modelbaan besturing verlichting

btw....ik bedoel bfm...by the way..niets mis met blote hoofd.

Op 28 februari 2016 23:11:01 schreef boldjohn:
henri62, verdiep je in de esp8266. Echt heel veel mee mogelijk. Op dit moment tot 12 uitgangen die je kunt aansturen. Ik heb deze post gedaan omdat ik dacht dat het misschien simpeler kon. Maar ik geef denk ik m'n eigen antwoorden ondertussen.

Dat ding ken ik, het probleem is dat het ding toch nog wat te groot is. En ik wil ook wel eens weten wat er gebeurt met het wifi signaal als je 100 van die dingen in een ruimte plaatst.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

je kan h'm toch ook onder de baan plaatsen? En de 8266-01 versie is toch niet heel groot, ok wat minder gpio's. Je kunt wifi toch ook gewoon uitschakelen?

nodemcu is met usbaansluiting, dus makkelijk te programmeren en kost een paar euro in china.

Evarist

Golden Member

ESP = Extra Sensory Perception. :-)
Toepasselijk op een LDR.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Snap 'm niet dat er een ldr per gebouw nodig is. Of heb je zo'n grote baan dat de lichtsterkte varieert per gebouw? 1 LDR voor de hele baan en de rest via een microcontroller of ESP die een MCP23017 + ULN2803 aanstuurt?

Gr.

Erik

Nice laten we het vooral duidelijk houden. :-}

Willie W

Golden Member

Draait die esp8266 op 3,3 of 5 volt? Bij 3,3 volt word het al lastig om een witte led te laten branden met
voorschakelweerstand. En hoeveel stroom mag die esp8266 per uitgang leveren?

ok erik,
Als in ieder gebouw een ldr zit, dan zal elk gebouw anders reageren op licht sterkte. De ldr staan in elk gebouw verspreid over de baan en zal later of eerder reageren. Tenminste dat is het plan. Zo krijg je een waarheidsgetrouw beeld. Afhankelijk van de lichtsterkte schakelt de rest van het gebouw. Dus eerst beneden en hoe donkerde het wordt de volgende vertrekken boven en schakelt de beneden etage uit. Als het weer licht wordt vise versa.

De esp werkt op 3.3v en belastbaar tot 20 ma dacht ik per gpio.

Zouden glass fibers niets zijn om de lichtsterkte mee te registreren.Dan kun je de Ldr's ergens anders buiten het zicht opstellen.

Als het ding onder de baan wordt gezet heb je weer een bedradings probleem. Je kunt de huisjes er dan weer moeilijker op krijgen.
En je kunt niet op alle banen er altijd even makkelijk bij.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 29 februari 2016 00:34:01 (88%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 28 februari 2016 23:44:52 schreef boldjohn:
ok erik,
Als in ieder gebouw een ldr zit, dan zal elk gebouw anders reageren op licht sterkte.

Met 1 ldr kun je dat toch ook in een microcontroller programmeren?

Gr.

Erik

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Goeie tip, @depeet! Die noteer ik!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 28 februari 2016 23:44:52 schreef boldjohn:
Dus eerst beneden en hoe donkerde het wordt de volgende vertrekken boven en schakelt de beneden etage uit. Als het weer licht wordt vise versa.

Daar zijn weer oneindig veel mogelijkheden mee te bedenken om niet te spreken van het aantal kamers per etage, aantal verdiepingen, overvloeitijden per etage en kamer... enz.

Aan een controller zul je niet ontkomen.

Daar zou eerst eens over moeten nagedacht worden.
Ik was al beginnen programmeren om mezelf een beetje bezig te houden maar teveel parameters zijn niet gekend en ben er maar mee gestopt.

Ik zou het ook houden op 1 module per gebouw enkel 5V de voedingsspanning is dan te verdelen ivp een bundel draden.
Draadloos kan ook maar dan is het nog ingewikkelder.

LDmicro user.
Willie W

Golden Member

Ik heb het hier op 12 volt draaien, maar dat was achteraf niet nodig geweest, 5 volt was voldoende.
Allen bij een werkplaats en het station staan er een paar leds in serie, in alle andere gevallen is het maar
1 led per uitgang.
Als ik alles over moest doen ging ik nu voor 5 volt.

Ik ben met het zelfde bezig op het moment, maar ik ga het doen met een esp en een string ws2812 leds die ik in meerdere ruimtes monteer en dan per ruimte kan programeren in een esp of arduino. je kan dan ook nog evt een brand simuleren omdat het RGB leds zijn en alles maar 3 draajes betreft (als soort kesrtverlichting kun je dit dan gebruiken)

met adreseerbare led's moet dit toch ook te doen zijn?
voorbeeld: https://www.amazon.nl/WS2811-Digitale-String-Controller-Waterdichte/dp…
per kamer één ledje en je kan vanuit een controller de patronen aansturen.

@richard63 en @kombucha

Je kunt ook 'losse' WS2811-chipjes krijgen, waarop je dan eigen LEDs kunt aansluiten. Zo kan je zelfs verlichting voor spoorwegovergangen, seinen en wat dies meer zij aansturen met dezelfde 3 draadjes.