Dell laptop Inspiron N7010

Ik heb een oudere 17 inch Dell laptop model Inspiron N7010. Dell model no. 7010-1682. Hoewel op leeftijd voldoet deze nog prima aan onze eisen, ware het niet dat er opstartproblemen zijn opgetreden.

Vrijwel direct na het opstarten geeft de laptop 8 piepen, hetgeen een indicatie voor problemen met het display is. Om een lang verhaal kort te maken: ik vermoed uiteindelijk dat het niet in de display of kabelverbindingen zit, maar een probleem met een soldeerverbinding op het moederbord is. Vermoedelijk de grafische kaart.

Is zo'n brakke soldeerverbinding te vinden en te fixen? Het moederboard 10 minuutjes in de oven bij 180 graden zal er wel toe leiden dat de componenten aan de onderkant eraf vallen, toch?

EricP

mét CE

Alleen smelt bij 180oC je soldeer'tin' niet. Zeker niet als het loodvrij is.

Op 28 januari 2016 18:05:20 schreef EricP:
Alleen smelt bij 180oC je soldeer'tin' niet. Zeker niet als het loodvrij is.

Als de oventemperatuur het enige probleem was, dan was ik een gelukkig mens.

Ik werk zelf in de ICT, niet geschoten is altijd mis.

Ik repareer regelmatig laptops door de oven op 300Ç te verwarmen en een moederbord of videokaart voor een minuut of 8 te verhitten.

zorg in iedergeval dat de print stabiel ligt. heb ooit eens gehad dat een print van een schaaltje afgleed en ik meteen een kale print overhield :P

EDIT: wat typvoutjes verbeterd :P

Hoi, Weet je wat het is? , meer water dan vis?

Ik heb niet veel verstand van computers, maar dit zou het moederboard moeten zijn:

http://www.aliexpress.com/item/Laptop-motherboard-CN-0V20WM-V20WM-for-…

Nou is het misschien een hele domme vraag, maar ik begrijp uit de omschrijving dat de graphics card "non-integrated" is. Ik weet niet goed wat dat is. Betekent dit dat het een losse cq uitwisselbare kaart is, die ik er uit kan schroeven en apart kan bakken? Of zitten de componenten gewoon op het moederboard gesoldeerd en heeft dat non- integrated slechts betrekking op gebruik van RAM geheugen?

RAAF12

Golden Member

Er staat verderop (scrollen) dat de VGA non integrated is, dat betekent dat er een DELL VGA card op het moederbord moet.

Op 28 januari 2016 23:11:07 schreef RAAF12:
Er staat verderop (scrollen) dat de VGA non integrated is, dat betekent dat er een DELL VGA card op het moederbord moet.

Dat er staat dat de VGA non-integrated is, dat had ik ook gezien en mijn vraag was wat dat betekende. Inmiddels weet ik dat het non-integrated slaat op het RAM geheugen. Deze GPU heeft zijn eigen RAM, maar zit op het moederboard en niet op een aparte kaart. Dit betekent dus dat ik om de GPU te bakken het hele moederboard in de oven moet stoppen.

Eerste foto links van de CPU positie zit vlgs mij de GPU. Dat grote zwarte vierkant.

miedema

Golden Member

Vertel dan ook even hoe......

groet, Gertjan.

Op 30 januari 2016 16:49:24 schreef miedema:
Vertel dan ook even hoe......

groet, Gertjan.

Ah, ik dacht al dat er niet veel interesse in het onderwerp was, gelet op het beperkte aantal reacties.

Ik heb het moederboard 8 minuten gebakken op 200 graden Celsius, zoals in veel filmpjes op Youtube getoond en grofweg zoals hier beschreven: http://www.computerrepairtips.net/how-to-reflow-a-laptop-motherboard/

Met het aanbrengen van de koelpasta bij de montage van de heatsink heb ik nog wat zitten klooien. Ik had dat nog nooit gedaan en had die in eerste instantie te dun aangebracht, waardoor er onvoldoende contact tussen de chips en de heatsink was. De laptop start dan op, maar schakelt binnen 5 seconden weer uit. Oververhitting van een of meer van de processoren. Ik wist niet dat zo snel ging. Enfin, spul weer open, grotere klodder koelpasta, probleem opgelost.

Inmiddels ruim 5 maanden verder en de laptop werkt nog steeds zonder problemen. Ik had dat eigenlijk niet verwacht.

Tidak Ada

Golden Member

Zit de GPU dan niet onder dat blikje in de eerste foto? Ik heb jaren geleden ook eens een Inspiron gehad met problemen met de grafische kaart. Die zat ook onder zo'n blikje. Ik moet ergens nog het koelprofieltje ervan hebben liggen. De rest was het slopen niet waard.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn ervaring is dat die dingen vroeg of laat weer stuk gaan.
Ik heb een oudere laptop nu al een keer of 3 gefixt door het mobo 10 minuutjes in de oven te leggen op 220°, maar hij gaat steeds weer stuk, en steeds sneller (laatste keer heeft ie twee weken gewerkt geloof ik).

Zou ik 'm op 300° moeten verwarmen? Het lijkt me inderdaad mogelijk dat het (loodvrije) soldeersel niet smelt. Maar ik heb (buiten Outblast hierboven) nog niemand gezien/gehoord die dat aanraadt, alle tutorials op 't internet spreken over +- 200°.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 januari 2016 21:47:38 schreef 0utbla$t:
Ik werk zelf in de ICT, niet geschoten is altijd mis.

Ik repareer regelmatig laptops door de oven op 300Ç te verwarmen en een moederbord of videokaart voor een minuut of 8 te verhitten.

Dat is géén repareren maar oplappen tot de brosse verbinding na een aantal dagen/weken/maanden/jaren weer breekt (afhankelijk van je hoeveelheid geluk, de constructie en variabelen rondom het ovenwerk). Reflowen moet je eigenlijk gericht met een heteluchtbout en flux doen zodat het heter kan op de plaats waar het nodig is, niet te lang warm blijft en de boel goed kan vloeien. Het IC verwarmen tot je het kan laten schommelen, dan heeft het soldeer duidelijk gevloeid al kan het zijn dat bij grote chips de binnenste balletjes geen flux hebben gezien. In geval van twijfel ook reballen of chip vervangen.

Ik zie nu dat OlivierS hierboven ook al schrijft dat het oplapwerk is. Overigens zal er bij 300 graden wel het nodige aan plastic onderdelen beginnen te smelten vermoed ik? Het is niet voor niets dat er in de "tutorials" met lage temperaturen wordt gewerkt. De naam tutorials vind ik zelf wat hoog gegrepen want je leert er maar weinig van. Je kunt je tijd op youtube beter besteden aan de kanalen van iPad Rehab en Louis Rossman. Die doen de hele dag niet anders dan aan moederborden solderen en leggen ook uit waarom iets zo is en hoe het werkt.

Terug naar de TS: erg net resultaat dat het na 8 maanden nog werkt! Toevallig een nVidia chip?

Met die heat sink en pasta zal wel iets niet goed op zijn plek gezeten hebben de eerste keer; pasta moet alleen een laag van een aantal micron vormen tussen de beide oppervlaktes om oneffenheden op te vullen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 juli 2016 23:42:51 schreef maartenbakker:
[...]Dat is géén repareren maar oplappen tot de brosse verbinding na een aantal dagen/weken/maanden/jaren weer breekt (afhankelijk van je hoeveelheid geluk, de constructie en variabelen rondom het ovenwerk). Reflowen moet je eigenlijk gericht met een heteluchtbout en flux doen zodat het heter kan op de plaats waar het nodig is, niet te lang warm blijft en de boel goed kan vloeien. Het IC verwarmen tot je het kan laten schommelen, dan heeft het soldeer duidelijk gevloeid al kan het zijn dat bij grote chips de binnenste balletjes geen flux hebben gezien. In geval van twijfel ook reballen of chip vervangen.

Terug naar de TS: erg net resultaat dat het na 8 maanden nog werkt! Toevallig een nVidia chip?

Ik heb zo'n vermoeden dat het inderdaad oplapwerk is. Mijn AMD HD6850 heb ik er ook nieuw leven mee gegeven... voor exact een week.

Ik heb echter niet de mogelijkheid om het 'degelijk' op te lappen, en meeste andere amateurs ook niet: bij dit soort laptopproblemen gaat het vaak om de videochip, en dikwijls om een nVidia chip uit de 8000M-reeks (dat was bij mij ook zo, een 8400M geloof ik).
Die zit dan op een BGA. Daar kan ik echt niet aan solderen.

Ik ben blij dat ik de levensduur van het toestel nog een dik jaar kunnen rekken heb met deze truuk. Het was eerder een soort van 'baat het niet, dan is het maar zo'-mentaliteit.

@ Tidak Ada: nee, de GPU is dat zwarte vierkant. Foto is van onderkant moederboard, nadat ik de heatsink eraf had geschroefd.

@maartenbakker: ik heb er niet op gelet welke chip het is. In de 90's heb ik in de defence & aerospace industrie gewerkt en dan pik je toch wat op over printplaatproductie. Daarom was ik ook sceptisch over het bakken van een moederboard in een huishoudoven. Bij mij was het ook een geval van baat het niet, dan schaadt het niet. Gelet op de leeftijd van de laptop wilde ik niet investeren in de kosten van een professionele reparatie. Hij hoeft geen 10 jaar meer mee te gaan. Ik was al lang blij dat de componenten aan de onderkant er niet afvielen en ik de laptop weer kon opstarten en een back-up kon maken, want het maken van back-ups is iets wat bij mij verslapt als het goed gaat. Dat het nu al weer ruim 5 maanden werkt had ik ook niet verwacht en dat wilde ik graag met jullie delen.

@OlivierS: Mogelijk speelt de oven die je gebruikt ook een rol. Ik heb een Boretti heteluchtoven. 200C is heet zat. Heter, en er gaan dingen smelten die je niet wilt. Ik zou eerder een wat langere baktijd proberen, dan een hogere temperatuur. Dat het vaak de videochip (GPU) is snap ik wel. Dat ding wordt binnen seconden gloeiend heet en als dat maar vaak genoeg warm en koud wordt, dan gaan de soldeerverbindingen kapot.

Shiptronic

Overleden

Hier een video van louis waarom een bga reflowen werkt maar niet de oplossing is : https://www.youtube.com/watch?v=20H-XUvI9iI

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Reballing a dead horse, prachtige titel weer. Alleen dat gaat dan weer over flipchips die inwendig onderbreken (een van de problemen waar nVidia om bekend stond maar die ook vast wel vaker voorkomen). Als de chip gewoon slecht op de print zit (bijvoorbeeld door mechanische spanningen en torderen - denk aan telefoons, laptops, moederborden met te zware koelers die eraan hangen) dan kan reflowen en reballen wel duurzaam helpen.

Als ik het zo eens bedenk, dan kan het best dat bakken op 200 graden voornamelijk invloed heeft op het inwendige van flipchips. Dat is dan ook meteen een reden dat het niet altijd werkt. Het kan ook nog wel invloed hebben op de echte solderingen (die smelten niet maar kunnen wel zacht en/of bros worden) dus je weet dan alsnog niet waarom het heeft geholpen als het helpt en als het voor de flipchip helpt kan het alsnog de solderingen minder betrouwbaar maken. Je moet dus echt geluk hebben.

@Kilian: ik snap je overweging volkomen, het is de enige manier die je zonder gereedschap toe kunt passen (nouja, soms werkt iets ergens tussen proppen om druk op de print uit te oefenen ook wel). Ik voer meer een beetje uit tegen outbla$t die beweert dat het om een reparatie gaat. Da's een tikkie misleidend en iemand die in "de ICT" werkt hoort daar inzicht over te verwerven dus beter nu dan wanneer de klanten de apparatuur door het raam komen smijten of stilletjes beslissen naar de volgende te gaan of erger nog: iets dat echt te repareren is, ook niet meer laten repareren (*). Als je zoiets doet moet je weten dat het een laatste redmiddel is voor als er geen alternatieven zijn. Net als het regenereren van een beeldbuis bijvoorbeeld.

(*) Grappig, net nu ik dit getypt heb begint Louis in zijn filmpje ook een soortgelijke redenatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

8 maanden en zo'n 150 starts verder en het probleem is terug. Is me niet tegengevallen, voor iets waar ik niet veel van verwachtte. Dit keer gelukkig wel een backup kunnen maken. Als ik tijd heb zal ik nog eens een poging wagen met hete lucht, verfafbrander. Kijken wat er dan gebeurt.

Is dit een nVidia chip, waar jullie het over hadden? ATI 1019 staat er op.

[Bericht gewijzigd door Kilian op dinsdag 27 september 2016 16:01:50 (17%)

Shiptronic

Overleden

Dat bakken om iets aan de praat te krijgen is maar goed voor 1 ding:
Apparaat weer opstarten en alle data die je nodig hebt eraf halen, daarna enkeltje kliko ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 27 september 2016 17:45:29 schreef Shiptronic:
Dat bakken om iets aan de praat te krijgen is maar goed voor 1 ding:
Apparaat weer opstarten en alle data die je nodig hebt eraf halen, daarna enkeltje kliko ;)

Dat houdt geen steek. Waarom zou je je moederbord willen herstellen om de data te redden? Dan sluit je je harde schijf toch gewoon ergens anders op aan?

maartenbakker

Golden Member

Op een nVidia-chip zal geen ATI staan want dat zijn concurrenten. 1019 is de productiedatum, er staan nog veel meer andere nummers op waar je wel wat aan hebt. Ik gok het onderste in dit geval.

Ik heb even geen tijd, dus je zult zelf moeten uitzoeken of dit dan toch de chip is waar het om gaat (goed nieuws denk ik, bij ATI zijn geen structurele problemen met de flipchipconstructie geweest dus grote kans dat solderingen het probleem zijn) of dat er toch ook nog ergens een nVidia-chip opzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het kader van de wetenschap heb ik het moederboard op proppen aluminiumfolie netjes waterpas gelegd. Daarna het board afgedekt met aluminiumfolie en daarin een gat gemaakt ter plekke en grootte van de GPU, want naar mijn idee zat het probleem in de GPU en niet ergens anders op het board. Daarna de chip eerst 2 minuten voorverwarmd met een elektrische verfafbrander op de stand 260 graden C en daarna 2,5 minuut op 400 graden C.

De laptop werkt weer.Ik ben benieuwd hoelang het deze keer goed gaat.

Omdat ik het zelf ook altijd interessant vind om feedback van themastarters te lezen, hierbij weer een update:

Na de actie met de verfafbrander eind september was het probleem gisteren weer terug. Bijna 4 maanden heeft het gehouden.

Vandaag de verfafbrander opnieuw ingezet en het werkt weer. Eens kijken hoe lang deze keer en of het probleem met de GPU ook hier steeds sneller terugkomt.

Hoewel het, zoals in deze thread al herhaald aangegeven, geen permanente oplossing is, ben ik toch niet ontevreden: Ik houd deze oude laptop nu al een jaar langer in de lucht, sinds het probleem voor het eerst opkwam.