Fm buitenantenne signaalsterkte meten

Ik ben een beetje aan het experimenteren met FM buitenantennes, anno 2016 nog steeds superieur qua geluidskwaliteit.

Momenteel staat er een Magnum Dynalab ST-2 antenne, op een steigerpijp van een meter of 7/8 in de tuin. De ontvangst is redelijk goed, maar nog niet wat het wezen moet. Mijn tuner heeft een ruwe aanduiding van de signaalsterkte, maar handig is het niet. Er is een standaard 'echte' FM halve dipool onderweg om te testen. Ik wil eerst zeker weten welke antenne het beste is, voor ik een hoogwerker moet laten komen om deze aan de gevel te monteren. Niet dat het zo hoog is, maar onbereikbaar met een ladder / steiger.

Nu kan ik me voorstellen dat er voor dit doel speciale meters zijn, ik kan ze alleen niet vinden. Hoe meet ik de signaalsterkte het makkelijkst en betrouwbaarst?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er bestaan meetontvangers, maar die zijn duur.

Jouw ontvanger kun je uitstekend gebruiken voor vergelijkingen.
Met een zelfgemaakte stappenverzwakker zou je zelfs dB's kunnen meten, door te kijken hoeveel dB extra verzwakking je kunt toevoegen zodat de meter weer hetzelfde aanwijst.

Maar gemakkelijker lijkt het me, als je een RTL-stick aanschaft en SDR# op je pc installeert. Dan kun je van alle ontvangen stations meteen aflezen hoeveel de signaalsterkte bedraagt.

http://www.rtl-sdr.com/about-rtl-sdr/
http://www.rtl-sdr.com/big-list-rtl-sdr-supported-software/

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Het beste is met een spectrum analyzer. Alleen is dat duur en lastig.
Een andere methode is met je tuner en een RF generator en een goede verzwakker. Eventueel i.p.v. de RF generator een 100MHz
oscillator. Eerst tuner aan antenne, signaalsterkte meten. Dan tuner achter verzwakker en die verzwakker zo instellen dat de tuner hetzelfde aangeeft.
Wat voor kabel hangt er aan de antenne?

Of inderdaad een RTL stick.

Schimanski

Golden Member

Voor de SDR stick is ook spectrum analyzer software beschikbaar, zelf ken ik het niet maar volgens mensen bij ons op de radioclub werkt het best aardig.

http://www.rtl-sdr.com/tag/spectrum-analyzer-2/

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

De kabel is momenteel een RG59/U spec, dat is een Amerikaans iets denk ik. Lijkt met gewoon een 75 Ohms kabel met laag verlies.

Dat SDR stick gebeuren is de uitkomst wel denk ik, voor een paar euro wel heel erg veel informatie. Toevallig staat er naast waar de kabel binnen komt een Linux computer, ik ben benieuwd.

edit

Heb er eentje besteld, nu zie ik alleen dat op de stick een female SMA connector zit. Nu zoek ik een verloop van female SMA naar female f-connector, iemand een idee waar ze een converter hebben?

[Bericht gewijzigd door Vale op dinsdag 26 januari 2016 16:57:32 (24%)

Blue Sky

Cableguy

Een female F-connector bestaat niet, dat is een koppelbusje. Als het goed is zit er bij die stick ook een antennetje, anders daar de draad afknippen en die gebruiken als verloop.

Waar rook is, is stroom
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2016 14:35:45 schreef Vale:
De kabel is momenteel een RG59/U spec, dat is een Amerikaans iets denk ik. Lijkt met gewoon een 75 Ohms kabel met laag verlies.

Hoe lang is die kabel? RG59/U is niet echt speciaal, en over langere afstanden kan je beter coax12 of Koka799 gebruiken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
evdweele

Overleden

Het is ook nog de vraag of het verbeteren van een antenne veel uitmaakt.
Het is zo enorm druk op de FM-band dat DXen er niet in zit.
Het middel zou wel eens erger kunnen zijn dan de kwaal; als er meer zenders worden ontvangen wordt ook de kans op onderlinge hinder groter.

Voor een overzicht van alle legale FM-zenders in Nederland http://radio-tv-nederland.nl/index.html

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hugo Welther

Moderator

RG59 is voor VHF en hoger net zo "slecht" als RG58.

Demping bij:
50 MHz 7,9 dB/100m
100 MHz 11,2 dB/100m
200 MHz 16,1 dB/100m
400 MHz 23,0 dB/100m
1000 MHz 39,4 dB/100m

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
evdweele

Overleden

RG59 en RG58 zijn toch ook "dezelfde" soort kabel?
RG59 is alleen 75Ω en RG58 is 50Ω.
De demping stemt overeen en ze zijn beide net zo lek.

Leuk voor korte verbindingen en op plaatsen waar de demping en afscherming er minder toe doet, maar het blijft een low-budget oplossing.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 26 januari 2016 19:46:49 (31%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik dacht al dat dat geen beste kabel was en heb er een uur of 2 Google op toegepast, het volgende gevonden:

Allen op 100 MHz en 100 meter:

- BKE 0806011 4.8 dB
- BKE 0806014 4.9 dB
- Hirschmann KOKA 9TS 5.6 dB
- RG59/U 7.5 dB

De BKE kabels zijn dikker dan de Hirschmann (de 9TS heb ik overal in huis) en hebben speciale connectors nodig, die ik nog niet echt kan vinden. Voor de 5 voudig afgeschermde 0806014 wel een f-connector maar geen IEC female. Voor 4 vouding afgeschermde de 0806011 ook alleen een f-connector, deze kabel is 8.5 mm dik. De 0806011 is bij Conrad niet te krijgen, en zie hem ergens anders ook niet.

0806014:

https://www.bkl-electronic.de/index.php/koaxkabel-5-fach-geschirmt-sch…
https://www.conrad.nl/nl/coaxkabel-75-135-db-wit-bkl-electronic-806014…

0806011:

https://www.bkl-electronic.de/index.php/koaxkabel-4-fach-geschirmt-bes…

EDIT

De kabel die erbij zat is trouwens geen RG59/U, maar een Belden 1613A. Die zit bij 55 MHz al op 5.2 dB.

evdweele

Overleden

Mijn persoonlijke mening is dat je niet al teveel in een FM-antenne en bekabeling moet investeren.
Het gaat uitsluitend om radiozenders in een straal van een kilometer of 25 tot 40 rondom je woonplaats. Verderop worden de frequenties steeds weer herhaald en gebruikt door andere zenders.
Hoe meer van die veraf gelegen zenders je ontvangt, des te beroerder wordt de ontvangst van de lokale zenders.

Een vrijstaand ¼ λ sprietje en een stuk RG59 zal in de meeste gevallen ruimschoots voldoende ontvangst opleveren.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hi Vale,

Welke zenders wil je ontvangen alleen de Nederlandse of ook over de grens?
Let op de Nederlandse fm zenders zijn verticaal gepolariseerd.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Op 26 januari 2016 11:55:49 schreef Vale:
Momenteel staat er een Magnum Dynalab ST-2 antenne, op een steigerpijp van een meter of 7/8 in de tuin. De ontvangst is redelijk goed, maar nog niet wat het wezen moet. Mijn tuner heeft een ruwe aanduiding van de signaalsterkte, maar handig is het niet. Er is een standaard 'echte' FM halve dipool onderweg om te testen.

In NL is de FM polarisatie verticaal dus die dipool moet dat ook..
Last van ruis of wil je veraf gelegen (duitse) zenders ontvangen?

edit: Electron las mijn gedachten, niet meer doen! :-)

Overigens kan lange afstandontvangst heel mooi met een meervoudige richtantenne, onze oosterburen zenden nog wel met horizontale polarisatie uit.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 26 januari 2016 21:24:16 (16%)

RAAF12

Golden Member

Dan kan een FM (gevouwen)dipool verbetering geven, die zijn meestal 300 Ω symmetrisch en moet er balun tussen die naar 75Ω asymmetrisch gaat.
Nog beter (meer gain, kleinere openingshoek) is een dipool met reflector en directors. Wordt niet veel meer gedaan, these days. Verhogen van de mast geeft waarschijnlijk meer winst als er hoge bebouwing in de buurt staat.

evdweele

Overleden

Dat hangt helemaal af van de oorzaak van de ruis.
Het kan zelfs oversturing van de ontvanger zijn door een te sterk signaal, of interferentie met een verderaf gelegen zender.
Dan bereik je juist het tegendeel door een gain antenne neer te zetten.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Deze (wel op z'n kant monteren): http://www.kathrein-scala.com/catalog/HDCA-10_FM.pdf
(wist niet dat kathrein nog steeds bestond)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Ik heb op mijn buitenhuis (Veluwe) een "slappe arnold" of "coax sleeve antenne" als FM-antenne en dat werkt perfect.
Ik heb een 40 stations (incl. piraten) op de FM-band ruisvrij in stereo.

Een "slappe arnold" is een 1/4 golflengte antenne van coax kabel met terug gevouwen braid. In dit geval goede 75ohm coax (geen bouwmarkt).
Deze antenne zit bij mij parallel aan een verticale 5m surfmast getaped.

http://www.uploadarchief.net/files/download/coax_fm-antenne.png
[plaatje geleend van evdweele]

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
joopv

Golden Member

Op 26 januari 2016 11:55:49 schreef Vale:
Ik ben een beetje aan het experimenteren met FM buitenantennes, anno 2016 nog steeds superieur qua geluidskwaliteit.

Op 26 januari 2016 21:42:18 schreef Vale:
Het probleem is inderdaad ruis.

Misschien is een DAB+ ontvanger iets voor je?

* joopv rent weg :)

evdweele

Overleden

:) Die eerste opmerking van de TS verbaasde mij ook al.
In de jaren '60 klopte dit, er kon alleen worden vergeleken met middengolfradio. Door betere (digitale) technieken is er sinds die tijd 'enige' vooruitgang geboekt ;)

Dat DXen (langeafstandsontvangst) in de FM-band mogelijk is is door de overbevolking in die band al heel lang achterhaald.
Voor een soortgelijke discussie heb ik eens het aantal FM-zenders in de provincie Overijssel op een rij gezet.
Er is geen enkele frequentie ongebruikt. Ga je dit over heel Nederland bekijken is het nog erger, dan zie je dat elk kanaal op verschillende locaties opnieuw wordt gebruikt. http://radio-tv-nederland.nl/fm%20zenderlijst.xls

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Misschien een goed idee om een afstembare dipoolantenne volgens het onderstaande schema te bouwen? Heb je nog wat extra preselectie, waardoor je minder last krijgt van (intermodulatie)storingen t.g.v. sterke lokale zenders. De versterker laat je eventueel weg en d.m.v. de koppelwinding L1b en trimer C2 sluit je de afstembare dipoolantene aan op de ingang van je FM-ontvanger.

http://www.uploadarchief.net/files/download/fm-kamerantenneelektuur03-1976.gif

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 27 januari 2016 08:20:53 (11%)

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
evdweele

Overleden

Dat is weer een lapmiddel om het echte probleem te omzeilen.

Met een "slappe arnold" die Hugo Welther hierboven laat zien moet je alle locale zenders goed kunnen ontvangen.
Op voorwaarde dat de ontvanger in orde is en de gebruikte coaxkabel goed is aangesloten.
Met die laatste twee is winst te boeken, alle andere oplossingen verdoezelen het echte probleem.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 januari 2016 08:05:45 schreef evdweele:
Er is geen enkele frequentie ongebruikt. [...]
http://radio-tv-nederland.nl/fm%20zenderlijst.xls

Deze staan niet in de lijst:
91.2 92.7 94.6 95.1 98.8 99.0 100.0 100.6 100.8 102.0 103.7 104.5

Iemand trouwens enig idee waarom niet?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Misschien vanwege coördinatie met het buitenland?
Als ergens vlak over de grens een paal staat van 300 meter en een zender van honderden kilowatts kan dat kanaal niet binnen een straal van x kilometers worden hergebruikt.

Edit:
Het kan ook zijn dat deze frequenties niet door iemand zijn "gekocht".

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 27 januari 2016 11:28:10 (15%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.