BF256C

Hi,

Ik wil verlichting maken in een paar lgbtreintjes. Nu heb ik aan de voorkant 2 (2*3v)leds gemonteerd met een spanningsregelaar (6v) en werken de leds als de trein naar voren rijdt. Om het knipperen tegen te gaan ( slecht contact spanning op de baan) heb ik een elco 220F ertussen gezet.
alles werkt prima.

Nu vroeg ik mij af kan ik ook een BF256C gebruiken om de stroom te knijpen naar de leds?

Of branden de leds dan door, omdat de spanning op de baan tot 18v kan zijn. ( de trein rijdt max op 18v)

alvast bedankt.

Arco

Special Member

Met een spanningsregelaar gaat niet werken, leds moeten een constante stroom hebben. Met fet kan of met transistor.
(rode led mag ook een zener zijn, 47 Ohm weerstand bepaalt stroom)

code:


           .------o------------- +12v
           |      |
          .-.     |
     2k2  | |     V ->   LED 
          | |     -
          '-'     |
           |      |
           |    |/
           o----|     BC547C
           |    |>
           |       \
           |        |
           |       .-.
     Led   V ->    | |  47 Ohm 
     rood  -       | |
           |       '-'
           |        |
          ===      ===
          GND      GND
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi ik heb nu als spanningsregelaar een 78L06 ertussen zitten. 2 leds erop van 3v dus das 6v samen. werkt prima

ondertussen verder gegoogeld

https://www.youtube.com/watch?v=hCZ2UAWOwfw#t=1170 9:28 begint het

De spanningsregelaar vervangen voor een bf256c werkt dus.

voordeel is dus dat de spanningsregelaar ertussen uit kan en na de bf256 gelijk een led kan.

Arco

Special Member

Alleen een spanningsregelaar is niet prima...
Nogmaals, een led moet je met constante stroom sturen, met constante spanning gaat 'ie vroeger of later kapot.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 februari 2016 11:45:52 schreef Arco:
Alleen een spanningsregelaar is niet prima...
Nogmaals, een led moet je met constante stroom sturen, met constante spanning gaat 'ie vroeger of later kapot.

ok ik zal er een weerstandje bijzetten.

Een LED kan goed werken met een constante spanning zonder weerstand als je in het juiste deel van de I/U curve gaat zitten
Het is alleen veel kritischer omdat een kleine verandering in de spanning al een grote verandering van de stroom kan betekenen.
Bovendien stijgt de stroom als de temperatuur hoger wordt.
Zelf heb ik al jaren een witte LED op 2 AA cellen als sleutelgatverlichting.
Dat was destijds een voorlopige oplossing, maar het werkt nog steeds dus laat ik het gewoon zo.

Arco

Special Member

Meestal worden voor dat soort toepassingen CR2032 of LR44 celletjes gebruikt. Die hebben door hun hoge interne weerstand een zelfregulerende werking.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leds zitten erin. Gemonteerd met een spanningsregelaar, volgende keer met een bf256c. Er zitten in voor en achter een 560ohm weerstand tussen, het licht was te fel.

http://matrex-online.nl/bestanden/lgb/3041%20licht/2016-02-11%2015.02.…

RAAF12

Golden Member

Wellicht dat het met twee zuinige LED's in serie ook nog werkt, heb je twee voor resp. achterlichten. De JFET mag maar een beperkte stroom hebben. Overigens is die BF256 verouderd verklaard, niet elke winkel zal die nog verkopen.

Op 11 februari 2016 20:00:51 schreef RAAF12:
[bijlage]

Wellicht dat het met twee zuinige LED's in serie ook nog werkt, heb je twee voor resp. achterlichten. De JFET mag maar een beperkte stroom hebben. Overigens is die BF256 verouderd verklaard, niet elke winkel zal die nog verkopen.

Hoe heet zijn vervanger dan? Dan kan ik daar naar uitkijken..

Arco

Special Member

Met de BC547 schakeling kun je de stroom ook nog instellen. (en die is overal te koop)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 11 februari 2016 20:02:48 schreef matrex-online:
[...]

Hoe heet zijn vervanger dan? Dan kan ik daar naar uitkijken..

Er zijn er vele, deze bijv. http://nl.mouser.com/ProductDetail/Fairchild-Semiconductor/2N5457/?qs=… Haha, die is ook al obsolete verklaard....

Deze zijn nog wel leverbaar, zo te zien

Met draadaansluitingen (geen SMD)
http://nl.mouser.com/Semiconductors/Discrete-Semiconductors/Transistor…

EricP

mét CE

een elco 220F ertussen gezet

Dat zal een beste bonk elco zijn... En ik mag hopen dat je hem 'erover' hebt gezet en niet 'ertussen'. Alhoewel... Voordat 220F geladen is, gaat dat ook wel weer een tijd goed :)

Die bf256c oplossing is leuk, maar als je LEDs te helder branden, dan heb je er niks aan. Inderdaad, zoiets als het schema van Arco. Het trucje daar is dat de basis op een min of meer gedefinieerde spanning ligt. Je emitter zal een 0.6V lager moeten liggen om de tor te laten geleiden. Daarmee is de spanning over de R van (in het voorbeeld) 47Ω bekend en daarmee de stroom. Aangezien die stroom (voor het grootste deel) door de collector loopt, heb je hiermee een stroombron. 'Instellen' doe je door de emitterweerstand te veranderen.
Let wel even op de dissipatie. Met 18V zal het nog wel los lopen (als je max. 20mA door een LED wilt jagen), maar (net zoals met die bf256) ff in de gaten houden als de spanning nog wat hoger wordt (is die 18V AC of DC??)

Op 12 februari 2016 07:11:09 schreef EricP:
[...]Dat zal een beste bonk elco zijn... En ik mag hopen dat je hem 'erover' hebt gezet en niet 'ertussen'. Alhoewel... Voordat 220F geladen is, gaat dat ook wel weer een tijd goed :)

Die bf256c oplossing is leuk, maar als je LEDs te helder branden, dan heb je er niks aan. Inderdaad, zoiets als het schema van Arco. Het trucje daar is dat de basis op een min of meer gedefinieerde spanning ligt. Je emitter zal een 0.6V lager moeten liggen om de tor te laten geleiden. Daarmee is de spanning over de R van (in het voorbeeld) 47Ω bekend en daarmee de stroom. Aangezien die stroom (voor het grootste deel) door de collector loopt, heb je hiermee een stroombron. 'Instellen' doe je door de emitterweerstand te veranderen.
Let wel even op de dissipatie. Met 18V zal het nog wel los lopen (als je max. 20mA door een LED wilt jagen), maar (net zoals met die bf256) ff in de gaten houden als de spanning nog wat hoger wordt (is die 18V AC of DC??)

sorry moet 220Uf zijn.

spanning is 18v DC

EricP

mét CE

220μF (of het een keer correct neer te zetten) past al een stuk beter :). 18VDC is een rare waarde in mijn beleving. 18VAC ken ik wel, dat wordt bij DCC gebruikt (en ja, de locs zelf rijden op gelijkspanning). Dat gaat dan ook wel weer goed, omdat dat 18Vtt is en niet 18Veff - maar het blijft wisselspanning. Maakt in deze context niet zoveel uit, het spul komt niet boven de 18V.

Maar goed... Kijk eens of je een kleine PCB kunt maken met 2 weerstanden, een zeker oid. en een torretje. Kun je mooi experimenteren met de stroom die de LEDs op de door jou gewenste sterkte laat branden en als je weet wat dat is, boel solderen en klaar. Hoeft niet groter te zijn dan 1cm2 en als je het double sided doet kan het nog kleiner. Je probleem (qua omvang) gaat zitten in dissipatie - als je met 18V voedt en 6V in 2 LEDs kwijt raakt, heb je nog steeds 12V met 20mA, zijnde 240mW die je ergens kwijt moet.
Als je je 220μF dan op hetzelfde printje zet, wordt het iets groter, maar in een rijtuig zal dat niet echt een probleem zijn.

miedema

Golden Member

Die bf256c oplossing is leuk, maar als je LEDs te helder branden, dan heb je er niks aan

Ook bij een FET stroombron is de stroom eenvoudig in te stellen.
Gewoon een weerstandje om de source-drain spanning in te stellen:
http://www.miedema.dyndns.org/fmpics/Circuits_online/FET-stroombron-instelbaar.gif
De beste manier om een FET stroombron te dimensioneren is om eerst een FET te zoeken met een Idss in de buurt van de gewenste stroom. (Idss is de stroom die loopt als de gate aan de source is gelegd)
Blijkt dan de stroom te hoog te zijn, dan met weerstandje aanpassen.
Hoe groter de weerstand, hoe lager de stroom, maar ook hoe hoger de minimale spanning waarop de stroombron nog goed werkt. Vandaar eerst de juiste FET uitzoeken, en bijregelen met het weerstandje.

Groot voordeel van de FET stroombron is dat je minder componenten hebt. De 2 componenten soldeer je zo op de plek waar anders het voorschakelweerstandje van het LEDje zit. Bij de transistor oplossing gaat dat met 4 extra componenten lastiger.

Verder vindt ik het onelegant van de transistor oplossing dat je eerst stroom door een LED moet laten lopen om vervolgens een LED te laten branden :-)

Nadeel van de FET oplossing is dat er flinke spreiding in de FETjes zit. Je moet dus altijd even testen en bijtunen. (als je tenminste precies een bepaalde stroom wilt hebben.)

groet, Gertjan.