en BANG!! weer een zwart licht thuis...

zijn de dioden wel echt stuk? als je de igbt's eruit soldeert dan kun je ze beter uitmeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Op 8 januari 2016 18:49:57 schreef smd:
Ik heb al diverse vergelijkbare geprobeerd. Gaat soms goed, maar een tweede of derde keer met een volle pan water en BANG!! weer een zwart licht thuis...

De originele klapt er blijkbaar gezien dit topic ook regelmatig uit. ;-) Mogelijk gebruik je vervangers die gelijk lijken maar het niet zijn op de punten waarop het belangrijk is en mogelijk zijn de originele daar ook al op het randje.

Of ze gaan stuk door iets anders en die fout zit er dan mogelijk nog.

Ik heb hier nu een dry well staan die zijn temperatuur bereik niet haalt, Daar zijn bij een eerdere reparatie twee torren vervangen door iets waarvan men vast dacht dat ze bruikbare vervangers waren.

De originele (ook obsolete) waren 30V en 3A, de vervangers zijn 600V en 1A. Ze blijven wel heel, maar ze krijgen de echte power torren niet ver genoeg open. Hier is de vervanger dus gewoon niet de goede.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De diodes heb ik nog nooit stuk gehad ( als daarmee de gelijkrichter bedoeld word). IGBTS kan je niet meten, moet je een testertje voor maken met een 9 V blokje voor maken... De originele torren gaan stuk doordat de pan niet van juiste materiaal is of er scheef opstaat.. Kwam bij Bosch en Whirlpool vaak voor

[Bericht gewijzigd door smd op zaterdag 9 januari 2016 18:54:45 (58%)

die nieuwe fornuizen met 4x aparte regelingen gaan vaker stuk doordat de pan scheef stond. heb zelf ook 1 pan die van binnen half blauw is doordat die scheef op de pit stond. heeft de pit wel overleefd overigens..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het zijn de 2 diodes die bij de IGBT (gate - emitor) staan die stuk zijn.
ZD4 en ZD5.

Volgens mij zijn de gewone diodes maar ik zou dit graag verifiëren.

Nope dat zijn zener diodes en dacht van 15 Volt, maar is terug te traceren door de nog werkende inserie met een weerstand op een voeding te zetten en over de diode te meten

Dat klopt het is inderdaad een zenerdiode van 15 V.

Bedankt!

Alles is besteld...

Kijk, dat vind ik nu eens een interessant topic...

Waar wij op de zaak vaak mee geconfronteerd worden is dat die fets vaak stuk gaan bij platen die monofasig aangesloten zijn. Vaak bij Miele kookvlakken die maar enkele keren gewerkt hebben. Het gekke is, een nieuwe module erin en geen problemen meer. Hoe verklaar je dat?

Vorige week zo nog ééntje gehad van zo'n Powerflex plaat. Net buiten waarborg helaas, maar toch monofasig aangesloten.

Dat je de pan van het vuur haalt tijdens het koken mag toch geen probleem geven dunkt me? Denkelijk 3/4 van de "koks" haalt toch al eens zijn pan op om één en ander te schudden. Moeten er toch meer van die dingen sneuvelen?