CAD-tekenwerk op een beschutte werkplek bij een installatiebedrijf.

Vorig jaar stopte het werkproject (Arbeidsmatige Dagbesteding AWBZ) van een zorginstelling waar ik met behoud van Wajong met veel plezier CAD-tekenwerk deed, mede als nuttige tegenprestatie voor de uitkering. Ik tekende in ProgeCAD (IntelliCAD) BHV-plattegronden voor diverse locaties van de zorginstelling en werktekeningen van houten meubels die op de houtwerkplaats werden gemaakt. Nu wil mijn trajectbegeleider mij samen met het UWV binnen elektrotechnische installatie- en ontwerpbedrijven plaatsen op een beschutte werkplek in het kader van de participatiewet. Daar zou ik dan bijv. elektrotechnisch CAD-tekenwerk doen, omdat ik volgens haar in ProgeCAD goede BHV-ontruimingsplattegronden en werktekeningen van houten meubels kan tekenen.

Nu heb ik in de eerste helft van de jaren '90 wel MTS-elektronica gedaan waar ik schema's en PCB-layouts leerde tekenen in Ulticap resp. UltiBoard. Ik heb geen energietechniek, of elektrotechnische installatietechniek gedaan. In mijn stageperiode van de MBO-opleiding liep ik bij een ontwerp- en adviesbedrijf stage om met AutoCAD te leren werken waar ik nog steeds de goede vruchten van pluk. Na de MTS werkte ik vanaf 1996 10 jaar bij een WSW-bedrijf waar ik hoofdzakelijk eenvoudig en geestdodend productiewerk deed. Vanwege mijn autistische stoornis had ik daar veel last van omgevingsprikkels als harde muziek en veel collega's op diverse afdelingen, waardoor ik daar overspannen werd en uitviel. In 2006 kreeg ik een WSW-ondergrensindicatie waarna ik AWBZ-dagbesteding ging doen. Eerst bij een dagactiviteitencentrum, vanaf 2008/2009 bij het bovengenoemde werkproject dat onlangs gestopt is.

Aangezien ik meer dan 20 jaar lang buiten het vakgebied van de elektronica aan het werk ben geweest, vraag ik mij af of ik wel bij een elektrotechnisch installatie zomaar elektrotechnisch CAD-tekenwerk kan doen, terwijl ik helemaal geen opleiding heb gedaan op het gebied van energie- en elektrotechnische installatietechniek. Elektrotechnisch CAD-tekenwerk is toch heel wat anders dan het tekenen van BHV-plattegronden en bouwtekeningen van houten meubels.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
GJ_

Moderator

Op 17 januari 2016 14:23:17 schreef dawmast:...vraag ik mij af of ik wel bij een elektrotechnisch installatie zomaar elektrotechnisch CAD-tekenwerk kan doen,..

Je kunt met diverse CAD pakketten overweg, dus het tekenen op zich zal het probleem niet zijn. Als je, zeker in het begin, niet de engineering hoeft te doen maar je echt alleen bezighoud met het in CAD uitwerken van kladschema's zal het uiteindelijk toch wel goed komen? Ik mag toch aannemen dat er zeker in het begin wel in enige technische begeleiding zal zijn voorzien.
Het bestuderen van bestaand tekenwerk zal je trouwens ook wel veel wijzer kunnen maken.

bprosman

Golden Member

Het bestuderen van bestaand tekenwerk zal je trouwens ook wel veel wijzer kunnen maken.

En je hebt affectie met elektro(nica) (anders zat je niet hier). Denk dat het een leuke stap vooruit is. Denk dat je de BHV plattegronden misschien ook wel gezien hebt. Of heb ik het mis ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Vanwege mijn autistische stoornis had ik daar veel last van omgevingsprikkels als harde muziek en veel collega's op diverse afdelingen,.....

Ik wil je eerst even een compliment geven dat je dit doet, wij hebben ook een autistische zoon dus ik weet wat het is.

Je kan het altijd proberen natuurlijk, mits je er zelf achter staat en het aan kan. Het is wel weer heel iets anders, en je zal best begeleid worden neem ik aan. Als je het niets vind kan je altijd wat anders gaan doen toch.

Ik vindt dit echt top man, petje af. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

op de zaak zitten ook 2 cad tekenaars. 1 heeft 8 jaar installatie ervaring en de andere 1 jaar. die er al langer zit wilde na zijn opleiding tot 1e monteur al tekenaar worden, maar vond zelf ervaring met waar hij over moest tekenen belangrijk. die weet er dus ook veel meer van, zit al net zo lang binnen ondertussen. hetzelfde met de projectbegeleiders die ook tekenen, die hebben ook jaren monteurs ervaring..

juiste pictogrammen en hoe je dingen intekent zijn dingen waar je aan moet wennen. dat is niet op elk bedrijf hetzelfde, de manier van werken.

zoals recent in het nieuws was, zijn diverse grote bedrijven als phlilips op zoek naar mensen met autimsme, dat is een afwijking die ook zeker wel voordelen heeft voor werkgevers. waar die afwijking op bepaalde gebieden minder is, zit er ook een gebied waar autisme juist voordelen biedt. oa het onthouden van dingen op bepaalde manieren wat anderen niet kunnen.

meen dat er bij de bus service lijn in new york ook iemand werkt met autisme, die kent het schema van de ganse busdiensten uit het hoofd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 januari 2016 15:03:32 schreef GJ_:
[...]Je kunt met diverse CAD pakketten overweg, dus het tekenen op zich zal het probleem niet zijn. Als je, zeker in het begin, niet de engineering hoeft te doen maar je echt alleen bezighoud met het in CAD uitwerken van kladschema's zal het uiteindelijk toch wel goed komen? Het bestuderen van bestaand tekenwerk zal je trouwens ook wel veel wijzer kunnen maken.

ProgeCAD 2009 Smart en ProgeCAD 2011 hebben een klassiek AutoCAD-gebruikersinterface uit de tijd van AutoCAD 2000. Hoe het met de nieuwste versies van AutoCAD zit, weet ik niet. Het uitwerken van elektrotechnische kladschema's en het digitaliseren van al bestaande schema's op papier hoeft geen groot probleem te zijn. Waar kan ik bestaand elektro- en installatietechnisch tekenwerk vinden om dat alvast te bestuderen?

Op 17 januari 2016 15:36:00 schreef testmanJuiste pictogrammen en hoe je dingen intekent zijn dingen waar je aan moet wennen. dat is niet op elk bedrijf hetzelfde, de manier van werken.

Zijn er standaardnormen voor de naamgeving van tekenlagen en bestandsnamen waarin je het CAD-tekenwerk opslaat?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Volgens mij is er de NEN5152 als symbolen norm (is deze nog actueel? En ik weet dat er een IEC norm is waar Eplan op gebaseerd is. Weet iemand die?

Het lijkt me meestal ook zo dat je niet vanaf scratch ergens mee bezig gaat. Er zullen al tekeningen aanwezig zijn die je weer als basis kunt gebruiken. Daarmee ben je een stuk sneller op pad, je hoeft immers niet elk detail te weten uit ervaring.
Ik zou het dus zeker niet bij voorbaat al afschrijven.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 17 januari 2016 18:05:01 schreef dawmast:
Zijn er standaardnormen voor de naamgeving van tekenlagen en bestandsnamen waarin je het CAD-tekenwerk opslaat?

Nee, niet echt. Daar zal ieder bedrijf zo zijn eigen ideeën over hebben. Op dat punt kun je dus nooit een achterstand hebben t.o.v. welke andere nieuwkomer binnen een bedrijf dan ook.

Op 17 januari 2016 18:17:40 schreef BJ2:
Volgens mij is er de NEN5152 als symbolen norm (is deze nog actueel? En ik weet dat er een IEC norm is waar Eplan op gebaseerd is. Weet iemand die?

Dat is de IEC60617 waarvan de NEN5152 intussen is afgeleid.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 17 januari 2016 18:55:20 (12%)

O sorry ik denk dat ik de vraag over de lagen verkeerd begrepen heb. Dacht dat je de symbolen norm bedoelde.

paar jaar geleden was er een tekenaar bijgekomen die al kon tekenen, elders geleerd. dat was niet echt makkelijk, want die manier van tekenen die hij hanteerde was heel anders als de rest deed. de rest had tekenen op de huidige werkplek geleerd, dat is altijd makkelijker als iedereen dezelfde methode gebruikt..

meen dat op t werk ,installoffice wordt gebruikt, dat is een programma waar alle taken mee gedaan kunnen worden. vind het zelf niet super, alles is erg omslachtig te gebruiken. heb het deel van dat pakket wat ik gebruik ook merendeels zelf moeten aanleren.

als je oude tekeningen digitaal moet maken is het veel werk doorgaans. van die 80's tekeningen die er niet digitaal zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Aangezien ik meer dan 20 jaar lang buiten het vakgebied van de elektronica aan het werk ben geweest, vraag ik mij af of ik wel bij een elektrotechnisch installatie zomaar elektrotechnisch CAD-tekenwerk kan doen, terwijl ik helemaal geen opleiding heb gedaan op het gebied van energie- en elektrotechnische installatietechniek. Elektrotechnisch CAD-tekenwerk is toch heel wat anders dan het tekenen van BHV-plattegronden en bouwtekeningen van houten meubels.

Ik proef enige onzekerheid bij je, wat overigens terecht is als je iets nieuws tegemoet gaat. Ook probeer je denk ik te peilen of je de juiste man op de juiste plek bent, wat zowel jou als de werkgever ten goede komt als dat inderdaad zo is.

Ik zeg altijd maar: kansen moet je pakken, als je redelijkerwijs gelooft dat je het aankan.

Ik ben zelf ook sinds een paar maanden op een nieuwe plek waar ik veel van mijn "kende en kunde" die in de loop van de jaren best breed is geworden, zie samenkomen. Waaronder het cad-tekenen wat ik aan het oppakken ben. Kan ik het? Ja ik heb wel vaker getekend maar niet elektrotechnisch (paneelbouw), nee soms denk ik dat het niet kan, maar ik ga ervoor en neem de tijd om mezelf dingen eigen te maken. En ik blijf transparant naar de werkgever die ook wel ziet dat ik nieuwe dingen aan het oppakken ben en een positieve instelling heb.

Dus ik zie geen enkele reden om "nee" tegen deze mooie kans te zeggen. Het is altijd je eigen onzekerheid of faalangst die hard "nee" loopt te roepen. De vraag is in hoeverre je naar die stem moet luisteren.

Op 17 januari 2016 20:17:04 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]Ik proef enige onzekerheid bij je, wat overigens terecht is als je iets nieuws tegemoet gaat. Ook probeer je denk ik te peilen of je de juiste man op de juiste plek bent, wat zowel jou als de werkgever ten goede komt als dat inderdaad zo is.

Dus ik zie geen enkele reden om "nee" tegen deze mooie kans te zeggen. Het is altijd je eigen onzekerheid of faalangst die hard "nee" loopt te roepen. De vraag is in hoeverre je naar die stem moet luisteren.

Om onzekerheid en faalangst weg te nemen, is het zeer verstandig om op een beschutte werkplek bij een bedrijf laag te beginnen, om mij vervolgens dan stapje-voor-stapje verder te ontwikkelen. Een eerste stap zou kunnen zijn om eerst in het kader van arbeidsmatige dagbesteding met behoud van Wajong bij een bedrijf te beginnen.

Op 17 januari 2016 15:13:39 schreef bprosman:
En je hebt affectie met elektro(nica) (anders zat je niet hier). Denk dat het een leuke stap vooruit is. Denk dat je de BHV plattegronden misschien ook wel gezien hebt. Of heb ik het mis ?

Elk BHV-plattegrond die ik maak, is altijd wel een uitdaging. Ik moet namelijk, indien nodig, opmeten, goed bepalen waar zich de nooduitgangen, vluchtroutes, BHV-middelen en brandblussers bevinden. En dan is het de zaak om het goed en duidelijk in de CAD-tekening te verwerken.

Op 17 januari 2016 20:17:04 schreef M-i-c-h-e-l:
Ik proef enige onzekerheid bij je, wat overigens terecht is als je iets nieuws tegemoet gaat. Ook probeer je denk ik te peilen of je de juiste man op de juiste plek bent, wat zowel jou als de werkgever ten goede komt als dat inderdaad zo is.

Dus ik zie geen enkele reden om "nee" tegen deze mooie kans te zeggen. Het is altijd je eigen onzekerheid of faalangst die hard "nee" loopt te roepen. De vraag is in hoeverre je naar die stem moet luisteren.

Kansen moet ik nemen. Om onzekerheid en faalangst weg te nemen, is het zeer verstandig om op een beschutte werkplek bij een bedrijf laag te beginnen, om mij vervolgens dan stapje-voor-stapje verder te ontwikkelen. Een eerste stap zou kunnen zijn om eerst in het kader van arbeidsmatige dagbesteding WMO met behoud van Wajong bij een bedrijf te beginnen, waarbij ik dan vanuit de zorginstelling gedetacheerd word. Dus geen arbeidsmatige dagbesteding binnen de veilige muren van de zorginstelling, maar bij een bedrijf.

Het is daarbij erg belangrijk dat collega's bekend zijn met mijn autistische stoornis, zodat zij ook rekening met mij kunnen houden er er ook geen onbegrip en conflicten ontstaan tussen mij en mijn collega's. Verder moet er geen hoge werkdruk en krappe deadlines zijn, omdat ik daar onrustig en gespannen van word. Ik zou dan bijv. tekenwerkzaamheden kunnen doen die anders zouden blijven liggen.

Zou de Koninklijke Marine misschien mij ook een beschutte werkplek kunnen bieden? Mijn interesse en affiniteit gaan ook naar de Koninklijke Marine uit, vooral om de schepen en het varen. Ik ben best wel met marinemannen betrokken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:20:22 (56%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Het lijkt mij een goede zaak om je grenzen goed inde gaten te houden. Doe je goed.

geen idee of de K.M. een plekje voor jou heeft, dat zul je zelf moeten gaan uitvogelen.

Van het CAD-tekenwerk, zoals BHV-plattegronden en elektrotechnisch tekenwerk, is vanaf begin 2016 tot nu toe helemaal niets meer van terechtgekomen en heb ik er ook geen behoefte meer aan om dat te doen. Ten eerste is er geen CAD-tekenwerk meer voor mij gekomen, ten tweede is het namelijk mij te ingewikkeld geworden met al die (veranderende) NEN-normeringen, richtlijnen, tekenstandaarden, enz. waar ik me aan moet houden. Kortom, bij CAD-tekenen komt veel meer bij kijken dan alleen maar in een CAD-omgeving tekeningen maken/bewerken. Op "CAD-bestanden en -tekeningen Rijkswaterstaat" en op "Handboek technische tekeningvoorschriften. Waterschap Hunze en Aa's" kun je bijv. lezen wat er allemaal aan richtlijnen en standaarden komt kijken bij CAD-tekenwerk. Richtlijnen als filenummercoderingen, lagenstructuur, enz.

Bovendien wil ik op mijn werk helemaal niets met elektrotechniek, ICT en elektronica te maken hebben en verloochen ik mijn MTS-opleiding, ik zit immers al meer dan 25 jaar uit dat vakgebied en is mij ook veel te ingewikkeld. Want als ik ergens op een bedrijf zou komen werken met mijn MTS-opleiding, is de kans zeer groot dat ik dan te hoog word ingeschat en ik daardoor met werkzaamheden te maken krijg die mij te ingewikkeld zijn en ik niet eens aan kan. Dat is mij in het verleden wel eens overkomen. ICT en elektronica is voor mij hooguit een hobby.

Sinds 2016 doe ik als arbeidsmatige dagbesteding graag eenvoudige facilitaire en schoonmaaktaken binnen een zorg- en dagbestedingsinstelling. Op maandag- en woensdagochtend doe ik zelfstandig eenvoudige facilitaire taken op een regiokantoor van een zorginstelling. Taken zoals de vaatwasser in- en uitruimen, keuken schoon en netjes houden, koffieautomaat doorspoelen, stofzuigen, deurklinken en trapleuningen schoonmaken i.v.m. Covid-19, enz. Op dinsdagochtend werk ik op een houtwerkplaats op een andere locatie van dezelfde zorginstelling waar ik diverse werkzaamheden doe, vooral schilderwerk. En op donderdagochtend maak ik daar het sanitair schoon. Ik doe deze werkzaamheden met veel plezier.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Als je met plezier je werk kunt doen ,dan is dat het aller belangrijkste .
Want niet iedereen gaat fluitend naar zijn werk. :)

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Schimanski

Golden Member

Als eerste wil ik aangeven dat ik het knap van je vindt dat je zulke persoonlijke informatie met ons deelt. Je verhaal gelezen hebbende denk ik dat het vooral de onzekerheid (kan ik dat wel) in combinatie met faalangst is die je aan het twijfelen brengt.

Elke nieuwe stap is een uitdaging, maar als je hem niet zet kom je nooit vooruit... Met goede begeleiding (mensen met geduld) denk ik dat het wel goed komt en dat je dan achteraf blij bent de stap gezet te hebben.

Ik zou je twijfels vooral bespreken met je begeleider en UWV, je kunt dan ook aangeven dat je het erg leuk zou vinden binnen de KM te kunnen werken. Juist het UWV moet, als beoordelende instantie, kunnen uitzoeken of er mogelijkheden voor een beschutte werkomgeving binnen de KM zijn.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
bprosman

Golden Member

komt veel meer bij kijken dan alleen maar in een CAD-omgeving tekeningen maken/bewerken

Heb ze voor de lol eens bekeken en toch valt het best mee. Een paar zaken (filenamen) zou je kunnen leren of een "spiekbriefje" maken. De lagen kun je in Autocad (of aanverwanten) allemaal voordefinieren. Een hoop "regeltjes' klinkt eng maar maakt het ook wel weer makkelijk(er) om binnen de lijntjes te kleuren.

Overigens is defensie nog wel een graad erger qua regeltjes natuurlijk , daar is zelfs het eten beschreven in een (Dienstgeheim) document.

[Bericht gewijzigd door bprosman op woensdag 24 november 2021 23:13:59 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evelo

Golden Member

Ik zie beroepsmatig heel veel elektro-technische tekeningen langskomen die ik moet nakijken op volledigheid en of ze overeenkomen met de reële situatie.

Meestal begint men met een eerste ontwerp die meegegeven wordt met de monteurs. En bijna altijd moet daar vanalles aan gewijzigd worden. Je moet dus al de meeval hebben dat een monteur dat wil doen en het ook kan op een duidelijke manier voor de tekenaar.
En die tekenaar moet het dan ook weer begrijpen wat de bedoeling is én het juist ingeven in het cad-programma. Fouten zijn heel snel gebeurd met copy-paste en zo.

Diegene die werkelijk foutloos zijn kan ik op 1 hand tellen.
Eigenlijk zijn de meeste gewoon slecht en mag ik er zelf vanalles bijschrijven of corrigeren.
Wat ook een risico is want dan zijn de cad-tekeningen op computer niet meer gelijk aan deze in het verdeelbord. De correcties digitaal doorvoeren wordt meestal vergeten.

Wat ik wil zeggen: leg jezelf niet de allerhoogste eisen op. De rest doet dat ook niet.

@Evelo:

Daarom is het ook zo belangrijk om wijzigingen tijdens installatie- en onderhoudswerkzaamheden direct in bestaande CAD-tekeningen van desbetreffende installaties door te voeren en er niet mee te wachten.

Als ik met zulke fouten van anderen in bestaande CAD-tekeningen te maken kreeg en ik achter hen aan moest vangen om het te kunnen corrigeren, zou ik er horendol van worden. Ben ik blij dat ik geen elektrotechnisch CAD-tekenwerk ben gaan doen op een gewoon bedrijf, ik heb er ook niet eens de elektrotechnische achtergrondkennis en de juiste competenties daarvoor, competenties zoals met anderen samen kunnen werken (opdrachtgevers, andere tekenaars, uitvoerders) en ook onder hoge tijdsdruk kunnen werken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 24 november 2021 21:36:34 schreef Schimanski:Als eerste wil ik aangeven dat ik het knap van je vindt dat je zulke persoonlijke informatie met ons deelt. Je verhaal gelezen hebbende denk ik dat het vooral de onzekerheid (kan ik dat wel) in combinatie met faalangst is die je aan het twijfelen brengt.

Elke nieuwe stap is een uitdaging, maar als je hem niet zet kom je nooit vooruit... Met goede begeleiding (mensen met geduld) denk ik dat het wel goed komt en dat je dan achteraf blij bent de stap gezet te hebben.

Ik zou je twijfels vooral bespreken met je begeleider en UWV, je kunt dan ook aangeven dat je het erg leuk zou vinden binnen de KM te kunnen werken. Juist het UWV moet, als beoordelende instantie, kunnen uitzoeken of er mogelijkheden voor een beschutte werkomgeving binnen de KM zijn.

Over onzekerheid en faalangst gesproken, dat is het gevolg van nare ervaringen in het verleden op werkgebied waarbij ik te hoog werd ingeschat door leidinggevenden en collega's en waarbij ik werk moest doen waarin geen duidelijke structuur in zat.

In het stagejaar van de MTS (1994-1995) moest ik testwerkzaamheden uitvoeren op een stagebedrijf, werkzaamheden die mij niet lukten. Het doel van de stage was om ervaring op te doen in het testen van prototype printplaten. Het bedrijf was een klein bedrijf dat capillaire elektroforeseapparatuur maakte om stoffen op hun chemische samenstelling te onderzoeken. Tijdens die stageperiode moest ik een prototype printplaat van een voedings- en schakelprint van zo’n apparaat van componenten voorzien en testen of het goed functioneerde. Het testen van de printplaten vond ik moeilijk, er waren een aantal fouten die ik niet op kon lossen. Ik wist niet waardoor de fouten veroorzaakt werden, ik had namelijk totaal geen inzicht in deze materie en deze werkzaamheden waren mij ook te hoog gegrepen.

Verder werd ik bijv. op een afdeling van het WSW-bedrijf vanwege mijn MTS-diploma te hoog ingeschat.

In januari 1996 begon mijn loopbaan bij een WSW-bedrijf op de machinale houtafdeling. Het doel was om de CNC-machines op de afdeling te leren programmeren, ik zou dan later meer mogelijkheden hebben op het vrije bedrijf, dacht men. Op de houtafdeling stond ik achter twee CNC-freesmachines. Op de afdeling, vooral bij die machines was er een hoge werkdruk en werd ik erg onrustig. De afdelingschef van deze afdeling beloofde mij dat ik die machines zou programmeren, wat achteraf niet door ging en ook veel te hoog voor mij gegrepen was. Hij dacht: “Daniël Mast heeft MTS gedaan, dus kan hij die CNC-machines wel programmeren. Hij had mij veel te hoog ingeschat en hij wist niet dat ik autisme had met het syndroom van Asperger.

In 1999-2000 werkte ik op een leer- werkbedrijf van de gemeente. Mijn werkleider (afdelingschef) die veel verstand van autisme had, zei dat ik op mijn werk vanwege mijn MTS-diploma niet te hoog ingeschat moest worden. Hij zei dat mijn opleiding niets zegt over mijn werkvloervaardigheden (competenties).

In 2016 kreeg ik als Wajong'er van het UWV geen arbeidsvermogen toegekend, reden daarvan was de WSW-ondergrensindicatie (vermeld in de startpost). Dat betekent dat ik geen recht heb op werkondersteuning door het UWV en ik ook niet hoef te re-integreren. Op "Kan ik hulp bij werk krijgen als ik geen arbeidsvermogen heb?" daarover het volgende:

U kunt alleen begeleiding krijgen van een arbeidsdeskundige of adviseur werk, als 1 van de volgende situaties voor u geldt:

U werkt al.
U krijgt al hulp bij werk van UWV.
U heeft al een voorziening voor werk.
U zit in een traject Individuele Plaatsing en Steun (IPS).

En om bij de Koninklijke Marine te werken, hoe graag ik dat wel zou willen, is echt niet voor mij weggelegd. Want dat is een macho-omgeving waar collega's werken die keihard zijn, geen empathisch vermogen hebben en ook niet het geduld hebben om mij te begeleiden. Bovendien is de werkdruk daar erg hoog.

Randvoorwaarden werk:

Vanwege mijn autisme heb ik behoefte aan een werkplek waarin rekening gehouden wordt met de volgende randvoorwaarden aan de hand van werkervaring die ik in de loop der jaren heb opgedaan:

  • Ik heb behoefte aan werk waar een duidelijke structuur in zit. Structuur in de zin van wat er van mij verwacht wordt en hoe ik mijn taken moet doen. Ook bij voorkeur vaste begin-, collectieve pauze- en eindtijden (dagvenster). Dat wil niet zeggen dat ik alleen maar zeer eenvoudig productiewerk kan doen onder mijn niveau, het mag ook werk zijn dat bij mijn interesses past, zoals CAD-tekenen, tekstverwerken, hand-en-spandiensten, schoonmaak- en facilitair werk en sjouwwerk in een magazijn;
  • Ik heb behoefte aan duidelijke en begripvolle begeleiding en aandacht van werkleiding die mij opvangt en begeleidt als ik ergens mee zit. Ik moet op hen terug kunnen vallen als er iets is, waar ik mee zit. Ook sturing is voor mij belangrijk, om te voorkomen dat ik over mijn grenzen ga;
  • Ik heb een behoefte aan een rustige, een overzichtelijke en een prikkelarme werkplek met weinig collega’s om mij heen en weinig storende geluiden. Ik moet absoluut niet op een grotere, lawaaiige, onoverzichtelijke werkplek gaan werken met veel collega’s om mij heen, want dan krijg ik teveel prikkels binnen en word ik overspannen. Bovendien heeft de werkleiding op een grote werkplek minder tijd en aandacht voor begeleiding van mij, omdat de werkleiding ook al die andere collega’s moet begeleiden. Mocht ik onverhoopt toch op een lawaaierige plek komen, dan graag een afzonderlijke ruimte;
  • Ook luide muziek verdraag ik niet, bij routinematige werkzaamheden vind ik het wel prettig om muziek zachtjes op de achtergrond aan te hebben;
  • Ik moet niet op een werkplek werken waar mensen werken die een grote mond en vieze praatjes of verslavings- en/of gedragsproblemen hebben, zulke mensen kunnen mij vanwege mijn autisme gaan pesten. Ik ben dan door mijn autisme bij zulke collega’s het pispaaltje. Ik kan daar niet mee omgaan, ook kon ik dat niet in het verleden. Verder moet ik geen collega’s om mij heen hebben die zich vervelend en kinderachtig gedragen, zoals met materiaal gooien, vervelend zeuren, anderen pesten, enz. Ik heb behoefte aan collega’s die respect voor elkaar hebben, elkaar in hun waarde laten, ook serieus met hun werk bezig zijn en fatsoenlijk taalgebruik hebben;
  • Geen werkplek met verstandelijk gehandicapten, uit ervaring is gebleken dat ik niet goed met deze mensen kan omgaan. Ik heb behoefte aan een werkplek met collega’s op hetzelfde niveau als ik;
  • Ik vind het belangrijk dat op de afdeling waar ik werk een goede sfeer is tussen de collega’s en de werkleiding en dat collega's elkaar respecteren;
  • De werkdruk mag niet te hoog zijn, ik vind het belangrijk dat ik mijn werkzaamheden op eigen tempo naar vermogen kan doen, zonder dat de werkleiding mij opjaagt om nog meer te produceren of om een bepaalde order op tijd af te krijgen. Kom ik onder druk te staan, dan word ik onrustig en gespannen;
  • Facilitaire zaken, zoals hygiëne, koffie, enz. moeten goed geregeld zijn, of worden;
  • Kortom, het is van groot belang dat ik op een goede werkplek terechtkom. Kom ik op een werkplek die voor mij niet goed is, dan is dat funest voor mijn psychische gezondheid en kan ik binnen een paar weken al overspannen raken en in een depressie terechtkomen.
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
High met Henk

Special Member

In welke regio zoekt u??

EDIT: daar ben ik heel erg onbekend. Qua scheepvaart is dat ook lastig.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 27 november 2021 19:26:38 (61%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik woon in Zuidoost-Drenthe en ik ben tevreden met mijn huidige eenvoudige schoonmaak- en facilitaire werkzaamheden in het kader van arbeidsmatige dagbesteding.

[Bericht gewijzigd door dawmast op zaterdag 27 november 2021 20:08:46 (16%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

zag mn post van 2016, dat is intussen ook wel veranderd op t werk. toen nog 2 man calculatie, nu zijn dat er 6. sindsdien is het personeelsbestand ook wel ruim verdubbeld en op de verlanglijst van de baas staat nog wel het eea aan volk. er komt gewoon meer werk als volk bij.

waar rook was, werkt nu iets niet meer