modelbaan besturing verlichting

Hallo beste mensen.

Ik ben opzoek naar een schakeling om op mijn toekomstige modelbaan de verlichting van gebouwen te besturen.
Het is de bedoeling om in elk gebouw, afhankelijk van het omgevingslicht, diverse kamer afzonderlijk en automatisch te kunnen besturen.
Mijn gedachten gaan uit naar 1 lichtgevoelige cel voor elk gebouw. De hoeveelheid licht en dus weerstandswaarde schakelt telkens een ander vertrek aan of uit.
De verlichting bestaat uit smd leds.
Iemand een idee voor een schakeling?
Alvast bedankt.

Evarist

Golden Member

Nog niet gedacht aan een Arduino.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ja dat kan, of een esp zou ook kunnen.
Maar gezien de hoeveelheid gebouwen die op de toekomstige baan komen lijkt mij een eenvoudige schakeling per gebouw wat overzichtelijker.

Evarist

Golden Member

Ik denk dat je best een A/D converter gebruikt. Afhankelijk van de analoge spanning op de ingang, die op zijn beurt weer afhankelijk is van de LDR, schakelen andere uitgangen.
Ik kan me het type niet herinneren. Het is een IC uit de 40xx reeks.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Evarist

Golden Member

De ADC0800 zou dat ook moeten kunnen. 8 uitgangen volstaat dat?
De LM3914, die is bedoeld voor VU meters, maar die kan dat ook.

http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf
Pin 9 schakelen op single led.

[Bericht gewijzigd door Evarist op zondag 28 februari 2016 20:44:23 (24%)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

8 uitgangen is behoorlijk in de richting.
Ga me hier ff in verdiepen, zag net ook al zoiets, redelijk kant en klaar op ebay.
Bedankt voor het meedenken.
Mochten er ondertussen meer oplossingen zijn, altijd welkom.

EricP

mét CE

Ik ken wel een concept waarbij je 8 uitgangen min of meer kunt programmeren om een bepaalde tijd op een bepaalde sterkte te branden (dat kan dus ook 'aan' of 'uit' zijn. Reageert dus niet op licht, maar je kunt wel simuleren dat er iemand thuis komt, licht in de hal aan, licht in de woonkamer aan. Licht in de hal uit. Licht in de keuken aan. Licht in de keuken uit. Licht in de slaapkamer aan. Licht in de woonkamer uit. Licht in de slaapkamer uit - persoon slaapt :)

Da's wel 'commercieel'. Ik weet niet of je een oplossing of een knutselproject zoekt.

Hallo EricP.

Wat jij omschrijft is precies wat ik wil.
Alleen ik ben een echte prutser, dus bouw alles het liefst zelf.
Het is geen gezicht op een modelbaan als alles tegelijk aan en uit gaat.
Ook niet de verlichting van elk gebouw, straatverlichting etc. Vandaar mijn gedachte om een eenvoudige schakeling te maken in elk gebouw afhankelijk van het omgevingslicht. Een smd ldr is makkelijk weg te werken in het dak of achter een raam.
Wat Evarist aandraagt is redelijk simpel maar voldoet nog niet helemaal. Het is 1 led of een reeks. Maar het is het een begin in de goede richting. Dank jullie maar weer voor het meedenken.

EricP

mét CE

Tsja... Namaken dan maar :) Ik denk dan aan een AVR met wat drivers om de boel aan & uit te zetten. Niet heel spannend.

Willie W

Golden Member

Als je meer van deze schakelingen nodig hebt is het misschien zinvol om met een micro controller te werken.
Dat zou eenvoudig kunnen met een 16F688 en een uln2803 er achter, dan heb je al 8 uitgangen en een
paar ingangen voor je ldr of andere inputs. Als software zou de proton lite versie kunnen gebruiken.
Die is gratis.

Edit, net te laat, Eric was me voor.

Allemaal bedankt.
Het ligt eigenlijk niet in mijn bedoeling om het zo moeilijk te doen, zoals ik schreef kan dit ook met een simpele esp welke ook nog eens benaderbaar is via wifi en eigenlijk voor smd led verlichting geen versterker nodig heeft.Er lopen al zoveel processen rondom de baan, vandaar dat ik sommige dingen proberen te versimpelen.
Iedere meedenker alvast een goede werkweek.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat wordt er bedoeld met "esp" ? Ik dacht altijd dat dat een boomsoort was..?
Ook op mijn vertrouwde informatiebron https://en.wikipedia.org/wiki/ESP word ik niet veel wijzer.

Nu, een poging tot begrijpend antwoorden: waarom niet voor elke kamer van elk gebouw een schakeling met een LDR en een schmitt-trigger? Buiten de LDR komen er slechts twee transistoren aan te pas en een handvol weerstandjes, simpeler kan het niet.

Aantal led's is vrij te kiezen: naarmate de voedingsspanning hoger is kunnen er meer led's in serie in een streng, en als je niet toekomt hang je meerdere strengen parallel, telkens met een eigen serieweeerstand. Enkel opletten dat de tweede transistor de nodige stroom kan trekken. BC337 lijkt geschikt, of BC140 als dat nog circuleert, of BD135.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 28 februari 2016 22:40:36 (63%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ok bfm.
Met esp bedoel ik de esp8266, bijv. https://nurdspace.nl/ESP8266
In diverse uitvoeringen te verkrijgen en makkelijk te programmeren met lua.

Willie W

Golden Member

Jij zegt dat het kan met een simpele esp, wat dat dan ook moge zijn. Maar hier vraag je naar
een nog simpelere oplossing.
Dan kan ik wel zeggen: doe het met een halve esp, maar op dat antwoord zit jij ook niet op te wachten.
Maar is wel half zo eenvoudig.

Heb het hier op de baan van mijn zoon met micro controllers gedaan en het werkt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

die link werkt niet (http 504 time-out)
en wat is nu weer lua? ik krijg het heen-en-weer van al dat afkortingengedoe

@willie w : goed antwoord, wie weet kan het zelfs met een kwartje esp, nóg simpeler! of wie weet zelfs met helemaal géén esp oftewel ratelpopulier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

En daar komt nog bij bfm, dat ik werk met spoor n oftewel 1:160 wat behoorlijk (te) klein is om in elk vertrek een ldr te plaatsen. En daar buiten plaatsen is geen gezicht. Of ik zou ze moeten benoemen als "zonnecollectoren". Daar komt dan ook nog bij dat ik de jaren 1940-1970 naboots en dus zonnecollectoren nog niet bestonden. :-} maar geweldig dat je meedenkt. thks daarvoor.

Sorry dat ik niet duidelijk ben.
lua is een programmeertaal voor de esp8266.
Hier een andere link: http://randomnerdtutorials.com/esp8266-web-server/

Willie W

Golden Member

Je kan toch 1 ldr gebruiken per gebouw, en dan aangeven welke leds aan moeten bij bepaalde lichtinval.

Het enige esp wat ik ken is een knopje esp-off in mijn auto.

Toevallig zijn we met onze modelbouwclub ook zoiets aan het bedenken/ontwerpen. Hier gaan we seriele rgb leds voor gebruiken.
De uitdaging zit in de grootte van de printjes in de huizen en de kabeltjes ertussen.

Uiteindelijk worden alle leds via een uC bordje aangestuurd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ldr's zijn verkrijgbaar in smd, maatje 0805 ...

En zeg nu niet dat je geen smd-gepriegel wilt, dat is toch bijna onvermijdelijk bij schaal 1:160? Trouwens, een kamer van 4 op 4 meter, dat wordt op 1:160 2,5 cm in het vierkant, daar kan toch al heel wat in?

@henri62: ik ben benieuwd naar details! Krijgen we een verslagje in "show your projects" ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

hahahaha jullie zijn echt geweldig.

henri62, verdiep je in de esp8266. Echt heel veel mee mogelijk. Op dit moment tot 12 uitgangen die je kunt aansturen. Ik heb deze post gedaan omdat ik dacht dat het misschien simpeler kon. Maar ik geef denk ik m'n eigen antwoorden ondertussen.

Op 28 februari 2016 21:22:01 schreef boldjohn:
Wat jij omschrijft is precies wat ik wil.
Alleen ik ben een echte prutser, dus bouw alles het liefst zelf.
Het is geen gezicht op een modelbaan als alles tegelijk aan en uit gaat.

Vandaar mijn gedachte om een eenvoudige schakeling te maken in elk gebouw afhankelijk van het omgevingslicht. Een smd ldr is makkelijk weg te werken in het dak of achter een raam.

In de Elex (met 90% zekerheid, de andere 10% gaat uit van Elektuur uit de jaren 80 of zo) heeft ooit een schakeling voor realistische modelgebouw-verlichting gestaan.

De basis was een ruisgenerator, een filtertje en een shift-register als ik me niet vergis.

De ruisgenerator zorgde voor een willekeurig signaal. Een scherp afgesteld filtertje liet alleen zo nu en dan even een signaal door, dat vervolgens een puls naar het shift-register stuurde en dat een uitgang verder liet schakelen.

Tenminste, dat is wat er zo op de late zondagavond nog uit m'n blote hoofd komt. Als je meer wil weten moet ik morgen de schakeling even opzoeken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dank je wel weardguy (zelfs je naam is lastig om te typen).
Misschien kom ik hier op terug.