Alternatief voor een 6V 2.4Ah loodaccu?

In het kader van 'weggooien kan altijd nog' heb ik een Powerfix Profi Akku-handstrahler, waar een defecte loodaccu in zit.

Dit is echter een 6V 2.4Ah variant. Een LT625 van xinshun om precies te zijn. De maatvoering is kritisch, een grotere 6V 4Ah variant past bijvoorbeeld niet.

Ik kan deze kleine accu nergens meer verkrijgen. Iemand een idee wat ik als alternatief zou kunnen gebruiken en/of waar deze nog te verkrijgen zijn?

In Google lijk ik toch de nodige webstores te vinden die deze accu nog in het assortiment hebben. Helaas wel alleen buitenlandse websites.

Misschien zijn er scooteraccu's die passen. Die zijn meestal ook 6 volt en een paar Ah's. Schiet eens een scooterwinkel binnen met je accu om te vergelijken.

maartenbakker

Golden Member

De bijgeleverde lader is er meestal een voor nikkel-accu's, vandaar dat de loodaccu ook niet echt het eeuwige leven heeft in die dingen. Je zou 5 NiMH-cellen in serie kunnen zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Na bestellen bij de Lidl ? anders mooie LiPo erin ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ziet er goed uit, op 3mm na maar dat kan misschien nog wel? Ondanks dat ik meldde dat zulke laders meestal beter geschikt zijn voor Nikkelbatterijen, loont het wel om even te controleren wat de lader zegt en doet. In het ergste geval even een weerstandje in serie met de laadaansluiting zetten om de stroom te begrenzen, meer voor de levensduur van de lader als voor die van de accu's.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

laden zonder begrenzing en ontladen met 4A is wat die accu's nekt. zeker het laten staan in lege toestand is funest..

heb er ooit eens 5AH nicd cellen ingezet, dat werkte prima, echter na een tijdje konden ook die cellen niet meer tegen de ontlaadstroom van die 50W halogeenpit, 8A was teveel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou bij Hobbyking een 3S accu kopen die er inpast. En een Ebay (ik zelf haal hem bij mij uit de shop-voorraad... :-)) stepdown die de stroom aankan..... Als je verder geen lipo spul hebt, kan je hem laden met een goedkope 2S/3S lader van Hobbyking.

Wel ZELF opletten dat je hem niet te ver leegtrekt, zo zit er geen beveiliging in. Als je hoort/merkt dat ie minder begint te worden ben je al te ver en heb je een paar seconden de tijd om hem uit te zetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik zou er een lipo induwen, in diezelfde behuizing en ondertussen daar ook een correct lipo laadcircuit bij inbouwen. en een DC/DC converter de andere richting uit om het apparaat correct te voeden.

misschien direct ook de moment om je lampjes te vervangen door LEDS, hoef je geen DC converter meer te steken maar enkel een leddriver bij de leds zelf

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Overigens +1 voor het papiertje met de maten in dezelfde foto.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org