Inductie vermogenmodule EGO 75.470.061

de igbt's kunnen veel vermogen hebben, maar toch klappen ze door zo nu en dan bij die EGO regelingen zonder wisselfunctie tussen de pitten. ik heb zitten denken aan de panbodem welke niet geschikt is voor inductie maar er wel mee werkt. echter dat vind het fornuis dat niet leuk dan..

de spoel doet niks zonder pan erop, je voegt eigenlijk de ijzerkern toe aan de spoel. een te goede ijzerkern raakt verder in verzadiging en laat de sturing klappen door de hogere stroom..

wat ook kan is dat de condensatoren in serie met de pitten in nieuwe toestand een lagere interne weerstand hebben waardoor de stroom te hoog oploopt. eenmaal langer gebruikt en warmer geworden loopt de interne weerstand wat terug waardoor de igbt ook beter begrenst op hoge stroom. op de hoogste stand heb je het snelste de igbt stuk, zeker als de fan de koelblokken niet goed kan koelen omdat de lade onder het fornuis de koeling blokkeert. een warme halfgeleider gaat sneller stuk als een koude..

de regeling van 2 igbt's per pit is er al een jaar of 12 denk ik. van een inductiefornuis uit 2004 wat dagelijks wordt gebruikt is nog nooit een print stuk geweest dat ik weet. dat fornuis ( ook een miele ) zit op kracht aangesloten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is een beetje duidelijker voor me geworden waarom ze er uitknallen die IGBTs.. In sommige gevallen nemen ze een zodanig grote pan dat de beide pitten inductief worden geraakt en dat vinden de torren niet zo leuk!!!

Veel ervaring met inductiekookplaten heb ik niet, maar in tegenstelling van testman schrijft, dat die igbt's veel vermogen kunnen hebben, ben ik niet geheel akkoord.
Een 247 behuizing is geen goede behuizing, veel te klein voor wat ze moeten dissiperen en worden waarschijnlijk tegen hun limiet gebruikt om de kosten te drukken.

Die igbt blokken in FO's zijn veel beter en zitten ook nog eens vol gel, maar in deze toepassing niet handig en kostelijk.

LDmicro user.

ik doelde meer op het feit dat ze 56A bij 25 graden kunnen hebben. niet wat de behuizing kan dissiperen.. het is ook geen vermogen stoken, maar schakelpulsen.

echter hebben ze ook nog een siliconen plaatje erachter zitten dus koeling is niet super.

dat van die pannen over 2 pitten zou ook goed kunnen, dan zou je vaker 60x60cm fornuizen stuk hebben als de 60x90cm fornuizen wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 februari 2016 19:30:05 schreef testman:
ik doelde meer op het feit dat ze 56A bij 25 graden kunnen hebben. niet wat de behuizing kan dissiperen.. het is ook geen vermogen stoken, maar schakelpulsen.

echter hebben ze ook nog een siliconen plaatje erachter zitten dus koeling is niet super.

dat van die pannen over 2 pitten zou ook goed kunnen, dan zou je vaker 60x60cm fornuizen stuk hebben als de 60x90cm fornuizen wrs..

Het valt me nu wel op dat veel van die fornuizen die nog zo jong zijn en die sneuvelen (bij Miele althans) van die powerflex toestanden zijn. De kookvlakken liggen daar gigantisch dicht bij elkaar, net omdat ze ook moeten geschikt zijn om een enorme grote kookpan aan te sturen.

Ook Miele laat zijn platen elders maken en dus niet meer van die hoge kwaliteit meer.Net zoals koelkasten= Liebherr.

Das al jaren zo. Printplaten zijn immers bijna altijd van Ego. Enkel de prijs blijft wel Miele. Ooit modules geweten die quasi identiek waren en bij de concurrentie maar een vierde kostten.

Momenteel zelf wel een (keramisch) kookvuur van Miele liggen, maar geen haar op mijn lijf denkt daaraan om daar ooit een nieuwe Miele in te leggen. Terwijl ik bvb voor wasautomaten niet twijfel. Maken ze zelf en kwaliteit is, megaande met de tijd, behoorlijk goed.

Koeling hebben ze toch altijd door Liebherr laten maken? Uitgezonderd een jaar of tien terug eventjes door Bosch...

Klopt, koelkasten zijn ook even van Bosch geweest, maar ook eigen productie geweest en vanuit de gaggenau fabrieken ook geproduceerd geweest

Hier de Miele versie defect na 8 jaar.

2x de transistoren 40N60 defect + gelijkrichter.
Gelijkrichter was makkelijk bij Farnell te krijgen.
De transistoren zijn uit produktie en daarom op ebay moeten zoeken.
Werden vlot geleverd (1 week) vanuit Hongarije voor ongeveer 20€ incl verz.
Moeilijkst van al vond ik nog het terugzetten van de klemmen om de transistoren en gelijkrichter op de koeplaat te klemmen :-)

Eloc's in de voeding ook gecontrolleerd en jawel ook hier 2 stuks die bol stonden. Beide elco's 220uF ook vervangen.

Na vervangen van deze onderdelen kunnen we weer fijn koken. Hopelijk doet ie het nog een tijdje.

Dank aan iedereen voor de info en om me te overtuigen geen vervangtypes te gebruiken en even te wachten op een levering via ebay.

Ik denk dat ik weinig kan toevoegen met nog een setje foto's.
mvg,
Dirk

Onlangs liep (of loopt) er nog zo'n topic over een Miele inductieplaat.
Wat ik me altijd afvraag is waarom die IGBT's kapot gaan. Dat er elco's bol staan is een uitzondering (behalve die in de voeding van platen uit 2008), maar daar gaan de igbt's niet van kapot.

Ik heb het al vaker horen zeggen dat de kookplaat weer werkt na vervangen van die eindtrappen. Gaan echter toch nooit zomaar stuk...

Ik heb sinds gisteren ook defecte kookplaat van Miele.
Linkse deel werkt niet (FE35)
Baantje doorgebrand aan de zekeringhouder op de print.
IGBT's van 1 van de 2 platen staan in kortsluiting. Op de gelijkrichter meet ik nergens sper. Alles in kortsluiting? Zenerdiodes rondom lijken nog goed of vervang ik deze ook het best?

1 Elco staat beetje bol maar vind nergens erop zijn waarde in µF terug.

Zou ik ook IGBT van de nog werkende plaat vervangen?

Bedankt voor feedback

Elco vergelijken met andere plaat, maar vervang die eerder dan de IGBTs.IGBTs kunnen erg slecht tegen spikes vanaf de voeding...

Op 28 januari 2020 19:17:47 schreef smd:
Elco vergelijken met andere plaat, maar vervang die eerder dan de IGBTs.IGBTs kunnen erg slecht tegen spikes vanaf de voeding...

Ok bedankt voor de hulp!